7950x kommer ej upp över 2800mhz och urlåga 3000poäng i cinebench 23

Permalänk
Medlem

7950x kommer ej upp över 2800mhz och urlåga 3000poäng i cinebench 23

Denna vecka kom en laddning med efterlängtade delar till en ny burk, bestående av
PSU: Corsair RM1000x
m2: Fury Renegade
MB:Asus proart x670E
CUP: 7950x
Kylare: Noctua D15
Ram:Corsair 5600MHz CMK32GX52B5600C36 gick efter MB's QVL, vilket antagligen var dumt då DOCP inte fungerar då det egentligen är XMP minnen för intel.. Har nu beställt nya för AMD.. CMK32GX52B6000Z36.

Jag kan få minnena att rulla å med ungefär rätt hastighet och latenser, men det är inte det stora problemet.
Det är prollen! Mina cinebench (23) resultat är i nivå med min gamla I7 3770k. Just under 3000p i multithread.
Ja du läste rätt, under 3000, tror ett problem redan om man är under 30 tusen..
Lägger in lite bilder, som ni ser i full load så ligger prollen på under 2800MHz, drar varken watt ampere eller annat att tala om och ligger svalt. Den vägrar helt enkelt gå högre. Inget inställt i bios allt är default på auto mm. Har uppdaterat till senaste bios, 0922, ingen skillnad.

CPU-z visar dock en högre klock av någon anledning..? även detta under full load i cinebench.

Windows är helt nyinstallerat två ggr, testat med enbart chipset drivare direkt från AMD och i installationen innan med alla drivare via Asus för moderkortet. Inget utöver det ovanstående är monterat, jag ha dessutom plockat isär allt en gång, bort med kylare, ut med cpu, ny kylpasta. Flyttat alla strömkablar ett varv mm. Front usb mm är förvisso inkopplat och verkar funka fint..

Nu till saken, Sätter jag Biosvärdet CPU CORE RATIOAI Optimized istället för auto så börjar prollen bete sig annorlunda, den hoppar i hög takt mellan riktig hög och riktigt låg clock vid belastning alltså upp mot 5,8Ghz för att nästa bråkdel vara nere runt 0,5Ghz. Detta ger dock ett resultat i Cinebench på ca 21k en klar förbättring, men fortfarande bara hälften av vad prollen borde prestera.
Utöver att klockfrekvensen fladdar så gör även PPT/Watt/Ampere mm det i samma snabba takt.
Värmen höjs, till upp mot 85C eller nära inpå. Se bild, dessa värden hoppar ju alltså upp och ner några ggr per sekund.

Vilket får mig att tro att jag kanske skulle kunna ställa in alla värden manuellt, problemet är ju bara att jag trots lite racklande med OC på både en 1700x och en 3900X inte har så jättebra koll på alla parametrar. Finns det något bra ställe att läsa på om alla dessa?

Min slutledningsförmåga säger att det borde gå att få upp prollens hastighet oavsett om jag kör minnet i SPD JEDEC standard hastighet på 4800Mhz.. Men utan att veta om alla parametrar är det svårt att ens börja ställa in.

Sitter möjligen någon på fantastiska forumet på någon klok ide?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Ser att moderkortet har två stycken 8-pin 12V/CPU kontakter, har du anslutit båda? Och om bara den ena, testa att sätta i det andra kontakten.
Manualen nämner inget specifikt om vilket som skall användas, men det kan ju vara värt att kika på.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Han anslutit båda, visste faktiskt inte ens att det var ett alternativ att bara köra på en.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att köra med Ryzen Master är det inte bättre att göra ändringarna direkt i bios?
Sen skulle jag föreslå att du kör med HWiNFO64 så att du ser exakt per core vilka frekvenser, spänningar och temps du kommer upp i när du kör benchmarks.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Finns det någon anledning att köra med Ryzen Master är det inte bättre att göra ändringarna direkt i bios?
Sen skulle jag föreslå att du kör med HWiNFO64 så att du ser exakt per core vilka frekvenser, spänningar och temps du kommer upp i när du kör benchmarks.

Du har helt rätt, jag ändrar bara inställningarna i bios. Enda anledningen till att jag tog in Ryzen master var efter googlande på mitt fel, utan några direkta vettiga träffar, såg dock att flera andra använde Ryzen Master för för att se watt på processorn vilket jag lite snabbt misstog för TDP ett tag. Ryzen master i sin expanderade vy visar också klock på varje kärna. Men jag ska köra testet med HWiNFO och posta resultat här. WHiNFO har varit min GO-TO länge med, det som dock förbryllar mig lite är de olika klockfrekvenserna som visas. Bifogar bild med klock och en med temp / förbrukning.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Hittade dock tack vare dina kloka ord att återgå till HWiNFO att den visst throttlar, dock inte på CPU utan på något annat, riktig vad förstår jag inte då inget är direkt varmt. VRM är svala, Endast chipset är lite varmare än resten. Det har nog sin förklaring pga att lådan är vidöppen och luftflödet är så att säga inte styrt så mycket mot chipset.. Får återgå till googlande och ta reda på vad HTC och PROCHOT EXT står för och hur jag kan kyla dessa.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

vad jag fick när jag googlade var proshot ext är throttling pga något annat än cpu och kan mycket väl tvinga HTC som verkar vara en del av cpu till throttle läge pga det.

tydligen ganska vanligt problem om man googlar typ ända tillbaka till ryzen 2000 serien.

dock hitta ingen vettig lösning mer än att någon bytt thermalpads på kylningen till strömförsörjningen på moderkortet pga exapt samma fel och fått bort problemet.

att ta i kylflänsen för att känna värme är lite hit or miss då aluflänsen kyls ganska hårt så där du tar kan den mycket väl va så pass att du kan ta i den men längst ner mot chipet kan den hålla typ 100+°c.

om ditt modermodem är utrustad med tempsensor på strömdelen så kolla gärna den medan du kör ett cpu stresstest av valfri kvalisort.

någon annan löste det sig med att bara uppdatera bioset till en nyare variant

så verkar som att det kan bero på väldigt många olika anledningar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft datorn avslagen och sedan byggt ihop den satt fläktkurvorna på MAX så luftflödet skall vara bra och sedan direkt in i Windows så har jag ännu lägre temps än i bilden ovan, chipset han komma in på 39C innan jag var i HWinfo, fortfarande samma röda strypning på HTC / PROCHOT EXT. Datorn borde inte ens ha hunnit bli varm..
Samma begränsning på CPU clock.

Skrivet av Rouge of Darkness:

om ditt modermodem är utrustad med tempsensor på strömdelen så kolla gärna den medan du kör ett cpu stresstest av valfri kvalisort.

Vet inte riktigt vad du menar med strömdelen, men VRM ser man temp på och även chipset, eller ja alla de temps jag har gällande CPU och MB syns i bilden ovanför. Disk och minne rymdes inte på sidan, men inga temps att ens höja på ögonbrynen för.

Har testat nergradera bios, ingen skillnad testat återinstallera den senaste biosen 0922 via Bios FlashBack knappen på baksidan.. ingen skillnad.

Vet inte om jag nämde det men den känns otroligt sek oavsett om jag bootar windows eller installation för ubuntu, körde en live bara.

MAn börjar ju bli orolig att någon hårdvara är defekt, men det som håller hoppet lite uppe är ju att den får dryga halva sin potensial med AI optimizer påslaget även om svängningarna ser galet snabba ut mellan hög och låg klock. det leder mig till att tro att det är inställningar / bios som bråkar. Men ingen skillnad mellan de 3 senaste biosarna och det finns bara 4 totalt på Asus sida..

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant:

Efter att ha haft datorn avslagen och sedan byggt ihop den satt fläktkurvorna på MAX så luftflödet skall vara bra och sedan direkt in i Windows så har jag ännu lägre temps än i bilden ovan, chipset han komma in på 39C innan jag var i HWinfo, fortfarande samma röda strypning på HTC / PROCHOT EXT. Datorn borde inte ens ha hunnit bli varm..
Samma begränsning på CPU clock.

Vet inte riktigt vad du menar med strömdelen, men VRM ser man temp på och även chipset, eller ja alla de temps jag har gällande CPU och MB syns i bilden ovanför. Disk och minne rymdes inte på sidan, men inga temps att ens höja på ögonbrynen för.

Har testat nergradera bios, ingen skillnad testat återinstallera den senaste biosen 0922 via Bios FlashBack knappen på baksidan.. ingen skillnad.

Vet inte om jag nämde det men den känns otroligt sek oavsett om jag bootar windows eller installation för ubuntu, körde en live bara.

MAn börjar ju bli orolig att någon hårdvara är defekt, men det som håller hoppet lite uppe är ju att den får dryga halva sin potensial med AI optimizer påslaget även om svängningarna ser galet snabba ut mellan hög och låg klock. det leder mig till att tro att det är inställningar / bios som bråkar. Men ingen skillnad mellan de 3 senaste biosarna och det finns bara 4 totalt på Asus sida..

accumulerad CPU temp? Vad är det och vad säger dessa skumma värden? Gissar på en felvisande sensor på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

accumulerad CPU temp? Vad är det och vad säger dessa skumma värden? Gissar på en felvisande sensor på moderkortet.

Värdena kommer från CPUn syns även inne i bios om man letar sig in på CPU.
Ackumulerade värden är väl egentligen summan av alla värden mätt under en viss tid. Den visar ju även totala tiden den varit påslagen mm, alltså själva CPUn. Just dessa tror jag då inte det är något fel på gällande värdena.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant:

Värdena kommer från CPUn syns även inne i bios om man letar sig in på CPU.
Ackumulerade värden är väl egentligen summan av alla värden mätt under en viss tid. Den visar ju även totala tiden den varit påslagen mm, alltså själva CPUn. Just dessa tror jag då inte det är något fel på gällande värdena.

Stäng av övervakningen av Asus EC: i HWinFO. Gör en mouseover på sensor posten i HWiNFO så får du upp informationen varför det rekommenderas att man stänger av den. Föreslår att du testar att ställa in PPT/TDC/EDC limits i Precion Booost overdrive samt lägger på en curve optimizer kurva med negativt offset.
Jag kör med PPT=230000, TDC=160000 och EDC=225000 (Det är AMDs rekommendation för 170W) samt curve optimizer på -15 på alla cores utom en som jag var tvungen att ställa på -10.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Stäng av övervakningen av Asus EC: i HWinFO. Gör en mouseover på sensor posten i HWiNFO så får du upp informationen varför det rekommenderas att man stänger av den. Föreslår att du testar att ställa in PPT/TDC/EDC limits i Precion Booost overdrive samt lägger på en curve optimizer kurva med negativt offset.
Jag kör med PPT=230000, TDC=160000 och EDC=225000 (Det är AMDs rekommendation för 170W) samt curve optimizer på -15 på alla cores utom en som jag var tvungen att ställa på -10.

Edit: såg det du menade om Asus EC, inaktiverat.. man får ju varning när man startar med. Dock verkar det ju inte påverkat med instabilitet. Eller gör någon prestanda skillnad då jag testat prestanda även utan HWiNFO igång.

Mina värden är i W / A, dina verkar vara i mW och mA. Greppade det vid youtubesökning tidigare här om dagen.
Sätta värdena för PPT, TDC samt EDC går bra. Lite svårt att verifiera dem utan Rysen Master, då jag inte hittar satta gränser i HWiNFO, men värdena syns i RM som satta.
Ingen skillnad alls vid bench, samma bergränsning i klock. Dock är det ju som man ser på HWiNFO två olika klockvärden. Den som visar 5.* GHz och sedan den effektiva så då visa 2,7Ghz. Även windows aktivithetshanterare visar 2.7..

Första försöket med satt Curve optimizer, alla negativt med 15 så fick jag BSOD. Ska testa igen.

Märkte en annan underlig grej när jag testat olika värden. CPU core ratio har värdet Auto som default och den visas då i bios på x45 vilket ger frekvensen 4500MHz om jag inte är ute och cyklar värdet går att ställa i intervallet 8-100 sätter jag något eget värde så visas min maxfrekvens i windows till 540Mhz spelar ingen roll om jag provat x43, x47, x54.
Återställde och testade istället samma inställning av multipel under "CPU Core (PER CCX)" satte oliva gärden på CCD0 och CCD1, X45 samt x42.
Inne i windows visas samma låga låsta hastighet 540Mhz.

Nu ett snabbt försök med Curve optimizer, sedan åter till jobb, felsökning får fortsätta i kväll. Men lite trött börjar man bli.. hade velat testa CPU i ett annat MB och en annan CPU i mitt MB.. dock inte så lätt när ingen man känner hunnit skaffa AM5.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Skrivet av ant:

Edit: såg det du menade om Asus EC, inaktiverat.. man får ju varning när man startar med. Dock verkar det ju inte påverkat med instabilitet. Eller gör någon prestanda skillnad då jag testat prestanda även utan HWiNFO igång.

Mina värden är i W / A, dina verkar vara i mW och mA. Greppade det vid youtubesökning tidigare här om dagen.
Sätta värdena för PPT, TDC samt EDC går bra. Lite svårt att verifiera dem utan Rysen Master, då jag inte hittar satta gränser i HWiNFO, men värdena syns i RM som satta.
Ingen skillnad alls vid bench, samma bergränsning i klock. Dock är det ju som man ser på HWiNFO två olika klockvärden. Den som visar 5.* GHz och sedan den effektiva så då visa 2,7Ghz. Även windows aktivithetshanterare visar 2.7..

1W är 1000mW och 1A är 1000mA

kolla så du inte har Asus Auto överclock tjofräs igång i bioset generellt är det rent skräp och dånar oftast på extra spänning till cpu´n i de flesta fall alderles för mycket.

har för mig att det heter typ "Asus Multocore Enhancement" eller något sånt.

Skrivet av ant:

Märkte en annan underlig grej när jag testat olika värden. CPU core ratio har värdet Auto som default och den visas då i bios på x45 vilket ger frekvensen 4500MHz om jag inte är ute och cyklar värdet går att ställa i intervallet 8-100 sätter jag något eget värde så visas min maxfrekvens i windows till 540Mhz spelar ingen roll om jag provat x43, x47, x54.
Återställde och testade istället samma inställning av multipel under "CPU Core (PER CCX)" satte oliva gärden på CCD0 och CCD1, X45 samt x42.
Inne i windows visas samma låga låsta hastighet 540Mhz.

Ryzen cpuerna klockar upp sig beroende på last så normalt att de far lite upp å ner mellan typ 300Mhz till full frekvens om förutsättningarna på templimit, belastning eller powerlimit är uppnådd för att tillåta att den ökar frekvensen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så här ser mina idle värden ut. (Jag kör Windows i energi sparläge förövrigt)

Så har ser det ut när jag kör cinebench 23.2 multicore

För att tweaka med curve optimizer så krävs det lite jobb. T.ex. min core0 klarar inte -15 i offset utan den blev jag tvungen att lägga på -10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det är nya delar, du kör med senaste BIOS och drivrutiner och standardinställningar och den visar på att den throttlar vid belastning så tänker jag 1) problem med kylning och 2) trasig hårdvara (CPU eller mobo).

Har du monterat om kylaren för att säkerställa att det inte är problemet? Kollat så att kylpastan spridit ut sig bra och jämt? Rengör ordentligt med isopropanol eller kemiskt ren bensin eller liknande, på både CPUn och kylaren för att få optimal kylprestanda innan du applicerar ny kylpasta och monterar kylaren.

Är du säker på att det inte är problemet skulle jag göra en reklamation på CPUn då den inte fungerar som den ska. Du ska inte behöva göra massa inställningar för att den ska prestera så som stock-resultaten från diverse recensioner visar. Trist men kanske nödvändigt. Har du köpt CPU och mobo samtidigt kanske du kan skicka tillbaka båda, så att du vet återförsäljaren får samma förutsättningar att testa under som du gör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

1W är 1000mW och 1A är 1000mA

kolla så du inte har Asus Auto överclock tjofräs igång i bioset generellt är det rent skräp och dånar oftast på extra spänning till cpu´n i de flesta fall alderles för mycket.

har för mig att det heter typ "Asus Multocore Enhancement" eller något sånt.

Ryzen cpuerna klockar upp sig beroende på last så normalt att de far lite upp å ner mellan typ 300Mhz till full frekvens om förutsättningarna på templimit, belastning eller powerlimit är uppnådd för att tillåta att den ökar frekvensen.

Jo är med på måttenheten, var bara ett konstaterande. Mina angivna värden gick inte att skiva så högt som 100 000 så att säga. Stod också måttenhet W och A, inte mW / mA.
Utgången enligt första posten är alltså allt på bios-default, inget ändrat. Med det konstaterade dåliga resultatet och låg clock.
Sedan har jag provat ändra lite på en sak i taget för att se om jag kommer någonstans men det enda som faktiskt verkar göra något är just AI Optimiser, den ser jag ställer PPT mm, men flackandet i hastighet verkar snarare bero på att den hoppar mellan olika settings och maxvärden, detta observerat via RM.

Skrivet av MarkSix:

Så här ser mina idle värden ut. (Jag kör Windows i energi sparläge förövrigt)
<Uppladdad bildlänk>

Så har ser det ut när jag kör cinebench 23.2 multicore
<Uppladdad bildlänk>

För att tweaka med curve optimizer så krävs det lite jobb. T.ex. min core0 klarar inte -15 i offset utan den blev jag tvungen att lägga på -10.

Dina idle ser ut typ som min idle, men jag får ju aldrig upp effektiv klock över 27**Mhz under load. ska jämföra volt mm en sväng. Blåser just nu om windows för 4e gången för att ha det helt rent, tar även det en halv evighet..så redan vid win installation är något off.

Skrivet av aMp:

När det är nya delar, du kör med senaste BIOS och drivrutiner och standardinställningar och den visar på att den throttlar vid belastning så tänker jag 1) problem med kylning och 2) trasig hårdvara (CPU eller mobo).

Har du monterat om kylaren för att säkerställa att det inte är problemet? Kollat så att kylpastan spridit ut sig bra och jämt? Rengör ordentligt med isopropanol eller kemiskt ren bensin eller liknande, på både CPUn och kylaren för att få optimal kylprestanda innan du applicerar ny kylpasta och monterar kylaren.

Är du säker på att det inte är problemet skulle jag göra en reklamation på CPUn då den inte fungerar som den ska. Du ska inte behöva göra massa inställningar för att den ska prestera så som stock-resultaten från diverse recensioner visar. Trist men kanske nödvändigt. Har du köpt CPU och mobo samtidigt kanske du kan skicka tillbaka båda, så att du vet återförsäljaren får samma förutsättningar att testa under som du gör.

Jag börjar vara benägen att hålla med dig om hårdvara, greppar efter halmstrån för att hitta motsatsen. Frågan är ju bara om det är CPU eller mobo..
Kylningen är nog inget problem, CPU throttlar inte och blir inte direkt varm. Lådan monterad med sidor har bra luftflöde, 3x 140mm noctua i ett meshify 2 inget i vägen för fläktarna och inte ens en GPU monterad. Utan sidorna monterade förstår jag att flödet fram till komponenter kan bli sämre.

Kylaren är om-monterad, kylpastan såg jättefin ut första svängen och efter att jag gjort rent och re-seetat cpun applicerade jag på samma sätt. 1 lite större i mitten 4 något mindre i hörnen. Rengjord efter konstens alla regler, Kaffefilter, Isoprop, med bommulspinne och sedan kaffefilter igen, givetvis både cpu och kylare. Har byggt några system så just den biten är jag rätt bekväm med.

Tyvärr ej köpt samtidigt. Minns att min första AM4 var lite pysslig, vill tro att den hette 1700x, men kan ha fel.. var i alla fall lite pill men tror det mest var pga minnen. uppdaterades senare till en 3900x Men detta slår alla de 3-4 systemen jag byggt senaste 10 åren i bråkighet.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

vad jag fick när jag googlade var proshot ext är throttling pga något annat än cpu och kan mycket väl tvinga HTC som verkar vara en del av cpu till throttle läge pga det.
....
så verkar som att det kan bero på väldigt många olika anledningar.

Om varningen för throtteling som syntes i HWiNFO bilden ovanför är avgörande så är det kört, bor i den norra delen av landet och har någon minusgrad just nu.. stängde till kontoret, öppnade fönstret på vidgavel och kylde ner hela rummet vilket ni ser på de interna tempsen i bilden nedan. Rejält kallt inne vi pratar nog just över +10C.
Startar datorn och den fan visar fortfarande rött och "Ja".. kollar man kategorin verkar det ju vara prollen som rapporterar, men det är ju inte prollens värme utan något externt och allt det externa är supersvalt. se mobo, minnen mm. Fullt drag på fläktarna blåser kallt via utblåsen från chassit.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Avstängd

Har du provat ett annat moderkort?
Var bios uppdaterat samt chipset/microcode mm?
Har du kollat pinsen under CPUn i sockeln om alla är som de ska?

Permalänk
Medlem

Hade gjort RMA på det moderkortet. Det är en throttling som kommer på andra saker än cpu/gpu. Allt som oftast på dåliga VRM.
Också ett vanligt problem på Lenovo laptops om man kör med ström, men också stoppar i en USB-C kabel på maskinen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har du provat ett annat moderkort?
Var bios uppdaterat samt chipset/microcode mm?
Har du kollat pinsen under CPUn i sockeln om alla är som de ska?

Hade jag haft tillgång till antingen ett annat AM5 moderkort eller en annan CPU hade jag provat direkt och troligen kunnat hitta felkällan. Har dessvärre inte och verkar var först i vänskapskretsen på just skaffa ett AM5..
Bios hade en äldre version som jag uppdaterade till senaste, har även provat downgrade efteråt, de 3 senaste har jag testat utan att få någon skillnad på resultat.

Vet inte riktigt vad du menar med chipset/microcode? Förtydliga gärna.

När jag tog bort och monterade processorn ytterligare en gång tittade jag efter om jag såg några uppenbara skador på pins eller cpu men inget som syntes i alla fall.

Skrivet av marcusOCZ:

Hade gjort RMA på det moderkortet. Det är en throttling som kommer på andra saker än cpu/gpu. Allt som oftast på dåliga VRM.
Också ett vanligt problem på Lenovo laptops om man kör med ström, men också stoppar i en USB-C kabel på maskinen.

Har kontaktat Asus i fredags för support, lite enkelt förklarat felet samt länkat till denna tråden och till en annan på community.amd.com med mer eller mindre samma förklaringar och felsökningar fast på engelska, enligt formuläret så svarar dom normalt inom 48h (vardagar) så får väl se vad dom säger, men finns inte så mycket mer att testa nu känner jag. Har testat Eco osv allt som känns "safe" att göra. Men det lutar ju mot att det blir RMA av kort. Får se hur snabbt och bra dom hanterar det.

Kommer återkomma med vad lösningen blev till slut, så alla som varit delaktiga får "closure".

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Så för att göra en återkoppling, nya moderkortet anlände idag och blev inkopplat i minsta möjliga mån, endast det nödvändigaste.
Till min stora lycka så verkar nu allting lira as intended, ingen throtteling vad jag kan se via HWiNFO och datorn känns äntligen snabb!

En körning av Cinebench R23 landade på just över 39k, vilket får mig att känna mig helnöjd och en lättnad över att problemet är löst.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig för dig. Trist när man får problem med helt nya grejer och sedan får gå vänta på att få igång riggen.

Visa signatur