CPU går i taket när jag spelar och datorn blir seg - vad kan vara problemet?
Förra veckan uppgraderade jag min dator med ett nytt GPU och nytt PSU. Sedan dess har den fört ett sådant oväsen att jag inte blir riktigt klok på det. Jag hade igång aktivitetshanteraren när jag gjorde saker för att se vad det var som hände, då märkte jag att när jag spelar GW2 så slår min CPU i taket och är på 100%. Det fluktuerar lite mellan 90-100% beroende på vad jag gör i spelet, men det är märkbart hur datorn blir långsam och laggar. Samtidigt är min GPU på kanske 50-60%, trots att den till en början vid spelandet låg vid 100% den också. Det är inte lika absurt när jag spelar mina andra spel, då ligger min CPU på ungefär 70% och GPU på 50%. Det är just när det är mitt online-spel, kan inte direkt jämföra om det händer med andra online-spel eftersom GW2 är det enda jag spelar. Så fort jag stänger spelet lugnar datorn sig och CPU:n går ner till 5-10% när jag tittar på videor på Youtube och då ligger GPU:n på ca 10% den också.
Jag vet inte riktigt vad det är som orsakar det, men datorn blev jättevarm och seg. Hoppades ju att spelandet skulle bli bättre av uppgraderingen, men det känns inte hållbart som det är i och med hur seg datorn blir. När jag valde ut de nya delarna var jag noggrann med att de skulle vara kompatibla med mina andra delar, men kan jag ha missat något? Datorn fungerar ju bra så länge jag inte spelar spel... men det vill jag ju. ^^'
Vad kan vara orsaken och hur åtgärdar jag det?
Mina delar:
Grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti DUAL OC
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-7600K CPU @ 3.80GHz
Moderkort: Asustek Prime Z270-K
RAM-minne: 16GB Dual-Channel, Corsair ddr4-2666, 1068MHz
PSU: Cooler Master MWE Gold 750 FM V2
Hårddisk: SanDisk SSD Plus 240 GB