FS2020 = Vr Headsett +Extern kamera

Permalänk

FS2020 = Vr Headsett +Extern kamera

Hej

Jag bygger en flygsimulator egen design med alla dess funktioner m.m. Har ingen Virtuell 3D cockpit eller så utan alla komponenter är fysiska. Jag spånar nu bara om det är möjligt att:

  • Placera simulatorn mot en vägg och förlita sig på ett VrHeadsett?

  • I headsettet ska det finnas kameror som filmar omgivningen utanför headsettet så jag får den omgivningen i headsettet

På detta sätt slipper jag både monitorer som tar plats och kan placera simulator mot en vägg samt ha koll på alla reglage i simulatorn!

Finns tekniken idag och är det likställt med monitorer?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Jag bygger en flygsimulator egen design med alla dess funktioner m.m. Har ingen Virtuell 3D cockpit eller så utan alla komponenter är fysiska. Jag spånar nu bara om det är möjligt att:

  • Placera simulatorn mot en vägg och förlita sig på ett VrHeadsett?

  • I headsettet ska det finnas kameror som filmar omgivningen utanför headsettet så jag får den omgivningen i headsettet

På detta sätt slipper jag både monitorer som tar plats och kan placera simulator mot en vägg samt ha koll på alla reglage i simulatorn!

Finns tekniken idag och är det likställt med monitorer?

Mvh Fredrik

Valve Index har ju kameror som kan projicera det som är framför kameran till headsetet.

https://www.youtube.com/watch?v=AX87xYXKwAE

Vet inte om det är något sådant du tänkte dig?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Vill du se din riktiga IRL cockpit men som att du flyger på utsidan?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Vill du se din riktiga IRL cockpit men som att du flyger på utsidan?

Lite åt det hållet

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Lite åt det hållet

Det blir en sorts mixed reality då, tror inte det finns nått som är tillfreds.
Meningen med VR headset är ju att du ska kunna sitta med din flightstick och inte behöva ha så mycket exteriör för inlevelsen då du sitter i virtuell cockpit

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Det blir en sorts mixed reality då, tror inte det finns nått som är tillfreds.
Meningen med VR headset är ju att du ska kunna sitta med din flightstick och inte behöva ha så mycket exteriör för inlevelsen då du sitter i virtuell cockpit

Jo jag vet

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det blir en sorts mixed reality då, tror inte det finns nått som är tillfreds.
Meningen med VR headset är ju att du ska kunna sitta med din flightstick och inte behöva ha så mycket exteriör för inlevelsen då du sitter i virtuell cockpit

Det lär ju komma inom en snar framtid om det inte finns redan.

Drömmer lite nu, men...

Många av switcharna är ju on/off. Man borde kunna ha en LED i närheten av varje switch som säger om den är på eller av. Då behövs det inte så komplicerad kabeldragning osv. Man bara har switch, resistor och LED, men en gemensam +5 V och GND till alla switchar. Headsetet läser bara av LEDarna för att veta hur switchen står.

För mer komplicerade saker (t ex Flaps) behövs det specialhårdvara med koppling till simulatorn.

Alla mätare kan man skippa, de visas i headsetet istället. Fast många flygplan är ju "glass cockpits" idag, vilket givetvis också endast visas i headsetet då.

Känns som att det borde gå att göra en ganska enkel byggsats för ett par tusenlappar, plus kanske en mer påkostad joystick, pedaler, gasreglage etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det lär ju komma inom en snar framtid om det inte finns redan.

Drömmer lite nu, men...

Många av switcharna är ju on/off. Man borde kunna ha en LED i närheten av varje switch som säger om den är på eller av. Då behövs det inte så komplicerad kabeldragning osv. Man bara har switch, resistor och LED, men en gemensam +5 V och GND till alla switchar. Headsetet läser bara av LEDarna för att veta hur switchen står.

För mer komplicerade saker (t ex Flaps) behövs det specialhårdvara med koppling till simulatorn.

Alla mätare kan man skippa, de visas i headsetet istället. Fast många flygplan är ju "glass cockpits" idag, vilket givetvis också endast visas i headsetet då.

Känns som att det borde gå att göra en ganska enkel byggsats för ett par tusenlappar, plus kanske en mer påkostad joystick, pedaler, gasreglage etc.

Nu är jag ingen Simulator person men ser som ingen mening med massa fysiska saker om du endå är inne i en VR cockpit.
Dwt skulle väll då att få känna med dina händer att du rör med en knapp då men ja

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Hej

Ytterligare några månader har gått och är nu nyfiken på ett bra VR Headsett till FS2020 förslagsvis Meta Quest 3 med Mixed Reality och hand tracking. Handtracking är en bonus då jag planerar fysisk hårdvara för knappar och mätare m.m.

Se:
Meta Quest 3 128GB VR headset

Meta Quest Link-kabel 5m

Denna ska ha stöd för det jag är ute efter med Mixed Reality, Handtracking ska finnas i FS2020 men är en bonus då jag ska köpa fysisk hårdvara.

Söker man på Youtube finner man fler som använde MR med Meta Quest 3

Några frågor och funderingar:
1 - Om jag enbart ska köra FS2020 behöver jag kabel till datorn ju och då spelar väl inte 1288 eller 256GB någon roll?
2 - Flygning kan ju ta flera timmar Kan jag Flyga med permanent ström anslutet?

Tacksam för lite allmäna kommentarer kring headsettet samt om jag får kontakt med någon användare av Meta Quest 3 med FS2020

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av freddehboy:

Några frågor och funderingar:
1 - Om jag enbart ska köra FS2020 behöver jag kabel till datorn ju och då spelar väl inte 1288 eller 256GB någon roll?
2 - Flygning kan ju ta flera timmar Kan jag Flyga med permanent ström anslutet?

1. Nope, det spelar bara roll om du ska köra mycket spel/mjukvara i headsetet. Kabeln spelar ingen roll här dock, det är samma om du streamar trådlöst.

2. Ja, men du behöver nog en speciell kabel som kan ta extra strömmatning, räcker nog inte med bara matningen från datorn genom vanliga och svindyra link-kabeln.
Något i stil med denna https://www.amazon.se/dp/B0BM93GWF1

Skaffar du något liknande https://www.amazon.se/dp/B07VPVWNHV/ så kan du vara ganska obehindrad av kabeln fysiskt.

Ett annat alternativ är att köra trådlöst och då är ett bekvämt headstrap med extra batteri som detta en dröm.
https://www.bobovr.com/collections/quest-3-accessories/produc...
Extra batteri + snabbladdningsdocka ska släppas Q1 har de sagt, tveksamt nu men borde komma snart.

Skulle generellt rekommendera att skaffa ett dylikt "halo"-headstrap även om du tänkt köra med kabel, men då kan du givetvis gå på en billigare variant utan batteri.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Kan inte tillföra egen kunskap till tråden men kom att tänka på Russ Barlow på Youtube som experimenterar mycket med VR/MR.
Tror kanalen kan vara intressant för dig om du inte redan följer den vill säga.
https://youtu.be/7_X1wReZHgc?si=e8fyDTAG4DVyvt-o&t=165

Spännande projekt, något jag önskar jag hade utrymme för

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk

Har sett den och något jag kommer att eftersträva

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

VR Headset Meta Quest 3 Link Kabel vs WiFi?

Hej

Jag har nu vr Headsettet ovan med lite tillbehör

Jag planerar att köra FS2020 där VR Headsettet ska agera monitor så mina krav på stabilitet är A och O!

Mitt Wifi är 2,4GHz eller 5GHz men är osäker på om det är bra nog för bra prestanda?

Har en USB C kabel

Har sett Kabeln

När jag sedan går in och tittar på anslutningen står det att den är ansluten via 5GHz med en bra signal men är det bra nog :)?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.