Bygga om PCIe 6-pin till ATX 4-pin (GPU till CPU kontakt)

Permalänk
Medlem

Bygga om PCIe 6-pin till ATX 4-pin (GPU till CPU kontakt)

Jag behöver byta moderkort, cpu och minnen i min HTPC. Det befintliga nätagget är felfritt, men har endast en 8-pin EPS kontakt till CPU'n. Den nya CPU'n kommer behöva en 8-pin EPS plus en 4-pin ATX. Jag är införstådd med att PCIe och ATX har plus och minus helt olika. Därför leker jag med tanken att göra en egen adapter/övergång. Jag har hittat kopplingsscheman på de olika kontakterna, så rent teoretiskt vore det inget svårt att göra en egen övergång med hjälp av att köpa kontakter.

Men, är det samma spänning och strömstyrka i en PCIe kontakt som till en ATX?

Jag kommer endast använda den interna grafiken i CPU/Moderkort, därför är mina GPU kontakter överflödiga.

Permalänk
Medlem

Vad gäller spänning så är det ju inget problem. 12V är 12V.
Om PCI-E anslutningen är designad för att leverera tillräckligt med ström är en bättre fråga, men det borde gå bra.
(PCI-E 6-pin är specad för att leverera upp till 75W, medan PCI-E 8-pin är specad att klara upp till 150W.)

Permalänk
Medlem

Bör inte vara några problem att göra det, svårt att tro att det är några specifika begränsningar i nätaggregatet som skulle hindra det. Eftersom de flesta modulär nätaggregat då brukar EPS och PCI-e dela samma uttag på nätaggregatet (även om de leverera olika mängd effekt), och skulle det vara omodulärt så är nog alla 12V och Jord ledarna lödda till samma plats oavsett.

Om det är ett vettig nätaggregat så är väl det värsta som händer att det stänger ner sig.

Har du förresten ett modulärt nätaggregat så är det ju inte omöjligt att du kan köpa en färdig kabel om du vill (gäller bara att säkerställa kompatibiliteten med ditt nätaggregat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Bör inte vara några problem att göra det, svårt att tro att det är några specifika begränsningar i nätaggregatet som skulle hindra det. Eftersom de flesta modulär nätaggregat då brukar EPS och PCI-e dela samma uttag på nätaggregatet (även om de leverera olika mängd effekt), och skulle det vara omodulärt så är nog alla 12V och Jord ledarna lödda till samma plats oavsett.

Om det är ett vettig nätaggregat så är väl det värsta som händer att det stänger ner sig.

Har du förresten ett modulärt nätaggregat så är det ju inte omöjligt att du kan köpa en färdig kabel om du vill (gäller bara att säkerställa kompatibiliteten med ditt nätaggregat).

Tack för din feedback! Är "tyvärr" inget modulärt. Men ser heller inte att det är något problem i det här fallet, då jag tror som dig att begränsningen för matningen sitter i nätaggets totala effekt. Jag tror alltså inte att det är strypningar för PCIe eller EPS kontakterna, de matas från samma källa. Vad som styr effekten är väl antalet ledare till varje kontakt.

Då kommer jag satsa på att bygga en egen övergång med hjälp av lösa kontakter. Vad som förvånat mig är att det inte verkar finnas någon tillverkare som tagit fram en sådan övergång, annars brukar man kunna hitta alla möjliga övergångar. Därav min frågeställning här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad gäller spänning så är det ju inget problem. 12V är 12V.
Om PCI-E anslutningen är designad för att leverera tillräckligt med ström är en bättre fråga, men det borde gå bra.
(PCI-E 6-pin är specad för att leverera upp till 75W, medan PCI-E 8-pin är specad att klara upp till 150W.)

Och de specen tror jag endast har med antalet ledare till kontakten att göra, alltså ingen begränsning i nätagget. Och då bör min övergång fungerar precis lika bra, som en ordinarie ATX 4-pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Då kommer jag satsa på att bygga en egen övergång med hjälp av lösa kontakter. Vad som förvånat mig är att det inte verkar finnas någon tillverkare som tagit fram en sådan övergång, annars brukar man kunna hitta alla möjliga övergångar. Därav min frågeställning här

Det finns om man letar lite, t.ex. här. Det är dock rätt ovanligt att en sån lösning behövs eftersom få moderkort behöver mer än en 8-pin (många har dock en valfri 4-pin för extra ström vid överklockning), och användare som har lite mer krävande moderkort brukar även ha nätagg med 2 EPS-kontakter. Så det finns inte särskilt mycket efterfrågan för såna adaptrar.