Asus x570u - död efter hårddiskbyte

Permalänk

Asus x570u - död efter hårddiskbyte

Hej

Jag skulle vara duktig och uppgradera min frus sinneslöst slöa Asus x570u Notebook med 2 nya SSD-diskar i stället för den tröga HDD som satt i från fabrik.

Jag har skruvat mycket i laptops tidigare och har till och med skruvat ned en i beståndsdelar för att byta kylfläkt för att sedan skruva ihop den igen samma kväll, under inverkan av bubbliga drycker. Så jag ansåg inte att det skulle vara några problem.

Fysiska bytet gick bra och jag fick ovanligt nog inga skruvar över när jag var klar!

Problemet uppkom när jag sedan glad i hågen skulle starta datorn för att installera operativsystemet igen.
Den är helt död. Reagerar inte när man trycker på "ON" knappen och visar ingen laddning när man stoppar i laddsladden. Jag har gått igenom alla kontakter och kollat så alla sladdar sitter i ordentligt. Jag har plockat isär allt jag var på vid bytet och varit extra noggrann när jag skruvade ihop den igen. Jag har även provat med diverse "reset" knep som jag googlat mig till men utan någon som helst skillnad.

Vad kan detta bero på!? Börjar tappa hoppet och min fru är rätt så besviken.

Tar gärna emot tips och hjälp!

Permalänk
Officiell jultomte

Jag hade sökt upp en video på Youtube om hur man byter hårddisk på datorn, inte för att du inte vet hur man gör. Men för att du kan följa stegen baklänges för att se om du missade någon kabel ändå.

Lyser någon indikation när du stoppar i laddaren?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masken123:

Hej

Jag skulle vara duktig och uppgradera min frus sinneslöst slöa Asus x570u Notebook med 2 nya SSD-diskar i stället för den tröga HDD som satt i från fabrik.

Jag har skruvat mycket i laptops tidigare och har till och med skruvat ned en i beståndsdelar för att byta kylfläkt för att sedan skruva ihop den igen samma kväll, under inverkan av bubbliga drycker. Så jag ansåg inte att det skulle vara några problem.

Fysiska bytet gick bra och jag fick ovanligt nog inga skruvar över när jag var klar!

Problemet uppkom när jag sedan glad i hågen skulle starta datorn för att installera operativsystemet igen.
Den är helt död. Reagerar inte när man trycker på "ON" knappen och visar ingen laddning när man stoppar i laddsladden. Jag har gått igenom alla kontakter och kollat så alla sladdar sitter i ordentligt. Jag har plockat isär allt jag var på vid bytet och varit extra noggrann när jag skruvade ihop den igen. Jag har även provat med diverse "reset" knep som jag googlat mig till men utan någon som helst skillnad.

Vad kan detta bero på!? Börjar tappa hoppet och min fru är rätt så besviken.

Tar gärna emot tips och hjälp!

Låter som att batteriet eller någon i anslutning till batteriet ej är 100%.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Jag hade sökt upp en video på Youtube om hur man byter hårddisk på datorn, inte för att du inte vet hur man gör. Men för att du kan följa stegen baklänges för att se om du missade någon kabel ändå.

Lyser någon indikation när du stoppar i laddaren?

Jag kollade på ett par YT- videos innan och sedan följde jag den jag tyckte var bäst. Har dubbelkollat alla sladdar och kopplingar, nu kan jag så klart ha missat något men har varit väldigt noggrann.

Nej ingenting lyser när sladden är i. Det tycker jag är konstigast. Laddporten sitter ju i moderkortet och laddindikeringen sitter också i moderkortet. Så även om jag missat nån kabel så borde ju den biten fungera ändå...?

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Låter som att batteriet eller någon i anslutning till batteriet ej är 100%.

Mvh

Borde den inte drivas av laddsladden även om batteriet inte är i?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Masken123:

Jag kollade på ett par YT- videos innan och sedan följde jag den jag tyckte var bäst. Har dubbelkollat alla sladdar och kopplingar, nu kan jag så klart ha missat något men har varit väldigt noggrann.

Nej ingenting lyser när sladden är i. Det tycker jag är konstigast. Laddporten sitter ju i moderkortet och laddindikeringen sitter också i moderkortet. Så även om jag missat nån kabel så borde ju den biten fungera ändå...?

Om du ändå ska skruva isär den igen, testa koppla in den gamla hårddisken igen & koppla ur SSD helt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Om du ändå ska skruva isär den igen, testa koppla in den gamla hårddisken igen & koppla ur SSD helt.

Ja jag har väl inte så mycket till val om jag ska få igång den.

Jag provade att sätta tillbaka "lagrings"-ssd:n (1tb) den sitter där den gamla hdd satt (1tb). men jag provade inte att ta bort den lilla nya "operativsystems"-ssd:n så jag får väl prova det.

Men tycker fortfarande att den borde ge nån reaktion. För BIOS och uppstartssekvensen ligger väl i moderkortet..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masken123:

Borde den inte drivas av laddsladden även om batteriet inte är i?

Det beror på, kan vara så att batteriet måste sitta 100% korrekt för att kretsen skall slutas, dock vet jag ej exakt hur denna modell fungerar om det är ett batteri som kan monteras bort eller som är tänkt att sitta konstant.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Tack för era svar och tips. Tyvärr har ingenting hjälpt och den är lika stendöd nu. Jag har försökt mäta så att det finns spänning där jag tycker det borde finnas. Även om det är svårt och man inte kommer åt överallt där man vill mäta så känns det som den har spänning på så pasa många ställen att den borde i alla fall visa något livstecken.

Min svåger som har jobbat med datorer ska kolla på den vid tillfälle, men jag kan inte se att han ska kunna komma fram till så mycket mer än vad jag gjort, utan mätutrustning och sådant som hör till en elektronikverkstad.

Jag skulle vilja ha tag på en annan likadan dator för att kolla del för del vad som inte fungerar.

Det råkar inte vara nån här som har en gammal Asus x570u liggande?