Har jag missförstått Proxmox och "hardware passthrough"?

Permalänk
Medlem

Har jag missförstått Proxmox och "hardware passthrough"?

Jag har installerat Proxmox på en gammal dator med Intel i7 9xxx-serien som har inbyggt grafikkort, har alltså inget annat grafikkort i datorn med Proxmox. Moderkortet är Gigabyte z390 GamingX ver 1.0 F3 bios. Jag vet inte om jag missförstår det här med "hardware passthrough"?
Jag har tolkat det som att med det konfigurerat så kan jag använda min värddators grafikkort (RTX 3060Ti) i proxmox VMs. Jag tänkte att det kanske blir bättre flyt på de virtuella OS jag installerat då.
Jag har följt ett par guider på youtube och gjort exakt som dem, men i slutet när jag lägger till en PCI-enhet i Proxmox ser jag bara i7ans interna grafikkort som valbart, 3060 syns inte i listan.

Så frågan är om jag missförstått poängen? Eller är det så att jag någonstans gjort fel?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har installerat Proxmox på en gammal dator med Intel i7 9xxx-serien som har inbyggt grafikkort, har alltså inget annat grafikkort i datorn med Proxmox.

Skrivet av Hakinger:

Jag har tolkat det som att med det konfigurerat så kan jag använda min värddators grafikkort (RTX 3060Ti) i proxmox VMs.

Does not compute. Sitter det ett 3060 Ti grafikkort i datorn eller ej?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hakinger:

Jag har installerat Proxmox på en gammal dator med Intel i7 9xxx-serien som har inbyggt grafikkort, har alltså inget annat grafikkort i datorn med Proxmox. Moderkortet är Gigabyte z390 GamingX ver 1.0 F3 bios. Jag vet inte om jag missförstår det här med "hardware passthrough"?
Jag har tolkat det som att med det konfigurerat så kan jag använda min värddators grafikkort (RTX 3060Ti) i proxmox VMs. Jag tänkte att det kanske blir bättre flyt på de virtuella OS jag installerat då.
Jag har följt ett par guider på youtube och gjort exakt som dem, men i slutet när jag lägger till en PCI-enhet i Proxmox ser jag bara i7ans interna grafikkort som valbart, 3060 syns inte i listan.

Så frågan är om jag missförstått poängen? Eller är det så att jag någonstans gjort fel?

Kortet måste ju sitta i datorn.
Om "Värddatorn" syftar på datorn där proxmox är installerat så måste VT-d vara aktiverat både i CPU och moderkort för att det ska lira.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kortet måste ju sitta i datorn.
Om "Värddatorn" syftar på datorn där proxmox är installerat så måste VT-d vara aktiverat både i CPU och moderkort för att det ska lira.

glöm inte IOMMU

taget ur : https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF

Citat:

Prerequisites

A VGA Passthrough relies on a number of technologies that are not ubiquitous as of today and might not be available on your hardware. You will not be able to do this on your machine unless the following requirements are met :

Your CPU must support hardware virtualization (for kvm) and IOMMU (for the passthrough itself)
List of compatible Intel CPUs (Intel VT-x and Intel VT-d)
All AMD CPUs from the Bulldozer generation and up (including Zen) should be compatible.
CPUs from the K10 generation (2007) do not have an IOMMU, so you need to have a motherboard with a 890FX or 990FX chipset to make it work, as those have their own IOMMU.
Your motherboard must also support IOMMU
Both the chipset and the BIOS must support it. It is not always easy to tell at a glance whether or not this is the case, but there is a fairly comprehensive list on the matter on the Xen wiki as well as Wikipedia:List of IOMMU-supporting hardware.
Your guest GPU ROM must support UEFI.
If you can find any ROM in this list that applies to your specific GPU and is said to support UEFI, you are generally in the clear. All GPUs from 2012 and later should support this, as Microsoft made UEFI a requirement for devices to be marketed as compatible with Windows 8.

You will probably want to have a spare monitor or one with multiple input ports connected to different GPUs (the passthrough GPU will not display anything if there is no screen plugged in and using a VNC or Spice connection will not help your performance), as well as a mouse and a keyboard you can pass to your virtual machine. If anything goes wrong, you will at least have a way to control your host machine this way.

Permalänk
Medlem

Låter som ett missförstånd, hardware passthrough är att enheten ges till VM i sin helhet och inte "bara" som resurser från hosten som jag förstår det.
Men det innebär att t.ex grafikkortet måste vara installerat i host-systemet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ATRmayo:

VT-d är samma sak som IOMMU men specifikt för Intel-plattformar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"...de virtuella os". Ett av dem iallafall. HW passthrough innebär att VMen får kontroll över hårdvaran, som därför varken kan användas av värddatorn eller andra VMar.

Vilket av grafikkorten använder du för att dra ut bild på skärmen för proxmox? Var noga med att ställa in så att det är iGPUn.
Det brukar finns lite inställningar för sånt i BIOS. Gissar att du kommer att aktivt behöva sätta 3060 som "secondary" eller liknande.

Jag fipplade en del med att få till så GPU gavs till en VM i proxmox, men jag gav upp. Andra typer av PCIe-kort funkar mycket smidigt, men just GPU fick jag aldrig till på ett bra sätt och sedan behövde jag PCIe-platsen till annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

VT-d är samma sak som IOMMU men specifikt för Intel-plattformar.

det har du rätt i dock tänkte jag inte så mycket på vad lösningen heter hos Intel, notera det fetstilta nedan

"For Intel CPUs (VT-d) set intel_iommu=on. Since the kernel config option CONFIG_INTEL_IOMMU_DEFAULT_ON is not set in linux."

Det finns tydligen ett grännssnitt för detta nu:
https://aur.archlinux.org/packages/gpu-passthrough-manager
verkar finnas en del skavanker som man kanske får pyssla med innan man kör igång den, då det kan skapa lite problem med grub!
"I don't know what just happened but somehow this corrupted my grub.cfg so badly that grub wouldn't load it at all. Thankfully I had a backup. I haven't yet found the offending line in the one this created but I figure that people ought to know about this being a possibility. Have a live usb distro handy just in case."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Does not compute. Sitter det ett 3060 Ti grafikkort i datorn eller ej?

Ja, grafikkortet på Proxmoxdatorn är integrerad i CPU'n

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Låter väl rätt tänkt så vitt jag kan se. Du kan bara tilldela grafikkortet till en VM i taget dock (det behövs workstationgrafikkort eller som allra minst drivrutiner med aktiverat stöd för virtualisering om man vill kunna dela grafikkortet mellan flera VM:ar samtidigt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, grafikkortet på Proxmoxdatorn är integrerad i CPU'n

Nu blir jag osäker, men missuppfattar du inte något nu; det kan absolut inte sitta något 3060 inutti någon cpu.
Hur många datorer är involverade, och exakt vad är deras specs?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, grafikkortet på Proxmoxdatorn är integrerad i CPU'n

Fortfarande motstridig information, då det mig veterligen inte existerar någon CPU med integrerad 3060 Ti-krets.

Vad tror du egentligen att ordet "värddator" betyder? Givetvis är det som avses hårdvaran som Proxmox är installerat på och inget annat. Motsvarigheten "gästdator" är en av de virtuella maskinerna som körs på din "värddator".

Inte har du väl haft någon illusion om att kunna dela ett grafikkort från en helt annan dator endast genom typ en webbläsare eller SSH-terminal…?!

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kortet måste ju sitta i datorn.
Om "Värddatorn" syftar på datorn där proxmox är installerat så måste VT-d vara aktiverat både i CPU och moderkort för att det ska lira.

[

Skrivet av sweisdapro:

Låter som ett missförstånd, hardware passthrough är att enheten ges till VM i sin helhet och inte "bara" som resurser från hosten som jag förstår det.
Men det innebär att t.ex grafikkortet måste vara installerat i host-systemet.

Skrivet av Gabrioth:

"...de virtuella os". Ett av dem iallafall. HW passthrough innebär att VMen får kontroll över hårdvaran, som därför varken kan användas av värddatorn eller andra VMar.

Vilket av grafikkorten använder du för att dra ut bild på skärmen för proxmox? Var noga med att ställa in så att det är iGPUn.
Det brukar finns lite inställningar för sånt i BIOS. Gissar att du kommer att aktivt behöva sätta 3060 som "secondary" eller liknande.

Jag fipplade en del med att få till så GPU gavs till en VM i proxmox, men jag gav upp. Andra typer av PCIe-kort funkar mycket smidigt, men just GPU fick jag aldrig till på ett bra sätt och sedan behövde jag PCIe-platsen till annat.

Tack för svaren, då förstår jag lite bättre tror jag.
Jag ville alltså utnyttja grafikkortet som sitter i min dagliga dator (den som jag kallade "värddator" lite felaktigt), den dator som jag styr proxmox med via webränsnittet, inte den som finns i datorn där jag installerat Proxmox.
Men det är där jag har missförstått hela grejen alltså. Det jag försökte mig på fungerar alltså bara om jag installerar ett extra grafikkort i datorn som har Proxmox installerad.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu blir jag osäker, men missuppfattar du inte något nu; det kan absolut inte sitta något 3060 inutti någon cpu.
Hur många datorer är involverade, och exakt vad är deras specs?

Ursäkta min förvirring.

Dator 1 är min dator som jag använder dagligdags. Här har jag min 3060 Ti. Härifrån styr jag proxmox i dator 2.
Dator 2 är datorn där Proxmox är installerad. Den har en intel i7 med GPU integrerat.
Mitt missförstånd ligger i att jag trodde att de virtuella maskinerna kunde använda grafikkortet i dator 1. Så funkar det inte har jag nu lärt mig.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

[Tack för svaren, då förstår jag lite bättre tror jag.
Jag ville alltså utnyttja grafikkortet som sitter i min dagliga dator (den som jag kallade "värddator" lite felaktigt), den dator som jag styr proxmox med via webränsnittet, inte den som finns i datorn där jag installerat Proxmox.
Men det är där jag har missförstått hela grejen alltså. Det jag försökte mig på fungerar alltså bara om jag installerar ett extra grafikkort i datorn som har Proxmox installerad.

Skrivet av Hakinger:

Ursäkta min förvirring.

Dator 1 är min dator som jag använder dagligdags. Här har jag min 3060 Ti. Härifrån styr jag proxmox i dator 2.
Dator 2 är datorn där Proxmox är installerad. Den har en intel i7 med GPU integrerat.
Mitt missförstånd ligger i att jag trodde att de virtuella maskinerna kunde använda grafikkortet i dator 1. Så funkar det inte har jag nu lärt mig.

Nu verkar det ha klarats upp något!
Ja, tyvärr är det som du verkar ha insett så att kortet måste vara i proxmox för att det ska kunna nyttjas av vm

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu verkar det ha klarats upp något!
Ja, tyvärr är det som du verkar ha insett så att kortet måste vara i proxmox för att det ska kunna nyttjas av vm

Japp. Som alla förstår är jag helt novis på Proxmox och jag är glad att jag frågade här så att jag inte slösar fler timmar på mitt missförstånd

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

innan du ger upp nu, vad är själva anledningen bakom att du vill använda den ena datorns grafikkort? är det spel eller vill du eventuellt skapa ett mini kluster?

eller är det som du skriver att du vill att skrivbordsmiljön skall vara lite mindre "hackig/laggig"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

innan du ger upp nu, vad är själva anledningen bakom att du vill använda den ena datorns grafikkort? är det spel eller vill du eventuellt skapa ett mini kluster?

eller är det som du skriver att du vill att skrivbordsmiljön skall vara lite mindre "hackig/laggig"?

Ja, det var tanken, att det skulle vara mindre hackigt. Jag tänkte att om man har en dedikerad, relativt kraftfull, maskin för virtuella maskiner så skulle det vara bättre flyt än med virtualbox t.ex. Själva "hastigheten" är det inget fel på, programmen startar snabbt osv. bara att grafiken hackar. Har provat med Windows 10 och EdeavourOS. Sen om det hade gått att spela hade det ju inte skadat, men primärt är det inget jag suktar efter håller mest på och försöker lära mig nåt nytt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, det var tanken, att det skulle vara mindre hackigt. Jag tänkte att om man har en dedikerad, relativt kraftfull, maskin för virtuella maskiner så skulle det vara bättre flyt än med virtualbox t.ex. Själva "hastigheten" är det inget fel på, programmen startar snabbt osv. bara att grafiken hackar. Har provat med Windows 10 och EdeavourOS. Sen om det hade gått att spela hade det ju inte skadat, men primärt är det inget jag suktar efter håller mest på och försöker lära mig nåt nytt.

Ok, så läs på lite om vnc sedan får du kolla på de olika lösningarna som hör därtill som NX Technology, Spice, X2go, Xrdp..

Jag hade Spice förrut och kunde köra Photoshop utan större problem, hade dock en 3200g från amd vilket är en senare processor än eran men det funkade relativt snabbt.

Hur kopplar du upp dig idag mot servern?

Permalänk
Hedersmedlem

Slå på fjärrskrivbord / remote desktop på gästdatorn och anslut så istället, kommer gå mycket smidigare. Konsollen i proxmox är bara till för att installera och komma igång, även om den kan bli snabbare om du väljer spice-lösningen istället för novnc.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Ok, så läs på lite om vnc sedan får du kolla på de olika lösningarna som hör därtill som NX Technology, Spice, X2go, Xrdp..

Jag hade Spice förrut och kunde köra Photoshop utan större problem, hade dock en 3200g från amd vilket är en senare processor än eran men det funkade relativt snabbt.

Hur kopplar du upp dig idag mot servern?

Skrivet av Aphex:

Slå på fjärrskrivbord / remote desktop på gästdatorn och anslut så istället, kommer gå mycket smidigare. Konsollen i proxmox är bara till för att installera och komma igång, även om den kan bli snabbare om du väljer spice-lösningen istället för novnc.

Tack för tipsen. Jag ska nu jobba en passvända men ska kolla på allt det där när jag blir ledig nästa vecka.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.