Permalänk
Medlem

cpu överhettas

Hej,

Efter att ha byggt min första dator själv ca 2 månader tillbaka och spelat utan några som helst bekymmer så har min CPU från ingenstans börjat att överhettas. Hände under samma dag som jag satt felfritt och spelade tills att spelet (CS:GO) kraschade säkert 10-15 gånger under ett game. Räcker att ta upp webbläsaren så hoppar den från 40-55 eller att tabba upp ett spel så hoppar den ibland över 80 på någon sekund. Har mätt temperaturen från flera olika program. Har testat att montera av CPU-kylaren rengjort från kylpasta och lagt på ett nytt lager vid två olika tillfällen men med samma resultat (inte bättre eller sämre). Har dessutom nu också testat att dubbelkolla alla drivrutiner och uppdaterat BIOS. Tyvärr känns det ju som att kylaren är problemet efter vad jag läst men oddsen att det dels fungerade felfritt i början vid mitt första försök samt att jag nu testat igen två gånger gör ju att jag inte har en susning alls längre. HJÄLP!

SPECS:

AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB
PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER
Montech Air 1000 Premium Vit
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
ASRock B650M PG Riptide
Bitfenix Whisper M 750W
Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Arctic Freezer 34 eSports DUO Svart/Vit

Permalänk
Medlem

Tillägger att jag även återställt BIOS till originalinställningar och ingenting är överklockat.

Permalänk
Medlem

Att den hoppar upp till 80 grader under nån sekund torde inte vara problemet, det gör min också ibland har jag märkt efter att ha haft MSIs program som visar FPS och andra värden undertiden man spelar.

För länge sen hade jag lyckats montera kylfläkten snett så jag hade ständigt 70 grader vid vanlig användning, det torde ha varit högre när jag spelade, men drabbades inte av några krascher. Det känns som det beror på annat. Kanske nån uppdatering i Windows eller spelklienten/grafikkortets drivrutin? Eller grafikkortet i sig som krånglar? Har du mätt tempen på den? Kanske testa RAM-minnet också vore en idé.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Inaktiv

AMD Ryzen 5 7600X pallar upp till 95C innan den throttlar, så tror inte att det är där problemet sitter. Jag skulle titta mer på minnet om jag var du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrozoo:

Hej,

Efter att ha byggt min första dator själv ca 2 månader tillbaka och spelat utan några som helst bekymmer så har min CPU från ingenstans börjat att överhettas. Hände under samma dag som jag satt felfritt och spelade tills att spelet (CS:GO) kraschade säkert 10-15 gånger under ett game. Räcker att ta upp webbläsaren så hoppar den från 40-55 eller att tabba upp ett spel så hoppar den ibland över 80 på någon sekund. Har mätt temperaturen från flera olika program. Har testat att montera av CPU-kylaren rengjort från kylpasta och lagt på ett nytt lager vid två olika tillfällen men med samma resultat (inte bättre eller sämre). Har dessutom nu också testat att dubbelkolla alla drivrutiner och uppdaterat BIOS. Tyvärr känns det ju som att kylaren är problemet efter vad jag läst men oddsen att det dels fungerade felfritt i början vid mitt första försök samt att jag nu testat igen två gånger gör ju att jag inte har en susning alls längre. HJÄLP!

SPECS:

AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB
PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER
Montech Air 1000 Premium Vit
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
ASRock B650M PG Riptide
Bitfenix Whisper M 750W
Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Arctic Freezer 34 eSports DUO Svart/Vit

Uppdatera bios, chipset etc - testa
Fungerar inte? Kör memtest

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har du stressat cpun? Så att den verkligen över hettar. Cinbench borde duga?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Grafikkortet verkar vara lugnt av allt jag sett, men RAM vet jag inte riktigt hur jag testar? Gjorde ett benchmark här nu om det säger något: https://www.userbenchmark.com/UserRun/59677440

Drivrutiner ska inte vara problemet då jag trippelkollat allt sådant och uppdaterat BIOS. Temperaturen hoppar oavsett spel så inget särskilt med CS:GO. Testade bara en gång att söka efter virus på datorn då flög temperaturen upp till typ 85...

Permalänk
Medlem

Nu verkar temperaturen inte kunna nå över 75 grader enligt programmet AMD ryzen när jag testar stress-test. Står maximum: 75c. Rätt säker på att den siffran varit högre förr.

Permalänk
Skrivet av mrozoo:

Grafikkortet verkar vara lugnt av allt jag sett, men RAM vet jag inte riktigt hur jag testar? Gjorde ett benchmark här nu om det säger något: https://www.userbenchmark.com/UserRun/59677440

Drivrutiner ska inte vara problemet då jag trippelkollat allt sådant och uppdaterat BIOS. Temperaturen hoppar oavsett spel så inget särskilt med CS:GO. Testade bara en gång att söka efter virus på datorn då flög temperaturen upp till typ 85...

minnesdiagnostik söker du efter i windows så kommer testet startas igång efter omstart.

Permalänk
Inaktiv

Vad är problemet förutom att du anser att CPUn går varm?

90C på Ryzen 7000X är helt normalt och med många kylare ligger du där omkring under last eftersom de är gjorda på det viset. De använder den effekt som finns tillgodo och justerar klockhastigheter tills den når den "skadliga" temperaturen (95C).

Detta är alltså en bra sak och betyder att du inte lämnar tillgänglig prestanda oanvänd.

Edit. Går den däremot konstant på 90-95C och du ser väldigt låga klockhastigheter, då kan det kallas "överhettning" eftersom du förlorar prestanda. Det är oavsett inget som CPUn kommer att ta skada av, moderna processorer klockar ner eller stänger av systemet före någon risk för högre temperaturer som kan skada komponenten uppstår.

Permalänk
Medlem

minnesdiagnostiken gav inga felträffar! Jo jag börjar fundera om jag faktiskt överreagerar. Överhettas kanske är fel ordval eftersom datorn kraschar ej men det var just efter att jag spelat CS:GO och spelet kraschade 15 gånger under ett game som jag satte mig och kolla temperaturen. Att tabba upp spelet och temperaturen på sekunden går upp till 85 grader kan ju inte vara normalt?? Och som jag nämnde ovan så åkte den upp till 85 bara genom att söka efter virus...

Permalänk
Medlem

Känns verkligen som något inte stämmer, då jag inte riktigt heller känner igen ljudet av att CPU-fläkten jobbar upp till max när jag tabbar upp spelet. Har dessutom de lägsta inställningarna som går i princip på CS:GO och den kan omöjligt behöva jobba så hårt för att få 499 fps som jag satt som max, har haft över 1000 innan utan problem.

Permalänk
Skrivet av mrozoo:

Känns verkligen som något inte stämmer, då jag inte riktigt heller känner igen ljudet av att CPU-fläkten jobbar upp till max när jag tabbar upp spelet. Har dessutom de lägsta inställningarna som går i princip på CS:GO och den kan omöjligt behöva jobba så hårt för att få 499 fps som jag satt som max, har haft över 1000 innan utan problem.

1. verifierat alla filer till spelet ?

vanligast är väl att bara spelet krashar men varit för några gånger att ett trasigt spel kan krasha hela datorn.

2. kontrollerat så diskarna i datorn mår bra både SSD och ev mekaniska?

varit för att en lagringsdisk som hållit på att dö tagit ner hela systemet.

3. Scannat hela datorn efter virus?

kan ju ha åkt på nått skit är lätt hänt bara genom att söka på google och trycka på fel länk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har testat att verifierat filerna men känns inte riktigt som rätt problem i mitt tycke eftersom jag såg samma problem i Overwatch. Får ta och kika på diskarna, har endast en m2 disk. Testade senast igår att söka efter virus (vilket även då gick temperaturen upp i mot 85 grader). Hittade inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrozoo:

Har testat att verifierat filerna men känns inte riktigt som rätt problem i mitt tycke eftersom jag såg samma problem i Overwatch. Får ta och kika på diskarna, har endast en m2 disk. Testade senast igår att söka efter virus (vilket även då gick temperaturen upp i mot 85 grader). Hittade inget.

Det är bättre du kör https://www.hwinfo.com/ sen spela i en timme som referens tid. Sen då kolla genomsnitt temp under en timme.

Sen med https://www.aida64.com/downloads kan du logga allt vad som händer och då när. Då ser du vad som orsakar problemen du har. När den går upp i temp.

Spikarna av tempen är inget du ska sitta och titta dig blind på. Det är snitt tempen som är intressant. Sen då är såklart Den nuvarande tempen som CPU ligger på vid användning som är med intressant. Kolla lite på internet vad andra har för temp. Så du får en uppfattning hur varm din CPU är .

Du ser här min CPU. (Röd) ska man aldrig kolla på. (Blå) är en intressant temp som visar hur varm CPU är över tid. (Grön) är den man har. Skulle Blå ligga på 60-70 grader. Då skulle jag reagera.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrozoo:

Vad är det för kyl pasta du kör med ? För visa är inte bra mot CPU spikar. Visa är. Kan var bara en sådan enkel sak.

Här har du bra saker.
https://www.inet.se/kategori/144/kylpasta?filter=%7B%22manufa...

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Kolla så alla fläktar verkligen snurrar som de ska och har vettiga BIOS inställningar. Speciellt CPU-fläkten förstås

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kör med MX-4 den kylpastan som kom med CPU-fläkten. Alla fläktar snurrar som de ska och har testat att återställa till default inställningar i BIOS. Får kika på https://www.hwinfo.com/ och testa. Just nu har jag satt min maxtemp till 77 grader vilket verkar göra jobbet utan att jag tappar märkbar prestanda men känns ju tråkigt att det ska behövas. Det jag verkligen hänger upp mig på är att temperaturen kunde hoppa till 85 endast genom att tabba upp ett spel eller söka efter virus på datorn eller att söka på youtube.com och slå enter så hoppar den från 50-65. Det känns verkligen inte normalt?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrozoo:

Kör med MX-4 den kylpastan som kom med CPU-fläkten. Alla fläktar snurrar som de ska och har testat att återställa till default inställningar i BIOS. Får kika på https://www.hwinfo.com/ och testa. Just nu har jag satt min maxtemp till 77 grader vilket verkar göra jobbet utan att jag tappar märkbar prestanda men känns ju tråkigt att det ska behövas. Det jag verkligen hänger upp mig på är att temperaturen kunde hoppa till 85 endast genom att tabba upp ett spel eller söka efter virus på datorn eller att söka på youtube.com och slå enter så hoppar den från 50-65. Det känns verkligen inte normalt?!

Det är så ryzen jobbar....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Känns som att det inte borde krascha för att temperaturen går upp.. Däremot kanske du kan skruva ner hur mycket Precision Boost Overclock boostar CPU (om den är igång). Om inte så skulle det kunna vara värt att prova reklamera CPU ifall det är något tjall på chippet.
Har du provat en reseat av CPU? (d.v.s. lyfta ur och i den igen)