Routeruppgradering gav sämre täckning

Permalänk

Routeruppgradering gav sämre täckning

Har haft en gammal Asus RT-N66U som har betjänat vårt hus i många år, bytte nyligen ut den mot en Asus RT-AX86U och förväntade mig att få bättre täckning i de mest avlägsna hörnen men upplever istället att täckningen blivit sämre på både 2.4GHz och 5GHz...

Är det någon mer som har samma erfarenhet eller är det någon inställning jag missat i den nya?

Placeringen är samma som tidigare och har kört/kör Merlin FW på båda routrarna med "TX-power" på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Har haft en gammal Asus RT-N66U som har betjänat vårt hus i många år, bytte nyligen ut den mot en Asus RT-AX86U och förväntade mig att få bättre täckning i de mest avlägsna hörnen men upplever istället att täckningen blivit sämre på både 2.4GHz och 5GHz...

Är det någon mer som har samma erfarenhet eller är det någon inställning jag missat i den nya?

Placeringen är samma som tidigare och har kört/kör Merlin FW på båda routrarna med "TX-power" på max.

Kör du dual band? (Dvs, 1 SSID för både 2.4 + 5 GHz).
Hur ser det ut med kanaler? Kör du på Auto, eller har du kollat vilken del av banden som har minst trafik?

I så fall kan det vara värt att testa utan, då problemet kan vara att enheter inte riktigt hanterar bytet mellan 2.4 och 5GHz på bästa sätt.

Edit*
Tänk även på att AX ger dig markant sämre täckning jämfört med AC (Båda är 5GHz) pga drivet för hastighet och minskad latens, så egentligen är det "väntat" att du kan uppleva sämre täckning

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bytte vår Asus RT-N66U och Netgear 3700 (i AP-läge) mot två TP-Link Deco X20 och fick mycket bättre täckning i vår betong/tegel-lägenhet iaf. Jag gjorde en del mätningar med WiFi-analyzer innan så jag kunde se att det blev starkare signal efter bytet.

BTW. @SuperSverker N66u har bara N och inte AC ens.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag har olika SSID för 2.4 resp 5GHz (och hade så på gamla routern också) och har den inställd på Auto.
5GHz upplever jag som markant sämre och det kanske beror på det som du säger om minskad latens, har dock svårt att se varför täckningen skulle bli sämre på 2.4GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Jag har olika SSID för 2.4 resp 5GHz (och hade så på gamla routern också) och har den inställd på Auto.
5GHz upplever jag som markant sämre och det kanske beror på det som du säger om minskad latens, har dock svårt att se varför täckningen skulle bli sämre på 2.4GHz.

Har du kollat med t.ex. WiFi Analyzer for Android? Så det inte är någon granne som börjat köra på samma kanal, eller ligger mellan och stör.

Känns ju som att det borde vara bättre täckning på bägge banden. Tegel och betong är ju rätt starka dämpare av 5GHz här, så för min del gick det från att tappa signal ibland i hörnen av lägenheten till att få hyfsad täckning överallt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Har du kollat med t.ex. WiFi Analyzer for Android? Så det inte är någon granne som börjat köra på samma kanal, eller ligger mellan och stör.

Känns ju som att det borde vara bättre täckning på bägge banden. Tegel och betong är ju rätt starka dämpare av 5GHz här, så för min del gick det från att tappa signal ibland i hörnen av lägenheten till att få hyfsad täckning överallt.

Får kanske göra en grundligare test med WiFi Analyzer och byta tillbaka till gamla routern för att få reella värden men svårt att få helt jämförbara resultat då jag inte har väggfästet kvar för gamla routern längre. Men för mig gick det från att ha stabilt en "plupp" på mobilen på sämsta ställena till att ha ingen eller tappa signal ibland, vilket känns som ett nerköp.

Permalänk

Har gjort lite mätningar med WiFi Analyser nu och jag har konsekvent högre signalstyrka (10-20% mer) med gamla routern än med nya, vilket fick mig osökt att tänka på i att Merlin för RT-N66U så kunde man öka signalstyrkan från 80 till 100mW, hittar dock ingen motsvarighet i nya routern, finns inte den möjligheten längre?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tx-Rate är begränsat i lag till 0.1W och således inget man behöver ändra, om man ändå ökar den kan problem uppstå iom störning med andra nätverk.