Enkelt sätt att dela filer mellan win o mac dator i hemmet?

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt att dela filer mellan win o mac dator i hemmet?

Har en "main" dator i arbetsrummet hemma, Win10, som oftast står påslagen.
Sen har jag en mac mini i vardagsrummet, som "media-dator" ihopkopplad med TVn.
Har även dragit en 15 meter lång ethernetsladd från mac minin till samma router som "main" datorn är ansluten till.

Funderar på om det finns något väldigt enkelt sätt att kunna föra över filer mellan dom två, utan att göra det för svårt med servrar och shit. Lite less på att springa emellan med USB-sticka hela tiden. Det kan nog räcka med tillgång till 2 mappar på en av dom, eller båda.

Jag kan det grundläggande plus lite mer, om servrar, nätverk osv, så jag vet hur man kan göra genom att krångla till det.
Men undrar om man kan sätta upp det här på något väldigt enkelt direkt sätt?

Tackar för idéer och tips.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske lättaste permanenta är väl att köra Windows filutdelning på den datorn, och/eller vice versa.

https://www.makeuseof.com/tag/how-to-easily-share-files-acros...

Tekniskt sett så är det ju servrar inblandat, men ingen extra mjukvara krävs på någon av datorerna, och det går att få så att de syns i t ex utforskaren automatiskt efter omstarter osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om du kunna skicka enstaka filer eller textmeddelanden mellan enheter som sitter i samma fysiska nätverk så kan jag rekommendera Snapdrop. Det är peer to peer lösning som då använder sig utav en webbsida för själva upprättandet av dator till dator förbindelsen för att kunna skicka filer/meddelanden däremellan. Lite som en universal Airdrop som funkar mellan alla enheter som har en webbläsare.

Jag har en instans tillgänglig på följande webbadress som du får använda. Observera att dina filer kommer aldrig gå genom denna utan skickas säkert direkt mellan dina datorer/mobila enheter.
https://dela.rockhost.se

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Dooley:

Har en "main" dator i arbetsrummet hemma, Win10, som oftast står påslagen.
Sen har jag en mac mini i vardagsrummet, som "media-dator" ihopkopplad med TVn.
Har även dragit en 15 meter lång ethernetsladd från mac minin till samma router som "main" datorn är ansluten till.

Funderar på om det finns något väldigt enkelt sätt att kunna föra över filer mellan dom två, utan att göra det för svårt med servrar och shit. Lite less på att springa emellan med USB-sticka hela tiden. Det kan nog räcka med tillgång till 2 mappar på en av dom, eller båda.

Jag kan det grundläggande plus lite mer, om servrar, nätverk osv, så jag vet hur man kan göra genom att krångla till det.
Men undrar om man kan sätta upp det här på något väldigt enkelt direkt sätt?

Tackar för idéer och tips.

Går ungdomen av idag inte på upptäcktsfärd i GUI:t? 😄

Väldigt enkelt, väldigt direkt:
- Känn till IP-adressen på endera datorn (eller sätt en statisk adress i ditt nätverk om du aldrig vill att den ska förändras)
- Dela ut en katalog på endera datorn på nätverket
-- I Windows, högerklicka en katalog och dela ut med lämpliga rättigheter
-- Eller i macOS, gå till Settings-appen, sök efter sharing och tryck på Info-ikonen bredvid File sharing och välj en katalog att dela ut (standardinställningen är att du delar ut katalogen Public under din hemkatalog), med lämpliga rättigheter, samt slå på fildelning
- Gå till den utdelade katalogen från den andra datorn
-- I Windows, öppna Explorer och skriv in \\<den andra datorns ip-adress\delningsnamnet och var beredd att logga in med en användare som finns på "servern"
-- I macOS, öppna Finder, tryck ⌘+K och skriv smb://<användarnamn>@<den andra datorns ip-adress>/delningsnamnet

Alternativ 2, nästan lika enkelt, om du föredrar Unix-principer:
- Känn till IP-adressen på endera datorn (eller sätt en statisk adress i ditt nätverk om du aldrig vill att den ska förändras)
- I macOS, under Settings och Sharing, tillåt Remote Login för lämpliga användare
- Eller i Windows, installera den inbyggda OpenSSH-servern
-- I Windows, installera den inbyggda OpenSSH-klienten, eller en SCP/SFTP-klient och anslut till Macen via terminal eller GUI-program
-- I macOS, använd Terminal eller en tredjeparts SCP/SFTP-klient och anslut till Windowsdatorn

Observera att i Windows kommer skapandet av en fildelning att öppna rätt portar i brandväggen, men om du installerar OpenSSH-servern behöver du troligen manuellt öppna port 22. Standardinställning i macOS är att brandväggen är avslagen, men slår du på den kommer den automatiskt tillåta trafik till systemtjänster och signerade program om du inte ändrar något manuellt.

Permalänk
Medlem

Username??

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Går ungdomen av idag inte på upptäcktsfärd i GUI:t? 😄

Väldigt enkelt, väldigt direkt:
- Dela ut en katalog på endera datorn på nätverket
-- I Windows, högerklicka en katalog och dela ut med lämpliga rättigheter
-- Eller i macOS, gå till Settings-appen, sök efter sharing och tryck på Info-ikonen bredvid File sharing och välj en katalog att dela ut (standardinställningen är att du delar ut katalogen Public under din hemkatalog), med lämpliga rättigheter, samt slå på fildelning
- Gå till den utdelade katalogen från den andra datorn
-- I Windows, öppna Explorer och skriv in \\<den andra datorns ip-adress\delningsnamnet och var beredd att logga in med en användare som finns på "servern"
-- I macOS, öppna Finder, tryck ⌘+K och skriv smb://<användarnamn>@<den andra datorns ip-adress>/delningsnamnet

Alternativ 2, nästan lika enkelt, om du föredrar Unix-principer:
- I macOS, under Settings och Sharing, tillåt Remote Login för lämpliga användare
- Eller i Windows, installera den inbyggda OpenSSH-servern
-- I Windows, installera den inbyggda OpenSSH-klienten, eller en SCP/SFTP-klient och anslut till Macen via terminal eller GUI-program
-- I macOS, använd Terminal eller en tredjeparts SCP/SFTP-klient och anslut till Windowsdatorn

Observera att i Windows kommer skapandet av en fildelning att öppna rätt portar i brandväggen, men om du installerar OpenSSH-servern behöver du troligen manuellt öppna port 22. Standardinställning i macOS är att brandväggen är avslagen, men slår du på den kommer den automatiskt tillåta trafik till systemtjänster och signerade program om du inte ändrar något manuellt.

Snyggt svar
Följdfråga på detta:
1. Håller på att konfigurera nätverket enligt ovan mellan PC och macbook. När Macbooken skall ansluta till PCn efterfrågar den namn och lösenord. Vilket namn och lösenord?? Se bild nr 1.
Fick detta att funka genom att logga in i Windows med "lokalt användarnamn", dvs. då ej anslutet via microsoft-konto. Men när jag knappar in microsoft-kontots detaljer i namn/lösenord på denna dialogruta kommer jag ingenvart.

2. Hur får PCn syn på Macbooken? Jag har läst oräkneliga guider om detta men inte fått till det. Man skall tydligen fylla i "workgroup" på arbetsgrupp-rutan i macen, men Windows 10/11 har ju tagit bort just "arbetsgrupp". Se bild nr 2.

3. Skapa ett konto på macbooken till varje pc-användare? Här är jag helt lost. Se nedan, saxat från Apples hemsida. Jag har ju mitt vanliga användarkonto på macbooken, det måste väl gå att använda det? Har satt på SMB för det kontot, enligt guiden.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1657/13.0...

" Skapa ett konto på datorn för varje Windows-användare Du skapar konton genom att välja Apple-menyn > Systeminställningar och sedan klicka på Användare och grupper i sidofältet. (Du kanske måste rulla nedåt.)

Om du vill använda ett konto som fanns innan du installerade den senaste versionen av macOS kan du behöva skapa ett nytt lösenord för kontot på inställningspanelen Användare och grupper.

Eftersom lösenorden till användarkonton som används för Windows-delning sparas på ett mindre säkert sätt bör du avaktivera kontot när det inte används. Stäng av alla konton du aktiverade innan du stänger av Windows-delning. Om du inte gör det fortsätter lösenorden att sparas på ett osäkert sätt. "

Permalänk
Medlem

Använder OneDrive för överföring mellan PC och Mac mini för att dela filer. Fungerar även med Google Drive.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av radams:

Snyggt svar
Följdfråga på detta:
1. Håller på att konfigurera nätverket enligt ovan mellan PC och macbook. När Macbooken skall ansluta till PCn efterfrågar den namn och lösenord. Vilket namn och lösenord?? Se bild nr 1.
Fick detta att funka genom att logga in i Windows med "lokalt användarnamn", dvs. då ej anslutet via microsoft-konto. Men när jag knappar in microsoft-kontots detaljer i namn/lösenord på denna dialogruta kommer jag ingenvart.

2. Hur får PCn syn på Macbooken? Jag har läst oräkneliga guider om detta men inte fått till det. Man skall tydligen fylla i "workgroup" på arbetsgrupp-rutan i macen, men Windows 10/11 har ju tagit bort just "arbetsgrupp". Se bild nr 2.

3. Skapa ett konto på macbooken till varje pc-användare? Här är jag helt lost. Se nedan, saxat från Apples hemsida. Jag har ju mitt vanliga användarkonto på macbooken, det måste väl gå att använda det? Har satt på SMB för det kontot, enligt guiden.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1657/13.0...

" Skapa ett konto på datorn för varje Windows-användare Du skapar konton genom att välja Apple-menyn > Systeminställningar och sedan klicka på Användare och grupper i sidofältet. (Du kanske måste rulla nedåt.)

Om du vill använda ett konto som fanns innan du installerade den senaste versionen av macOS kan du behöva skapa ett nytt lösenord för kontot på inställningspanelen Användare och grupper.

Eftersom lösenorden till användarkonton som används för Windows-delning sparas på ett mindre säkert sätt bör du avaktivera kontot när det inte används. Stäng av alla konton du aktiverade innan du stänger av Windows-delning. Om du inte gör det fortsätter lösenorden att sparas på ett osäkert sätt. "

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Skapa en lokal användare på din Windows-dator och använd dom uppgifterna när du loggar in från en annan dator. Se till att det nya kontot har tillgång till den utdelade mappen. Sen är det klart.

Visa signatur

press nu1mlock