Hänga upp satellithögtalarna - men hur?

Permalänk

Hänga upp satellithögtalarna - men hur?

Tjenare.

Har köpt ett Sony HT-A7000 tillsammans med satellithögtalarna SA-RS5 till mitt nya hus. Snickaren har löst så eluttaget är precis där högtalarna ska monteras men om jag monterar dem enligt ”praxis” som Sony säger, dvs man sätter de rakt mot väggen med ett så blir de inte riktade mot tv.

En lösning är såklart jag köper en billig, liten, hylla på Ikea typ och vinklar dem hur jag vill ha dem men helst skulle jag vilja slippa det och köra med ett fäste.

Vilka tror ni kan passa?

Lägger till en bild så ni ser hur de ser ut på baksidan samt en enklare bild på rummet.
Det gula är där högtalarna ska sitta (hoppas ni förstår)

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunesRäka:

Tjenare.

Har köpt ett Sony HT-A7000 tillsammans med satellithögtalarna SA-RS5 till mitt nya hus. Snickaren har löst så eluttaget är precis där högtalarna ska monteras men om jag monterar dem enligt ”praxis” som Sony säger, dvs man sätter de rakt mot väggen med ett så blir de inte riktade mot tv.
<Uppladdad bildlänk>
En lösning är såklart jag köper en billig, liten, hylla på Ikea typ och vinklar dem hur jag vill ha dem men helst skulle jag vilja slippa det och köra med ett fäste.

Vilka tror ni kan passa?

Lägger till en bild så ni ser hur de ser ut på baksidan samt en enklare bild på rummet.
Det gula är där högtalarna ska sitta (hoppas ni förstår)
<Uppladdad bildlänk>

Tack på förhand.

Tänker att de inte skall vara riktade mot tv utan skall ge ett rumsljud som sprider sig i rummet. Om det är så det står i manualen att de skall sitta som ritningen visar. Dvs ett ej riktat ljud utan en rumsupplevelse istället som om du tänker dig 5.1 eller 7.1 ljud med flera utsprida högtalare.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Så här rekommenderar Dolby att man sätter högtalarna

https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guide...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Tänker att de inte skall vara riktade mot tv utan skall ge ett rumsljud som sprider sig i rummet. Om det är så det står i manualen att de skall sitta som ritningen visar. Dvs ett ej riktat ljud utan en rumsupplevelse istället som om du tänker dig 5.1 eller 7.1 ljud med flera utsprida högtalare.

Ja lite som på den bilden jag är ute efter att rikta högtalarna. Hade högtalarna suttit på ”kortsidan” så hade det ju varit perfekt men nu ska dem inte sitta där så måste vinkla de lite.

Permalänk

Det ser ju onekligen rätt ut. Värt att testa för den kostnaden. Måste man köpa en sådan ”skruv” / pinne eller vad man ska säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunesRäka:

Det ser ju onekligen rätt ut. Värt att testa för den kostnaden. Måste man köpa en sådan ”skruv” / pinne eller vad man ska säga?

Bör gå att hitta en skruv med lagom stor skalle som passar "nyckelhålet" i högtalaren, låses i lämplig längd från fästet med en mutter på vardera sidan.
Lite förenklat vad jag menar:

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.