TV för 5000:- (50-55 tum) - Black Friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nu har jag också köpt TV. Sitter och tittar på den nu. Det blev en Sony X90J.

Härligt!!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Blev väldigt imponerad av videosekvensen Sony spelade upp före loggan "Bravia". Sjukt mäktig! Blev dock besviken när jag insåg att TV-kanalerna inte var lika häftiga men det är väl inte 4K.

TV-kanaler är ju sämsta tänkbara källa idag. Förutom när man kör sin VHS med någon billig omvandlare till HDMI då.

Så ja, finns en liten risk att man bli kräsen på kvalitet när man ser vad exempelvis Netflix 4K och andra liknande strömmande lösningar kan ge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

TV-kanaler är ju sämsta tänkbara källa idag. Förutom när man kör sin VHS med någon billig omvandlare till HDMI då.

Så ja, finns en liten risk att man bli kräsen på kvalitet när man ser vad exempelvis Netflix 4K och andra liknande strömmande lösningar kan ge.

Om jag kollar via SVT Play så blir det inte brusigt eller lågupplöst men kollar jag på TV-sändningar (SVT1/SVT2, TV4 eller nån annan kanal) så blir det brusigt/lågupplöst. Hur kommer det sig? Inget större problem då jag föredrar SVT Play framför anpassa mig efter TV-tablån men ändå.

Fick för övrigt ett års obegränsad direktuppspelning (tror jag det hette) på Sonys egna streamingtjänst Bravia Core samt 5 krediter. Intressanta titlar. Fick även 60 dagars hos tjänsten MUBI men det var ett märkligt utbud (brittiskt?).

Hittade även "Living Decor" som visade vackra scener om man vill ha TV:n som en del av "inredningen". Visar klockslag och sen videosekvenser. Ungefär som en skärmsläckare fast video istället för bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Om jag kollar via SVT Play så blir det inte brusigt eller lågupplöst men kollar jag på TV-sändningar (SVT1/SVT2, TV4 eller nån annan kanal) så blir det brusigt/lågupplöst. Hur kommer det sig? Inget större problem då jag föredrar SVT Play framför anpassa mig efter TV-tablån men ändå.

Du kan få högre bitrate, upplösning och mindre störningar via streaming beroende på signal och kanal och tjänst. TV-signal är sämst källa. Välkommen till 00-talet, hehe.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Digital-TV är 90-talskvalitet på bilden någonstans mellan VHS och DVD. Det är gjort för att ge bra bild på en 25-tums tjock-TV och var för sin tid en stor bättring mot analoga sändningar. Med den tekniska övergången till mpeg4 valdes det politiskt att öka kvantiteten istället. Dvs fler kanaler med ungefär samma kvalitetsnivå. Istället för att öka bildkvaliteten på utbudet.

Finns inte den linjära kanalen som HD-sändning brukar strömmande video hålla högre kvalitet.

Idag kan vem som helst med en modern mobiltelefon skapa innehåll i högre teknisk bildkvalitet (kanske inte samma produktionskvalitet dock... ) via Youtube.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Du kan få högre bitrate, upplösning och mindre störningar via streaming beroende på signal och kanal och tjänst. TV-signal är sämst källa. Välkommen till 00-talet, hehe.

Jag förstår det nu. Plasma-TV:n jag hade när jag bodde hemma var inte ens i full HD så lade aldrig märke till detta. Blev först lite besviken att jag ska behöva se suddiga nyheter men det blir ju inget problem nu med SVT Play.

Skrivet av Laxpudding:

Digital-TV är 90-talskvalitet på bilden någonstans mellan VHS och DVD. Det är gjort för att ge bra bild på en 25-tums tjock-TV och var för sin tid en stor bättring mot analoga sändningar. Med den tekniska övergången till mpeg4 valdes det politiskt att öka kvantiteten istället. Dvs fler kanaler med ungefär samma kvalitetsnivå. Istället för att öka bildkvaliteten på utbudet.

Finns inte den linjära kanalen som HD-sändning brukar strömmande video hålla högre kvalitet.

Idag kan vem som helst med en modern mobiltelefon skapa innehåll i högre teknisk bildkvalitet (kanske inte samma produktionskvalitet dock... ) via Youtube.

Jag såg att TV4 och några andra kanaler har HD-sändning men dessa ingår inte i min hyresvärd TV-utbud. Det är dock främst SVT jag kollar på och jag tror inte jag såg någon HD-sändning där. Fast det gör ju inget nu med SVT Play.

Stämmer bra det där med modern mobiltelefon (eller digitalkamera). Fast precis som du skriver är inte bildkvalité detsamma som produktionskvalité (även om det finns väldigt proffsiga videoskapare på YouTube också som skulle platsa på TV).

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med din Sony?