Någon som köpt Arc A770 eller A750

Permalänk
Medlem

Någon som köpt Arc A770 eller A750

Hej!

Är nyfiken på om det är någon här i Sverige som vågat sig på att investera i ett A770 eller A750 ferån Intel ännu?
Och i så fall, hur verkar kortet?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt idag och rent fysiskt känns det riktigt premium, kommer testa det de kommande dagarna men provade att dra igång wow snabbt och i OG så låg jag på runt 160fps 1440p

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Du såg Wendells video?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

<Uppladdad bildlänk>

Fick hem mitt idag och rent fysiskt känns det riktigt premium, kommer testa det de kommande dagarna men provade att dra igång wow snabbt och i OG så låg jag på runt 160fps 1440p

Spännande!
Vill gärna höra mer om din upplevelse när du hunnit testa lite mer ingående.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Nej, men har sett bland annat Linus videos om den.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Testat det en stund nu och det fungerar över förväntan. Dock blir jag irriterad på interfacet för drivrutinerna då det är en sorts overlay och inte ett fönster som vanliga program. Kanske går att ändra på nått sätt men jag har inte hittat det ännu.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Nu finns korten i enstaka exemplar som fyndvaror / outlet hos Komplett och Inet för den som vill spara några kronor.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Nu finns korten i enstaka exemplar som fyndvaror / outlet hos Komplett och Inet för den som vill spara några kronor.

Om man vill vara betatestare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om man vill vara betatestare.

Folk som är aktiva i detta subforumet kanske är mer intresserade av det än andra. Jag har inte tagit steget än.

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett billigt Acer A770 Bifrost som borde komma under nästa vecka. Går från ett GTX1070 tillsammans med en 9900k så bör bli ett rejält lyft. Tänkte göra lite benchmarks, några önskemål på vad jag ska köra?

Permalänk
Medlem

Man kan få 770 16GB för ca 5k vilket är klart billigaste sättet att få mycket VRAM.

Om drivrutinerna också förbättras mycket med tiden kan det hålla riktigt länge med tanke på att VRAM är det största som flaskar på äldre kort.

Men det är en chansning för just nu är det ju inte så bra.

Kul om det kommer fler kort där man kan välja RAM. AMD körde ju ett tag med 4 eller 8 som alternativ på många kort och 8GB versionerna har visat sig hålla bättre. Kollar man lite längre tillbaka där Nvidia hade 2 eller 3 GB med 680 och 780 och AMD hade 3 och 4GB med 7970 och 290X har ju just VRAM visat sig flaska rejält om man tog det med mindre. Dessutom är texturer bland det viktigaste i spel så även om man måste dra ner kvaliten på allt annat så ser det någorlunda ok med bra texturer. Tvärt om så ser spel inte bra ut även med allt på high om texturerna ser ut som gröt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Fick tag på ett billigt Acer A770 Bifrost som borde komma under nästa vecka. Går från ett GTX1070 tillsammans med en 9900k så bör bli ett rejält lyft. Tänkte göra lite benchmarks, några önskemål på vad jag ska köra?

Har du fått det?
Berätta allt om hur det är i så fall.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Härligt att ni kör på!
Jag tänker bygga en rigg nu under 2023.
Och då blir det ett Arc kort, troligen A770 eller A 750.
Beror lite på hur mycket pengar jag kan lägga.

Ni som har byggt, vilken processor skulle ni säga är en bra matchning för Arc om man vill spela i både 1080p och 1440p?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du fått det?
Berätta allt om hur det är i så fall.

Har tyvärr inte hunnit testa så mycket då jobbet kom emellan. Har bara kört lite Dirt Rally 2. Har lite problem med stutter där, tror det är någon inställning som spökar. Fick tipset på LTT igår att reflektioner kan spöka så ska testa det.

Edit: Något speciellt du vill att jag ska kolla?

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lovande ut detta, när tror ni den stora uppdateringen kommer som det ryktas om?

https://youtube.com/watch?v=HoKVTt0SQVg&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Ser riktigt lovande ut detta, när tror ni den stora uppdateringen kommer som det ryktas om?

https://youtube.com/watch?v=HoKVTt0SQVg&feature=shares

Uppdaterade mina drivrutiner nu från 24 jan. Blev ett stort lyft i stutter för directx 9 spel. Hoppas miracle patch kan fixa det ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Testat det en stund nu och det fungerar över förväntan. Dock blir jag irriterad på interfacet för drivrutinerna då det är en sorts overlay och inte ett fönster som vanliga program. Kanske går att ändra på nått sätt men jag har inte hittat det ännu.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu är det installerat.
Lite meck med HDMI-porten, ville inte fungera till ena skärmen, så fick koppla om till andra skärmen.
Tyvärr sticker bilden utanför skärmkanterna lite på sekundärskärmen och Intel verkar inte ha någon lösning på det som Nvidia och AMD har.
Körde igenom heaven benchmark och det presterar snäppet bättre än RX6600.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

<Uppladdad bildlänk>
Sådärja, nu är det installerat.
Lite meck med HDMI-porten, ville inte fungera till ena skärmen, så fick koppla om till andra skärmen.
Tyvärr sticker bilden utanför skärmkanterna lite på sekundärskärmen och Intel verkar inte ha någon lösning på det som Nvidia och AMD har.
Körde igenom heaven benchmark och det presterar snäppet bättre än RX6600.

Vad nice!
Hoppas du skriver mer om dina upplevelser när du hunnit köra det ett tag.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

<Uppladdad bildlänk>
Sådärja, nu är det installerat.
Lite meck med HDMI-porten, ville inte fungera till ena skärmen, så fick koppla om till andra skärmen.
Tyvärr sticker bilden utanför skärmkanterna lite på sekundärskärmen och Intel verkar inte ha någon lösning på det som Nvidia och AMD har.
Körde igenom heaven benchmark och det presterar snäppet bättre än RX6600.

Gällande HDMI port kommentaren så märkte själv att dessa kort har programmerat så att HDMI uttaget på kortet har högre prioritet än Displayport vilket är annorlunda än vad Nvidia och AMD har där Displayport väger tyngst och ses som "första skärm". Har ju TV:n inkopplad som sekundskärm via HDMI så vid uppstart vid UEFI och i mitt fall Boot loader option menyn så visas den infon på TV skärmen fastän den är avstängd, ingen stor sak, vet att jag får starta TV:n ifall jag ska in i UEFI och ändra något, bootloadern vet jag att W11 är överst(standard) och W10 är nedre alternativet så det är enkelt att välja i blindhet också.

Optimalt vore väl att ha Displayportarna som huvud och HDMI som sekundär då Displayport används betydligt oftare för en PC som "huvud" utgångstyp eller ja åtminstone i de fall där både DP och HDMI används, så skulle jag nog säga i 90% av fallen vill personerna ha DP som huvudskärm men visst det finns alltid de som kör med sina OLED TV som huvudskärmar också, dock klarar de personerna ofta sig med endast en skärm så då spelar ingen roll om DP har högre prioritet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Gällande HDMI port kommentaren så märkte själv att dessa kort har programmerat så att HDMI uttaget på kortet har högre prioritet än Displayport vilket är annorlunda än vad Nvidia och AMD har där Displayport väger tyngst och ses som "första skärm". Har ju TV:n inkopplad som sekundskärm via HDMI så vid uppstart vid UEFI och i mitt fall Boot loader option menyn så visas den infon på TV skärmen fastän den är avstängd, ingen stor sak, vet att jag får starta TV:n ifall jag ska in i UEFI och ändra något, bootloadern vet jag att W11 är överst(standard) och W10 är nedre alternativet så det är enkelt att välja i blindhet också.

Optimalt vore väl att ha Displayportarna som huvud och HDMI som sekundär då Displayport används betydligt oftare för en PC som "huvud" utgångstyp eller ja åtminstone i de fall där både DP och HDMI används, så skulle jag nog säga i 90% av fallen vill personerna ha DP som huvudskärm men visst det finns alltid de som kör med sina OLED TV som huvudskärmar också, dock klarar de personerna ofta sig med endast en skärm så då spelar ingen roll om DP har högre prioritet.

Jag upplevde det omvända om jag förstår dig rätt.
Jag hade min 27" skärm kopplad med HDMI som primär och TV'n på 46" kopplad via DP i grafikkortet, bägge skärmarna har dock endast HDMI portar, så DP-kabeln omvandlar till HDMI.

Det var 27" skärmen som inte vill få bild via HDMI utan jag fick slå igång TV'n för att kunna slutföra installationen av grafikkortsdrivrutinerna.
Så jag kopplade om kablarna och kör nu DP-HDMI på 27" skärmen och sedan HDMI-HDMI på 46" TV'n och det verkar funka bra, men jag har inte startat om datorn än sedan jag kopplade in HDMI-HDMI i TV'n.

Vilken skärm som Bootloadern använder går att ställa in i Windows, det är alltid den skärmen man sätter som primär, även om den primära skärmen råkar vara avstängd, är den bara inkopplad så skickas bootloadern dit av min erfarenhet.

Edit: Testade starta om och bootloadern kom mycket riktigt på TV''n/HDMI uttaget på grafikkortet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Inte säker om jag förstod dig rätt men förenklat sagt så av min erfarenhet så:

HDMI uttaget på grafikkortet -> det som det försöker visa bild i före Windows bootar, spelar ingen roll om du använder HDMI-DP kabel eller om det är frågan om TV eller datorskärm, uttaget som används på grafikkortet bestämmer. (enligt min upplevelse dvs.) Hos Nvidia har det alltid varit DP uttaget för mig där bilden visats även vid första uppstart.

Har förstås satt min datorskärm som primär men det försöker nog iallafall visa bilden i TV:n vid uppstart oberoende. Säkert nån hårdkodad logik i display logiken som Intel gjort som skiljer sig jämfört med Nvidia och AMD.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Inte säker om jag förstod dig rätt men förenklat sagt så av min erfarenhet så:

HDMI uttaget på grafikkortet -> det som det försöker visa bild i före Windows bootar, spelar ingen roll om du använder HDMI-DP kabel eller om det är frågan om TV eller datorskärm, uttaget som används på grafikkortet bestämmer. (enligt min upplevelse dvs.) Hos Nvidia har det alltid varit DP uttaget för mig.

Har förstås satt min datorskärm som primär men det försöker nog iallafall visa bilden i TV:n vid uppstart oberoende. Säkert nån hårdkodad logik i display logiken som Intel gjort som skiljer sig jämfört med Nvidia och AMD.

Du har nog rätt, det var väldigt avigt att min datorskärm var nr2 och TV'n nr1, trots att nr2 var satt som primär, så jag testade göra en rockad av kablarna och nu blev det bra, datorskärmen vaknar dock riktigt slött så datorn var redan på väg in i Windows när jag fick bild. (Ska jag in i BIOS får jag göra det i blindo eller eventuellt ratta in en fördröjning på post-skärmen)
Det verkar som att man får koppla in den skärm man vill ha bootloadern på först och sedan koppla in den andra, HDMI eller DP spelar nog ingen roll.

Edit: Snubblade över lite problem med ljuddrivrutinerna, när ljudet automatiskt skulle hoppa till 27" skärmen så kom det inte igång förrän vid omstart, installerade dock senaste realtek drivisarna och sedan funkar det finfint, bara lite separationsångest om jag startar datorn utan att ha TV'n inställd på datorkanalen. (ljudnotis som när man kopplar ur ett USB-minne)

iCue som jag använde till att stänga av RGB-disko från RAM ville inte starta alls, utan efter mycket pill så fick jag det som jag vill med en gammal version av iCue, V3.18 istället för V4.33.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.