Netgear readynas 104 fastnar vid 99% mysql.service

Permalänk
Medlem

Netgear readynas 104 fastnar vid 99% mysql.service

Hallå.
I samband med flytt, så stängdes min Netgear readynas 104 via urdragning av strömmen (Mest troligt) för jag var inte där när den flyttades.

Nu är jag på plats i nya lägenheten, och när jag försöker start enheten så fastnar den på 99% mysql.service (Och så står den i evighet, jag provade att starta den igår på dagen, och åkte sedan o jobbade, och nu 30 timmar senare så står det samma sak i displayen.)
Nu undrar jag om det finns någon räddning för det? (Och att jag får behålla allt innehåll på mina 4 diskar)

Jag har möjligheter till att montera diskarna i en dator om det behövs?
Men behöver lite guidning hur jag ska gå tillväga för att få min nas till att boota helt igen.

Permalänk
Medlem

En ubuntu-installations image i sin 'live'-körning kan läsa diskarna rakt av oavsett om det är ext4-filsystem eller BTRFS-filsystem, och du kan blanda diskar med direkt inkopplat till SATA och när de inte räcker i antal - resterande diskar via USB-SATA-brygga/diskdocka, linux bryr sig inte utan sätter ihop mdadm-volumerna ändå om de är felfria.

Med denna kan du förhoppningsvis rädda ut dina filer till annan lagring. - när detta är gjort så blir det förmodligen att bygga upp RAID:en på nytt i din Netgear med fullständig ominstallation och sedan lägga tillbaka dina filer då om det är skador på systempartitionen så är sådant svårt att reparera om det har blivit korruption där.

Se till att ha UPS till din NAS i fortsättningen inklusive att välja modell med övervakning och ansluts till NAS mha. en USB-kabel (NAS:en förstår APC-kompatibla UPS-protokoll) och därmed gör en kontrollerad avstängning när batteriet börja bli tomt på UPS:n

---

Det som kan ha hänt vid strömavbrott är att det antingen har det blivit skrivskador vid strömavbrottet på systempartitionens filer (som tex. databasen för mysql) (partition 1) och fastnat där när den försöker läsa databasen eller så kan den inte få ihop RAID:en på datapartitionen (partition 3) och ingen mer text skrivs ut av den orsaken.

Den 3' orsaken varför det kan bli katastrofalt efter en sådan händelse är att dagens stordiskar har skrivcache på 128 -256 Mbyte data per disk som inte är strömavbrottsskyddat - med 4 st stordiskar så kan mellan 500 - 1 GByte med redan kvitterad data hänga i luften i skriv-cache på diskarna och vänta på fysisk skrivning till diskytan och heller inte skrivs i den ordningen som de matades in på disken - med andra ord övervägande risk för stor oreda även på metadata när strömmen går och speciellt om RAID är under synkningsprocess efter en tidigare strömavbrott och diskarnas cache är konstant fyllda.

Den största svagheten är att partitionerna ligger på mdadm-RAID och denna är känslig för plötslig strömavbrott, särskilt den andre som kommer kort efter den första och synkning av diskarna pågår för fullt (LVM-RAID som tex. synology använder är inte ett dugg bättre i den avseende - dock har Synology tillsammans med BTRFS gjort lite mer trix med extra paritet som gör att reparation har större möjlighet att lyckas efter en LVM-haveri)

Skall man få sektorspeglande RAID (1,5,6,10,50,60) att bli säkra för strömavbrott så får man antingen göra som i servrar med batteribackuppad skriv-cache på diskkontrollerkortet och diskarnas egna skriv-cache är avstängda (enterprise serverdiskar som Seagate Sheetah har inte ens skrivcache på diskarna).

Använda loggande filsystem som ZFS där allt som inte är färdig på plats på diskytan och är kvitterat finns i en loggdisk (ofta SSD)

Använda snurrdiskar där det finns flashminnes-skydd för datat som ligger på diskarnas skrivcache (och dessa skrivs från diskens ram till flash-minne vid strömavbrott med kraft tagen från spindelmotorn som agerar generator en kort stund) Toshiba har modeller av sådana diskar

Använda UPS till NAS med kontrollerad avstängning när batteriet i UPS börja ta slut.

Tål man viss dataförlust (typ de sista 30 sekunders skriven data) så fungerar även BTRFS mha. rollback till senaste transaktionen med oskadad data, men under förutsättning att den själv får sköta om sin egna RAID/diskarray och inte ligger på någon annans RAID-system utom kontroll för BTRFS.

ZFS har en liknande funktion att kunna backa bandet en bit om senaste skrivna biten är för trasig.

Permalänk
Medlem

Så det enda sättet är att jag för över all data till annan lagring först? Det finns inga andra alternativ?

Permalänk
Skrivet av kiptanoi:

Så det enda sättet är att jag för över all data till annan lagring först? Det finns inga andra alternativ?

Du har ju alltid alternativet att läsa in från dina offline backuper givetvis.

Om du inte har sådana skaffa det en nas är ingen backup som du just fått erfarenhet av varför den inte är.

Annars är det att försöka rädda det från diskar a som gäller om det äns går.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Okej.
Jag hade några minuter till övers inatt på jobbet och snubblade över denna sida: USB Recovery Tool

Så det finns ingen magisk program som man kan ha på en usb sticka som kan reparera/fixa boot sekvensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Okej.
Jag hade några minuter till övers inatt på jobbet och snubblade över denna sida: USB Recovery Tool

Så det finns ingen magisk program som man kan ha på en usb sticka som kan reparera/fixa boot sekvensen?

Den har ju redan bootat när mysql försöker starta.
Nu kan inte jag netgear, men du borde väl kunna ssha in och kolla vad mysql säger?
Den krashar väl för databasen är korrupt men mysql kanske går att lagas beroende på vad den säger.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Den har ju redan bootat när mysql försöker starta.
Nu kan inte jag netgear, men du borde väl kunna ssha in och kolla vad mysql säger?
Den krashar väl för databasen är korrupt men mysql kanske går att lagas beroende på vad den säger.

Aha, okej, använder själva nasen i sig mysql till något?
För det ända jag vet att jag använder mysql till är Kodi för filmer, och det gör inget alls om den försvinner/raderas, för den kan enkelt byggas upp igen.

Jag vet hur man gör för att ssha in till nasen.
Men väl där, så vet jag inte vad jag ska göra/köra för kommandon, så lite tips o hjälp där behöver jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Aha, okej, använder själva nasen i sig mysql till något?
För det ända jag vet att jag använder mysql till är Kodi för filmer, och det gör inget alls om den försvinner/raderas, för den kan enkelt byggas upp igen.

Jag vet hur man gör för att ssha in till nasen.
Men väl där, så vet jag inte vad jag ska göra/köra för kommandon, så lite tips o hjälp där behöver jag.

ingen aning som sagt hur netgear gör, du får fråga på deras forum antar jag om ingen här är duktig

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Tackar för tiden och svaren så länge, jag har gått vidare till netgears forum med förfrågan om hjälp med att fixa problemet med att den fastnar i boot sekvensen på mysql.service.

Permalänk
Medlem

Troligtvis är databasen korrupt. Man kan oftast starta upp mysql i felsäkert läge och försöka kopiera ut den datan man behöver ur tabellerna som är trasiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Så det enda sättet är att jag för över all data till annan lagring först? Det finns inga andra alternativ?

det går säkert att fixa och trixa - men man gör inget sådant innan man säkerställt en backup av dina filer oavsett.

Är dina data värd mer än ca 3500:- i ersättningskostnad/arbete och nedlagt tid så är det bara att handla en extern USB-disk på 12-18 TB (beroende på hur stor volym du har på NAS:en) och säkra en backup av dina filer innan du börjar härja runt med att försöka reparera och göra en ominstallation av OS:t (om det nu finns sådan läge vill säga)

en backup-volym av NAS:ens innehåll och synkas då och då behöver du oavsett även i framtiden.

ofta brukar en fabriksåterställning innebära att man också tappar all data på lagringen och man börjar från början igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

det går säkert att fixa och trixa - men man gör inget sådant innan man säkerställt en backup av dina filer oavsett.

Är dina data värd mer än ca 3500:- i ersättningskostnad/arbete och nedlagt tid så är det bara att handla en extern USB-disk på 12-18 TB (beroende på hur stor volym du har på NAS:en) och säkra en backup av dina filer innan du börjar härja runt med att försöka reparera och göra en ominstallation av OS:t (om det nu finns sådan läge vill säga)

en backup-volym av NAS:ens innehåll och synkas då och då behöver du oavsett även i framtiden.

ofta brukar en fabriksåterställning innebära att man också tappar all data på lagringen och man börjar från början igen.

Ja, det är nog lika bra att skaffa sig en större USB disk till backups före jag pillar, och hoppas på att det går att göra en backup på det om nu data finns kvar. 😊

Har fått hjälp på netgears forum om hur jag kan kolla om data finns kvar, så jag ska göra det i morgon när jag vaknat till liv efter nattjobbet 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Troligtvis är databasen korrupt. Man kan oftast starta upp mysql i felsäkert läge och försöka kopiera ut den datan man behöver ur tabellerna som är trasiga.

Är databasen något som själva nasen använder sig av?
För om den inte är det så struntar jag i om det är trasigt osv, vill bara få nasen att starta, och då helt utan mysql om nu nasen inte måste ha det, för datan som jag använder på mysql behöver jag inte få tag på eller spara undan.

Men det är om själva nasen använder sig av mysql till något, då kan det ju vara bra att spara undan det på något sätt..

Permalänk
Medlem

En extern USB hårddisk är beställd... Till framtiden och ev nu.

Och jag kan redan nu passa på att fråga hur jag ska gå tillväga om det visar sig att all data är kvar... Hur kan jag då dra en backup på datan som finns där? Gör jag det också via ssh?
Och isf hur? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

En extern USB hårddisk är beställd... Till framtiden och ev nu.

Och jag kan redan nu passa på att fråga hur jag ska gå tillväga om det visar sig att all data är kvar... Hur kan jag då dra en backup på datan som finns där? Gör jag det också via ssh?
Och isf hur? 😊

cp är kommandot för att kopiera filer och mappar. Med växeln -R så gör den det rekursivt. Men finns också rsync som kan synka två mappar, tror det är bättre om den blir avbruten för då kan man köra igen och fortsätta.

Du behöver veta vilken mapp den har monterat filerna och vad usb-disken får för sökväg. Troligen under /mnt tror jag.

I ditt fall kan det vara tryggare att koppla ur diskarna och in med dem i en ubuntu-maskin som tidigare sagt för där kan du göra det grafiskt. Men vet inte om du har möjligheten.