Permalänk

Tre skärmar till Rtx2080ti

Spelar fs2020 och vill bygga en simulator med tre skärmar. Grafikkortet är ett Geforce 2080 ti.
Idag kör jag med en ultrawide skärm 3840x1080
Men skulle vilja uppgradera o ha tre skärmar. Mitten för alla paneler och dom bredvid för att så åt sidorna.

Hur får jag till det med detta kort. Har testat att ställa dit 2 skärmar bredvid som är 1920x1080 och min ultrawide skärm i mitten men när jag öppnar upp nvidia kontroll center så kan jag inte markera 3 st skärmar o sen stretcha ut bilden. Det fungerar endast med 2 skärmar men då blir problemet att upplösningen på den stora skärmen är helt fel.

Hjälp en novis med att kunna stretcha ut bilden på 3 skärmar så det blir en cool flygsimulator.
Alltså där ena skärmens kant och bild slutar tar nästa skärm vid.

Överallt där jag läser så ska 2080ti kortet klara tre skärmar. Vad gör jag för fel?
Finns det speciella program ? Verkar som att nvidia programmet har funktionen för att stretcha bilden men min tar bara två av tre skärmar då. 🤔

Fungerar det kanske inte med en ultrawide och två vanliga skärmar?

Tacksam för hjälp och även tips på allt som har med flygsimulator att göra. 🙏

Permalänk
Medlem

Har du ändrat topologin till 1x3 skärmar?
(Rödmarkerade, Nvidia Kontroll Panel)

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

Nej det har jag faktiskt inte gjort. 🙈👍
Tack för det tipset, kanske är hela lösningen.

Men då kommer jag till nästa bekymmer. Har ju idag tre skärmar av två olika storlekar o modeller.

Huvudskärmen som är en ultrawide 3480x1080
Och sen dom andra två vanliga 1920x1080, kommer det bli problem att stretcha ut den bilden så allt stämmer ihop med linjer o grafik?

Är det bäst att ha tre lika skärmar o sen stretcha bilden.

Permalänk

Tips o råd för en flygsimulator, Behöver eran hjälp!

Behöver era tips och hjälp ifrån er som har byggt ihop någon form av flyg / racingsimulator.

Info vad jag har idag:
Flyger fs2020 med joystick och throttle
Skärmen är en ultrawide 3480x1080 har för mig det va en 34”
Kör på ultra grafik och det flyter på perfekt.

Vad jag är ute efter:
Typ en simrig med stol och flygkontroller. Vill nog även ha för bilspel så man kan variera.
Klurar på om jag ska köra på min skärm som jag har eller köra med tre skärmar. Skulle vilja få lite skarpare grafik så typ en 1440 i upplösning vore bra.

Vill när jag flyger kunna se mera ut genom sidofönster och lika i ett bilspel, kunna se mer i periferin utan att vrida bilden med musen.

Hur åstadkommer jag det på lättast och bästa sätt.
Prövade att ställa dit 2 st skärmar på varsin sida om mina stora men det blev helt galet med grafiken då dom är 1920x1080 o den stora på 3480x1080. Hur kan man lösa det om skärmarna inte har samma upplösning ? Stretchade ut bilden med nvidia:s programvara för ändamålet men kanske finns bättre program?

Men som sagt. ALLA tips i trix gällande simulator är intressant. Vill gärna köpa en om det är någon som har en över o tröttnat 🤗

Berätta gärna hur ni byggt 😃 Lägg gärna upp bild om ni har 👌

Permalänk
Hedersmedlem

För att kunna svara på dina frågor så måste det vara tydligt precis vad du har för skärm idag. Kan även vara intressant att veta vilket grafikkort du har. Någonstans slår det i taket för vad grafikkortet orkar.

Om du har en 34" ultra wide skärm så är det troligen så att den har en upplösning på 3440x1440. Det finns skärmar med 3840x1080, men de är i så fall 44" eller 49". Detta skulle kunna förklara att det blev konstigt med 1920x1080 skärmar på sidorna. Det är inte Nvidias mjukvara som är problemet. Att du inte kan använda tre skärmar kan också bero på hur du kopplar in dem. Jag rekommenderar dig att använda skärmar med DisplayPort.

Förutsatt att ovan stämmer har du några vägar framåt.
- Köp två 27" skärmar med 2560x1440 upplösning och sätt bredvid din nuvarande. Typ som du tänkte. Dessa skärmar bör ha samma höjd som din nuvarande samt samma upplösning på höjden.
- Byt ut din skärm mot tre 4k-skärmar med upplösningen 3840x2160. Alternativt kan du ta en 5k skärm med 5120x2160 i mitten. Den skärmen är också ultra wide så det blir ännu mer bredd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

@YesPlease

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar med samma ämne. Jag har därför sammanfogat dina båda trådar till en.
Läs gärna igenom forumets regler. https://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YesPlease:

Behöver era tips och hjälp ifrån er som har byggt ihop någon form av flyg / racingsimulator.

Info vad jag har idag:
Flyger fs2020 med joystick och throttle
Skärmen är en ultrawide 3480x1080 har för mig det va en 34”
Kör på ultra grafik och det flyter på perfekt.

Vad jag är ute efter:
Typ en simrig med stol och flygkontroller. Vill nog även ha för bilspel så man kan variera.
Klurar på om jag ska köra på min skärm som jag har eller köra med tre skärmar. Skulle vilja få lite skarpare grafik så typ en 1440 i upplösning vore bra.

Vill när jag flyger kunna se mera ut genom sidofönster och lika i ett bilspel, kunna se mer i periferin utan att vrida bilden med musen.

Hur åstadkommer jag det på lättast och bästa sätt.
Prövade att ställa dit 2 st skärmar på varsin sida om mina stora men det blev helt galet med grafiken då dom är 1920x1080 o den stora på 3480x1080. Hur kan man lösa det om skärmarna inte har samma upplösning ? Stretchade ut bilden med nvidia:s programvara för ändamålet men kanske finns bättre program?

Men som sagt. ALLA tips i trix gällande simulator är intressant. Vill gärna köpa en om det är någon som har en över o tröttnat 🤗

Berätta gärna hur ni byggt 😃 Lägg gärna upp bild om ni har 👌

Kör en hel del DCS (Disgital Combat Simulator) och även MSFS2020 på en 34" 3440x1440 skärm. När det kommer till huvudrörelser så rekommenderar jag att skaffar TrackIR. Att sitta och hålla på med knapptryckningar för att vrida på huvudet blir bara jobbigt i flygsimulator och då speciellt i DCS där du ibland måste vara riktigt snabb i olika huvudrörelser. Jag har tidigare suttit med tre skärmar vid flygning, men skulle inte heller rekommendera det i och med att du får två skarvar mitt i bilden. Skaffa en än bredare välvd skärm om du tycker att din 34" är för smal.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest