ASUS RT-AC87U vs Technicolor F1 EWA 1330 TCS

Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC87U vs Technicolor F1 EWA 1330 TCS

Hej,

Min kära far har precis via Telia uppgraderat sitt fiberuppkopplade nätverk från 100 till 250 Mbit/s. Han fick en router skickad från Telia med namnet Technicolor F1 EWA 1330 TCS.

Hans tidigare router, köpt för flera år sedan, är som titeln på tråden beskriver ASUS RT-AC87U.

Jag är för lat i dessa dagar att hjälpa honom koppla ur den gamla routern och plugga in den nya från Telia om inte F1 faktiskt ger min far snabbare täckning än RT-AC87U.

Min far bor i ett tvåvåningshus på 220m², där vardera våning är 110m². Distansen från RT-AC87U till TV:n på andra våningen, som är honom mycket kär, är rätt många metrar, med tjock tak/golv emellan. Jag vet inte vilken internethastighet han får på boxern till TV:n på ovanvåningen, men han har köpt en brygga som ligger halvvägs mellan routern och TV:n, som gav en hastighetsboost han är nöjd med.

Jag ville egentligen bara fråga om ni tror att routern skickad från Telia är bättre än den nuvarande från ASUS. Jag minns att den förra routern från Telia var riktig skit, varför jag hjälpte honom att skaffa RT-AC87U för flera år sedan. Det kanske vore kul att ta en sväng förbi Inet och uppgradera routern i vilket fall som helst, men spara pengar är alltid bra.

Jag är ju inte så tekniskt kunnig, så jag får också lov att fråga vad fasiken Wifi 6 är? Jag tänkte att det inte är så värst många enheter i faderns hus, och definitivt inga tonåringar som lirar online stup i kvarten, så det viktigaste är att farsan har en router som når långt och kan dra nytta av 250 Mbit/s.

Vad tror ni?

Mvh

Permalänk
Medlem

Telias router är helt okej, fördel/nackdel (beror vem man frågar) är att kundtjänsten kan troligen logga in i routern och hjälpa till.
Men har man väl fått igång det så brukar det inte behövas.

Du kan alltid använda asus routern som accesspunkt på andra våningen, då får han lite bättre signal på övervåningen (och förhoppningsvis lite snabbare internet).

Wifi 6 är senare generationen av wifi, men för att kunna använda det krävs det att även förbrukarna har det, tex telefonen, TVn osv.
Jag skulle gissa att din pappa inte har behovet att uppgradera, men köper du en ny router så skulle idag jag köpa en med wifi 6.
Nångång kommer han ju byta telefon/tv.