Google fimpar cookies redan år 2024

Permalänk
Melding Plague

Google fimpar cookies redan år 2024

Första kvartalet år 2024 planerar Google att flytta 1 procent av alla Chrome-användare till det nya systemet för reklamspårning, Privacy Sandbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu när Sweclockers äntligen har fixat sina kakor så ska Google ta bort dom

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt. Förhoppningsvis kommer det att leda till att tillräckligt många helt blockerar cookies så att ingen kommer att kunna använda cookies i framtiden.

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att jag inte använder Chrome idag beror på att de formar webben primärt i spegelbilden av google's egna affärsintressen. Manifest V3 kommer att kunna ta sig runt adblockers helt och internet kommer överlag bli ett betydligt tråkigare ställe att befinna sig på.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Största anledningen till att jag inte använder Chrome idag beror på att de formar webben primärt i spegelbilden av google's egna affärsintressen. Manifest V3 kommer att kunna ta sig runt adblockers helt och internet kommer överlag bli ett betydligt tråkigare ställe att befinna sig på.

Lyckligtvis så finns ju Firefox, och vad jag förstår så har de löst problemet med Manifest V3 och AdBlockers.

Permalänk
Kontot avslutas

Svårt att ha tillit till ett system som Google skapat, då ju företaget som bekant tjänar mycket av sina pengar på att just spåra användare och servera reklam till dem. Det förefaller osannolikt att de frivilligt skulle skapa ett system som gör detta i grunden svårare för dem själva.

Sedan att stänga av kokisar - det finns ju massor av väbbsajter som använder kokisar för annat än reklamspårning. Hur skall detta hanteras? Alla sajter kommer ju inte byggas om i grunden redan tills 2024.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Kan man äntligen bli av med alla notiser om kakor på varenda jäkla sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Största anledningen till att jag inte använder Chrome idag beror på att de formar webben primärt i spegelbilden av google's egna affärsintressen. Manifest V3 kommer att kunna ta sig runt adblockers helt och internet kommer överlag bli ett betydligt tråkigare ställe att befinna sig på.

Detta, den som tror saker blir bättre har nog tyvärr fel. Sällan Googles intressen följer människans intressen. Sen mitt vanliga gnäll om att konkurrensverk och liknande måste börja kolla på Google nogrannare.

Skrivet av Iskra:

Lyckligtvis så finns ju Firefox, och vad jag förstår så har de löst problemet med Manifest V3 och AdBlockers.

Förstå mig rätt, jag är extremt för Firefox men även jag börjar på allvar undra hur framtidsutsikterna för Firefox verkligen ser ut. När konkurrenterna är Chrome-baserade webbläsare, hur länge dröjer det innan vi blir så pass få att sidor slutar supporta webbläsaren. Har själv börjat märka av sidor som inte riktigt fungerar som de ska längre. Men kan också vara addons förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan man äntligen bli av med alla notiser om kakor på varenda jäkla sida?

Jag bryr mig inte om kakor.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig om dessa kakor. Mer såna
https://www.lyckasmedmat.se/blog/kakor-c7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Inte en dag för tidigt. Förhoppningsvis kommer det att leda till att tillräckligt många helt blockerar cookies så att ingen kommer att kunna använda cookies i framtiden.

Inget fel på cookies så länge de inte används för tracking. De har ju sina legitima användningsområden.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Finns sjuttielva andra sätt att göra fingerprinting på, så jag misstänker att det i praktiken kommer göra väldigt lite skillnad.

https://coveryourtracks.eff.org/

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Sötast

Detta kommer garanterat inte sluta med att google vinner på det Absolut inte!

Inte heller kommer googles tjänster om ett par år kräva att man loggar in med deras egna metod.
Om andra webbläsare inte vill använda de metoderna.... nej då har du ju inte tillgång till google heller. Så då måste **ALLA** användare i världen aktivt tacka nej till sina google tjänster.... eller helt enkelt använda chrome på googles egna version av hur internet skall vara.

Dystopi oavsett vilket håll vi tittar åt. Om det inte är superföretagen så är det bannemig våra egna regeringar eller EU som ser till att vi som människor skall serva ekonomiska intressen och inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Lita på att Google bryr sig om mitt privatliv? Hela deras affärsmodell handlar ju om att samla och sälja information om människor och deras vanor

Nej tack, jag kommer välja helt andra alternativ så länge det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Inget fel på cookies så länge de inte används för tracking. De har ju sina legitima användningsområden.

Flash och ActiveX hade också sina legitima användningsområden. Sydkorea hade någon slags primitivt Bank-ID baserat på ActiveX som alla myndigheter använde på bred front, så när det skräpet lades ned blev det stora problem för dem.

Säkert blir det många som får tänka nytt när det inte går att använda cookies längre, men det löser sig nog.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat just det där tillägget, men andra jag testat har inte funkat särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Tror dom flesta som vill vara anonyma och slippa reklam redan hittat andra bra alternativ.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Flash och ActiveX hade också sina legitima användningsområden. Sydkorea hade någon slags primitivt Bank-ID baserat på ActiveX som alla myndigheter använde på bred front, så när det skräpet lades ned blev det stora problem för dem.

Säkert blir det många som får tänka nytt när det inte går att använda cookies längre, men det löser sig nog.

Kakor används exempelvis för att användare ska slippa logga in varje gång de går in på en sida. Tror inte många vill bli av med den funktionaliten.
Kakor är även bra för att spara inställningar på klientsidan istället för att göra det på servern.

Kakor stängs dock inte av helt, utan det är som sagt bara tredjepartskakor som de slutar stödja. Så blir ju inget problem för normala kakor.

Ska dock bli intressant att se hur många som klagar när det rullas ut på bred front.
Har testat köra Firefox sandbox läge för kakor och detta får en del sidor att braka ihop. Allt för många har hårdkodat sina sidor med tredjeparts kakor som krav mer eller mindre.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan man äntligen bli av med alla notiser om kakor på varenda jäkla sida?

Njae ePrivacy directive kräver att du måste samla in medgivande för allt du tänker spara på end-user's terminal som in är definierat som "strictly necessary" eller "legitimate interest".

Och det är mycket som sparas på din enhet som inte kan klassificeras enligt de två kategorierna ovan som egentligen bara handlar om funktionalitet egentligen, men funktionalitet som enligt lagen inte "är nödvändig för att kunna nyttja tjänsten".

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Det finns redan gott om metoder för att spåra användare utan tredjepartskakor, runt 50% av allt surfande sker redan utan dessa så techbolaget har jobbat rätt hårt för alternativa lösningar.

I grunden tycker jag det är något bra, om annonsörer inte kan styra annonser eller mäta effekt kommer det bara bli dom största bolagen med mest pengar som har råd att annonsera, skjuta hagel i blindo så att säga. För annonseringen som koncept kommer ju inte försvinna. Som nämnts tidigare så kommer dessutom förstaparts kakor vara kvar, dessa kan publicisterna använda för att mäta och delvis målgruppsinrikta kampanjer med. Men då blir det åter igen bara dom stora publicisterna som har råd att jobba med den tekniken och har ett attraktivt erbjudande till annonsörer. Mindre publicister blir antingen uppätna av stora mediehus såsom Schibstedt eller går i graven på grund av minskade annonsintäkter.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Hur mycket värre är alternativet?

Permalänk
Rekordmedlem

Google försöker tvinga bort andra säljare, jag har svårt att förstå hur någon konsument kan vilja använda deras spion och annonsplattformar och det här är inget som är positivt för något annan än Googles ekonomi.
Det behövs lagstiftning mot deras monopoltendenser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan man äntligen bli av med alla notiser om kakor på varenda jäkla sida?

Jag kör med uBlock Origin som bland annat har EasyList Cookie.

Dock kan vissa sidor bråka lite, där sidan i sig förblir "låst". Har som vana att aldrig acceptera cookies samt att blockera allt som går

Permalänk
Medlem

Hmm hur blir det med all affiliate marknadsföring? Affiliatelänkar lär väl inte fungera då??

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör med uBlock Origin som bland annat har EasyList Cookie.

Dock kan vissa sidor bråka lite, där sidan i sig förblir "låst". Har som vana att aldrig acceptera cookies samt att blockera allt som går

Det är problemet med alla tillägg jag testat. Vissa sidor funkar inte, utan man måste stå ut med dessa jäkla notiser.

Permalänk
Medlem

På tal om Manifest V3, var ju tjat om det i början på året har jag för mig, men har inte sett något av det än, någon som vet när skräpet är tänkt att lanseras?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/