SSD långtidslagring inkopplad till usb-laddare?

Permalänk

Nej, det mest uppenbara är kanske att ha flera snabba SSD-diskar av olika fabrikat.

Syftet med allt detta är ju ändå att inte förlora den allra sista kopian av filerna.

Hmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Den externa disken är krypterad med filevault (MacOS). Det är därför hastigheten sjunker från 170MB/sek till 50MB/sek...

Då måste antingen FileVault vara rent pinsamt sämst eller så har din Mac en klen cpu utan krypteringsacceleration, och då låter det ju inte som att en ssd skulle hjälpa?

Tillägg: såg något om att FileVault 1 var ruskigt seg, men FileVault 2 skulle vara betydligt bättre.

(Själv kör jag cpu-hårdvaruaccelererad AES-fulldiskkryptering med VeraCrypt och får i praktiken samma prestanda som utan kryptering.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123 det räcker garanterat med att köra en MLC (två lager) SSD några gånger per år. Det kommer inte tappa data så fort men för långtidslagring är det inte bra, då ökar risken att det kan bli fel.

Så länge du vet med dig att du kommer t.ex. använda en SSD några gånger per år ska det inte vara några problem. Jag skulle dock undvika TLC och QLC eftersom du ska använda diskarna som backup. SLC diskar finns men är dyra och de flesta är inte så stora. Det gick snabbt för MLC att ta över eftersom man fick plats med så mycket mer data.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@stefaneriksson123 det räcker garanterat med att köra en MLC (två lager) SSD några gånger per år. Det kommer inte tappa data så fort men för långtidslagring är det inte bra, då ökar risken att det kan bli fel.

Så länge du vet med dig att du kommer t.ex. använda en SSD några gånger per år ska det inte vara några problem. Jag skulle dock undvika TLC och QLC eftersom du ska använda diskarna som backup. SLC diskar finns men är dyra och de flesta är inte så stora. Det gick snabbt för MLC att ta över eftersom man fick plats med så mycket mer data.

Här finns ett par stycken SLC (ej bekräftat) till helt ok priser:
Prisjakt SSD SLC
EDIT: Var tydligen bara massa SLC-cache, ingen äkta SLC.

Samsung T7 Portable som fått bra betyg är något annat (TLC?) dock även den med SLC-cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Här finns ett par stycken SLC (ej bekräftat) till helt ok priser:
Prisjakt SSD SLC

Samsung T7 Portable som fått bra betyg är något annat (TLC?) dock med SLC-cache.

Nyckelorden är nog "ej bekräftat" snarare än "SLC".

Mitt spontana intryck: högst osannolikt att någon av dessa är SLC.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt samma setup (alls) som TS, men har börjat ersätta hårddiskar med SSD, och då siktat på begagnade Intel S3500 (eller liknande) då de har power loss protection som tycks fungera. Har sedan jag köpte en Intel 320 sommaren 2011 tyckt att det varit bra att ha, och nu har jag den disken som SSD-cache i en Fusion Drive i MacOS. Då jag kör MacOS på min PC har det under perioder av testning hänt ganska ofta att jag abrupt fått stänga av datorn.

http://lkcl.net/reports/ssd_analysis.html
"Intel 320 and S3500

As already hinted at, these drives simply could not be made to fail, no matter
what was thrown at them. The S3500 was power-cycled some 6,500 times for
several days: several terabytes of random data were written and read from that
drive. not a single byte of data was lost. Despite even the reads being
interrupted, there was not a single time - not even once - when the S3500
failed to verify the data that had been written.
"

Detta säger i sig inget om hur länge en SSD klarar sig "i byrålådan" utan att användas, som långtidsarkivering, men jag inbillar mig att det för TS inte bör bli ett problem.

Har en Intel V25 från 2010 som jag använt mycket sporadiskt de senare åren, tror den låg overksam i 2 år innan jag 2022 startade den igen, verkade funka. Och nu har jag kört den i många timmar. Ok, anekdotiskt, men har bra förtroende för Intels äldre diskar förutom 330 som jag faktiskt hade en som gick sönder (om än kanske pga glapp i kabel).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7