Nvidias Geforce RTX 4060 kan släppas tidigare än planerat 

Permalänk
Melding Plague

Nvidias Geforce RTX 4060 kan släppas tidigare än planerat 

Nvidia själva har tidigare presenterat att grafikkortet dyker upp under andra halvan av juli, något som nu motsägs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mja, ett RTX4060 kommer ju knappast vara värt mer än 3899Kr i Juli.
Det kommer nog även prestera som ett 3060 8GB utan interpolering om Nvidia säger 1.7x.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att utvecklingen går såpass långsamt att Nvidia måste ta till DLSS med skräpframes inskjutna för att ens kunna påvisa en prestandaförbättring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Mja, ett RTX4060 kommer ju knappast vara värt mer än 3899Kr i Juli.
Det kommer nog även prestera som ett 3060 8GB utan interpolering om Nvidia säger 1.7x.

Men vi kanske ska va tacksama om MSRP i Sverige sätts asap, för svenska kronan går fan inte bra för tillfället. Kortet må kanske inte va värt 3899:-, men hellre det än 4199:- ;p

Permalänk
Medlem

"TBP specificeras till 115 watt."

Det är väl det som är mest imponerande med 4060.
Säg om det presterar 10-20% bättre än 3060 om man inte använde DLSS3 framegen.

RTX 3060
TDP 170 W.

55W skillnad är både hyfsat stor skillnad i antal watt och stor procentuell skillnad.
Borde kunna innebära mindre och/eller billigare kylare.
Kan lämpa sig till datorer med lite klenare nätdelar eller dåligt med utrymme.

Men tror att de flesta inte bryr sig så mycket om det inte också leder till billigare kort.
Hade priserna sänkts med 500kr hade det gjort ganska stor skillnad för prisvärdheten när vi talar om grafikkort för under 5000kr.

Permalänk
Medlem

Ingen kan övertyga mig om att detta hårt kastrerade kort med i princip samma prestanda som kortet det ersätter men med 4GB mindre minne är värt mer än 3500:-, inflation och svag valuta inräknat.

Jämförbar prestanda med GTX 1080ti mer än 6 år senare för nästan 4000:-, nej tack!

Permalänk
Medlem

Vem är målgruppen för ett 4060?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Vem är målgruppen för ett 4060?

De som inte läser Sweclockers?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Är säkert ett trevligt kort i 1080p för esport och lättare spel, lär gå svalt och tyst. Men jag skulle aldrig betala ett så absurt pris.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tråkigt att utvecklingen går såpass långsamt att Nvidia måste ta till DLSS med skräpframes inskjutna för att ens kunna påvisa en prestandaförbättring.

Uppskalning eller annan teknik är dock framtiden. Native är fruktansvärt ointressant ur ett framtida perspektiv.

Permalänk
Medlem

majoriteten av "gamers" spelar ju i 1080

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1000kr för mycket, det är vad som krävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

"TBP specificeras till 115 watt."

Det är väl det som är mest imponerande med 4060.
Säg om det presterar 10-20% bättre än 3060 om man inte använde DLSS3 framegen.

10-20% bättre än 3060 gör det klart sämre än RX7600 som kostar 3500kr svenska (sannolikt ligger ökningen närmare 10% för att inte trampa på Ti)

För att inte tala om samma antal CUDA-kärnor som 3060, och 4GB mindre minne (..i en tid där grafikminne blir mycket viktigare)

Det är ett x50-kort i allt annat än namn. Så enkelt är det, avsett prestanda egentligen. Det är knappt värd över 3.000kr, inflation och svensk krona inräknad.

Ska bli intressant och se hur det står sig mot 7600...

Edit*
Mer eller mindre alla x60-kort har legat runt 120W-strecket så jag vet inte riktigt hur det blir en USP

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

10-20% bättre än 3060 gör det klart sämre än RX7600 som kostar 3500kr svenska (sannolikt ligger ökningen närmare 10% för att inte trampa på Ti)

För att inte tala om samma antal CUDA-kärnor som 3060, och 4GB mindre minne (..i en tid där grafikminne blir mycket viktigare)

Det är ett x50-kort i allt annat än namn. Så enkelt är det, avsett prestanda egentligen. Det är knappt värd över 3.000kr, inflation och svensk krona inräknad.

Ska bli intressant och se hur det står sig mot 7600...

Ja med 8GB VRAM och 128bitars buss så känns det som att de inte direkt lämnar utrymme för att lansera ett 4050 med mindre.
Det är väl i så fall Cuda kärnor och klockfrekvenser de kan sänka lite till.

Skrivet av SuperSverker:

Edit*
Mer eller mindre alla x60-kort har legat runt 120W-strecket så jag vet inte riktigt hur det blir en USP

Förr i tiden var grafikkort strömsnålare.
Backar vi tillräckligt långt var de utan fläktar eller t.o.m. utan kylflänsar.
Men, för ett RTX kort,
RTX 2060 TDP 160 W
RTX 3060 TDP 170 W

Så för ett RTX kort som ska prestera bättre än basnivån RTX 2060/3050 så får de väl ändå anses bra ur just synpunkt strömförbrukning.
Ada Lovelace har ju bättre prestanda/watt än vad AMD eller Intel har kunnat leverera hittills.

Men tror att de flesta potentiella kunder bryr sig mer om pris/prestanda än prestanda/watt och där tycker jag de är för dyra.

Permalänk
Medlem

ADA är effektivt, jag har ett RTX4080 och det är ytterst sällan det behöver svettas, märkbart svalare i lådan än vad det var med RTX3080. Riktigt bra kort på alla sätt och vis utom priset som är helt uppåt väggarna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Äntligen ett bra 1024x768 kort!

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

De som inte läser Sweclockers?

x60-korten har historiskt varit helt OK kort för den som vill kunna spela de flesta nya spel men inte vill lägga en massa pengar på grafikkort. Skulle säga att särskilt 1060 6 GB var ett riktigt bra kort som absolut fanns (och fortfarande finns) hemma hos en och annan entusiast. Även 3060 var ett OK kort för sin tid, speciellt som det kom med 12 GB VRAM.

Problemet med 4060 är att det borde ha hetat 4050 LE, eftersom det knappt kommer ge några fördelar över det 2,5 år gamla 3060. Om något kommer det åldras snabbare eftersom det enbart har 8 GB VRAM. Skulle inte förvåna mig om 3060 är det kort som presterar bäst i nya spel om 3-4 år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Uppskalning eller annan teknik är dock framtiden. Native är fruktansvärt ointressant ur ett framtida perspektiv.

Säg det till alla som skriver reviews

Native upplösning och rasterprestanda är fortfarande vad nya kort bedöms efter.

Sen absolut, uppskalning är en sak, men att hävda högre framerate genom att helt sonika skjuta in skräpiga bildrutor varannan frame är inte bara tramsigt utan rent manipulativt. Extra löjligt blir det ju när samma sak mycket väl skulle kunna göras på 30-serien, men det är en funktion som är låst till 40-serien för den artificiella segmenteringens skull. De kan säkert "ooh-aah-a" många med sina grafer, men inte mig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 4060 ti egentligen är uppföljaren till 3050ti om sådant funnits och 4060 uppföljare till 3050 sett till förbrukning och krets mm så är ökningen av prestanda bra ändå.

Det hjälper dock inte när de envisas med att kalla det 4060 och sälja det för det priset.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Säg det till alla som skriver reviews

Native upplösning och rasterprestanda är fortfarande vad nya kort bedöms efter.

Sen absolut, uppskalning är en sak, men att hävda högre framerate genom att helt sonika skjuta in skräpiga bildrutor varannan frame är inte bara tramsigt utan rent manipulativt. Extra löjligt blir det ju när samma sak mycket väl skulle kunna göras på 30-serien, men det är en funktion som är låst till 40-serien för den artificiella segmenteringens skull. De kan säkert "ooh-aah-a" många med sina grafer, men inte mig

Jag har för mig Yoshman skrev om att det fanns någon teknik som Ada Lovelace var mycket snabbare än Ampere på som användes vid framegen.
Om jag förstod det rätt, att det skulle vara möjligt rent tekniskt att tvinga framegen på ampere, men att det skulle kunna resultera i färre äkta frames och högre latens utan nödvändigtvis fler frames totalt.

Om jag minns/tolkat det rätt,
Så är väl DLSS3/Framegen på Ampere inte så intressant att köra om man bara får nackdelarna utan fördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Men vi kanske ska va tacksama om MSRP i Sverige sätts asap, för svenska kronan går fan inte bra för tillfället. Kortet må kanske inte va värt 3899:-, men hellre det än 4199:- ;p

Kanske, men jag tror grafikkortsförsäljningen dalar snabbare än kronan.

Skrivet av Ryzer:

Uppskalning eller annan teknik är dock framtiden. Native är fruktansvärt ointressant ur ett framtida perspektiv.

Jag tycker uppskalning känns lite som en krycka, det är dock trevligt att det går att tänja ut förmågan åt det håll man villhöver för tillfället.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har för mig Yoshman skrev om att det fanns någon teknik som Ada Lovelace var mycket snabbare än Ampere på som användes vid framegen.
Om jag förstod det rätt, att det skulle vara möjligt rent tekniskt att tvinga framegen på ampere, men att det skulle kunna resultera i färre äkta frames och högre latens utan nödvändigtvis fler frames totalt.

Om jag minns/tolkat det rätt,
Så är väl DLSS3/Framegen på Ampere inte så intressant att köra om man bara får nackdelarna utan fördelarna.

Är det så så är det inte heller särskilt smickrande. De har i så fall lagt resurser i hårdvara på att få fram en fakelösning isrället för att lägga de resurserna på att öka rårestandan.

Visst kan DLSS och bättre RT-prestanda och såsant lull-lull vara bra. Men även de som inte använder sådant borde för varje given generation få tydliga prestandaförbättringar eller lägre pris. Annars blir det ju det här "Kostar som ett 3060, presterar som ett 3060" som det pratats om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det så så är det inte heller särskilt smickrande. De har i så fall lagt resurser i hårdvara på att få fram en fakelösning isrället för att lägga de resurserna på att öka rårestandan.

Visst kan DLSS och bättre RT-prestanda och såsant lull-lull vara bra. Men även de som inte använder sådant borde för varje given generation få tydliga prestandaförbättringar eller lägre pris. Annars blir det ju det här "Kostar som ett 3060, presterar som ett 3060" som det pratats om.

Nvidia är väldigt tydliga med var dom lägger krutet nu, och skryter gärna om att bara 1 av 9 pixlar eller vad det är är "äkta". Är man inte intresserad av det är det ju bara att inte köpa.

Och som du poängterar lägger dom resurser på det, och därmed är det inte gratis. Vet inte om jag skulle kalla det lull-lull dock. T.ex Jedi survivor skulle ju må väldigt bra av DLSS och framegen, och som tur är finns det mod. Jag vill bara ha snyggare spel, bryr mig inte det misna hur pixlarna är genererade.

Vill man ha hårdvara utan fake-lösningar finns AMD. Dessutom är det billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det så så är det inte heller särskilt smickrande. De har i så fall lagt resurser i hårdvara på att få fram en fakelösning isrället för att lägga de resurserna på att öka rårestandan.

Visst kan DLSS och bättre RT-prestanda och såsant lull-lull vara bra. Men även de som inte använder sådant borde för varje given generation få tydliga prestandaförbättringar eller lägre pris. Annars blir det ju det här "Kostar som ett 3060, presterar som ett 3060" som det pratats om.

Nu är inte 4060 (utan Ti) släppt ännu och specarna är väl inte 100% officiella ännu.
Men om vi kikar på Ti modellerna så länge.

Enl TechPowerUp så

GeForce RTX 3060 Ti
Die Size 392 mm²
TDP 200 W

GeForce RTX 4060 Ti 8 GB
Die Size 190 mm²
TDP 160 W

Att den nyare generationen har en krets som både är mindre rent fysiskt och drar mindre ström än den tidigare generationen.
Svårt att veta hur mycket pengar som lagts på forskning och utveckling.
Men generellt så är ett mindre chip billigare att tillverka (efter FoU och testning är klar).
Lägre strömförbrukning innebär generellt mindre krav på strömförsörjande komponenter och kylning.

Så rimligtvis borde 4060Ti kunna säljas billigare än 3060Ti (och troligtvis 4060 billigare än 3060).
Lägre pris borde vara möjligt.

Sen om Nvidia vill sälja de till lägre pris är en annan fråga.
Framförallt så länge det finns många RTX 3000 kort kvar så hade det troligtvis varit bättre för Nvidia att sänka priserna på de korten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu är inte 4060 (utan Ti) släppt ännu och specarna är väl inte 100% officiella ännu.
Men om vi kikar på Ti modellerna så länge.

Enl TechPowerUp så

GeForce RTX 3060 Ti
Die Size 392 mm²
TDP 200 W

GeForce RTX 4060 Ti 8 GB
Die Size 190 mm²
TDP 160 W

Att den nyare generationen har en krets som både är mindre rent fysiskt och drar mindre ström än den tidigare generationen.
Svårt att veta hur mycket pengar som lagts på forskning och utveckling.
Men generellt så är ett mindre chip billigare att tillverka (efter FoU och testning är klar).
Lägre strömförbrukning innebär generellt mindre krav på strömförsörjande komponenter och kylning.

Så rimligtvis borde 4060Ti kunna säljas billigare än 3060Ti (och troligtvis 4060 billigare än 3060).
Lägre pris borde vara möjligt.

Sen om Nvidia vill sälja de till lägre pris är en annan fråga.
Framförallt så länge det finns många RTX 3000 kort kvar så hade det troligtvis varit bättre för Nvidia att sänka priserna på de korten istället.

TI - varianterna Presterar ju samma och kostar samma så redan där är det rejält utför. Ja förutsatt förstås att man har PCI-E 4., annars är 3060 TI bättre då det har 16 banor. Det har börjat spåra ur rejält nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

TI - varianterna Presterar ju samma och kostar samma så redan där är det rejält utför. Ja förutsatt förstås att man har PCI-E 4., annars är 3060 TI bättre då det har 16 banor. Det har börjat spåra ur rejält nu.

Jo men vid de läget att 4060 Ti och 3060 Ti kostar samma så borde förtjänstmarginalerna vara större på 4060 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo men vid de läget att 4060 Ti och 3060 Ti kostar samma så borde förtjänstmarginalerna vara större på 4060 Ti.

Det är de säkert. En retorisk fråga är ju då om Nvidia tar vinsten själva eller sänker priset

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tittar man på specifikationer så borde detta vara "4040" eller "4030". Med andra ord totalt ointressant såvida det inte är prissatt därefter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

TI - varianterna Presterar ju samma och kostar samma så redan där är det rejält utför. Ja förutsatt förstås att man har PCI-E 4., annars är 3060 TI bättre då det har 16 banor. Det har börjat spåra ur rejält nu.

Sett tester mellan pcie 3 och 4 och det är ingen skillnad för dessa korten. Varken i x8 eller 16. Är liksom inga 4090s

Derbauer testar 4060ti i 4x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Sett tester mellan pcie 3 och 4 och det är ingen skillnad för dessa korten. Varken i x8 eller 16. Är liksom inga 4090s

Derbauer testar 4060ti i 4x

Jag undrar om vi sett samma video? I graderna så är det en skillnad, vilket redan där innebär att det är lönlöst med överklockning. Sen att han subjektivt tycker att det är en liten skillnad får ju stå för honom.

Oavsett vad så är det skamligt att en sådan väldigt tydlig kostnadsminskning i tillverkningen inte kommer kunderna till gagn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.