bygga dator, köpa en komponent i taget i några månader, köpråd av delarna.

Permalänk
Medlem

bygga dator, köpa en komponent i taget i några månader, köpråd av delarna.

Hej!

Vill testa en kul grej att bygga en ny speldator där jag köper en komponent eller flera små i taget och sen bygger vidare efter varje komponent efter era tips och sen utgår efter det som redan har köpts in för att kunna fortsätta bygget på ett funktionellt sätt

Behovet är en speldator som ska klara de nyaste spelen ett tag framåt, behöver inte klara det på högsta upplösningen, men tex fungera att spela tex nya gta6 senare och diverse "normala" spel som tex forza,cs,apex,cod,bf osv.

Vill ni vara med på denna resa så kommer jag uppdatera efter varje del här och jag har aldrig byggt en dator förut och har inga stora kunskaper i hårdvara så detta blir en utmaning att få ihop en dator ifrån noll till fungerande uppstart med windows.

Är detta ens möjligt att göra så här när man inte vet slutresultat om det ska vara intel eller amd tex?

Så vi börjar med själva chassit Vad är ett bra chassi att börja med som ska vara tyst och anpassat för börja bygga på? och klara de flesta moderkorten osv då själva moderkortet är inte bestämt än vad det blir.

Permalänk
Medlem

Oj detta var en ny spin. Vågat av dej att göra detta som din första dator.

Men till frågan. Jag brukar rekomendera montech chassi. Detta är ett mycket bra märke. Beror också på budget men finns typ ingen av deras chassin över 1k. X3 mesh rekomenderas inte då den kör väldigt högljudt med molex fläktar. Jag skulle rekomendera typ sky two. mycket finns chassi med fyra fläktar och massa rum för allt du skulle kunna sätta i datorn senare

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Oj detta var en ny spin. Vågat av dej att göra detta som din första dator.

Men till frågan. Jag brukar rekomendera montech chassi. Detta är ett mycket bra märke. Beror också på budget men finns typ ingen av deras chassin över 1k. X3 mesh rekomenderas inte då den kör väldigt högljudt med molex fläktar. Jag skulle rekomendera typ sky two. mycket finns chassi med fyra fläktar och massa rum för allt du skulle kunna sätta i datorn senare

Ja känns som detta sätt inte är så vanliga att bygga datorer på, så denns pin blir en rolig resa och mitt behov är ju inte så bråttom kan utan problem vänta tex 6 mån tills jag är klar med allt.

Tack för första tipset, antar att det är denna du menar?

https://www.inet.se/produkt/6905655/montech-sky-two-svart

En första tanke med den är det här med LED och RGB som står i specen, jag behöver inget sånt och inte behöver ha en lysande dator är det något som kan tas bort eller finns det bättre alternativ som bara är "svarta" om man säger så, den ska ju vara diskret också behöver inte ha öppen sida osv.

Permalänk

Thermaltake Core P3 Pro är det bästa allroundchassit i min mening då det är lätt att bygga i, inte behöver några fläktar, samt rymmer oändligt stora grafikkort. Nackdelen är att det inte har plats för E-ATX moderkort och 420 mm radiatorer.
https://komponentkoll.se/produkt/1350322-thermaltake-core-p3-...

Om man vill ha E-ATX och 420 är Lian Li Lancool III ett bra alernativ. Finns både med och utan RGB.
https://komponentkoll.se/produkt/1335573-lian-li-lancool-iii-...

Jag hade dock börjat med att köpa minnen och lagring då de är snuskigt billiga just nu p.g.a. överproduktion.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Jag gjorde liknande då jag väntade in bättre priser
Köpte cpu - > moderkort - > lagring och ram - > psu - > chassi och sist gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Ja känns som detta sätt inte är så vanliga att bygga datorer på, så denns pin blir en rolig resa och mitt behov är ju inte så bråttom kan utan problem vänta tex 6 mån tills jag är klar med allt.

Tack för första tipset, antar att det är denna du menar?

https://www.inet.se/produkt/6905655/montech-sky-two-svart

En första tanke med den är det här med LED och RGB som står i specen, jag behöver inget sånt och inte behöver ha en lysande dator är det något som kan tas bort eller finns det bättre alternativ som bara är "svarta" om man säger så, den ska ju vara diskret också behöver inte ha öppen sida osv.

https://www.webhallen.com/se/product/355520-Montech-SKY-ONE-L...

https://www.proshop.se/Chassi/NZXT-H7-Flow-Matte-Black-Chassi...

här har du två lite mer diskreta chassin. om du värkligen inte vill ha fönster så kan du skaffa denna https://www.komplett.se/product/1168647/datorutrustning/dator...

Men den har då inte så mycket rum för mer fläktar.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av kmkm:

Ja känns som detta sätt inte är så vanliga att bygga datorer på, så denns pin blir en rolig resa och mitt behov är ju inte så bråttom kan utan problem vänta tex 6 mån tills jag är klar med allt.

Tack för första tipset, antar att det är denna du menar?

https://www.inet.se/produkt/6905655/montech-sky-two-svart

En första tanke med den är det här med LED och RGB som står i specen, jag behöver inget sånt och inte behöver ha en lysande dator är det något som kan tas bort eller finns det bättre alternativ som bara är "svarta" om man säger så, den ska ju vara diskret också behöver inte ha öppen sida osv.

Vill du ha ett diskret chassi så är Fractal Design Define 7 XL ett bra alternativ, rymmer alla komponenter du kan tänkas vilja stoppa in det.
https://komponentkoll.se/produkt/115535-fractal-design-define...

Om du inte bryr dig om att ha en 420 i toppen är be quiet! Silent Base 802 ett alternativ.
https://komponentkoll.se/produkt/138712-be-quiet-silent-base-...

Om du inte bryr dig om att ha det bästa luftflödet och en stor radiator kan du kika på Fractal Design Pop XL Silent för ett ultradiskret alternativ.
https://komponentkoll.se/produkt/1324919-fractal-design-pop-x...

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk

Jag som tycker det är jobbigt när en beställning inte hann levereras innan helgen, och man måste vänta till måndag.. Hade inte pallat 6 månader
Dock när du har så långt fram tills den ev. ska vara klart så kan man ju bortse från leveranstiden och om något inte finns i lager just nu.
Har du några tankar kring total budget? alternativt "månadskostnad"?

Chassi, personligen föredrar jag mATX, men då du inte vet vart du kommer hamna så är det nog ett chassi för ATX eller större som gäller.
Det ska vara estetiskt tilltalande samt bra/smidigt att bygga i. Jag tycker att Fractal Design uppfyller båda de kraven, men vad man tycker är snyggt är ju personligt så.. Vad gillar du och vad gillar du inte?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilket budget som är tänkt, men här är några chassin som jag tycker är bra:
Billigt och bra:
https://komponentkoll.se/produkt/1366869-montech-x3-mesh-svar...
Utan glas eller RGB:
https://komponentkoll.se/produkt/1337953-fractal-design-focus...
Dovt och luftigt:
https://komponentkoll.se/produkt/136965-lian-li-lancool-215-m...
Ljuddämpat, luftigt och stort:
https://komponentkoll.se/produkt/138712-be-quiet-silent-base-...

Personligen så brukar chassi vara det sista jag väljer, men det kan ju vara intressant att göra det baklänges.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Hej!

Vill testa en kul grej att bygga en ny speldator där jag köper en komponent eller flera små i taget och sen bygger vidare efter varje komponent efter era tips och sen utgår efter det som redan har köpts in för att kunna fortsätta bygget på ett funktionellt sätt

Behovet är en speldator som ska klara de nyaste spelen ett tag framåt, behöver inte klara det på högsta upplösningen, men tex fungera att spela tex nya gta6 senare och diverse "normala" spel som tex forza,cs,apex,cod,bf osv.

Vill ni vara med på denna resa så kommer jag uppdatera efter varje del här och jag har aldrig byggt en dator förut och har inga stora kunskaper i hårdvara så detta blir en utmaning att få ihop en dator ifrån noll till fungerande uppstart med windows.

Är detta ens möjligt att göra så här när man inte vet slutresultat om det ska vara intel eller amd tex?

Så vi börjar med själva chassit Vad är ett bra chassi att börja med som ska vara tyst och anpassat för börja bygga på? och klara de flesta moderkorten osv då själva moderkortet är inte bestämt än vad det blir.

Skrattar gott, Undrar om mitt undermedvetna skapat konto och postat detta. Exakt vad jag tänkt göra. Funderar på att bygga en dator exakt så här. Om det tar 1 eller 6 månader är inte viktigt. Det roliga är inköp av rätt komponenter för rätt bygge.

Mitt första inköp blir en fractal design meshify 2 låda. Har en sådan sen tidigare och gillar den skarpt. Men jag funderar på om man skall utanför min invanda box av fractal design och testa nått annat?
Sen är frågan vilket moderkort man skall ha. Tänkte inte snåla in på det.

Features som jag funderar på är
Den skall kunna vara helt controller styrd och placerad vid min tv. Steam big picture.
Hyffsad tyst.
Gärna RGB eftersom den kommer stå i vardagsrum och kan gärna vara lite speciell. Vill kunna stänga av all RGB via mjukvara, men spejsa till det vid behov.
Ett plus vore att få den linux byggd. (Inspirerad av Steam deck). Nackdelen är väl att raytracing får stå tillbaka isf och frågan är om mitt nerdiga inre klarar av det.

Men kul att man inte är själv. Skall följa tråden och se om man kan få inspiration!

Permalänk
Medlem

Jag har själv gått in på samma spår och har än så länge köpt nätagg, grafikkort och chassi och kommer förmodligen gå in på resten till hösten. Främst för att jag jagar extrapriser och började med grejerna jag kan använda i mitt befintliga bygge eller de som har tillräckligt lång garanti så jag inte behöver oroa mig till hösten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Inte dåliga, men finns bättre:
PSU: https://komponentkoll.se/produkt/12900-seasonic-focus-750w-pl...
Platinum sparar nästan in de 250Kr ganska snabbt på elräkningen, sedan är det 2cm mindre.
CPU: https://komponentkoll.se/produkt/105906-amd-ryzen-5-3600
Bättre pris/prestanda och bättre kompabilitet.
GPU:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Inte dåliga, men finns bättre:
PSU: https://komponentkoll.se/produkt/12900-seasonic-focus-750w-pl...
Platinum sparar nästan in de 250Kr ganska snabbt på elräkningen, sedan är det 2cm mindre.
CPU: https://komponentkoll.se/produkt/105906-amd-ryzen-5-3600
Bättre pris/prestanda och bättre kompabilitet.
GPU: <Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

måste bara fråga var du fick prestanda numrena ifrån

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

måste bara fråga var du fick prestanda numrena ifrån

Härifrån:
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-4090.c3889

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Min absolut första egna dator var ett hemmabygge. Jag var nog runt 13-14 år. Det fanns inte så mycket pengar då så pappa och mamma köpte en del varje månad. De delade på kostnaden. Vi sparade processor till näst sista månaden och grafikkortet till sist.
Grafikkortet fick jag på Julafton.
Chassi > Nätagg > HDD > RAM > Moderkort > CPU > Grafikkort

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Okej jag blåser liv i denna tråd igen då jag är en velig människa

Livet är för kort för att inte prova på att bygga själv så efter lång tid där livet kom emellan så har jag tagit tillbaka denna ide och nu vet jag mer efter mycket kollade på detta forum dagligen, ingen minns en fegis

Jag vet nu att det är AMD jag ska ha så detta är inköpt redan:
AMD Ryzen 7 7800X3D
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB (ville bara ha svart egentligen men köpte fel så vart med RGB men skitsamma haha)

Ingen återvändo nu, har ingen total budget riktigt men eftersom jag har höjt ribban högt med Ryzen 7800X3d direkt så är budgetbygge att utesluta nu.

men planen är så här framöver, jag gör moderkortet klart med CPU,kylare ram minne, SSD sen nätdel,chassi och sist grafikkort där tänkte jag en budget på runt 7k(grafikkortet bara alltså) är det rimligt?

Så min plan är nu ett moderkort till min CPU:

så då är frågan ATX eller MATX? så om jag har förstått det rätt så har MATX mindre anslutningar eftersom det är mindre? har det nån skillnad på hur stort grafikkort man skaffar sen? finns det en fördel med MATX? jag vill inte snåla nu när jag kommit så här långt och köpt en "dyr" CPU

Så ett moderkort där man helst inte ska behöva flasha det första man gör men är man tvungen att göra det är så då ska det vara enkelt läst nåt om en flash knapp på moderkortet hur funkar det?

WIFI behöver jag egentligen inte just nu men tänker för framtiden kanske är bra att ha det endå när man ändå köper ett nytt? vill kunna installera flera SSD i framtiden på det.

Pris på moderkort runt max 2k är det dumsnålt eller rimligt?

kanske någon av dessa? är det en bra början?
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Gigabyte B650 Gaming X AX

Hjälp mej gärna med förslag på moderkort skulle uppskatta det!

Har ni läst så här långt så tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Okej jag blåser liv i denna tråd igen då jag är en velig människa

Livet är för kort för att inte prova på att bygga själv så efter lång tid där livet kom emellan så har jag tagit tillbaka denna ide och nu vet jag mer efter mycket kollade på detta forum dagligen, ingen minns en fegis

Jag vet nu att det är AMD jag ska ha så detta är inköpt redan:
AMD Ryzen 7 7800X3D
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB (ville bara ha svart egentligen men köpte fel så vart med RGB men skitsamma haha)

Ingen återvändo nu, har ingen total budget riktigt men eftersom jag har höjt ribban högt med Ryzen 7800X3d direkt så är budgetbygge att utesluta nu.

men planen är så här framöver, jag gör moderkortet klart med CPU,kylare ram minne, SSD sen nätdel,chassi och sist grafikkort där tänkte jag en budget på runt 7k(grafikkortet bara alltså) är det rimligt?

Så min plan är nu ett moderkort till min CPU:

så då är frågan ATX eller MATX? så om jag har förstått det rätt så har MATX mindre anslutningar eftersom det är mindre? har det nån skillnad på hur stort grafikkort man skaffar sen? finns det en fördel med MATX? jag vill inte snåla nu när jag kommit så här långt och köpt en "dyr" CPU

Så ett moderkort där man helst inte ska behöva flasha det första man gör men är man tvungen att göra det är så då ska det vara enkelt läst nåt om en flash knapp på moderkortet hur funkar det?

WIFI behöver jag egentligen inte just nu men tänker för framtiden kanske är bra att ha det endå när man ändå köper ett nytt? vill kunna installera flera SSD i framtiden på det.

Pris på moderkort runt max 2k är det dumsnålt eller rimligt?

kanske någon av dessa? är det en bra början?
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Gigabyte B650 Gaming X AX

Hjälp mej gärna med förslag på moderkort skulle uppskatta det!

Har ni läst så här långt så tack på förhand

Enda fördelen med mATX är att du kan få plats med det i ett mindre chassi. Ett mindre chassi kan ju kännas nice om man har begränsad yta att ha datorn på, men annars skulle jag satsat på ett ATX. Ett ATX-chassi är dessutom oftast enklare att bygga i då det inte är så trångt.

Som moderkort kan jag bara rekommendera ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI då jag har ett sådant själv och är mycket nöjd. ASUS har de bästa / lättaste biosen enligt mig, men det är säkert bara en smaksak för att jag är mest van med ASUS. Wifi kan kännas meningslöst men tänk på att du får bluetooth på köpet vilket är trevligt om du vill koppla t.ex. headset till datorn utan extra donglar osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag har msi och deras bios är också okej.
Asus är likvärdig skulle jag säga
Gigabyte brukar man undvika vid release men nu är dem väl stabilare med win bios

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Okej jag blåser liv i denna tråd igen då jag är en velig människa

Livet är för kort för att inte prova på att bygga själv så efter lång tid där livet kom emellan så har jag tagit tillbaka denna ide och nu vet jag mer efter mycket kollade på detta forum dagligen, ingen minns en fegis

Jag vet nu att det är AMD jag ska ha så detta är inköpt redan:
AMD Ryzen 7 7800X3D
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB (ville bara ha svart egentligen men köpte fel så vart med RGB men skitsamma haha)

Ingen återvändo nu, har ingen total budget riktigt men eftersom jag har höjt ribban högt med Ryzen 7800X3d direkt så är budgetbygge att utesluta nu.

men planen är så här framöver, jag gör moderkortet klart med CPU,kylare ram minne, SSD sen nätdel,chassi och sist grafikkort där tänkte jag en budget på runt 7k(grafikkortet bara alltså) är det rimligt?

Så min plan är nu ett moderkort till min CPU:

så då är frågan ATX eller MATX? så om jag har förstått det rätt så har MATX mindre anslutningar eftersom det är mindre? har det nån skillnad på hur stort grafikkort man skaffar sen? finns det en fördel med MATX? jag vill inte snåla nu när jag kommit så här långt och köpt en "dyr" CPU

Så ett moderkort där man helst inte ska behöva flasha det första man gör men är man tvungen att göra det är så då ska det vara enkelt läst nåt om en flash knapp på moderkortet hur funkar det?

WIFI behöver jag egentligen inte just nu men tänker för framtiden kanske är bra att ha det endå när man ändå köper ett nytt? vill kunna installera flera SSD i framtiden på det.

Pris på moderkort runt max 2k är det dumsnålt eller rimligt?

kanske någon av dessa? är det en bra början?
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Gigabyte B650 Gaming X AX

Hjälp mej gärna med förslag på moderkort skulle uppskatta det!

Har ni läst så här långt så tack på förhand

Skrivet av immutable:

Enda fördelen med mATX är att du kan få plats med det i ett mindre chassi. Ett mindre chassi kan ju kännas nice om man har begränsad yta att ha datorn på, men annars skulle jag satsat på ett ATX. Ett ATX-chassi är dessutom oftast enklare att bygga i då det inte är så trångt.

Som moderkort kan jag bara rekommendera ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI då jag har ett sådant själv och är mycket nöjd. ASUS har de bästa / lättaste biosen enligt mig, men det är säkert bara en smaksak för att jag är mest van med ASUS. Wifi kan kännas meningslöst men tänk på att du får bluetooth på köpet vilket är trevligt om du vill koppla t.ex. headset till datorn utan extra donglar osv.

Tack för ditt råd, jag har plats så det blir ett ATX och som du skriver enklare att bygga i större chassi.

Blir nog ett ASUS moderkort samma som du har, läst mycket om det och enda negativa jag har läst är att några skrivit är att det tar lång tid att boota och att det kan vara strul med drivrutiner i början om man inte uppdatera bio direkt? nåt problem du hade?

om jag förstå det rätt så kan man ha 3st SSD på detta moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Tack för ditt råd, jag har plats så det blir ett ATX och som du skriver enklare att bygga i större chassi.

Blir nog ett ASUS moderkort samma som du har, läst mycket om det och enda negativa jag har läst är att några skrivit är att det tar lång tid att boota och att det kan vara strul med drivrutiner i början om man inte uppdatera bio direkt? nåt problem du hade?

om jag förstå det rätt så kan man ha 3st SSD på detta moderkort?

Enda problemet jag haft var långsam boot-tid med EXPO aktiverat, men löstes genom att inaktivera minnesträning vid varje boot i bios. Har inte haft något strul med drivrutiner.

Jag behövde inte uppdatera bios av någon anledning men gjorde det ändå efter ett tag bara för att det fanns en nyare version tillgänglig. Hade inga problem varken innan eller efter.

Det stämmer att du kan ha 3st M.2 ssd (varav en PCIe 5.0), men det finns även 4st sata-portar om du vill ha ännu mera lagring.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Enda problemet jag haft var långsam boot-tid med EXPO aktiverat, men löstes genom att inaktivera minnesträning vid varje boot i bios. Har inte haft något strul med drivrutiner.

Jag behövde inte uppdatera bios av någon anledning men gjorde det ändå efter ett tag bara för att det fanns en nyare version tillgänglig. Hade inga problem varken innan eller efter.

Det stämmer att du kan ha 3st M.2 ssd (varav en PCIe 5.0), men det finns även 4st sata-portar om du vill ha ännu mera lagring.

Okej tack för att du delar med dej dina erfarenheter!

Jag väntar tills på söndag så beställer jag denna om ingen kan övertyga mej om att det finns bättre alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Okej jag blåser liv i denna tråd igen då jag är en velig människa

Livet är för kort för att inte prova på att bygga själv så efter lång tid där livet kom emellan så har jag tagit tillbaka denna ide och nu vet jag mer efter mycket kollade på detta forum dagligen, ingen minns en fegis

Jag vet nu att det är AMD jag ska ha så detta är inköpt redan:
AMD Ryzen 7 7800X3D
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB (ville bara ha svart egentligen men köpte fel så vart med RGB men skitsamma haha)

Ingen återvändo nu, har ingen total budget riktigt men eftersom jag har höjt ribban högt med Ryzen 7800X3d direkt så är budgetbygge att utesluta nu.

men planen är så här framöver, jag gör moderkortet klart med CPU,kylare ram minne, SSD sen nätdel,chassi och sist grafikkort där tänkte jag en budget på runt 7k(grafikkortet bara alltså) är det rimligt?

Så min plan är nu ett moderkort till min CPU:

så då är frågan ATX eller MATX? så om jag har förstått det rätt så har MATX mindre anslutningar eftersom det är mindre? har det nån skillnad på hur stort grafikkort man skaffar sen? finns det en fördel med MATX? jag vill inte snåla nu när jag kommit så här långt och köpt en "dyr" CPU

Så ett moderkort där man helst inte ska behöva flasha det första man gör men är man tvungen att göra det är så då ska det vara enkelt läst nåt om en flash knapp på moderkortet hur funkar det?

WIFI behöver jag egentligen inte just nu men tänker för framtiden kanske är bra att ha det endå när man ändå köper ett nytt? vill kunna installera flera SSD i framtiden på det.

Pris på moderkort runt max 2k är det dumsnålt eller rimligt?

kanske någon av dessa? är det en bra början?
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Gigabyte B650 Gaming X AX

Hjälp mej gärna med förslag på moderkort skulle uppskatta det!

Har ni läst så här långt så tack på förhand

Med moderkort finns det nog 2 huvudvägar att gå, precis vad du måste ha ett A620 kan räcka, eller ett fint typ:
ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI bra pris på 2690:- just nu
ASRock B650E Steel Legend WIFI
Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE (8GHz RAM på QVL)
Alternativt är
ASUS PRIME B650M-A WIFI II på bra pris just nu för 1490:-

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Med moderkort finns det nog 2 huvudvägar att gå, precis vad du måste ha ett A620 kan räcka, eller ett fint typ:
ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI bra pris på 2690:- just nu
ASRock B650E Steel Legend WIFI
Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE (8GHz RAM på QVL)
Alternativt är
ASUS PRIME B650M-A WIFI II på bra pris just nu för 1490:-

Ja vill bara veta vad jag behöver för att min CPU och resten av datorn också såklart ska fungera så bra som möjligt med tanke på hur många tusen man lägger ner på datorn.

Vad är skillnaden på ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI(2690:-) och ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI(1999:-)

förutom priset då mellan dom just nu.

finns ju ett utryck att dyrare är bättre men är det verkligen så? kan/är den för 1490 vara lika bra som den för 2690?

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att spara istället?

Nästa CPU/gpu generationer kommer ju i slutet på året.

Om man nu inte måste…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Ja vill bara veta vad jag behöver för att min CPU och resten av datorn också såklart ska fungera så bra som möjligt med tanke på hur många tusen man lägger ner på datorn.

Vad är skillnaden på ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI(2690:-) och ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI(1999:-)

förutom priset då mellan dom just nu.

finns ju ett utryck att dyrare är bättre men är det verkligen så? kan/är den för 1490 vara lika bra som den för 2690?

B650E innebär att PCIe-porten för grafikkortet kör PCIe 5.0 istället för 4.0, samt att det är krav på minst en PCIe 5.0 M.2-port. Men dagens grafikkort utnyttjar knappt ens PCIe 4.0 och de B650-moderkort som diskuteras har ändå en PCIe 5.0 M.2-port, så det är inte en särskilt stor fördel för B650E här. B650 och B650E är för övrigt precis samma styrkrets, skillnaden är bara kraven på moderkorten.

I övrigt handlar det mest om strömförsörjning och anslutningar. De dyrare korten har extra påkostad strömförsörjning, vilket dock inte spelar någon större roll så länge som du inte ska syssla med någon extremare form av överklockning. De har även lite extra anslutningar som t.ex. några USB-portar mer och kanske lite bättre ljudkrets och liknande.

Men i stort sett kan man säga att om du inte själv kan sätta fingret på varför de dyrare moderkorten är bättre för dig så kan du lika gärna ta det billigare, datorn kommer prestera precis lika bra och du går bara miste om saker du troligtvis inte kommer sakna ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Är det inte bättre att spara istället?

Nästa CPU/gpu generationer kommer ju i slutet på året.

Om man nu inte måste…

men nu har jag ju redan en CPU så vill gärna använda den

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

B650E innebär att PCIe-porten för grafikkortet kör PCIe 5.0 istället för 4.0, samt att det är krav på minst en PCIe 5.0 M.2-port. Men dagens grafikkort utnyttjar knappt ens PCIe 4.0 och de B650-moderkort som diskuteras har ändå en PCIe 5.0 M.2-port, så det är inte en särskilt stor fördel för B650E här. B650 och B650E är för övrigt precis samma styrkrets, skillnaden är bara kraven på moderkorten.

I övrigt handlar det mest om strömförsörjning och anslutningar. De dyrare korten har extra påkostad strömförsörjning, vilket dock inte spelar någon större roll så länge som du inte ska syssla med någon extremare form av överklockning. De har även lite extra anslutningar som t.ex. några USB-portar mer och kanske lite bättre ljudkrets och liknande.

Men i stort sett kan man säga att om du inte själv kan sätta fingret på varför de dyrare moderkorten är bättre för dig så kan du lika gärna ta det billigare, datorn kommer prestera precis lika bra och du går bara miste om saker du troligtvis inte kommer sakna ändå.

Tack för bra en bra förklaring!

Jo sant har jag ingen aning om vad dessa extra funktioner är så lär jag inte behöva detta heller. enda jag vet är att jag behöver ett AM5 moderkort

Permalänk
Medlem

Det blir ganska irrelevant med dessa prestandasiffror när RT inkluderas rakt av. Även om exempelvis RTX 4070 är betydligt bättre på RT så är det knappast ett kort man tittar på om man vill ha en vettig spelupplevelse. För raytracing krävs high-end så enkelt är det, såvida man inte tycker det är mysigt att köra på 16 fps i 4K.
Det är också anledningen till att de seriösa som exempelvis Gamers Nexus har RT som en parantes i sina tester av kort i de billigare prissegmenten.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Det blir ganska irrelevant med dessa prestandasiffror när RT inkluderas rakt av. Även om exempelvis RTX 4070 är betydligt bättre på RT så är det knappast ett kort man tittar på om man vill ha en vettig spelupplevelse. För raytracing krävs high-end så enkelt är det, såvida man inte tycker det är mysigt att köra på 16 fps i 4K.
Det är också anledningen till att de seriösa som exempelvis Gamers Nexus har RT som en parantes i sina tester av kort i de billigare prissegmenten.

Vänta tills vi kommer till grafikkortet senare