Permalänk
Medlem

Hårddisk har ”tappat” UEFI-mode?

Vet att rubriken är diffus men felet med min PC känns lika diffus. Ska försöka förklara.

Specifikationer
Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X
Processor: Intel i7-9700k
Minnen: 2x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz
Grafikkort: Nvidia Geforce 2070 RTX
PSU: Corsair RM 650 RX
HDD 1, SATA (Systemdisk): Samsung SSD 500 GB
HDD 2, SATA: Hitatchi 4 TB
HDD 3, M.2 PCI-E: Intel SSD 660p 1 TB
OS: Windows 10 PRO, UEFI-mode

Igår var det inge problem när jag använde datorn och stängde av den för natten. Imorse startade jag den och då kom den direkt till BIOS med meddelandet ”BIOS has been reset”. Inställningarna såg bra ut men upptäckte att jag bara hade 8 GB minne. Stängde av och flyttade minnena till uttagen bred vid. Datorn startade fortfarande i BIOS med samma meddelande. Dock var nu minnet 16 GB. Övriga värden var bra (volt, temp etc).

Upptäcker sedan att bara HDD 1 syns i BIOS. Ingen annan disk hittas. Ser också att bootordningen inte ser rätt ut. Windows Boot manager låg efter HDD 1. Testade att ändra ordningen men när jag sparat och startat om är inställningarna samma igen. Verkar inte som de sparas. Kollade CMOS-batteriet och det var nytt och fulladdat.

Efter detta testade jag att montera HDD 1 och 2 i en gammal PC jag hade liggande (kan inte köra M.2-diskar på den). Den bootade inte heller korrekt. Men när jag gick in i BIOS på den gamla datorn såg jag både HDD 1 och 2. Det verkar alltså inte vara hårdvarufel på diskarna.

Sedan gjorde jag en ren installation av W10 på den gamla PC:n med en annan systemdisk och detta funkade bra. Tog den systemdisken (kan kalla den HDD 4) och satte in den och HDD 2 och 3 i den krånglande PC:n. Då startade den upp utan problem. Kunde logga in i Windows men hittade inte HDD 2 och 3.

Då monterade jag HDD 4 och 2 i den gamla PC:n och startade den. Detta funkade bra och ser båda hårddiskarna och kommer åt filerna.

Vet att det är en krånglig beskrivning och kanske svår att förstå. Men om jag ska försöka mig på en sammanfattning verkar det som om HDD 1 på nåt sätt ”tappat” UEFI eller i vart fall inte är bootbar längre. Har kontrollerat disken med Windows reparationsverktyg och kan hitta alla filerna. Kan dock inte reparera disken med verktyget. Vet inte om det ens går. Skulle helst slippa en helt ny installation då jag gjorde en för en månad sen.

Jag vet som sagt inte riktigt var felet ligger. Det som känns skumt är att jag inte hittar HDD 2 och 3, åtminstone när jag vet att HDD 2 fungerar i en annan dator. Kanske är det HDD 1, kanske är det moderkortet som inte är som det ska.

Nån som har några fler idéer?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Troligen en Windows uppdatering som försöker forcera in Windows 11 förberedelser.
Alternativt kan ena RAM-stickan ha gått för varm eller glappar.

Har du ett nyinstallerat Windows på HDD4 så behöver du importera disk 2 & 3 för att hitta dom i diskhanteraren i Windows, du bör dock hitta dom i BIOS utan import.

BIOS kan behöva startas om en gång för varje finnande av en HDD, RAM-sticker eller dylikt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Troligen en Windows uppdatering som försöker forcera in Windows 11 förberedelser.

Kanske, har fått erbjudande att uppdatera så jag tror att förberedelserna är genomförda. Dock verkar det märkligt att det skulle leda till detta.

Citat:

Alternativt kan ena RAM-stickan ha gått för varm eller glappar.

Detta är en möjlighet. Hade en mindre fadäs med vätska men det var för över ett år sen.

Citat:

Har du ett nyinstallerat Windows på HDD4 så behöver du importera disk 2 & 3 för att hitta dom i diskhanteraren i Windows, du bör dock hitta dom i BIOS utan import.

Men importen behöver väl bara göras vad gäller volymer och partitioner? De fysiska diskarna ska ju fortfarande synas i diskhanteraren. Det gör det inte på den krånglande PC:n men på den gamla behövdes ingen import.

Citat:

BIOS kan behöva startas om en gång för varje finnande av en HDD, RAM-sticker eller dylikt.

Har inte behövt det tidigare. Börjar luta åt att det kanske är ett hårdvarufel i moderkortet trots allt. Särskilt med tanke på att den inte verkar spara ändrad bootordning.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Kanske, har fått erbjudande att uppdatera så jag tror att förberedelserna är genomförda. Dock verkar det märkligt att det skulle leda till detta.

Detta är en möjlighet. Hade en mindre fadäs med vätska men det var för över ett år sen.

Men importen behöver väl bara göras vad gäller volymer och partitioner? De fysiska diskarna ska ju fortfarande synas i diskhanteraren. Det gör det inte på den krånglande PC:n men på den gamla behövdes ingen import.

Har inte behövt det tidigare. Börjar luta åt att det kanske är ett hårdvarufel i moderkortet trots allt. Särskilt med tanke på att den inte verkar spara ändrad bootordning.

Du har stängt av XMP på RAM när du försöker spara boot-ordningen? annars kanske den nollställer BIOS vid varje omstart.
Vätska kan såklart äta sig in i moderkortet långt efter incidenten, men ett år låter som lång tid för detta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det fick bli en total ominstallation. Löste allt utom att M.2-disken fortfarande inte syns, vare sig i BIOS eller Windows. Får försöka testa med ett annat moderkort.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede