[Löst] Nybyggd dator startar om under installation (gammal windows-installation funkar)

Permalänk
Medlem

[Löst] Nybyggd dator startar om under installation (gammal windows-installation funkar)

Tänkte höra om någon kan ge tips om vad nästa steg i felsökning bör vara, alternativt spekulera i vad som är fel.

Byggde ihop en ny dator (med något spekulativa komponenter) under gårdagen:
- Moderkort med fastlödd 11th gen i7 (AliExpress-länk)
- 1tb SSD (nvme, Adata Swordfish)
- 16 gb ddr 4 (Gskill)
- Corsair RM750x 750w

a) Mitt problem är att datorn krashar när jag försöker konfigurera min nya windows-installation. D.v.s. det går att boota från USB-pinne och installera Windows. Efter den första omstarten, när det är dags att börja konfigurera den nya Windows-installationen, skiter det sig emellertid. Kanske hinner jag välja tangentbordslayout och något ytterligare, men sedan startar datorn om. Med lite tur kommer jag efter omstart till skärmen där tangentbordslayout m.m. ska väljas igen, men efter ytterligare någon omstart möts jag antingen av en blue screen (SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION) eller av "reparera windows"-menyn.

b) Eftersom jag har samma PSU i min andra dator testade jag att byta ut det. Men det gjorde ingen skillnad.

c) Eftersom jag misstänkte att SSD:n var dålig testade jag att koppla i en uråldrig 7200-rpm sata-disk med Windows 10 på. Inga som helst problem att boota in i Windows med denna. Gjorde inga stresstester eller liknande, men CPU låg runt 30C och under de 30-40 minuter jag använde datorn upplevde jag inga problem.

d) Tänkte fortsatt att SSD:n var dålig och kastade därför in en äldre 128gb sata-ssd i samma sata-port som jag nyss kört 7200-varvaren på. Men nu uppstod samma problem igen. Windows installerades, men så fort det var dags att börja konfigurera saker började datorn starta om. Och efter några omstarter bluescreen.

e) Tänkte att det kanske var något fel med min USB-pinne, som gjorde att Windows installerades med korrupta filer. Testade därför att installera från en annan USB-pinne, men med samma resultat.

Sitter nu och kör Windows minnesdiagnostik som jag lyckades komma in i när Windows krashat tillräckligt många gånger. Så här långt inga felmeddelanden (å andra sidan har den stått still på 21% sedan jag började skriva det här inlägget, så kanske har det hängt sig ...).

Vad ska jag göra här näst?
Ta en minnessticka från min andra dator och se om det fungerar med den?
Inaktivera alla fancy funktioner på mitt makalösa AliExpress-moderkort?
Bita i det sura äpplet och inse att allt på AliExpress är skit? (Erying-moderkortet har dock tagits upp av många tech-youtubers, så jag var bara tvungen att bygga något med det )

(Kommer vara långsamt på att svara på eventuella frågor närmaste timmarna eftersom jag bara felsöker när jag får downtime på jobbet.)

Uppdatering: Problemet löste sig när jag inaktiverade Intel Virtualisation i BIOS. Kanske bra att veta om någon hittar den här tråden i framtiden Mer info finns i den här tråden på reddit

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner eller dåligt minne..

Första delen av installationen, tills den startar om första gången, är bara filkopiering. Efter det kommer den anpassa windows efter hårdvaran samt installera drivrutiner för vitala komponenter.

Så det är nånstan där felet ligger...

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att testa memtest86 för att helt lämna windows under minnestestningen.
Testat att installera något annat OS, typ ubuntu och se om det fungerar?
Kan vara värt att testa att avaktivitera eventuella fancy funktioner som du aktiverat i bios (om du har rört något) har märkt att aliexpress-moderkort kan vara ganska så kinkiga med vissa funktioner som inte borde vara så svåra.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips! Jag testade att rycka RAM-minnet och stoppa i en pinne som jag vet fungerar. Dessvärre med precis samma resultat.

Testar att installera Ubuntu nu, återkommer med resultat.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

testa kika om XMP är aktivt, kan också vara värt att kika att RAM minnet finns med i listan "supported memory" för moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

testa kika om XMP är aktivt, kan också vara värt att kika att RAM minnet finns med i listan "supported memory" för moderkortet

Lycka till med att hitta en sådan lista för moderkort från Aliexpress

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Lycka till med att hitta en sådan lista för moderkort från Aliexpress

något borde väl finnas i manualen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sweisdapro:

Lycka till med att hitta en sådan lista för moderkort från Aliexpress

Skrivet av MrWhizeguy:

något borde väl finnas i manualen?

Erying har ju faktiskt en hemsida men den där modellen hittar jag inte:D

Permalänk
Hedersmedlem

Möjlighet att uppdatera bios? Onekligen coolt kort.

Du kan ju maila säljaren, verkar ju testa alla kort innan de skickas. Kanske har de något magiskt tips.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hittade ett tips på [url="https://www.reddit.com/r/EryingMotherboard/comments/11r3n7y/e..."]reddit[/u] om att stänga av Intel Virtualisation i BIOS, vilket verkar ha gjort susen. Har nu lyckats installera Windows 11 utan några oönskade omstarter. Enligt samma kommentar ska det vara ok att slå på igen när man har uppdaterat chipset drivers, så det är vad jag ska testa nu

Angående kompatibla minnen stod det på en av många AliExpress-butiker som sålde moderkort från samma tillverkade "Use name brand 3200 DDR4 memory" eller liknande. Jag tolkar det som ett "köp för guds skull inte minnet på AliExpress också, då är det verkligen kört"

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hittade ett tips på [url="https://www.reddit.com/r/EryingMotherboard/comments/11r3n7y/e..."]reddit[/u] om att stänga av Intel Virtualisation i BIOS, vilket verkar ha gjort susen. Har nu lyckats installera Windows 11 utan några oönskade omstarter. Enligt samma kommentar ska det vara ok att slå på igen när man har uppdaterat chipset drivers, så det är vad jag ska testa nu

Angående kompatibla minnen stod det på en av många AliExpress-butiker som sålde moderkort från samma tillverkade "Use name brand 3200 DDR4 memory" eller liknande. Jag tolkar det som ett "köp för guds skull inte minnet på AliExpress också, då är det verkligen kört"

haha, skönt att det löste sig!
Mina reg-ecc minnen från ali har än så länge fungerat utan problem

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

haha, skönt att det löste sig!
Mina reg-ecc minnen från ali har än så länge fungerat utan problem

Till nästa bygge ska jag våga mig på sådana också. Inte för att minne är dyrt, men för att det blir en extra nerv när man inte vet vad tusan man får hem

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Till nästa bygge ska jag våga mig på sådana också. Inte för att minne är dyrt, men för att det blir en extra nerv när man inte vet vad tusan man får hem

Jag har köpt (mobo + cpu + minnen) två gånger från Jingshas store på aliexpress, och det har "fungerat" båda gångerna, misstänker att den första cpun hade en död minneskontroller (av två) då endast minnesslotsen till vänster om CPUn fungerade, men inget fel på minnena eller moderkortet i övrigt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P