Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kvalitetsproblem på ny bil, vad göra?

Permalänk

Kvalitetsproblem på ny bil, vad göra?

Har en bil av märket Kia Optima -2019 som endast gått 3800 mil. Är jättenöjd med bilen, förutom en sak som jag stör mig väldigt på.

Materialet på ratten har släppt och det har liksom blivit fläckigt. Det är en gummiratt och syns extra tydligt nu i solskenet. Har varit i kontakt med både ÅF och Kia Sverige. ÅF har tagit bilder som de mejlat in till Kia Sverige. Fick dock svar från min ÅF att Kia Sverige inte vill ta detta som ett garantiärende. De anser att detta går under s k "normalt slitage". Kia Sverige slår alltså ifrån sig allt ansvar och nybilsgarantin gäller tydligen inte i detta fallet. ÅF vill heller inte göra något, utan lutar sig på beslutet från Kia Sverige.

Har även varit i kontakt med mitt försäkringsbolag, men de kan inte heller göra något. De anser att detta är ÅF ansvar så där blev det stopp även där.

Jag har flera bekanta med äldre bilar och mycket fler mil på mätaren, och de har inte detta kvalitetsproblemet. Känns spontant som detta är bara dålig kvalite från tillverkaren.

ÅF förklarade att detta kunde orsakats av handsprit som ju var vanligt under corona. Detta är även något som Kia Sverige förklarar problemet med. Denna förklaringen är ju så dum så jag orkar inte ens kommentera det. Skall man inte kunna köra bil då, bara för att man haft handsprit på händerna. Ni hör ju själva hur dumt det låter.

Funderar på att ta detta till ARN, alternativt media eftersom Kia uppenbarligen försöker komma billigt undan här.

Någon mer som kör Kia här?

Kommentarer och tankar kring detta?

Permalänk

Har du använt handsprit innan du körde bil? Det är väldigt uttorkande mot läder och gummi nämligen.

Permalänk

Köpte en helt ny Kia Sportage 2016 av 2015 årsmodell. Denna bil drogs med en hel del småproblem och jag fick strida för att få hjälp med. Det var dimljus som slutade fungera, bilradio som hade usel mottagning.

Det som jag fick problem med var att efter 2 år och i samband med ett ljudbygge upptäckte rost invändigt vid ett par svetsfogar. Bilen var då 2 år och hade gått ca 3000 mil.

Där nekade mig Kia garantireparation och menade på att detta berodde på att jag hade ljudisolerat reservhjulsbaljan. Ljudisoleringen skedde samtidigt som jag upptäckte rosten och hade jag inte själv tagit bort plastpanelerna så hade jag aldrig sett rosten. Dessutom så fanns ingen ljudisolering alls på de platser där rosten fanns. Rosten fanns alltså redan innan ljudbygget, men där gick jag som sagt var bet.

I och med att bilen var så pass ny och redan började rosta så sålde jag den nästan omgående. Rost är något som jag vet kan gå fort och börjar bilden rosta invändig efter så kort tid så vet man inte hur resterande svetsfogar såg ut. Jag rostskyddade för övrigt hela bilen utvändigt och i balkar i samband med nyköpet via ett Dinitrolcenter. Kia hade 7 års nybilsgaranti, men nekade trots detta reparation. Det finns så många kryphål i bilhandlarnas garantier så det kan i princip frånsäga sig ansvar genom att hitta på anledningar som inte är sanna.

Aldrig mer ett Kiaköp för min del.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Om man tänker lite mer praktiskt, vad kostar en ny ratt från Kia? Finns alternativ med läder?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Handsprit har förstört mycket plast och gummi senaste åren, inget konstigt med det.

Sen är det slitage, inget du kommer få något för.

Skulle nog börja kolla på hur mycket en ny ratt kostar alternativt någon bilsadelmakare som kan sy på läder.

Permalänk
Medlem

Säkert alla käkkirurgers favoritratt, men du får nog lägga till en låda motstånd för att försöka lura airbagsystemet också.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre lindat in den med sådana där band man lindar cykelstyren med (styrlinda). Airbagar skall man inte leka med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpat:

Jag hade hellre lindat in den med sådana där band man lindar cykelstyren med (styrlinda). Airbagar skall man inte leka med.

Det var länge sedan den mer ändamålsenliga produkten rattmuff uppfanns.
Men det vore intressant att veta om TS använt handsprit eller motsvarande på ratten eller lagt spritfuktiga händer på den eller inte.

Kia verkar dock inte ha outslitliga rattar om man söker lite på det så hittar man en del klagomål på att rattarna slits ovanligt.
https://www.kia-forums.com/threads/leather-steering-wheel-fal...
https://www.optimaforums.com/threads/steering-wheel-wrinkling...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en bil från 1989 och den har inga fel på sin ratt så mer än några år bör den hålla och jag har haft allt från bensin till motorolja när jag pillat på ratten.
Låter som kia slarvat med kvalitén på sina rattar. Du får väll vara på kia lite mer och se om ni kanske kan mötas halvvägs? Du kanske betalar hälften för en ny ratt eller något så du får nått iallfall.

Annars kan du köpa en rattmuff som kan dölja en dålig ratt men det är såklart ingen lösning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog ändå rekommenderat ett cykelhjul från en barncykel som ratt. När gummit nötts ut nästa gång är det bara att byta däcket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Sen är det slitage, inget du kommer få något för.

Beroende på ålder och hur slitaget ser ut så kan det mycket väl räknas även om det är slitage.
Helt orimligt att normalt användande förstör en ratt på 3 år, det är inte slitage, det är dålig kvalitet.

Sen lär det vara snudd på omöjligt eller en väldig process att få rätt i den saken, om man nu inte varit oaktsam, då får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Skicka ratten till en firma som klär den i skinn, alcantara osv eller vad du vill ha för material, kostar inga hysteriska summor men den blir borta ett tag.. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Beroende på ålder och hur slitaget ser ut så kan det mycket väl räknas även om det är slitage.
Helt orimligt att normalt användande förstör en ratt på 3 år, det är inte slitage, det är dålig kvalitet.

Sen lär det vara snudd på omöjligt eller en väldig process att få rätt i den saken, om man nu inte varit oaktsam, då får man skylla sig själv.

Gummiratt = dålig kvalité, finns Kia som har bättre utrustning, Optiman är väl något av en "sälj så många som möjligt" modell, inte direkt känt för komfort eller hög kvalité även om de är dyra.

Men som du säger, slitage kommer tillverkaren hänvisa till, ibland kan de ge upp om man är en jobbig jävel i hur länge som helst, men har svårt att se hur man kan vinna detta om det blir tvist.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det ser ut men skulle inte tro det lär vara allt för dyrt att få det lagat, dvs inte behöva köpa ny ratt och montera dit etc som lär kosta betydligt mer. Finns säkert något företag i närheten av där du bor som sysslar med att fixa sånt.

Även om jag kan tycka det är rätt kasst av KIA, men vet ju inte hur mycket handsprit du använt etc.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var länge sedan den mer ändamålsenliga produkten rattmuff uppfanns.

https://www.youtube.com/watch?v=7QpIcbLkNP8

Hade aldrig kunnat med att använda rattmuff.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Har du använt handsprit innan du körde bil? Det är väldigt uttorkande mot läder och gummi nämligen.

Nej, och det är ju det som är det märkliga.

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Köpte en helt ny Kia Sportage 2016 av 2015 årsmodell. Denna bil drogs med en hel del småproblem och jag fick strida för att få hjälp med. Det var dimljus som slutade fungera, bilradio som hade usel mottagning.

Det som jag fick problem med var att efter 2 år och i samband med ett ljudbygge upptäckte rost invändigt vid ett par svetsfogar. Bilen var då 2 år och hade gått ca 3000 mil.

Där nekade mig Kia garantireparation och menade på att detta berodde på att jag hade ljudisolerat reservhjulsbaljan. Ljudisoleringen skedde samtidigt som jag upptäckte rosten och hade jag inte själv tagit bort plastpanelerna så hade jag aldrig sett rosten. Dessutom så fanns ingen ljudisolering alls på de platser där rosten fanns. Rosten fanns alltså redan innan ljudbygget, men där gick jag som sagt var bet.

I och med att bilen var så pass ny och redan började rosta så sålde jag den nästan omgående. Rost är något som jag vet kan gå fort och börjar bilden rosta invändig efter så kort tid så vet man inte hur resterande svetsfogar såg ut. Jag rostskyddade för övrigt hela bilen utvändigt och i balkar i samband med nyköpet via ett Dinitrolcenter. Kia hade 7 års nybilsgaranti, men nekade trots detta reparation. Det finns så många kryphål i bilhandlarnas garantier så det kan i princip frånsäga sig ansvar genom att hitta på anledningar som inte är sanna.

Aldrig mer ett Kiaköp för min del.

Håller med, de skryter ju med 7 års nybilsgaranti på reklam mm. Men när man skall använda den så går det inte. Kommer aldrig mer köpa en Kia efter deras bemötande.

Kan du tänka dig att hänga på i media för att sätta press på dom så fler konsumenter undviker att bli lurade på sina bilar?

Permalänk
Skrivet av lossah:

Nu vet jag inte hur det ser ut men skulle inte tro det lär vara allt för dyrt att få det lagat, dvs inte behöva köpa ny ratt och montera dit etc som lär kosta betydligt mer. Finns säkert något företag i närheten av där du bor som sysslar med att fixa sånt.

Även om jag kan tycka det är rätt kasst av KIA, men vet ju inte hur mycket handsprit du använt etc.

Ingen handsprit.

Sedan är det ju upp till Kia att bevisa att detta beror på handsprit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nej, och det är ju det som är det märkliga.

Troligtvis är det handsvett och dess salter som förstört ytbeläggningen eller vad det nu är för ytskikt.

Vilket inte bör falla under "normalt slitage". Mena, det är helt obegripligt att ratten fallerar av ett NORMALT ANVÄNDANDE. Jag är förståendes om ratten är nött i och med ringar på fingrarna etc.

Det är dock svårt att tyda vad du egentligen menar eller har upptäckt, kan du bistå med en bild?

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Gummiratt = dålig kvalité, finns Kia som har bättre utrustning, Optiman är väl något av en "sälj så många som möjligt" modell, inte direkt känt för komfort eller hög kvalité även om de är dyra.

Men som du säger, slitage kommer tillverkaren hänvisa till, ibland kan de ge upp om man är en jobbig jävel i hur länge som helst, men har svårt att se hur man kan vinna detta om det blir tvist.

Optima håller högre kvalitet jämfört med många andra bilmodeller i den prisklassen. Nästa steg upp är tyskarna, men då pratar vi dubbelt så mycket pengar.

Får se hur Kia gillar att få strålkastarljuset på sig. Finns ju sociala medier, konsumentprogram, biltidningar mm. Utöver det en anmälan till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Optima håller högre kvalitet jämfört med många andra bilmodeller i den prisklassen. Nästa steg upp är tyskarna, men då pratar vi dubbelt så mycket pengar.

Menar du att japanarna inte håller högre kvalle? Optiman är väl inte usel, men det är ju inte dunderkvalité heller.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Troligtvis är det handsvett och dess salter som förstört ytbeläggningen eller vad det nu är för ytskikt.

Vilket inte bör falla under "normalt slitage". Mena, det är helt obegripligt att ratten fallerar av ett NORMALT ANVÄNDANDE. Jag är förståendes om ratten är nött i och med ringar på fingrarna etc.

Det är dock svårt att tyda vad du egentligen menar eller har upptäckt, kan du bistå med en bild?

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Menar du att japanarna inte håller högre kvalle? Optiman är väl inte usel, men det är ju inte dunderkvalité heller.

Menar att Toyota, Hyundai och Kia spelar i samma liga. Sedan kommer Audi, Bmw och Mercedes. Men sedan kostar dom betydligt mer än japanerna och koreanerna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Satan så det ser ut!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Menar att Toyota, Hyundai och Kia spelar i samma liga. Sedan kommer Audi, Bmw och Mercedes. Men sedan kostar dom betydligt mer än japanerna och koreanerna med.

Okej, då tycker vi olika. Jag håller Honda, Toyota betydligt högre än koreanerna. Tyskarna är ju väldigt fina i inredningen, men har nog aldrig haft så mycket motorstrul och mekaniska problem som med de tyska bilar jag ägt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Satan så det ser ut!

Det är ju det jag menar, fatta att man är grymt irriterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nej, och det är ju det som är det märkliga.

Skrivet av Eduardo_S:

Håller med, de skryter ju med 7 års nybilsgaranti på reklam mm. Men när man skall använda den så går det inte. Kommer aldrig mer köpa en Kia efter deras bemötande.

Kan du tänka dig att hänga på i media för att sätta press på dom så fler konsumenter undviker att bli lurade på sina bilar?

Skrivet av Eduardo_S:

Ingen handsprit.

Sedan är det ju upp till Kia att bevisa att detta beror på handsprit.

Nej, jag är ganska säker att en garanti inte är till för att täcka kosmetiska problem på saker som kan slitas.

Vissa lackproblem bör de täcka, då det kan bli rostproblem annars, men bilen har ju full funktion även om saker som ratt, växelspak, knappar och handtag blir slitna av väldigt liten användning.

Goodwill är det man letar efter här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

ser ut som mögel/salt avlagringar, oavsett så ser det där INTE ut som normalslitage ifrån vinkeln du har tagit korten ifrån... inte det minsta.. fortsätt tjata på dom om garanti, dom behöver bevisa motsatsen om du säger att du inte har använt handsprit.

om det är avlagringar ifrån svett så testa att skrubba bort med en skotchsprite och lite ljummet/varmt vatten

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Kan du försöka få kameran att faktiskt fokusera på ratten? Helt omöjligt att se något förutom bild 1 (där ratten ser rejält skitig ut?) på dina bilder då det är så suddigt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB