Ljudet på min dator försvinner var 5e sekund, hjälp snälla!

Permalänk
Medlem

Ljudet på min dator försvinner var 5e sekund, hjälp snälla!

Min dators ljud försvinner om det jag lyssnar på är för "lugnt", och kommer tillbaka när något högre händer/kommer i tex film eller spel. När det försvinner så blir det från 100 till 0 i volym på bara 1-2a sekunder. Jag har googlat men hittar ingen med liknande problem. Är det någon här som känner igen det? Tackar för alla tips jag kan få!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av is4kss0n:

Min dators ljud försvinner om det jag lyssnar på är för "lugnt", och kommer tillbaka när något högre händer/kommer i tex film eller spel. När det försvinner så blir det från 100 till 0 i volym på bara 1-2a sekunder. Jag har googlat men hittar ingen med liknande problem. Är det någon här som känner igen det? Tackar för alla tips jag kan få!

Det låter som du har nån gatefunktion aktiv eller att ljudsystemet stänger av sig om det inte hela tiden får signal, vad har du för ljudsystem och hur är det anslutet till datorn ?
Vad har du för ljudkretsar och har du några "hjälpprogram" för ljud i datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använder du externa högtalare eller hörlurar?

Vid vissa tillfällen när jag är på språng, så har jag använt tex mobila BT högtalare såsom IKEA's Eneby och JBL Charge 4, då händer precis samma sak. Högtalarna använder nån slags energisparläge när de kopplas med 3,5mm jack och "stänger av sig" med väldigt täta intervall när ljudet blir för lågt...

Gick runt det genom att ställa en väldigt låg ton på Signal Tone Generator, såpass låg att man inte själv hör den samtidigt så att högtalaren inte skulle stänga av sig.

Att du upplever att ljudet försvinner var femte sekund låter väldigt skumt. Stäng av energisparlägen för ljudkortet i Enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Jag använder steelseries arctis pro, trådlösa hörlurar med en station kopplad med usb 3 till datorn. Jag har haft det här problemet en gång tidigare för flera år sedan och minns att det var någon inställning jag var tvungen att ändra, typ att jag mikrofonen som högtalare? Jag ska testa de andra sakerna när jag kommer hem, tack för all hjälp!