Testpilot: NZXT H5 Flow – lättbyggt med högt luftflöde

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: NZXT H5 Flow – lättbyggt med högt luftflöde

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman skruvar i mellansegmentet, där snedvriden fläkt och luftigt inre står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkligen synd att det inte medföljde samma fläktkontroller som sitter på H2.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Är det bara jag men chassi med högt flöde och låg fart på fläckar är lättare att få tyst än ett ljuddämpat?

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop ett h5 elit förra veckan, riktigt nöjd!
Där ingår ju controller men det är ju också några hundralappar dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenHelge:

Är det bara jag men chassi med högt flöde och låg fart på fläckar är lättare att få tyst än ett ljuddämpat?

Jo, det är vad tex Gamers nexus också brukar komma fram till...
Jag tror nog det finns utrymme för båda filosofierna: I slutändan beror det nog en hel del på vilken värme som alstras, vilka ljud dina komponenter ger ifrån sig, hur man har lådan placerad och vilka krav man har på ljudet.
Vissa komponenter kan ge coil whine, vibrationer eller fläktsurr osv även om de har perfekt ventilation och då kan det vara bra att ha lite solida dämpande väggar emellan komponenten och ens öra.
Å andra sidan: kör du en maffig dator med varma komponenter så kommer fläktsurr sannolikt vara det som dominerar och då kan det vara effektivast att helt enkelt optimera luftflödet för att få ner fläktvarvet så mycket det går.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Högst tveksam om det verkligen är lättbyggt. Jag har NZXT S340 Elite som är i princip identiskt och jag hatar att bygga i det, kanske det mest svårbyggda chassit jag testat. Och då har jag ändå rätt tunna händer och fingrar.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dave1080:

Högst tveksam om det verkligen är lättbyggt. Jag har NZXT S340 Elite som är i princip identiskt och jag hatar att bygga i det, kanske det mest svårbyggda chassit jag testat. Och då har jag ändå rätt tunna händer och fingrar.

Blir lite nyfiken vart du upplevde det problematiskt?

Personligen anser jag det vara väldigt gott om utrymme & enkla kabelkanaler i H5 Flow, inte långt ifrån det H7 Elite som jag byggde i förut. Lite tajtare än H7:an var det väl (vilket känns naturligt givet mindre mått), men helt klart bättre än många andra chassin jag testat genom åren.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Blir lite nyfiken vart du upplevde det problematiskt?

Personligen anser jag det vara väldigt gott om utrymme & enkla kabelkanaler i H5 Flow, inte långt ifrån det H7 Elite som jag byggde i förut. Lite tajtare än H7:an var det väl (vilket känns naturligt givet mindre mått), men helt klart bättre än många andra chassin jag testat genom åren.

Kan iofs bero på min gigant till cpu-kylare (be quiet! Dark Rock 4) då det varit ett rent helvete att försöka trycka dit cpu-strömkabeln bakom. Sen har jag ganska så sträva sleevade kablar. Sen har jag väl dåliga minnen från när jag hade ett icke-modulärt nätaggregat - helvete vad proppat det var. Dessa sleevade kablar är alltså förlängningskablar, så det var väldigt många kablar som skulle gömmas.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SvenHelge:

Är det bara jag men chassi med högt flöde och låg fart på fläckar är lättare att få tyst än ett ljuddämpat?

Eller ett ljuddämpat med högt luftflöde! *taps head*

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dave1080:

Högst tveksam om det verkligen är lättbyggt. Jag har NZXT S340 Elite som är i princip identiskt och jag hatar att bygga i det, kanske det mest svårbyggda chassit jag testat. Och då har jag ändå rätt tunna händer och fingrar.

Har för mig att det är ett s340 Elite eller väldigt snarlikt jag sitter på själv och tyckte det var rätt hyfsad upplevelse? Inte perfekt, men hyfsad. Det mest irriterande för egen del var att jag tyckte det var lite snålt med utrymme baktill för kablage + var inte superförtjust i lösningen med 2,5-tumsplats på sidan av plåten som täcker nätagget. Det var iofs ett tag sedan jag byggde från grunden i det, så jag kan ha förträngt upplevelsen.

Permalänk
Avstängd

Hur är På/Av-knappen numera på NZXT lådor?

Jag har tidigare erfarenhet av att denna På/Av-knapp blir seg efter ett tag, tillslut måste man trycka riktigt hårt för att starta datorn via den knappen, lite drygt.

Ser ut som NZXT använder samma design på På-knappen än idag.

Min sambo kunde inte ärva mitt NZXT pga detta, ingen styrka i fingrarna till att pressa hårt nog att starta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Hur är På/Av-knappen numera på NZXT lådor?

Jag har tidigare erfarenhet av att denna På/Av-knapp blir seg efter ett tag, tillslut måste man trycka riktigt hårt för att starta datorn via den knappen, lite drygt.

Ser ut som NZXT använder samma design på På-knappen än idag.

Min sambo kunde inte ärva mitt NZXT pga detta, ingen styrka i fingrarna till att pressa hårt nog att starta datorn.

Har ett NZXT H400 som jag haft i 5-6år och byggt om en hel del i. Knappen funkar fortfarande perfekt, väldigt distinkt klick i min knapp, ser ut som att det är samma knapp i detta chassi

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Grankulan:

Hur är På/Av-knappen numera på NZXT lådor?

Jag har tidigare erfarenhet av att denna På/Av-knapp blir seg efter ett tag, tillslut måste man trycka riktigt hårt för att starta datorn via den knappen, lite drygt.

Ser ut som NZXT använder samma design på På-knappen än idag.

Min sambo kunde inte ärva mitt NZXT pga detta, ingen styrka i fingrarna till att pressa hårt nog att starta datorn.

Skrivet av kawkstege:

Har ett NZXT H400 som jag haft i 5-6år och byggt om en hel del i. Knappen funkar fortfarande perfekt, väldigt distinkt klick i min knapp, ser ut som att det är samma knapp i detta chassi

Samtliga NZXT-chassin jag testat senaste perioden har använt samma knapp (H1 V2, H7 Elite och H5 Flow), det vill säga en mekaniskt fjädrad knapp med ringbelysning och väldigt kort färddistans. Tyvärr hinner vi piloter inte långtidstesta produkterna på det viset, men ser inte att knappen skulle bli seg, utan snarare att knappen skulle ge upp helt och "falla in" i händelse av att den felar.

Är det inte så att det kommit in något skräp mellan knappen och fjädringen?
Konstruktionen (baserat på ljud och känsla) är väldigt snarlik en mekanisk brytare i ett tangentbord, tänker framförallt på mekaniska scissor-brytare. Av erfarenhet i det segmentet kan då knappar bli som du upplever det – sega/mushiga – när just något klet eller skrotkornigt kommer in i själva "huset" på brytarna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >