Upgradera bios med intern eller extern hårddisk

Permalänk

Upgradera bios med intern eller extern hårddisk

Kan jag uogradera bios med en extern eller kanske t.om. en intern hårddisk? altså sätta filen där och boota eller måste det vara en usb sticka? Har inte en usb sticka och skulle behöva köpa en därför jag skulle vilja undvika de om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Kan jag uogradera bios med en extern eller kanske t.om. en intern hårddisk? altså sätta filen där och boota eller måste det vara en usb sticka? Har inte en usb sticka och skulle behöva köpa en därför jag skulle vilja undvika de om det går.

Jag tror du måste boota vis usb-Flash , dock måste disken enbart innehålla filen. Bör gå med en extern hdd antar jag men vet ej om det fungerar....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Beror helt på moderkortet/bios. Vissa kort har stöd för att leta efter filer lokalt. Vissa kan dra direkt från nätet. Bara gå in i bios och se efter vad det finns för alternativt i flash menyn/utilityn. Om du kan boota dvs, gäller det flash utan CPU då är det en annan femma.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror du måste boota vis usb-Flash , dock måste disken enbart innehålla filen. Bör gå med en extern hdd antar jag men vet ej om det fungerar....

Vad betyder flash delen av USB? Kankse får köpa en usb sticka helt enkelt funkar med vilken som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Vad betyder flash delen av USB? Kankse får köpa en usb sticka helt enkelt funkar med vilken som?

USB sticka använder flash lagring

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Fick allt att funka genom att uppgradera bios med hjälp av mig andra hårddisk Nu funkar grafikkortet med