Tonåringar ointresserade av VR

Permalänk
Melding Plague

Tonåringar ointresserade av VR

Hela 29 procent av amerikanska ungdomar äger ett VR-headset, men bara 1 av 25 säger att de använder det dagligen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är höga siffror? Om man inte jämför med t.ex. telefoner eller datorer så känns det inte så farligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

29%? Det låter ju sjukt mycket... Skulle vilja veta hur urvalet gjordes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

29%? Det låter ju sjukt mycket... Skulle vilja veta hur urvalet gjordes.

Ja, det låter väldigt mycket. Inkluderar det såna där som är gjorde av papp man stoppar in mobilen i, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

29%? Det låter ju sjukt mycket... Skulle vilja veta hur urvalet gjordes.

Ja det låter helt orimligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Ja, det låter väldigt mycket. Inkluderar det såna där som är gjorde av papp man stoppar in mobilen i, eller?

Skulle inte förvåna mig om de räknade med Google Cardboard och Samsung Gears 😵

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Skulle inte förvåna mig om de räknade med Google Cardboard och Samsung Gears 😵

Även med de inkluderade låter det högt i mina öron, men jag har ju inte varit ute och sett/frågat själv.
Om de nu inte råkade gå in i ett VR booth nånstans...

Permalänk
Avstängd

Det är väl all form av VR och inte Quest och uppåt.

En mobil är ju "VR" ihop med kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Skulle inte förvåna mig om de räknade med Google Cardboard och Samsung Gears 😵

I såna fall har vi två VR-set i hushållet... och hör till dem som inte använder dem

Permalänk

Aftonbladsrubrik som jag först reagerade på.
Därefter var resultatet som förväntat. Jag själv köpte ett VR använde det ej mycket, trodde jag inte heller skulle använda det mycket. Jag förväntade mig att de flesta som köpte skulle vara i samma sits.

Men VR är en cool sak att visa upp. Lite som drönare, 3D-printer, systemkameran, mikrodator som Arduino och annat man har men som man knappt använder. Jag tror mycket dröjer innan VR blir riktigt stort och det går alltid föra en semantisk argumenten om vad riktigt stort är. Men jag syftar på att det är något väldigt populärt.

Jag gissar det dröjer minst 10år innan det kommer ifrån stadiet något coolt att visa upp och mindre användning.

När jag själv använder mitt VR så lite så är jag missnöjd? Nej inte alls, det är få roliga timmar och jag har visat för många polare. Jag ser det som vissa lägger 20 000kr på en resa som de har en kort tid, jag la 8000kr på min PSR som jag kan använda lite då och då i många år.

*edit*
Jag själv ägde smartphones på den tiden då många som hade dem inte hade dem primärt. Smartphonen var för klumpig, batteritörstig, skör etc. Den var en pryl man använde sällan och sedan kunde man visa upp den.
Det går argumentera för vilken smartphone som var först. Nokia 9000 Communicator från 1996 är en kandidat.
Och när slog smartphoens igenom för den stora skaran? Detta går att diskutera, men före runt 2010 så var det bara en mindre grupp som hade smartphones.
Med detta sagt utvecklingen går snabbt framåt, men folk överskattar ofta som att det händer på en dag.
Folk tänker nästan åt hållet att som före iPhone år 2006 fanns inga smartphones, dagen efter iPhone lanserades hade varenda kotte en iPhone. -Det var inte mitt minne om hur det gick till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Skulle inte förvåna mig om de räknade med Google Cardboard och Samsung Gears 😵

Ja det skulle hjälpa till att förklara de höga siffrorna iaf. Men jag vet inte hur mycket av de där som ens finns kvar.
Det var 8 år sedan google cardboard kom. Och det var ju inget att ha efter att ha testat en kvart. Jag vet flera som skaffade ett set - och jag vet ingen som har kvar den kartongen eller använder den.
Kidsen som var 8 när det där kom är nu dubbelt så gamla hehe.

Men jag har inge bra förklaring till hur det kan vara så stor andel som har VR hemma ändå

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Tonåringar ointresserade av VR

Håller inte med i slutsattsen. Är tonåringar ointresserade av VR? Det tvivlar jag starkt på, de tycker nog konceptet VR är skitcoolt. Men dagens VR? Med dagens spelutbud? Å framförallt om man kör typ google cardboard med någon xiaomi chinamähä telefon? Nä det är nog inte ungarna så sugna på, vem tusan är det?

Men om det bara kan komma lite fler AAA spel (typ Alyx), liiite bättre till ett överkomligt pris (dvs quest2 prestanda för halva pengen), då kommer det nog dra iväg. Även om jag själv väntar på quest3 eller 4 och förhoppningsvis har spelutbudet förbättrats till dess.

Permalänk
Medlem

Bara tonåringar?
Dom som är intresserade har redan ett kit.
Och den revolutionerande hårdvara som krävs för "genombrottet" har inte dykt upp än och verkar inte heller vara runt hörnet.
Lite som förra gången VR var den kommande tekniken, på 90 talet.

Bara det faktum att VR fungerar som en "sensory deprivation tank" gör att marknaden blir väldigt liten.
Få kan, eller ens vill, låsa in sig i en egen värld några längre perioder.

Permalänk

Det är tråkigt att det gör så trögt för VR, det går bara inte att jämföra den 'immersion' man får i VR kontra "pannkaksspel" det är som 2 nästan olika spel om man spelar samma titel som finns i vr- och pannkaks-versioner. Det eviga ägget eller hönan dilemmat, för litet storspelsbibliotek leder till svalt intresse och liten marknad som i sin tur leder till att få spelbolag vill budgetera pengar för stora vr titlar.

Permalänk

Nu är jag ingen tonåring, men spelar även jag sällan VR då tekniken inte riktigt är där än samt att spelutbudet är skralt, sett till antalet titlar som är bra. När headseten blir trådlösa och fler spelutvecklare satsar på att utveckla AAA-titlar så kommer det garanterat att ändras.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag att spela med skärm framför mig, likaså titta på normal tv. Vill inte tappa kopplingen till omvärlden helt, även om den ibland kan bli rätt snäv. Blir så bökigt om man ska sippa lite på kaffet men man ser det inte. Eller om man ska gå på muggen. Eller någon försöker få kontakt. Och så måste man ha ett fult headset på, som gör att man ser ut som en ärke-mupp. För att inte tala om hur man framstår när man reagerar på saker som ingen annan kan se, eller om man rör huvet åt alla möjliga håll men ingen ser vad f-n man tittar på.
Tror saker som detta gör det svårt för VR att slå fullt ut... I alla fall är det så från mitt perspektiv. Har inget som helst intresse av VR..

Permalänk
Medlem

Inte bara tonåringar. Jag är en tekniknörd så jag köpte förstås den första Vive som kom, men tappade intresset då den inte höll vad den lovade, eller vad jag trodde att den lovade kanske. Demo-grejerna var ju snygga. Men 360-filmers bildkvalitet var som att titta på en tjock-TV med ett stort förstoringsglas framför.
Sen kom Quest 2 och det var trådlösheten och förhoppning om att bildtekniken gått framåt som gjorde att jag köpte den, men icke. Så nu har jag dem mest som damm-samlare. Håller dock Questen laddad och testar den då och då för att se om nåt nytt kommit som kan vara intressant som motiverar en att börja använda den igen.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

De får väl vässa sina produkter så att de blir bättre och erbjuder mer.

Lite besviken på att Samsung skrotade detta projekt.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Enligt Google bor det 42miljoner ungdomar i USA mellan 10 och 19.
Det motsvarar 12.180.000 headset.
Om bara en av 25 använder den dagligen så är det bara 487.200 idoga användare av VR.

Motsvarar ca 1,46 promille av totala USAs befolkning. Så kanske inte så stor andel trots att det är fler än invånare i Malmö.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte ens "vanligt" dagligen, inget konstigt?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Plats att använda det är det stora problemet med VR skulle jag säga.
Använde mitt själv dagligen tills jag blev sambo och då försvann min spelyta, då samlade det bara damm tills jag gav bort det till brosan.
Kan tänka mig att det är så för många, alternativt att dom måste flytta undan möbler mm för att kunna spela. Och då blir det "för jobbigt" så struntar man bara i det.
Speciellt tonåringar då som antagligen bara har sitt rum för det. Hur många har 2,5x2,5m fritt utrymme?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

VR är inte mainstream.
Tonåringar är väll det som slukar mest mainstream av alla. Har tonåringar hemma som inte är intresserade av VR. En gamer som inte är intresserad alls. En som är mindre gamer men kan tänkas köra VR ibland.
Min slutsats är att tonåringar är lata och vill sitta ner

Själv spelar jag nästan dagligen och när det gäller gaming är helt klart VR dominerande för mig.
Min teori är att är man som jag som känner att man "kört allt". Flesta nya vanliga spel känns som copypaste av tidigare spel bara med snyggare grafik. Ja då känns mycket ganska "meh". VR har gett nya och gamla spel ett nytt sätt att uppleva spelen på.
Det här helt enkelt mycket roligare imo att tex hålla i vapnena själva, titta genom siktena själv med att föra upp bössan mot ögonen och avlossa skott. Det känns "semi realistiskt" på ett sätt ett spel framför en skärm inte längre kan förmedla, iaf inte för mig som spelar mycket i VR. Det känns för tamt helt enkelt att spela framför skärm.
Skärmspel för mig duger mest till spel i retrostil på steam decken eller nått liknande. Spel som Battlefield, CoD mm går bort direkt, det finns bättre motsvarigheter i VR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

De får väl vässa sina produkter så att de blir bättre och erbjuder mer.

Lite besviken på att Samsung skrotade detta projekt.
https://www.youtube.com/watch?v=qvCGqhShNnk

Det var för att de var tvåa på bollen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Hur kan man inte vara intresserad??
Jag är en bra bit från tonåring, ca 30 år mer, men har skrapat ihop över 850 timmar i VR sen januari 2021 när jag skaffade HP G2. Det mesta i DCS men lite annat också.
VR är ju det absolut största som hänt inom gamingvärlden, att gå miste om detta är ju bara sorgligt. Finns ju ingenting som slår närvarokänslan som VR. Har testat allt från 3 skärmar i Eyefinity till jättebred 38"are på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Jag antar att en genomsnittlig tonårings dag idag lämnar ganska lite tid att spela vanligt eller VR. Nu vet jag inte riktigt hur "tonåringar ointresserade av VR" definieras men om det räknas som intresserad används dagligen så ställer jag mig tveksam. Mycket går i vågor trots allt.

VR är nog inte mogen för den stora breda massan även om framförallt Quest (2) kommit nära. Fattas bara ett "Wii Sports" för att folk till höger och vänster köper en.

Jag, nästan 40, kan heller inte lägga ner tid för att spela varje dag. Än mindre VR. Gör mig inte mindre intresserad för det utan värdesätter snarare när jag kan spela i VR. Ser dock gärna mer VR titlar med budget bakom samt bra VR-lösningar. Oculus Quest fungerar bra men är förstås daterad. Men sannolikheten är samtidigt låg att jag uppgraderar till Meta Quest 3, ser hellre något nytt från Valve denna gång. Index är gammal och trådad.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Detta måste nästan handla om Google Cardboard och liknande derivat, och att familjen har inte personligt ägande. Helt orimligt annars om inte det var anställda på Meta som frågades

Permalänk
Medlem

Alltså vissa artiklar här är tragiska. En dos dramatik här, lite skandal där, och en stor nypa överdrifter för att runda av det hela. Den hamnade dessutom överst i mitt media-flöde på telefonen.

Permalänk
Medlem

Läser man i artikeln så står alltså "While 29% percent of teens polled owned a VR device — versus 87% who own iPhones — only 4% of headset owners used it daily, the investment firm found, and 14% used them weekly." och "Piper Sandler’s teen study surveyed more than 5,600 teens in the U.S. in February."

Som fler nämnt så låter 29% som oväntat stor andel som äger VR-headset. I samma urval har alltså 87% iphone. Är Iphone verkligen så enormt dominant generellt, eller pekar detta på att detta urval är riktat mot en viss målgrupp (som köper dyrare elektronik)?.
Samtidigt så tycker jag inte att det är märkligt att man inte använder sitt VR-headset dagligen. Jag ser mig själv som entusiast, men det blir sällan mer än någon gång i veckan jag kör VR. En artikel som känns lite konstig på många vis.

Permalänk
Medlem

Känns inte så otroligt att 29% har en VR-enhet i sitt hem när de frågar närmare 6000 tonåringar, varav nästan 90% har en iPhone. Att 4% använder det dagligen känns däremot överraskande mycket. Det är ju 220+ personer.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Sötast

Förklaring ur mitt eget perspektiv om varför man inte spelar varje dag:

Om jag är sugen på att spela ett pcspel så är detta min checklista:
Sätt dig ner, starta spelet, spela spelet.

Om jag är för trött för att spela just nu så är detta ett sannolikt scenario
Sätt dig ner, kolla youtube, bli spelsugen, starta spelet.

Om jag vill spela VR:
Bli sugen på att spela VR, kolla så att batteriet är laddat, starta quest, uppdatera quest, starta virtua..... uppdatera virtual desktop, uppdatera virtual desktop, desktop klient, starta om virtual desktop, starta spelet, fixa en inställning som strular, starta om spelet, nu hamnade jag utanför världen, starta om spelet, är nu i spelet.

Ta av headsetet, flytta köksbordet, flytta soffan, klä av mig kläder för annars kommer jag svettas ihjäl, ta ett beslut på om jag ska låta grannarna se mig stå där som ett fån eller om jag skall stänga gardinerna, hoppa in i spelet, spela 3 timmar annars var det fan inte lönt.

Kort sagt så kan man spela PC för att slappna av. VR spelar man endast om man söker en specifik upplevelse eller vill göra något specifikt, det kräver såväl mental förberedelse, fysisk förberedelse och eventuell mindre felsökning (åtminstone om man tänker pc-vr).

Det är ingen chans att man ens funderar på VR om man är det minsta trött. T.ex om man jobbat.

Vad gör VR så bra?
Ett betydligt roligare sätt att också förklara VR på är den händelsen som sker varje gång jag spelar Dirt2 i VR. Ett spel som klassas som extremt ur nausea och intensivitet rating.

Starta Dirt2 i VR, fullständigt explodera av adrenalin och dopamin och säga högt till sig själv VARFÖR SPELAR JAG INTE DETTA OFTARE? Fortsätt spela på extrem svårighet i 60 minuter,. låta svetten rinna av kroppen pga force feedback och en bil som stundtal studsar runt galaxen och du nästan fysiskt vill hoppa ut ur bilen och sedan säga DETTA MÅSTE JAG GÖRA IGEN IMORGON MEN JUST NU ORKAR JAG INTE MER.

Nästa dag så orkar du inte ens titta på headsetet för att kroppen är så dränerad av hur häftig upplevelsen var