Alienware AW3423DW QD-OLED eller avvakta?

Permalänk

Alienware AW3423DW QD-OLED eller avvakta?

Hallu där på er på självaste dan före doppare dan!

Jag har haft en ASUS PG35VQ som tyvärr har gått sönder och går inte att laga, så nu är jag ute efter en till ultrawide. Då stötte jag på Alienware. Har läst på mycket om den men att det det kanske är lite för tidigt att hoppa på de tåget ännu nu när de nadra tillverkarna typ som ASUS kommer lansera en oled/qd-oled skärm. Är riktigt sugen på den men, "early adopters" får ju alltid ta smällen när de kommer till ny teknologi. Så har ni några råd eller kanske koll på vilka och vad för typ av skärmar som kan konkuera med Alienwares qd-oled.

Cons:
ingen hdmi 2.1 - Eftersom jag brukar koppla in min ps5 till datorn setupen då och då så är det här en besvikelse att de inte inplenterat de utan kör istället på hdmi 2.0. Men kör mestadels på tv. Kör mest de exklusiva spelen till ps and resten till pc

Permalänk
Medlem

Bästa uppgraderingen jag gjort, älskar OLED!

Permalänk
Skrivet av dcxs:

Bästa uppgraderingen jag gjort, älskar OLED!

Har du märkt att fläkten har whine coil eller låter högt?

Sen undrar jag hur respons tiden är märker du av något lagg? hittar inte ordet för det atm men hoppas du förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PinguHEHE:

Har du märkt att fläkten har whine coil eller låter högt?

Sen undrar jag hur respons tiden är märker du av något lagg? hittar inte ordet för det atm men hoppas du förstår vad jag menar

Det är en sjukt bra skärm, det enda jag stör mig på är notifikationen om OLED pixel refresh som kommer vid de mest olägliga tiderna. Har varit mitt ingame och förlorat pga av den kommit upp, precis när en fiende kom fram runt hörnet....
Hör ett sus från fläkten om man lägger örat mot ovankanten av skärmen, men inget annars.

Kör inte HDR i Windows, men har det aktiverat när jag spelar BF V/1 och satan va snyggt det är! Ska uppgradera processorn för den flaskar GPU känns det som.

Jag skulle nog avvakta tills det släpps flera modeller av QD-OLED, men fick den på Inets BF så är nöjd ändå trots det höga priset.

EDIT: Går att stänga av meddelandet så man slipper det, se nedan.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Det är en sjukt bra skärm, det enda jag stör mig på är notifikationen om OLED pixel refresh som kommer vid de mest olägliga tiderna. Har varit mitt ingame och förlorat pga av den kommit upp, precis när en fiende kom fram runt hörnet....
Hör ett sus från fläkten om man lägger örat mot ovankanten av skärmen, men inget annars.

Kör inte HDR i Windows, men har det aktiverat när jag spelar BF V/1 och satan va snyggt det är! Ska uppgradera processorn för den flaskar GPU känns det som.

Jag skulle nog avvakta tills det släpps flera modeller av QD-OLED, men fick den på Inets BF så är nöjd ändå trots det höga priset.

Ja det låter bäst att vänta och se vad marknaden har har att erbjuda. Var early buyer på min asus pg35vq som kostade 30k, tänker inte göra samma misstag igen och vara en early adopter.

Tack för du utformliga svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Det är en sjukt bra skärm, det enda jag stör mig på är notifikationen om OLED pixel refresh som kommer vid de mest olägliga tiderna. Har varit mitt ingame och förlorat pga av den kommit upp, precis när en fiende kom fram runt hörnet....

Jag fick upp detta meddelande en gång men tryckte på accept sen har jag aldrig sätt meddelandet igen. Skärmen kör nu bara pixel Refresh när jag stänger av datorn.

Skärmen är verkligen fantastisk och ytterst sällan man kan höra gsnyc fläkten.
Klart värt pengen.
God jul.

Visa signatur

7800x3d, 4090 strix, aw3423dw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exag:

Jag fick upp detta meddelande en gång men tryckte på accept sen har jag aldrig sätt meddelandet igen. Skärmen kör nu bara pixel Refresh när jag stänger av datorn.

Skärmen är verkligen fantastisk och ytterst sällan man kan höra gsnyc fläkten.
Klart värt pengen.
God jul.

Den säger "To maintain image quality, the pixel refresh function will automatically activate when the monitor is turned off".
Trycker jag på "Proceed" så stänger den av sig och kör pixel refresh. Jag fattar det ju som att den ska köra när man stänger av den, inte att den gör det av sig själv på direkten...?
Sen finns ju valet "Proceed and do not show this message again". Vilket jag antar du gjort?

Go' Jul!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Antar att det är något fel på fläkten i min, den låter i princip som att den nuddar någonting tänk typ pappskiva till hjulet på cykeln för att den skulle låta, men mycket tystare. Hörs inte direkt vid normal användande men sjukt irriterande när man kollar på typ en film eller något sådant.

Som tur är så stannar ju fläkten efter en viss tid när den går ner i sleep mode (om eco läget är på) så bara störande under en liten stund när man kollar på film på TVn.

Skrivet av Brainsplitter:

Den säger "To maintain image quality, the pixel refresh function will automatically activate when the monitor is turned off".
Trycker jag på "Proceed" så stänger den av sig och kör pixel refresh. Jag fattar det ju som att den ska köra när man stänger av den, inte att den gör det av sig själv på direkten...?
Sen finns ju valet "Proceed and do not show this message again". Vilket jag antar du gjort?

Go' Jul!

När jag klickade på "Proceed and do not show this message again" så stängde den när skärmen och gjorde pixel refresh direkt, men efter det så har den inte poppat upp igen och kör enbart pixel refresh när skärmen går ner i sömnläge (stänger av datorn/sleep mode etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Antar att det är något fel på fläkten i min, den låter i princip som att den nuddar någonting tänk typ pappskiva till hjulet på cykeln för att den skulle låta, men mycket tystare. Hörs inte direkt vid normal användande men sjukt irriterande när man kollar på typ en film eller något sådant.

Som tur är så stannar ju fläkten efter en viss tid när den går ner i sleep mode (om eco läget är på) så bara störande under en liten stund när man kollar på film på TVn.

När jag klickade på "Proceed and do not show this message again" så stängde den när skärmen och gjorde pixel refresh direkt, men efter det så har den inte poppat upp igen och kör enbart pixel refresh när skärmen går ner i sömnläge (stänger av datorn/sleep mode etc)

Kanske missat det helt, men även om man stänger av meddelandet så kör den pixel refresh när man stänger av skärmen på knappen?
Detta står under M0B101 på Dells hemsida, men gäller det M0B102 även?
"Skärmen utför fortfarande en pixeluppdatering när den stängs av efter en kumulativ användning på fyra timmar."

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kanske missat det helt, men även om man stänger av meddelandet så kör den pixel refresh när man stänger av skärmen på knappen?
Detta står under M0B101 på Dells hemsida, men gäller det M0B102 även?
"Skärmen utför fortfarande en pixeluppdatering när den stängs av efter en kumulativ användning på fyra timmar."

Inte säker på om den gör det om man stänger av med knappen, kan testa men måste nog vänta ett tag för att nå till 4h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Den säger "To maintain image quality, the pixel refresh function will automatically activate when the monitor is turned off".
Trycker jag på "Proceed" så stänger den av sig och kör pixel refresh. Jag fattar det ju som att den ska köra när man stänger av den, inte att den gör det av sig själv på direkten...?
Sen finns ju valet "Proceed and do not show this message again". Vilket jag antar du gjort?

Go' Jul!

Exakt tryck på proceed and do not show this message again. Sen kommer den bara köra Pixel Refresh när du stänger av för dagen.

Visa signatur

7800x3d, 4090 strix, aw3423dw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exag:

Exakt tryck på proceed and do not show this message again. Sen kommer den bara köra Pixel Refresh när du stänger av för dagen.

Aha för fan asså trodde de inaktiverade pixel refresh även då hahaha Tack!! Nu slipper man den rutan hela tiden.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

AW3423DW har G-sync.
AW3423DWF Har freesync och G-sync compatible och exakt samma panel som DW.
DWF är därmed billigare och DWF har uppdaterbar firmware vilket DW INTE har vilket kan vara ett stort minus om nåt förbättras heller om buggar/etc dyker upp.

Har bestämt mig själv för en oled skärm om 1-2 mån och trots att jag nu sitter med en G-sync skärm och planerar inköp av nytt nvidia kort (3/4 serien) så blir det en DWF över en DW.
Beroende på vad som kommer ut från dom andra tillverkarna.
Och blir troligen en med QD-Oled från samsung i vilket fall då den verkar vara klart märkbart bättre på att ej få inbränning än vad LG's nyare paneler verkar vara.

Hoppas på att en QD-Oled på 27" 16/9 1440p böjd heller rak kommer ut innan köp och gärna lite billigare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Köpte en på Inets BF rea och kan inte vara mer nöjd, vilken skärm. Det finns ingen bättre spelskärm till dator idag, den är i en annan liga jämfört med VA och IPS. Riktigt bra färger och kontraster.
Fläkten hör jag bara när jag stängt av datorn, den går någon minut då.
Troligen bästa uppgraderingen jag gjort till datorn och spelupplevelsen!

Jag säger kör om du har råd.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Köpte en på Inets BF rea och kan inte vara mer nöjd, vilken skärm. Det finns ingen bättre spelskärm till dator idag, den är i en annan liga jämfört med VA och IPS. Riktigt bra färger och kontraster.
Fläkten hör jag bara när jag stängt av datorn, den går någon minut då.
Troligen bästa uppgraderingen jag gjort till datorn och spelupplevelsen!

Jag säger kör om du har råd.

Vad fick man betala för skärmen under BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av releaser:

Vad fick man betala för skärmen under BF?

Om jag inte minns fel så tror jag priset låg på 10990 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av telrad:

Om jag inte minns fel så tror jag priset låg på 10990 kr.

Grymt!

Funderar starkt på denna också!