Fysiska böcker VS digitala böcker?

Permalänk

Fysiska böcker VS digitala böcker?

Hej,

Det var länge sedan jag studerade, jag ska dock ta några certifikat.
Jag köpte några digitala böcker och såg fördelar med dessa, som att man kan markera, skriva kommentarer och få bokmärken. Alla dessa noteringar man gör kommer sedan på alla ens enheter och alla enheter minns vilken sida man var på. (mobilen, surfplattan, datorn) Böckerna uppdateras automatisk när korrigeringar har gjorts av författaren.

Men jag tyckte det ändå var lite jobbigt så jag köpte en fysisk bok, jag märkte dock att den heller inte var rolig att läsa, stor klump och jag vet inte om texten är så mycket mer lättläst.

Så jag är fundersam på vad föredrar ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag köpte några digitala böcker och såg fördelar med dessa, som att man kan markera, skriva kommentarer och få bokmärken.

Det går alldeles utmärkt att göra det i fysiska böcker också?

Permalänk
Medlem

Fysiska böcker. Det som jag gillar hamnar i bokhyllan. Lånar också en hel del forskningslitteratur från bibliotek, det är mycket lättare att ha böcker framför sig och lägga bokmärken i dem istället för att ha femtioelva PDFer och webbläsartabbar som kräver inloggning varje gång.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det går alldeles utmärkt att göra det i fysiska böcker också?

Där poängen är nästan meningen att alla dessa anteckningar har man med sig överallt. Anteckningarna och bokmärken går göra mer avancerade digitalt.

Helt ärligt så tycker jag ursprungsfrågan inte är svartvit. Det beror på vad man ska ha boken till.
Vissa böcker av typ uppslag kanske man vill ha med sig konstant hela tiden, då är en elektronisk väldigt bra.

Men nu ska jag påplugga och funderar på vilken folk föredrar.?Jag tror mitt problem är att jag hellre vill spela Zelda Tears of the kingdom än att läsa böckerna och då alla känns alla böcker bara jobbiga att läsa.

Men då kommer frågan in, vilken bokform är bäst för att ändå få en fortsätta läsa? Risken med att läsa på en surfplatta är att man i surfplattan hittar något roligare än ens bok.

Permalänk
Medlem

Föredrar absolut digitala böcker. Så mycket lättare att bära runt på, jämfört med multipla enkilos läroböcker. Och jag har ofta med mig min högupplösta surfplatta oavsett. Skönt att kunna söka i texten. Lättare att hitta bekväma positioner att läsa utan att behöva hålla boken öppen och samtidigt vinkla allt så att ljuset kommer rätt. Bättre för miljön.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Fördelen med digitala böcker har ju redan nämnts. Tyvärr har vi ju nackdelen dock att vi människor och våra hjärnor är "analoga" till vår natur och behandlar strålad och reflekterad information olika. I naturen förekommer ingen viktig information i strålad information utan allt viktigt är reflekterad information som kommer till våra ögon och hjärna. Vår hjärna måste ta extra steg för att memorera information från en strålad skärm. Det är således mer effektivt att läsa fysiska böcker/papper när man pluggar tråkig information, blanda man in flera sinnen som kan stärka den reflekterade informationen tex genom att involvera muskelminnet genom att använda blyertspenna och anteckningsblock så stärks inlärnings/minnesprocessen ytterligare. Viktigt att här använda just blyerts och inte bläckpennor eftersom dessa inte förmedlar tröghet/vibrationer på samma sätt. Kombinerar man detta genom handgjorda highlights och mind-maps så hjälper det också till. Om man är djupt intresserad av det man läser så går det dock lättare att minnas även digital strålad information men ofta när man pluggar så handlar det ju om nötning och tråkiga uppgifter. Där har det analoga stark fördel!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Digitala läroböcker är blekt som papper på toarullen. Som ändlöst rullar förbi ögonen.

Fysiska läroböcker fångar upp hela hjärnan och sällan blir man störd av några andra element, såsom en flik laddar långsamt, vars fan är fliken med den kontexten eller E-bokens webbplats är designad av en flitig Netscape-användare.

Det är individuellt om man kan samverka med digitala läroböcker.

Permalänk
Medlem

Fysiska böcker om det ska läsas skönlitteratur eller pluggas in i den bemärkelsen att man ska läsa pärm till pärm. Annars blir det mycket digitala fackböcker, dels har man alltid med sig dem och oftast används de bara för att slå upp saker. Om bara någon kunde uppfinna ctrl+f för fysiska böcker.

Permalänk
Medlem

Ska jag läsa något hemma föredrar jag fysiska böcker.
Sitta med telefon, platta eller laptop/dator så är de bara pling-plong, notiser kors o tvärs och helt plötsligt får man för sig att googla hur länge Ekorrar lever och sen är de djupa hålet igång 😁

Jag brukar lägga allt elektroniskt en bit bort så de ska va jobbigt att titta efter.
"det är ju bara stänga av notiserna" har jag hört 100 gånger, japp, sen glömmer jag sätta på dem igen och folk blir tokiga när jag inte svarat i telefon på 3 dagar 😀

Nu är jag en lite knepig fisk i akvariet också, men böcker jag läser fysiskt tar jag på mer allvar än digitala ditos, av nån orsak sjukvården förmodligen skulle ha glädje av att undersöka.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tyvärr har vi ju nackdelen dock att vi människor och våra hjärnor är "analoga" till vår natur och behandlar strålad och reflekterad information olika. I naturen förekommer ingen viktig information i strålad information utan allt viktigt är reflekterad information som kommer till våra ögon och hjärna. Vår hjärna måste ta extra steg för att memorera information från en strålad skärm. [...]

Källa på detta? Att hjärnans inlärningsförmåga från text skulle påverkas av om texten bakgrundsbelyses eller ej låter rätt osannolikt.

Som en fotnot är läsare med e-bläck (ex. Kindle, Kobo, etc) inte bakgrundsbelysta.

Permalänk
DingDongerMcDongface

För ren underhållning kan nog följande bild svara på den frågan åt mig Från häromveckan, när lite ledighet kring Kristihimmelsfärd tillät förkovring i senaste favoritserien.

Det jag främst föredrar med böcker i telefonen är hur tillgängligt det blir. Jag har alltid telefonen med mig, och det blir lättare att komma ihåg/göra tid för att njuta av några kapitel på lunchen, tunnelbanan, ståendes i kö någonstans osv. Därtill behöver jag aldrig oroa mig för att bokmärket glidit ut eller i efterhand ångra alla fula hundöron.

Med det sagt slår det inte känslan av en faktisk bok, och jag avskydde digitala texter och böcker när jag pluggade. Då var riktiga böcker the shit, för att jag lärde mig mycket bättre om jag faktiskt kunde stryka under fysiskt eller märka upp med lappar och post-its.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska kanske prova e böcker på läsplatta i stället för att läsa på en surfplatta för det är stor optisk skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Digitalt såklart, då kan man få med sig ett helt bibliotek i en liten enhet. Läser i dagsläget på min iPad Mini men en av lockelserna med en Galaxy Fold för mig är att alltid ha en bok med mig och tycker att OLED är trevligare att läsa på än ren LCD (tycker även att Mini-LED är trevligt med tillräckligt många zoner).

Jag pluggade innan dess att tablets blev en stor sak så det fanns inte något sådant att läsa på då, men hade gärna läst läroböckerna på en platta också så man sluppit släpa på dem. Har aldrig skrivit en anteckning när jag läst så för mig är det främst släpandet och att alltid ha tillgång till alla böcker som hade varit det viktiga.

Permalänk
Medlem

Har de senaste åren nog läst mest digitalt, då vår läsplatta är praktiskt på båten (4 veckor) samt att jag ibland läser engelska böcker som är krångliga att köpa rent fysiskt; plöjde mig exempelvis igenom mer eller mindre samtliga Agatha Christie's Miss Marple-böcker förra sommaren, de var enklare att skaffa på nätet än att köpa som fysisk bok (och ändå inget jag vill ha i bokhyllan).

Däremot tycker jag ändå att det är bättre att läsa en riktig bok, det ger lite bättre upplevelse, jag upplever det även lättare att ögna igenom sidor, gå fram/bak någon sida, etc.

Böcker jag i sommar planerar att läsa digitalt : The Expanse, från bok 1 till 7, kanske 8.
Böcker jag i sommar planerar att läsa analogt: Något av Frans G Bengtsson. Blir nog en bok med essäer eller två, och de måste läsas på papper. Fantastiskt bra.

Har haft lite svårt att få till e-boks-låning från bibliotek, när vi får igång det kanske vi skaffar en läsplatta till.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Plugga analogt alla dagar i veckan.
I sängen läsplatta
På altanen analog.

Aldrig dator eller surfplatta för min del, eller kanske serier.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Fysiska böcker och därefter läsplatta. Pdfer på dator är värdelöst i mitt tycke. Däremot är läsplatta ganska effektivt för akademiska papers bara man rensar bort de gigantiska marginalerna så man inte behöver zooma in och ut hela tiden.

Permalänk
Medlem

Båda skulle jag nog säga.

Det mesta jag lär mig dessa tider är online, så det är sällan jag faktisk öppnar en fysisk bok, det tar för lång tid att bladdra sig fram till den information jag söker.

Å den annan sida, jag har en samling kring 100+ böcker som är mest tekniska böcker, det är datablad, komponenter, elektronik konstruktioner, processor instruktionssett etc. Dessa kan jag ta fram engång ibland när det kan vara praktisk att fördjupa sig, och ha den bredvid när jag t.ex. ska programmera en mikrokontroller, eller nån snabb teori kring någon komponenter jag har liggandes.

Det kan också vara bra att ha en sån fysisk kopia om nu internet skulle strula en dag (ja, jag upplevde faktisk här förleden vecka att min Fiberleverantör hade strul i hela 3 dagar! Aldrig upplevd det förut, inte engång med modem eller ADSL, det var riktigt jobbigt då man har vänd sig till den dagliga "fix" när man kommer hem efter arbetet, och inte kan spela med kompisarna och berättar via mobil att fibern är nere idag med...surt.

Permalänk
Avstängd

Både, men skulle jag bara ha fysiska böcker så skulle jag drunkna i dem

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag föredrar fysiska böcker, men läser ändå en del på surfplattan bara för att det är så smidigt och enkelt. Tror dock att man uppskattar en bok mer om man köpt den fysiskt.

Permalänk
Medlem

Ljudböcker först och främst eftersom jag redan läser så mycket text, sedan fysiska böcker. En rriktigt bra läsplatta med e-ink hade kanske funkat, men att läsa långa texter ens på en OLED surfplatta känns inte bekvämt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Sitta med telefon, platta eller laptop/dator så är de bara pling-plong, notiser kors o tvärs

När jag läser digitalt så gör jag det på en läsplatta som dels är behaglig för ögonen och dels inte låter eller kommer med notiser. Och läser man på främmande språk och vill slå upp ett ord är det bara att trycka på ordet.

(Är det däremot en bok med foton eller illustrationer i färg så vill jag ha en stor fysisk bok).

Permalänk
Keeper of Traditions

Efter att ha skaffat en läsplatta för många år sedan nu skulle jag aldrig få för mig att bära runt på fysiska böcker längre. Helt överlägset på alla sätt och vis.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Knappt läst en en fysisk bok sedan 2010, här används enbart e-bookläsare för böcker och kommer inte gå till något annat så länge jag kan välja, Hatar fysiska böcker tunga jobbiga att läsa tar tid att bläddra så man tappar fokus, tar också en oändlig massa plats när man ska förvara dom, vilket är ganska så jobbigt, nu har jag förvisso inte längre platsbrist som man hadde för när man bodde i en liten etta.

T.ex. från min senaste e-bookläsare jag haft nu i snart 3 år (Kobo Libra H20), har läst lite mer en det här men tja runt 1000 timmar lästid på 3 år.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Helt klart digitalt för min del, tusen gånger smidigare särskilt när det finns plattor med Android.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Föredrar nog fysiska böcker, men börjar inse att det tar ganska mycket plats om man inte gör sig av med dem. Har en läsplatta också som inte sett alltför mycket användning, tröttnade lite på adobe DRM och annat sånt skräp

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Medlem

Avstår röst då jag inte läser alls. Flikar in med att sambon läser fysiskt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fysiska böcker, fast nuförtiden lyssnar jag enbart på ljudböcker dock så läser jag Kalle Anka pocket eller andra serier i fysisk form.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Läser väldigt mycket och enbart fysiska böcker, har testat några tidiga läsplattor som inte imponerade på mig och en vanlig padda orkar jag inte många sidor text på. En fördel med fysiska böcker är att man kan låna och låna ut till sina polare, de går vad jag vet inte med de digitala som många gånger dessutom kostar lika mycket som de fysiska.

Permalänk
Medlem

Köpte läsplatta (Kindle Paperwhite) förra året men föredrar fortfarande fysiskt.

Nackdelar digitalt:
- Hela sidans text får inte plats (om man inte har liten text) så måste scrolla ner
- Vet inte alltid vilken sida man är på då man bara ser en sida åt gången, och kan vara förvirrande att bläddra fram och tillbaka en sida i taget
- Att scrolla/byta sida tar lite tid och när man zoomar blinkar skärmen till varje gång
- Känns mer naturligt att hålla i en bok... speciellt med två händer
- Vet inte om det är så jobbigt för ögonen men när man suttit vid datorn hela dagen känns det mera nice att läsa en riktig bok istället för ännu en skärm

Nackdelar fysiskt:
- Tar mycket plats om man inte gör sig av med böckerna
- Vissa böcker kostar oförskämt mycket
- Vissa pocketböcker har väldigt liten text så då är det bättre att kunna zooma in

Permalänk
Medlem

Fysisk inbunden bok or bust!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.