Rykte: Nvidia har skrotat planerna med RTX 4090 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det där är inte heller VRAM-kompression.

Det är det jag åsyftar och det är väl typ som komprimering av vram innehållet? Vad som skulle använda 10 gb kommer ta 2.5~ med samma kvalité

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är det jag åsyftar och det är väl typ som komprimering av vram innehållet? Vad som skulle använda 10 gb kommer ta 2.5~ med samma kvalité

Det är en ny (lossy) algoritm för texturkompression. De argumenterar för att de skall kunna dekomprimera live inom tid för att rendera en frame. Det ser jättebra ut, men det är något annat än RAM-kompression. Det är något många OS numer gör innan de börjar pagea ut - allt komprimeras, lossless, för att det går snabbare att dekomprimera än att läsa in från disk. I praktiken får man 50% mer minne innan det märks att man pagear ut och in. Det hade varit intressant på en GPU också - låt spelet ladda in allt det kan tänkas behöva och låt GPUn bestämma vad av detta virtuella minne som skall var komprimerat och vad som inte skall vara det.

Massivt sidospår från att Nvidia inte skall göra någon 4090 Ti, jag blev bara lite förtjust i idén att någon skulle göra riktigt VRAM-kompression.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

2025 är fan långt borta... är sugen på ny GPU men inte denna gen.

Japp, känns som om 2025 ska bli året då jag verkligen kommer att uppgradera hela riggen med ett 5080 eller 5090.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är inte VRAM-kompression. Det hade varit jättebra med VRAM-kompression, men det är det ingen som har

Jag vet att Nvidia pratade om VRAM-kompression, antingen som att komprimera innehållet i VRAM eller att ha komprimerade resurser direkt i VRAM, när detta med DirectStorage/RTX IO var väldigt nytt, skulle säga 2020. Har däremot inte följt vad som har hänt sedan dess och minns inte applikationen för det längre.

Skrivet av mpat:

Spelutvecklarna måste optimera för det.

Precis, detta är den viktigaste aspekten för att DirectStorage ska lyckas överhuvudtaget.

YT-klippet "The Road to PS5" (med Mark Cerny) förklarar detta på ett väldigt pedagogiskt sätt angående vilka kreativa genvägar spelutvecklare fått ta för att undvika problemet med att spelresurser inte kan laddas i realtid tillräckligt snabbt, bland annat p.g.a. att CPUn inte kan köra 100% last för att dekomprimera nya resurser samtidigt som man spelar.

Det finns ju alltid den här effekten att det är lättare att återvinna kod än att skriva helt ny, och det är nog framförallt det implementationer av DirectStorage kommer vara hindrade av ett antal år framöver.