Permalänk

Luftflöde och chassin

Tittar på ett Fractal Define 7 med fönster men undrar om det inte är bättre med en vanlig sidopanel för att jag tror fönster ger ett varmare luftflöde. Stämmer det?

Och en annan fråga är Define 7 bättre än Torrent modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tittar på ett Fractal Define 7 med fönster men undrar om det inte är bättre med en vanlig sidopanel för att jag tror fönster ger ett varmare luftflöde. Stämmer det?

Tror inte det spelar någon större roll, kanske marginellt sämre med fönster då metall troligtvis leder ur värme lite bättre. Men med vettigt luftflöde genom chassit så spelar det mindre roll.

Skrivet av Dinkefing:

Och en annan fråga är Define 7 bättre än Torrent modellen?

Beror väl på vad du är ute efter.
Bättre luftflöde genom gör att fläktarna på kylarna på CPU/GPU kan snurra långsammare och därmed tystare talar ju för torrent.
Define är väl mer byggt efter principen att det är mer stängt för att hålla inne ljudet, men det begränsar luftflödet som gör att kylarna får jobba hårdare och kan ge problem med värme.

Båda har sina meriter, men idag är det väl mer vedertaget att högre luftflöde är att föredra, med tanke på mängden värme som skall kylas.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Tror inte det spelar någon större roll, kanske marginellt sämre med fönster då metall troligtvis leder ur värme lite bättre. Men med vettigt luftflöde genom chassit så spelar det mindre roll.

Beror väl på vad du är ute efter.
Bättre luftflöde genom gör att fläktarna på kylarna på CPU/GPU kan snurra långsammare och därmed tystare talar ju för torrent.
Define är väl mer byggt efter principen att det är mer stängt för att hålla inne ljudet, men det begränsar luftflödet som gör att kylarna får jobba hårdare och kan ge problem med värme.

Båda har sina meriter, men idag är det väl mer vedertaget att högre luftflöde är att föredra, med tanke på mängden värme som skall kylas.

Vet inte varför jag glömde svara dig! Tack! Så skulle Define 7 idag klara av cpu modeller som 7950X eller 13900K utan problem? Eller är Torrent-modellen bättre lämpad för de modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte varför jag glömde svara dig! Tack! Så skulle Define 7 idag klara av cpu modeller som 7950X eller 13900K utan problem? Eller är Torrent-modellen bättre lämpad för de modellerna?

Allt beror på vad du har för kylare.
Googlade lite snabbt på "13900K Fractal Design Define 7" och fick i alla fall upp två företag som sålde datorer med den kombinationen, ena hade dock "custom" vattenkylning medans andra hade en större AIO och de verkar ju fungera.

Här är en av dem: https://www.youtube.com/watch?v=294KojWhRYg

Om Torrent modellen är mer lämpad kan jag inte svara på, men högre luftflöde kan göra den enklare att kyla.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är möjligen lättare att göra hål i plåt för att montera in mer kylning men skillnaden i hur mycket värme som leds ut genom sidan är minimal om den är tät.
Om du inte tänkt välja en låda med hål eller en fläkt på sidan eller vill modda dit det själv så spelar det ingen roll om lådorna i övrigt är identiska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ett Define 7, med 3 st Noctua NF-A15 i fronten och en bak. NH-U12A som kyler en AMD 5800X, otroligt tyst och aldrig speciellt varmt.