Bör jag byta ut mitt 9 år gamla nätaggregat? AX860

Permalänk
Medlem

Bör jag byta ut mitt 9 år gamla nätaggregat? AX860

Mitt nätaggregat har hängt med länge nu och är den komponenten som är absolut äldst i systemet. Men då det är en påkostad modell Corsair Ax860 med 80+ platinum från Corsair känns det surt att byta ut den. Övriga komponenter består av Amd 5800x och ett 4080 OC. Kommer från ett 3080ti som hade en betydligt högre strömförbrukning, ca 450w tdp. Så det belastas inte lika hårt längre. Vad tycker gruppen? Hur länge kan man förlita sig på en psu innan man bör oroa sig för skador på övriga komponenter?

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är minst 10-års garanti på det. Jag hade kört 5-6 år till med det.

Permalänk
Medlem

Svårt att förutsäga när eller hur ett nätaggregat kommer att gå sönder, oavsett garanti. Det enda som är säkert är att komponenterna som sitter i datorn inte har någon legalt bindande garanti om det går ut en överspänning i samband med att nätagget går sönder. Jag köper inte dyrare nätagg än att jag med gott samvete kan byta när jag byter dator, och hade ändå inte velat sitta kvar med något av de dyrare (2000+ kr) agg jag köpte förr i tiden.

Permalänk
Medlem

Är Corsair AX agg bra?
Ja! Kommer det hålla ett par år till?
Svårt att säga men troligen Ja!

Sen behöver du fråga dig själv är det värt att spara 1-2K:- när/efter att man bytt ut komponenter för 10-20-30k:- och hoppas på att agget kommer hålla och om det dör inte dödar nåt annat om det skulle dö?

För min del så blir svaret oftas nope, och ett nytt BRA agg köps.
Sen används det gamla agget som alltid är av bra kvalitet till en äldre burk där det handlar om prylar värda nån/några tusen istället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din båt, hade jag inte haft super bråttom att byta, men jag hade spanat efter en värdig ersättare när det dyker upp ett agg för bra pengar

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Rekordmedlem

Chansen att nätdelen skadar övriga delar är närmast obefintlig om den är bra konstruerad utan den slutar bara att fungera, endera blir det rippel eller så startar den inte efter att man stängt av strömmen för att självläkningen av kondensatorerna inte längre fungerar.
Jag hade anänt den tills den endera inte startar elerl det blir problem som kan härledas till nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt. Du behöver nog inte oroa dig speciellt mycket än.
O mest troligt slocknar nog bara agget när det går sönder. Utan att skada annat med strömspikar.
Skulle säga kör på. Men kanske hålla utkik efter nån rea på ett bra nytt agg.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros