Krönika: AMD borde överge prestandasegmentet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ursäkta, men vad fasen pratar du om?

Det undrar jag med

Parkoppling? Thuban var en Full 6 kärnig arkitektur, han kanske menar bulldozer?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Att de inte gjort det sedan "Future is fusion" med sina kärnor år 2010-2011(Phenom) som hade sex kärnor(fast tre simulerade i parkoppling för extra spänst vid belastning) och den funkade fan klockrent som en I5:a(bästa tillgängliga då och kostade tusenlappen mindre).

Du tänker på Fx serien som exempelvis FX6xxx som hade 3 kärnor med 2st exekveringsenheter/kärna!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det verkar lite förenklat att säga att FSR inte gjort stora framsteg punkt.
https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-fsr-22-upgrade-likely-... ex talar om att det nu finns stöd för FSR 1.0 vilken är en hel del sämre än 2.2.

Därtill kan man fråga sig hur många som köpt ett Nvidiakort skulle välja FSR ens om det var lika snabbt och snyggt? (Vilket vore rätt så well done då proprietära DLSS kan luta sig mot proprietär teknik i rtx-korten)

Uselt försvar du kommer med. Amds fsr är inte i närheten lika bra som Nvidias dlss, Amd hade gjort stora framsteg om fsr hade varit lika bra som dlss, vilket den inte är. Amd kör med stort svineri genom att stoppa dlss från nästan alla Amd sponsrade spel samt tar bort dlss i spel dom börjat sponsra, medan Nvidia inte stoppar fsr i Nvidia sponsrade spel. Dumheter att Nvidia grafikkortsägare inte hade kört fsr om stora testare som Hardware Unboxed hade konstaterat i sina tester att fsr är lika bra som dlss. Då vet man ju som spelare med Nvidia grafikkort att det inte spelar någon roll att välja fsr eller dlss. Oavsett om Nvidia spelare hade kört fsr så är det stort svineri som Amd gör att stoppa dlss i nästan varje Amd sponsrat spel.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det verkar lite förenklat att säga att FSR inte gjort stora framsteg punkt.
https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-fsr-22-upgrade-likely-... ex talar om att det nu finns stöd för FSR 1.0 vilken är en hel del sämre än 2.2.

Därtill kan man fråga sig hur många som köpt ett Nvidiakort skulle välja FSR ens om det var lika snabbt och snyggt? (Vilket vore rätt så well done då proprietära DLSS kan luta sig mot proprietär teknik i rtx-korten)

Sanningen är att FSR ser ut som skit än så länge. Det bästa för oss konsumenter vore om grafikkortstillverkarna tillsammans jobbade för en gemensam standard. Native är inte framtiden.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sasfoxi:

Uselt försvar du kommer med. Amds fsr är inte i närheten lika bra som Nvidias dlss, Amd hade gjort stora framsteg om fsr hade varit lika bra som dlss, vilket den inte är. Amd kör med stort svineri genom att stoppa dlss från nästan alla Amd sponsrade spel samt tar bort dlss i spel dom börjat sponsra, medan Nvidia inte stoppar fsr i Nvidia sponsrade spel. Dumheter att Nvidia grafikkortsägare inte hade kört fsr om stora testare som Hardware Unboxed hade konstaterat i sina tester att fsr är lika bra som dlss. Då vet man ju som spelare med Nvidia grafikkort att det inte spelar någon roll att välja fsr eller dlss. Oavsett om Nvidia spelare hade kört fsr så är det stort svineri som Amd gör att stoppa dlss i nästan varje Amd sponsrat spel.

Teknikerna är inte lika utvecklade. Så är det. DLSS 3 är en hel del mer än vad FSR erbjuder i nuläget exempelvis. Jag håller med.
Jag har i ärlighetens namn inte ens tittat närmre på FSR utan det är väl nästan bara DLSS jag använt de senaste åren alls.

Fast ja. Anklagelserna mot AMD - det vet vi ju faktiskt inte om det stämmer ens.
Det kan vara så - fast det finns det inte solitt underlag för utan det bygger ju på spekulationer.

Vad vi däremot vet är att nvidia byggt sin teknik på ett sådant sätt att den låser ut AMD och Intel så att det inte fungerar på deras grafikkort. Vilket är ett återkommande tema från nvidia...

Jag tycker det här låter lite som ett försök att föröka procecera nvidias inlåsningsstrategier på konkurrenterna. Är det så att man besväras över inlåsningen så låter det då inte riktigt balanserat att bara vara sur på ena parten utan då finns det bra med underlag att ävenvara sur på nvidias metoder för att låsa ute konkurrens.

Vi behöver inte utesluta möjligheten att det stämmer. AMD kanske börjat med inlåsning/utlåsningsleken som nvidia hållt på med de senaste årtiondena. Om så skulle vara fallet så har de väl gått in på en liknande linje som nvidia.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Nvidia hade som krav att man måste ha nvidia loggan splashad i ansiktet när man startar ett spel om man ska använda deras tekniker, det känns ju lite märkligt när man startar tex starfield på Xboxen

Edit: Angående påstådda ej bekräftade uppgifter om att AMD blockar Nvidia och DLSS.

Permalänk
Medlem

För mig är FSR 2 helt OK i 4K Quality. I lägre upplösningar och lägre nivåer är DLSS klart bättre. Men tonläget: "FSR är skit OMG!" känns helt vrickad. Känns som att vissa tittar lite för mycket på Digital Foundry och drar slutsatsen att allt är som på konsolerna där de kör FSR 2 i Performance-läget i 1440p i 30 FPS, vilket givetvis ser ut som skräp. DLSS hade sett bättre ut, men hade också lämnat en hel del övrigt att önska i motsvarande läge.

Kan vi inte bara tagga ner lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Sanningen är att FSR ser ut som skit än så länge. Det bästa för oss konsumenter vore om grafikkortstillverkarna tillsammans jobbade för en gemensam standard. Native är inte framtiden.

Som Söderbäck är inne på så har 95%-av-marknaden-ungefär sedan vad, 20 år tillbaka kört med motsatsen till en gemensam, öppen standard. De har kört sin egna proprietära metod anpassad till delar av sin egen hårdvara och satt en standard genom att bli (stor) majoritet. FSR är open source däremot https://github.com/GPUOpen-Effects/FidelityFX-FSR2

Att säga "FSR ser ut som skit" är ett blanket statement. Det gäller alla versioner, har alltid sett ut "som skit"?

Enklast vore om Intel och AMD slutade tillverka grafikkort för gamers, eller hur? Du skulle kunna ha bara DLSS förevigt, om det är så överlägset finns väl inget övrigt att önska?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Första steget skulle vara att slänga ut alla sina kortnamn och börja om med något enklare, inte massa XT, XTX, 6550 tjafs... Nvidia har ju ett superbra system där som även icke-gamers förstår, XX50, 60, 70, 80, 90, sen klyddar de lite med Ti och Super, tycker att de borde skippa Super iaf.

Men i övrigt så CUDA... 3D-rendering, AI... det är i princip bara CUDA som gäller, även om det finns lite fulhack och mindre aktörer som stödjer AMDs lösningar.

Jag är dock förvånad att inte AMD gör en större grej av att de tillhandahåller GPU till PS5 och Xbox.

/hulle.

Kan de förstå X700, X800, X900? Kan inte se hur XT och XTX kan hämma försäljningen. Också en icke insatt antar att XTX är den häftigare kretsen av de två.

AMD (eller var det från ATI tiden?) använde faktiskt XX50, XX70 och XX90 för dubbelmackorna. Håller nog med att HD 6990 inte är en särskilt sexig beteckning. Jag gillade inte heller namnet HD 7970 GHz Edition, men kortet var fantastiskt!

Du kan väl inte på allvar mena att slopandet av beteckningar likt de listade här kan ha något att göra med nVidias framgång?

RTX 2080
RTX 2080 Max-Q
RTX 2080 Super
RTX 2080 Super Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

För mig är FSR 2 helt OK i 4K Quality. I lägre upplösningar och lägre nivåer är DLSS klart bättre. Men tonläget: "FSR är skit OMG!" känns helt vrickad. Känns som att vissa tittar lite för mycket på Digital Foundry och drar slutsatsen att allt är som på konsolerna där de kör FSR 2 i Performance-läget i 1440p i 30 FPS, vilket givetvis ser ut som skräp. DLSS hade sett bättre ut, men hade också lämnat en hel del övrigt att önska i motsvarande läge.

Kan vi inte bara tagga ner lite?

Vet ej om hardwere Unboxed är Nvidia-sided.

https://youtu.be/m8Lcjq2Zc_s?t=1068

FSR 2.1 4k QM.
Titta på den jämförelsen. Visst att det kanske är ett såkallat cherry pick, men faktum kvarstår att det ser mycket sämre ut.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag har för mig att Nvidia hade som krav att man måste ha nvidia loggan splashad i ansiktet när man startar ett spel om man ska använda deras tekniker,

Vilket spel såg du senast med en Nvidia-logga som splash-screen (eller överhuvudtaget)?

*raderade tråkigheter*

Skrivet av xc:

Edit: Angående påstådda ej bekräftade uppgifter om att AMD blockar Nvidia och DLSS.

Hur föreställer du dig att det ska bekräftas när AMD vägrar svara på direkta frågor bl.a. Gamers Nexus och Hardware Unboxed? Förstår du att bekräftelsen ligger i att AMD först besvarar DLSS-frågorna med generellt snömos om hur fritt och bra FSR är, och sedan vägrar svarar på förtydligade frågor om de blockerar DLSS i AMD-sponsrade titlar?

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vet ej om hardwere Unboxed är Nvidia-sided.

https://youtu.be/m8Lcjq2Zc_s?t=1068

Titta på den jämförelsen. Visst att det kanske är ett såkallat cherry pick, men faktum kvarstår att det ser mycket sämre ut.

Jag har sett den videon och håller med Tim fullt ut, men den är irrelevant för vad jag skrev. Jag undrar om du trollar?

Däremot är denna video från HUB relevant:

Och ja, jag har inte hävdat något annat än att DLSS är bättre än FSR 2. Det jag sa är att FSR 2 är OK (inte superbra) i 4K Quality.

Vad vill du ha sagt? Eller trollar du bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast ja. Anklagelserna mot AMD - det vet vi ju faktiskt inte om det stämmer ens.
Det kan vara så - fast det finns det inte solitt underlag för utan det bygger ju på spekulationer.

Jo men visst, det är naturligtvis bara 'spekulationer' tills AMD säger "jo vi blockerar DLSS".

När media upprepade gånger ställer frågan om AMD-sponsring innebär att spelutvecklaren anmodas exkludera konkurrerande grafikteknologier så svarar de först med generiska icke-svar om fördelarna med FSR och hur de inte tvingar någon att använda FSR, och går sedan direkt över till att köra med "ingen kommentar". För alla andra är det en bekräftelse på att ryktet stämmer, då det inte finns någon rationell anledning för AMD att inte direkt svara nej, förutom om det finns en klausul i sponsoravtalet mot att stödja konkurrerande tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det har jag extremt svårt att tro. Navi 31 är en GCD på 304mm2/5nm och sex stycken MCDer på 37,5mm2/6nm. AD103 är 378,5mm2/4nm. 4nm är dyrare än 5nm, och de där sex små MCDerna kommer att vara mycket billiga på sin gamla process och minimala chip. De är mest cache, och cache kan man alltid designa runt defekter (man gör bara lite för mycket cache och stänger av de skadade raderna så att man kommer ner på den mängden man skall ha enligt designen), så yielden kommer att vara mycket god.

Nvidia kör med en custom variant av N5 som de själva (inte TSMC) kallar "4N". Vad som skiljer, inkl utslag på BOM, får nog sägas vara okänt.

MCD lär vara förh. billiga, absolut, men inte gratis och med paketering, bredare buss och två extra minnesmoduler så skulle jag nog säga att de högst troligt ligger rätt lika.

Permalänk
Avstängd

Hade folk inte varit så förbannat märkestrogna så hade situationen varit annorlunda idag

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se om AMD skippar chiplet-designen nästa gång. Troligen inte men OM de skulle göra det så vore ju det ett svar på varför de skippar high-end...

(ja, OM nu ryktet stämmer. OM i kvadrat mao, VM i spekulationer, haha)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo men visst, det är naturligtvis bara 'spekulationer' tills AMD säger "jo vi blockerar DLSS".

När media upprepade gånger ställer frågan om AMD-sponsring innebär att spelutvecklaren anmodas exkludera konkurrerande grafikteknologier så svarar de först med generiska icke-svar om fördelarna med FSR och hur de inte tvingar någon att använda FSR, och går sedan direkt över till att köra med "ingen kommentar". För alla andra är det en bekräftelse på att ryktet stämmer, då det inte finns någon rationell anledning för AMD att inte direkt svara nej, förutom om det finns en klausul i sponsoravtalet mot att stödja konkurrerande tekniker.

Ja precis. Det är spekulationer i nuläget.
Man hittar något man tycker är avvikande vilket man ställer frågor om - och så spekulerar man själv fram vad de bakomliggande orsakerna är.

Det är som jag skrev i förra inlägget.

Att det inte skulle finnas någon rationell anledning håller jag väl inte med om riktigt. Det finns möjligheter kvar.
En sådan möjlighet är att företag generellt sett inte alltid är så villiga att svara på anklagelser som saknar bevis.
Dels för att de kan dras in i något som saknar substans genom att ge frågan luft med ett svar.
Dels är det strategiskt att inte besvara anklagande rykten oavsett om det stämmer eller ej för då blir ett "ingen kommentar" inte så tydligt - jämte om man bara svarar så när något faktiskt är tokigt. Den strategin har använts av journlaister ganska mycket.
Kungahus brukar undvika ämnen de inte vill prata om heller - oavsett om det ligger sanning i eller inte. Undvik att kommentera anklagelser. Strategin är inte direkt okänd.

Ja eller så är det så att AMD också börjat hålla på med att försöka låsa ute konkurrensen. Det är inte omöjligt att de valt det spåret likt nvidia. Men i nuläget är det spekulationer - medan vi däremot vet att nvidia jobbar med att låsa ute konkurrenter från sina grejer.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja precis. Det är spekulationer i nuläget.
Man hittar något man tycker är avvikande vilket man ställer frågor om - och så spekulerar man själv fram vad de bakomliggande orsakerna är.

Det är som jag skrev i förra inlägget.

Att det inte skulle finnas någon rationell anledning håller jag väl inte med om riktigt. Det finns möjligheter kvar.
En sådan möjlighet är att företag generellt sett inte alltid är så villiga att svara på anklagelser som saknar bevis.
Dels för att de kan dras in i något som saknar substans genom att ge frågan luft med ett svar.
Dels är det strategiskt att inte besvara anklagande rykten oavsett om det stämmer eller ej för då blir ett "ingen kommentar" inte så tydligt - jämte om man bara svarar så när något faktiskt är tokigt. Den strategin har använts av journlaister ganska mycket.
Kungahus brukar undvika ämnen de inte vill prata om heller - oavsett om det ligger sanning i eller inte. Undvik att kommentera anklagelser. Strategin är inte direkt okänd.

Ja eller så är det så att AMD också börjat hålla på med att försöka låsa ute konkurrensen. Det är inte omöjligt att de valt det spåret likt nvidia. Men i nuläget är det spekulationer - medan vi däremot vet att nvidia jobbar med att låsa ute konkurrenter från sina grejer.

Jo, AMD vill undvika mer negativ publicitet naturligtvis, då är det ju enklast att dra "ingen kommentar"-kortet och hoppas att storyn försvinner ner i nyhetflödet. Jag kan garantera att den inte kommer att försvinna om 25 dagar när Starfield blir tillgängligt på PC för alla som förköpt spelet, och 75% av marknaden sitter med Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Teknikerna är inte lika utvecklade. Så är det. DLSS 3 är en hel del mer än vad FSR erbjuder i nuläget exempelvis. Jag håller med.
Jag har i ärlighetens namn inte ens tittat närmre på FSR utan det är väl nästan bara DLSS jag använt de senaste åren alls.

Vad vi däremot vet är att nvidia byggt sin teknik på ett sådant sätt att den låser ut AMD och Intel så att det inte fungerar på deras grafikkort. Vilket är ett återkommande tema från nvidia...

Jag tycker det här låter lite som ett försök att föröka procecera nvidias inlåsningsstrategier på konkurrenterna. Är det så att man besväras över inlåsningen så låter det då inte riktigt balanserat att bara vara sur på ena parten utan då finns det bra med underlag att ävenvara sur på nvidias metoder för att låsa ute konkurrens.

Vi behöver inte utesluta möjligheten att det stämmer. AMD kanske börjat med inlåsning/utlåsningsleken som nvidia hållt på med de senaste årtiondena. Om så skulle vara fallet så har de väl gått in på en liknande linje som nvidia.

AMD håller på med inlåsning i den del av marknaden som dom är bra på, dvs X86. Nvidia gör det där dom är bra. Microsoft är likadana. Hela den här iden om att X86-Windows är ett öppet ekosystem är för mig riktigt knepigt. Det är företag som slåss om marknadsandelar. Med inlåsning om dom klarar av det. Allihop.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, AMD vill undvika mer negativ publicitet naturligtvis, då är det ju enklast att dra "ingen kommentar"-kortet och hoppas att storyn försvinner ner i nyhetflödet. Jag kan garantera att den inte kommer att försvinna om 25 dagar när Starfield blir tillgängligt på PC för alla som förköpt spelet, och 75% av marknaden sitter med Nvidia-kort.

Ja som sagt då - eller om de inte vill ge bränsle åt anklagelser som saknar underlag heller.

Svarar man bara "ingen kommentar" på de anklagelser man är skyldig till så blir det lätt att lista ut när det är nå fuffens på gång.
Om man däremot generellt sett har ett förhållningsätt där man undviker att kommentera på anklagelser som är ogrundade så blir det svårare att säga bu eller bä kring svaret "ingen kommentar".

Du får garantera vad du vill. Det går bra.

Men ja - vi har ju redan haft den här disukssionen en gång redan så jag tror det får räcka.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

AMD håller på med inlåsning i den del av marknaden som dom är bra på, dvs X86. Nvidia gör det där dom är bra. Microsoft är likadana. Hela den här iden om att X86-Windows är ett öppet ekosystem är för mig riktigt knepigt. Det är företag som slåss om marknadsandelar. Med inlåsning om dom klarar av det. Allihop.

Ja visst. Jag påstår inte något annat heller

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja visst. Jag påstår inte något annat heller

För det verkar som du tycker det är negativt, när det mer eller mindre är hela PC-DNA.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

För det verkar som du tycker det är negativt, när det mer eller mindre är hela PC-DNA.

Vad är negativt i sammanhanget?

I nuläget är det ett faktiskt spekulationsläge på området jag kommenterat. Det är lite så det ser ut.
Men ja - på grafikkortsfronten är det väl så att nvidia är stora på att låsa ute konkurrenter. Inte för att AMD är oförmögna att göra samma sak men det blir väl inte helt balanserat att lyfta fram bara AMD som crooks här. Inte minst då med tanke på att nvidia ändå har ett lite annat track record på GPUsidan att göra det här - och att anklagelserna ändå inte har hårda bevis utan faktiskt är spekulationer.

På samma sätt hade jag väl undrat lite om man bara lyfe fram nvidia eller VIA som crooks på CPUsidan för utlåsning - när det som du säger är ett mycket större system med att låsa ute konkurrenter från AMD och Intel med x86. Det hade också blivit... ja en projecerande ton som upplevs lite som att man försöker vinkla bort strålkastaren från vad storspelarna konstant gör.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

AMD Radeon RX 7900 XT Re-Review från
https://www.techspot.com/review/2717-amd-radeon-7900-xt-again...
Där de jämför priset idag och uppgraderingar som varit på kortet mot då December 2022, där kostade kortet 900$ och idag finns det kort för 750$ -720$ och med ett antal uppgraderingar där Techspot menar att om det kommit med det nuvarande priset och uppgraderingarna så hade de tagit betydligt större andelar av marknaden vilket nog är troligt.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja som sagt då - eller om de inte vill ge bränsle åt anklagelser som saknar underlag heller.

Svarar man bara "ingen kommentar" på de anklagelser man är skyldig till så blir det lätt att lista ut när det är nå fuffens på gång.
Om man däremot generellt sett har ett förhållningsätt där man undviker att kommentera på anklagelser som är ogrundade så blir det svårare att säga bu eller bä kring svaret "ingen kommentar".

Du får garantera vad du vill. Det går bra.

Men ja - vi har ju redan haft den här disukssionen en gång redan så jag tror det får räcka.

Nu har det ju tillkommit betydligt mer information efter det inlägget som pekar på att det faktiskt är frågan om blockering, jag postade t.ex. screenshots av HUB's grafiska sammanställning. Allt sammantaget pekar bara på att "ingen kommentar" är ren damage control, annars kunde de svarat som Nvidia gjorde på samma frågeställning. Nu behöver ju Nvidia inte muta bort konkurrensen heller å andra sidan, eftersom deras teknologiska försprång talar för sig själv, och det är inget som har kommit gratis eller genom att stänga ute konkurrenter.

Titta istället på hur det historiskt har uppstått gemensamma standarder för att implementera olika teknologier, när båda aktörer haft likvärdiga tekniker för att utföra dem. Det är först på senare år som AMD verkar ha bestämt sig för att satsa så lite som möjligt på att ta fram något som ens liknar vad Nvidia erbjuder. Historien med Freesync är ju likartad, det är ju inte som att marknaden fått bättre grejer i snitt jämfört med när G-Sync-modulerna dominerade, utan snarare är det en lång rad ytterst skakiga implementationer av VRR som inte fungerar ner till några rimliga framerates där teknologin verkligen behövs.

Problemet med DLSS-exkluderingen är att AMD försöker köpa sig popularitet istället för att utveckla bättre teknologier, och det är bekymmersamt på sikt även för Nvidia-kunder då det bara kommer leda till att AMD lägger pengar på saker som inte utvecklar bättre grafikkort och kommer leda till att utvecklingen bromsar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad är negativt i sammanhanget?

I nuläget är det ett faktiskt spekulationsläge på området jag kommenterat. Det är lite så det ser ut.
Men ja - på grafikkortsfronten är det väl så att nvidia är stora på att låsa ute konkurrenter. Inte för att AMD är oförmögna att göra samma sak men det blir väl inte helt balanserat att lyfta fram bara AMD som crooks här. Inte minst då med tanke på att nvidia ändå har ett lite annat track record på GPUsidan att göra det här - och att anklagelserna ändå inte har hårda bevis utan faktiskt är spekulationer.

På samma sätt hade jag väl undrat lite om man bara lyfe fram nvidia eller VIA som crooks på CPUsidan för utlåsning - när det som du säger är ett mycket större system med att låsa ute konkurrenter från AMD och Intel med x86. Det hade också blivit... ja en projecerande ton som upplevs lite som att man försöker vinkla bort strålkastaren från vad storspelarna konstant gör.

Ok, jag var inte ute efter att singla ut AMD, utan mer säga att dom är lika stora kålsupare allihop. Sen är det marknaden som avgör vem som får vara kvar. Det är så PC har set ut dom senaste 50 åren. Personligen vad gäller DLSS/FSR/XESS uppskalare så tycker jag att är man inte innovativ utan måste spela på open-source lyran fast hela platformen är mestadels stängd, ja då kanske man skall tillbaka till ritbordet. Eller lämna plats åt en annan aktör.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hade folk inte varit så förbannat märkestrogna så hade situationen varit annorlunda idag

Hur menar du att den varit annorlunda? Till vems fördel?
För att tala ur personlig erfarenhet här. AMD har inte levererat det jag vill ha i generation efter generation. Först i ren effektivitet och prestanda. Och sedan i ren funktionalitet med RT, beräkningstillämpningar osv. Så nu sitter en av forumets största AMD fanboys med nVidia GPU i samtliga datorer.
Hade kag inte varit så märkestrogen så hade jag kanske köpt fler nVidia-kort.
Har svårt att se det omvända, att fler skulle köpa AMD-kort ifall alla la ner fanboy-beteendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilket spel såg du senast med en Nvidia-logga som splash-screen (eller överhuvudtaget)?

Jag ser det varenda gång jag startar Unreal Tournament 2004.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vad finns det för incitament att byta till ett annat fabrikat av grafikkort när de inte erbjuder samma upplevelse? Lägre pris? AMD har ju knappast hållit några meningsfullt lägre priser för vad de erbjudit under de senaste 5-6 åren, utan de har snarare hakat på Nvidias prissättning.

Enligt Steam är procentsiffrorna för respektive GPU-tillverkare; Intel 9.02%, AMD 15.93%, Nvidia 74.69% och då är ändå Steam en ganska optimistisk siffra i jämförelse med vissa andra siffror som pekar på ännu högre Nvidia-dominans (vilket t.ex. är grafikkort som används för produktivitet).

Nvidia har kommit dit de är genom att investera pengar i att utveckla grejerna som skiljer dem från konkurrenterna, så frågan är varför AMD har börjat syssla med att försöka köpa sig popularitet med sponsoravtal när de bevisligen inte har pengar till att ens ta fram teknik som skulle kunna konkurrera fullt ut med Nvidia. Att det teknologi som är "inlåst" av Nvidia är inte ett giltigt argument heller, om man inte låtsas som att Nvidia tagit patent på matematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag ser det varenda gång jag startar Unreal Tournament 2004.

Jo, det var i mitten av 2000-talet, vilket var min poäng.