Permalänk

Lurad på marketplace

Min sambo blev lurad här i veckan via facebook marketplace.
Hon swishade 2000:- för 5st konsert biljetter, namn på swishen stämde överens med profilen, profilen såg heller inte konstig ut.
Nu har han slutat svara henne, och när jag smsar så agerar han hotfullt osv.
Vi har polisanmält och ska ringa banken, men har ingen större förhoppning där.

Men nu till frågan, finns det någonting man göra åt saken? Då swish kräver mobilt bankid, kan man få fram personuppgifter osv?

Permalänk
Medlem

Ni kan stämma personen i tingsrätten...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ni kan stämma personen i tingsrätten...

Även om man inte har personuppgifter, typ adress osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Även om man inte har personuppgifter, typ adress osv?

Står ju namn i Swish?

Räkna inte med att det går att få några pengar bara för att ni vinner.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Står ju namn i Swish?

Räkna inte med att det går att få några pengar bara för att ni vinner.

Ja det står namn i swish, men finns flera med samma namn i Sverige så svårt att få fram adress osv. Numret går till någon annan på hitta.se som vi redan pratat med.
Pengarna har vi förstått är förlorade.

Permalänk
Medlem

Första som måste göras är en polisanmälan, banker kommer inte göra nått utan det, om ens då..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Första som måste göras är en polisanmälan, banker kommer inte göra nått utan det, om ens då..

Det är somsagt redan gjort.

Permalänk
Medlem

Ja det står namn i swish, men finns flera med samma namn i Sverige så svårt att få fram adress osv. Numret går till någon annan på hitta.se som vi redan pratat med.

Vad menar du här?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Blev lurad här på forumet för ett par år sedan Han blev dömd då vi var flera från forumet som anmälde han. Men pengar tillbaka har jag iallafall inte fått Nuförtiden är jag extremt noga med hur jag sköter affärer även här på forumet tyvärr

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk

Numret är kopplat till en X på hitta.se, men eftersom swish säger Y så kan ju inte detta vara rätt person?

Permalänk
Medlem

Pengarna har vi förstått är förlorade.

Finns det något att utmäta kan ni kräva dessa efter prövning i tingsrätten.

Vet inte numrets ägare vem som använder numret?

Det är bankkontoinnehavarens namn du ser på Swish.

Permalänk
Medlem

merinfo.se har person nr om man har telefon nr eller namn på personen

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns det något att utmäta kan ni kräva dessa efter prövning i tingsrätten.

Vet inte numrets ägare vem som använder numret?

Det är bankkontoinnehavarens namn du ser på Swish.

Vi förstår att vi skickat pengar till en X.
Men numret går till en annan person vid namn Y, har pratat med denne och han har inte något med detta att göra utan fler har hört av sig av samma orsak. Hur denne X fick in sitt nummer på Y:s hitta.se profil vet jag inte?

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

merinfo.se har person nr om man har telefon nr eller namn på personen

Numret som vi har visar inga träffar, och namnet vi swishade till kan ju vara vem som helst av de 30träffar som visas.

Permalänk
Medlem

Vi förstår att vi skickat pengar till en X.
Men numret går till en annan person vid namn Y, har pratat med denne och han har inte något med detta att göra utan fler har hört av sig av samma orsak. Hur denne X fick in sitt nummer på Y:s hitta.se profil vet jag inte?

Klart de måste samarbeta om du kommer fram till den andra personen när du ringer, du måste ju godkänna med en kod i ett SMS för att lägga till numret till Swish.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Klart de måste samarbeta om du kommer fram till den andra personen när du ringer, du måste ju godkänna med en kod i ett SMS för att lägga till numret till Swish.

Antar att jag inte får lägga upp en hitta profil här med numret som vi swishade?

Permalänk
Medlem

Det låter i mina ögon som en scam där båda personerna är inblandade.
För att aktivera ett mobilnummer till swish så ska du ju ange det mobilnumret i din internbank dit swishbetalningar ska ske till/från. Därefter skickar banken ett sms till angivet mobilnummer med en aktiveringskod som ska anges i internabanken. Därefter är kopplingen mellan internetbank-swishtjänst-mobilnummer gjord.

Person1 gör kopplingen i sin internetbank. Det är denna person som erhåller swishbetalningar som andra gör till person2´s mobilnummer.
Person2 är ägare av mobilnumret och meddelar person1 aktiveringskoden som person1 anger i sin internetbank för att aktivera swishtjänsten
Jag misstänker att namnet du ser i swish när du gör en betalning är person1´s namn.

Permalänk
Administrativ avgift

Min sambo blev lurad här i veckan via facebook marketplace.
Hon swishade 2000:- för 5st konsert biljetter, namn på swishen stämde överens med profilen, profilen såg heller inte konstig ut.
Nu har han slutat svara henne, och när jag smsar så agerar han hotfullt osv.
Vi har polisanmält och ska ringa banken, men har ingen större förhoppning där.

Men nu till frågan, finns det någonting man göra åt saken? Då swish kräver mobilt bankid, kan man få fram personuppgifter osv?

Banken ska kunna hjälpa er ni kan även göra en fuling o säga att ni swishat till fel nummer, polisanmäl och sedan låt banken ta er igenom processen. När det kommer till att swisha personer med nummer så brukar jag alltid och jag menar alltid ringa numret då hitta.se osv inte är 100% korrekt. Ärendet kommer ta sig nånstans så fort polisen får tid då det gäller över 1500:- räkna med att det kan ta några år då det finns prioriteringar och även om ärendet läggs ner så överklaga då någon kanske gjort ett misstag.

Tyvärr är det mycket scammers på marketplace och då får man göra en avväggning om det är "värt" att köpa. När det kommer till forumet så kolla hur aktiv personen är, när är denne registrerad osv. Ta ex min profil som är relativt aktiv, custom titel då jag är ett internskämt på redaktionen osv.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag blev lurad på blocket en gång på ett grafikkort som jag aldrig fick. Anmälde till polisen, efter ett tag fick jag ett brev hem där personen i fråga var gripen för fler brott än bara mitt. Här fick jag för första gången uppleva straffrabatt i praktiken då mitt brott var bara ett av många hen begått och rabatterades bort i mängden =).

Permalänk
Moderator
Forumledare

Antar att jag inte får lägga upp en hitta profil här med numret som vi swishade?

Nej det är inte lämpligt och jag hade inte rekommenderat att göra det på någon annan sida heller då det kan sätta dig i knipa juridiskt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vi förstår att vi skickat pengar till en Emil.
Men numret går till en annan person vid namn William, har pratat med denne och han har inte något med detta att göra utan fler har hört av sig av samma orsak. Hur denne Emil fick in sitt nummer på Williams hitta.se profil vet jag inte?

Kan vara så att du råkat ut för målvaktsmetoden.

Bedragaren hittar en annons på blocket eller vart som helst som hen vill köpa (säljare A), låt oss säga att beloppet är 5000kr.
Sedan läggaren bedragaren själv ut en annons på 5000kr, istället för att betala bedragaren så betalar du istället ut pengarna till blocket annonsen som bedragaren ville köpa = Säljare A. Vilket resulterar i = bedragaren får sin vara, och Säljare A får pengarna, dock oärliga pengar och riskera att förlora dessa pengar vid en rätt.

Så skulle det skita sig, så spåras det hela till Säljare A som fått pengarna, och bedragaren har med andra ord inte tagit emot pengar alls. Detta är något jag själv råkat ut för i mina unga dagar, och tyvärr är det endast så här man lär sig av sina misstag.

Permalänk

Skall tillägga att numret som vi swishade är inte det numret jag fått tag i denne Y som numret är kopplat till på hitta.se.
Har endast haft sms kontakt med swish nummret där denne uppträtt väldigt hotfullt.

Permalänk
Medlem

Låter kanske som en situation med falska nummer och målvakter

Permalänk
Medlem

Tråkigt svar men bara ta som (dyr) läropeng och gå vidare. Tror att det är väldigt liten chans att du ser dessa pengar igen.

Permalänk
Skrivet av edson:

Tråkigt svar men bara ta som (dyr) läropeng och gå vidare. Tror att det är väldigt liten chans att du ser dessa pengar igen.

Ja några pengar lär vi inte se igen, tänkte mest se om det gick att få fram info om kräket i fråga på något vis. Tack alla för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Jag blev lurad på blocket en gång på ett grafikkort som jag aldrig fick. Anmälde till polisen, efter ett tag fick jag ett brev hem där personen i fråga var gripen för fler brott än bara mitt. Här fick jag för första gången uppleva straffrabatt i praktiken då mitt brott var bara ett av många hen begått och rabatterades bort i mängden =).

Hände exakt mig med. Vare ett 3090 kort du blev lurad på?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, inlägg redigerade*

Personuppgifter och dylikt undanbedes. Detta då uthängning i värsta fall kan rubriceras som förtal.
Från konsumenträttsdelen:

Citat:

Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet. Kom ihåg att förtalsparagrafen i brottsbalken gäller oavsett sanningshalten i påståendet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

Hände exakt mig med. Vare ett 3090 kort du blev lurad på?

Nä var nåt budget gtx kort för några år sen

Permalänk

Uppdatering, vill gärna ha nya råd angående detta.

Polisen skulle inte göra något då han är åtalad för fler brott än detta, banken kunde inte hjälpa oss med att få adress osv.
Har senaste dagarna skickat ca 2 sms till numret vi swishade ihopp om att få något slags svar.
Jag har senare listat ut hans adress på egen hand.

Idag ringde ett okänt nummer, en vän till denna bedragare och hotar mig och min familj indirekt till LIVET om jag fortsätter smsa killen eller polisanmäler honom ( som redan är gjort sen dag 1 ).
Han nämner min adress, vem jag bor med, mina fyra sista siffror i personnr osv.
Jag blir såklart tagen/chockad och säger att jag kommer lägga ner häxjakten, då jag har småbarn och vill såklart inte att något ska hända dem..
Jag får heller inte polisanmäla detta samtal.

Efter samtalet skriver bedragaren ett sms som lyder : Ring eller smsa så löser vi det ( antar att han menar att vännen ska göra något mot mig/oss om jag hör av mig något mer )

Är det såhär det ser ut i Sverige?
Vad ska jag göra, polisanmäla detta eller inte då det var väldigt obehagligt?

Permalänk
Medlem

Uppdatering, vill gärna ha nya råd angående detta.

Polisen skulle inte göra något då han är åtalad för fler brott än detta, banken kunde inte hjälpa oss med att få adress osv.
Har senaste dagarna skickat ca 2 sms till numret vi swishade ihopp om att få något slags svar.
Jag har senare listat ut hans adress på egen hand.

Idag ringde ett okänt nummer, en vän till denna bedragare och hotar mig och min familj indirekt till LIVET om jag fortsätter smsa killen eller polisanmäler honom ( som redan är gjort sen dag 1 ).
Han nämner min adress, vem jag bor med, mina fyra sista siffror i personnr osv.
Jag blir såklart tagen/chockad och säger att jag kommer lägga ner häxjakten, då jag har småbarn och vill såklart inte att något ska hända dem..
Jag får heller inte polisanmäla detta samtal.

Efter samtalet skriver bedragaren ett sms som lyder : Ring eller smsa så löser vi det ( antar att han menar att vännen ska göra något mot mig/oss om jag hör av mig något mer )

Är det såhär det ser ut i Sverige?
Vad ska jag göra, polisanmäla detta eller inte då det var väldigt obehagligt?

Det är ett hot, jag skulle helst se det anmälas, men tror inte polisen skulle göra tillräckligt för att skydda er

Att leva med ögon i nacken är inte så kul, så jag vet verkligen inte