Moderkort AM5 (Uppgraderingspaket?)
Jag har tänkt uppgradera mitt system och lutar åt att köra på en 7700X
Tycker det är svårt att veta vilka moderkort som är bra och man läser rätt mycket om instabilitet och inkompatibilitet med minnen bla.
Såg att Inet har ett uppgraderingspaket med 7700X, Tuf Gaming B650 plus och 32GB RAM.
https://www.inet.se/produkt/v101181/paket-asus-tuf-gaming-b65...
Detta uppfyller de önskemål jag har och de borde ju valt grejer som funkar ihop och är stabila? Är det en hyfsad deal?
Det har även en annan variant med ett flashigare moderkort (minne är inte inkluderat där dock) men vet inte om PCIE 5.0 för grafikkortet, en NVME-slot extra och fler USB 3-portar är värt en tusenlapp extra, vad säger ni?
https://www.inet.se/produkt/v101174/paket-asus-tuf-gaming-x67...
Har ni några andra förslag?
Fråga ang. ev framtida uppgradering av minne: Har läst att man i regel måste gå ner i hastighet om man installerar 4 minnesmoduler.
Om det nu är så, är det bättre att köpa snabbare minne och att man då inte behöver landa lika lågt om man skaffar mer senare eller är det en bregränsing som ligger enbart i moderkortet (eller processorn)?
För man vill väl inte köra med bara en sticka fram till en eventuell uppgradering?
Det är kanske inte någon jättefråga men hade varit nice att veta.
Hejsan Du tänker helt rätt när det gäller ram, aldrig köra en sticka. Det jag tror många gör när de uppgraderar är att de får tag på ett likadant kit som de redan har eller köper ett helt nytt kit och säljer det gamla om de misstänker att systemet har svårt att köra 4 stickor i full hastighet alternativt inte får tag på samma kit.
När det gäller moderkort och hur mycket man ska lägga "extra" på utökad I/O är upp till var och en om man har behov. RTX 4090 har väl bara stöd för PCIE 4.0? Svårt att avgöra hur långt in i framtiden som PCIE 4.0 kommer att börja vara en flaskhals, är väl bara för snabb lagring man behöver PCIE 5.0 idag om man nu tycker PCIE 4.0 är för långsam
Glhf!
Hejsan Du tänker helt rätt när det gäller ram, aldrig köra en sticka. Det jag tror många gör när de uppgraderar är att de får tag på ett likadant kit som de redan har eller köper ett helt nytt kit och säljer det gamla om de misstänker att systemet har svårt att köra 4 stickor i full hastighet alternativt inte får tag på samma kit.
När det gäller moderkort och hur mycket man ska lägga "extra" på utökad I/O är upp till var och en om man har behov. RTX 4090 har väl bara stöd för PCIE 4.0? Svårt att avgöra hur långt in i framtiden som PCIE 4.0 kommer att börja vara en flaskhals, är väl bara för snabb lagring man behöver PCIE 5.0 idag om man nu tycker PCIE 4.0 är för långsam
Glhf!
Tack för svaret!
Bra att veta att jag inte är HELT ute och cyklar iaf.
Jo, det är ju som du säger att man får avgöra själv vad som är värt och inte och i detta fallet så är det väl tveksamt om pcie 5 och lite mer usb-portar är värt det. Även mellan pcie3 och 4 är ju inte skillnaden så jättestor (varierar ju lite med titel) med ett 4090. Jag har ett 3080 Ti som jag väl inte har några planer på att byta i brådrasket så...
- Igår Noctua presenterar nästa generations flaggskeppskylare 26
- Igår Meta Quest 3 avtäcks – tunnare, bättre och dyrare 36
- Igår Snabbtest: Ducky One 3 – akustik och byggkvalitet med premiumkänsla 12
- Igår Säkerhetsforskare varnar för bakdörr i Gigabytes moderkort 22
- Igår Extrem upplösning och ljusstyrka aktuellt för Apples VR-headset 25
- Igår Quiz: Komplett utmanar SweClockers i kunskap om krävande spel 50
- Igår Windows-uppdatering installerar gamla AMD-drivrutiner 42
- Igår Playstation-exklusiva Ratchet & Clank: Rift Apart till PC i juli 33
- 31 / 5 The Witcher passerar 75 miljoner sålda spel 9
- 30 / 5 Valve stoppar emulatorn Dolphin på Steam 63
- Diablo IV – den stora tråden1925
- Skillnader Generation 10/11.19
- Vad har ni i lön?11970
- Smartwatch med mindre fokus på träning?1
- Budgetdator till sonen6
- Meta Quest 3 avtäcks – tunnare, bättre och dyrare36
- Vad använder du dig av för tangentbord?240
- Söker rekommendationer för bekväma in-ear brusreducerande hörlurar för sömn1
- Adrenalin 23.5.2 (WHQL Recommended)0
- FAQ: Vattenkylning3037
- Säljes Asus Strix 3080Ti OC
- Köpes GTX 1050 Ti, 1650 eller liknande Low Profile
- Säljes Xbox Series X säljes/bytes mot stationär
- Säljes TCL soundbar TS8111
- Säljes Vattenblock 1080Ti / Titan XP (Founders edition)
- Säljes RTX 3080 Stationär Dator och 34 tum UltraWide skärm/Setup
- Säljes Alphacool ESD matta och DDR4 SODIMM 32 GB
- Säljes Dell XPS 15 9570
- Säljes Dator/delar i7 3770 660 3Gb
- Säljes Uppgraderingspaket -ASUS Intel Skylake i7 säljes (Corsair 16GB (2x8GB),Intel Core i7 6700K, ASUS Z170-A)
- Noctua presenterar nästa generations flaggskeppskylare26
- Meta Quest 3 avtäcks – tunnare, bättre och dyrare36
- Snabbtest: Ducky One 3 – akustik och byggkvalitet med premiumkänsla12
- Quiz: Komplett utmanar SweClockers i kunskap om krävande spel50
- Windows-uppdatering installerar gamla AMD-drivrutiner42
- Säkerhetsforskare varnar för bakdörr i Gigabytes moderkort22
- Nvidia intresserade av tillverkning hos Intel10
- Extrem upplösning och ljusstyrka aktuellt för Apples VR-headset25
- Playstation-exklusiva Ratchet & Clank: Rift Apart till PC i juli33
- Phanteks hoppar kablar med nätaggen Revolt27