Permalänk
Medlem

BT Dongle med stöd för nyare codecs

Jag har ett par earbuds som jag vill kunna använda till röstsamtal med min stationära dator. Lurarna i fråga är ett par Earfun Air Pro 3. De är inte svindyra men jag tycker att de är en bra kompromiss mellan pris och funktioner. De har BT 5.3, Qualcomm aptx och lite andra fiffiga funktioner.

Jag var naiv och köpte en dongle med 5.2 men glömde bort de olika codecs som behövdes. Jag fick ljudet att fungera men inte några mikrofoner hur jag än gjorde. Jag började testa med olika drivrutiner och så småningom kunde jag inte få igång dongeln alls längre.

Så jag tänkte att jag ger det ett försök till. Att med hjälp av någon här på forumet hitta en dongel på kanske AliExpress som har stöd för allt som behövs för att kunna använda lurarna med mikrofon och gärna även stöd för codecs som ökar ljudkvalitet och sänker strömförbrukningen som de också ska göra med korrekt hantering av codecs.

Om någon har kunskapen för att kunna tipsa om en dongel som klarar av allt detta så skulle jag vara görsketaglad, som min pappa skulle säga. 🙂.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Windows stödjer aptx (men verkar inte ha aptx hd) acc och sbc men det valet får du inte själv och du behöver annat program för att se vad den valt.
Oavsett codec så ska mic fungera. Ska inte behöva någon specifik dongle för det om inte datorn är helt utan bt.

Enligt interwebs så är aptx adaptive och low latency nytt för w11 och där kan bt chip spela roll.

Men basala festures som mic är inte dingelns fel.
Sen brukar donglarna vara askassa mot standard intel Wi-Fi+bt kort.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.