Köpråd: splitter för chassifläkt

Permalänk

Köpråd: splitter för chassifläkt

mitt moderkort har bara ett uttag för en chassifläkt men jag har sett att det finns splitters så att man kan koppla in fler fläktar.
vad är bäst eller mest lämpligt: dom som man kopplar direkt på moderkortets uttag och ger ström till fläktarna den vägen eller är det bättre med sån som man kopplar på nättaget?
uttaget för chassifläkt som jag har på mitt moderkort (asus p8h61-mx r2.0) har bara 3 pins och vad jag sett så verkar det bara finnas splitters med 4-pins eller molex/sata då förstås men dom med 4-pin kanske fungerar ändå fast jag bara har 3 pins, eller?

Permalänk
Medlem

4 Pin PWN splitters fungerar även med vanliga 3 pin fläktar med, bara att PWN signalen inte används.

Förslagsvis skulle denna fungera: https://www.inet.se/produkt/8906900/inet-4-pin-pwm-flaktsplit...

Permalänk
Skrivet av elixyr:

4 Pin PWN splitters fungerar även med vanliga 3 pin fläktar med, bara att PWN signalen inte används.

Förslagsvis skulle denna fungera: https://www.inet.se/produkt/8906900/inet-4-pin-pwm-flaktsplit...

mm nice och om jag vill ha 4 chassifläktar? ser att den finns som 1-2 1-3 eller 1-5. 1-5 kräver extra ström.
är detta något som belastar nätagget mycket? mitt nätagg är inte så starkt.

och pwn-signal är alltså den funktionen som gör att man kan styra hastigheten på fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

mm nice och om jag vill ha 4 chassifläktar? ser att den finns som 1-2 1-3 eller 1-5. 1-5 kräver extra ström.
är detta något som belastar nätagget mycket? mitt nätagg är inte så starkt.

och pwn-signal är alltså den funktionen som gör att man kan styra hastigheten på fläkten?

Fläktar drar inte så mycket, så det bör inte vara något problem oavsett vad du har för nätagg.

Anledningen till att splittern för 5 fläktar har extra ström är för att kontakterna på moderkortet inte ensamt klarar att leverera tillräckligt för så många fläktar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Finns splitters för 4st med. En "normal" 120mm fläkt drar ungefär 1-2W så det ska inte vara några problem att köra flera på samma slinga.

Permalänk
Hedersmedlem

Fläktar drar relativt sett i princip ingen ström alls så du behöver inte direkt oroa dig över förbrukningen.
Är det identiska fläktar du kör med, samma storlek och modell osv.?

PWM (4pin) styr hastigheten "bättre" men 3pin reglerar hastigheten med spänningen istället.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Fläktar drar inte så mycket, så det bör inte vara något problem oavsett vad du har för nätagg.

Anledningen till att splittern för 5 fläktar har extra ström är för att kontakterna på moderkortet inte ensamt klarar att leverera tillräckligt för så många fläktar.

ah jag förstår, mycket bra info 👍

Skrivet av elixyr:

Finns splitters för 4st med. En "normal" 120mm fläkt drar ungefär 1-2W så det ska inte vara några problem att köra flera på samma slinga.

toppen 👍

edit:

Skrivet av Daemon:

Fläktar drar relativt sett i princip ingen ström alls så du behöver inte direkt oroa dig över förbrukningen.
Är det identiska fläktar du kör med, samma storlek och modell osv.?

PWM (4pin) styr hastigheten "bättre" men 3pin reglerar hastigheten med spänningen istället.

har inte köpt några fler fläktar. har ett chassi som jag ska flytta över mina komponenter till men har bara en större fläkt i nuvarande chassit, förmodligen 120mm.
ska köpa ett gäng som är tysta och bra
ok är inte riktigt med på det där med hastigheten 😊 har aldrig ställt om och grejat med sånt