Permalänk
Medlem

Funkar alla delar?

Webhallen har ingen funktion som inet så undrar om detta bygge funkar?:

Permalänk

Testa lägga in samma delar på Inet, alternativt PCPartPicker om Inet inte har alla delar. Den bör berätta allt om kompatibilitet gällande storlek, BIOS, strömförsörjning, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeltrucken:

Testa lägga in samma delar på Inet, alternativt PCPartPicker om Inet inte har alla delar. Den bör berätta allt om kompatibilitet gällande storlek, BIOS, strömförsörjning, etc.

Allt verkar gå in men vad är skillnaden på cl36 och cl40 ram minnen? Webhallen har cl40 och inet cl36.

Permalänk
Medlem

hej hej. Ja allt kommer nog funka. Men det är vissa saker jag nog skulle rekommendera emot. Och sen cl är hur tajta dina tajmings är. Vad jag har förstått det som är att det är hur ofta man kan läsa från ram minnet. Då lägre är bättre.

Problemet med detta bygget är till största del chassiet. Jag förstår att många gillar det då det faktiskt ser ut som något man kan ha som inredning. Men det är alldeles för litet. Du blir tvungen att sätta din aio i fronten vilket inte är perfekt. På grund av att en i9 13900k är så kraft hungrig så man måste ha det. Men när man sätter den i fronten gör det så att man inte kan föra in någon kall luft i chassiet. Vilket gör så att kanske cpun blir kall men resten av delarna blir riktigt varma. Det är lite som om luften du tar in i chassiet redan är uppvärmt från start.

Istället skulle jag rekomendera till ett chassi som nzxt h7 flow. Det är riktigt snyggt och är inte överligt flashy. Eller kanske något annat.

Sen om du vill ha hjälp med resten av delarna så kan det också fixas. Men då undrar jag bara om du ska spela eller köra något annat produktivt?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

hej hej. Ja allt kommer nog funka. Men det är vissa saker jag nog skulle rekommendera emot. Och sen cl är hur tajta dina tajmings är. Vad jag har förstått det som är att det är hur ofta man kan läsa från ram minnet. Då lägre är bättre.

Problemet med detta bygget är till största del chassiet. Jag förstår att många gillar det då det faktiskt ser ut som något man kan ha som inredning. Men det är alldeles för litet. Du blir tvungen att sätta din aio i fronten vilket inte är perfekt. På grund av att en i9 13900k är så kraft hungrig så man måste ha det. Men när man sätter den i fronten gör det så att man inte kan föra in någon kall luft i chassiet. Vilket gör så att kanske cpun blir kall men resten av delarna blir riktigt varma. Det är lite som om luften du tar in i chassiet redan är uppvärmt från start.

Istället skulle jag rekomendera till ett chassi som nzxt h7 flow. Det är riktigt snyggt och är inte överligt flashy. Eller kanske något annat.

Sen om du vill ha hjälp med resten av delarna så kan det också fixas. Men då undrar jag bara om du ska spela eller köra något annat produktivt?

Räcker det med ett 850w agg? Be quiet! Agget finns inte inne just nu..

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Räcker det med ett 850w agg? Be quiet! Agget finns inte inne just nu..

https://www.webhallen.com/se/product/312303/?utm_source=adtra...

Ja det borde funka. Men för 50kr mer kan du få denna. Men ett 850w borde funka

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://www.webhallen.com/se/product/312303/?utm_source=adtra...

Ja det borde funka. Men för 50kr mer kan du få denna. Men ett 850w borde funka

Den har inte fått bra reviews tyvärr. Ser jäkligt nice ut dock så var sugen på den först men läste på och inget att hänga i granen.

Bytte till ett corsair hx1000i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vad ska du använda datorn till?

Gaming och musik produktion!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

hej hej. Ja allt kommer nog funka. Men det är vissa saker jag nog skulle rekommendera emot. Och sen cl är hur tajta dina tajmings är. Vad jag har förstått det som är att det är hur ofta man kan läsa från ram minnet. Då lägre är bättre.

Problemet med detta bygget är till största del chassiet. Jag förstår att många gillar det då det faktiskt ser ut som något man kan ha som inredning. Men det är alldeles för litet. Du blir tvungen att sätta din aio i fronten vilket inte är perfekt. På grund av att en i9 13900k är så kraft hungrig så man måste ha det. Men när man sätter den i fronten gör det så att man inte kan föra in någon kall luft i chassiet. Vilket gör så att kanske cpun blir kall men resten av delarna blir riktigt varma. Det är lite som om luften du tar in i chassiet redan är uppvärmt från start.

Istället skulle jag rekomendera till ett chassi som nzxt h7 flow. Det är riktigt snyggt och är inte överligt flashy. Eller kanske något annat.

Sen om du vill ha hjälp med resten av delarna så kan det också fixas. Men då undrar jag bara om du ska spela eller köra något annat produktivt?

Förstår att det kanske inte är perfekt med AIO i fronten på det viset men jag har läst en hel del ang. detta faktiskt och det verkar vara bättre att ha i fronten än i toppen iallafall? Eftersom varm luft stiger så är det bättre att inte ha något som blockerar den utgången av luft. Självklart är det optimalt med t.ex i fronten fast på sidan eller liknande men detta är iallafall bästa lösningen i detta chassi. Jag kommer även undervolta i9an lite så tempen sjunker