Mystiken tätnar kring Huaweis nya mobil

Permalänk
Melding Plague

Mystiken tätnar kring Huaweis nya mobil

Huaweis senaste mobil, Mate 60 Pro, har gett teknikvärlden en chock. Dels är det systemkretsen Kirin 9000S, men blickarna dras också till minneskretsarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu ska det bråkas i sandlådan igen.
Ok att Huawei inte får sälja 5g master och sakerna dit men telefoner är löjligt
Ska bli intressant att följa på vad som kommer att hända

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Vi kan ju kräva att de tillverkar telefonerna här och delar med sig av alla ritningar och programkod. Som kineserna gör själva.

Permalänk

Och iPhones är inte tillåta att ens bära med sig in på jobbet för kinesiska tjänstemännen:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.779928/iphone-forbud-p...
Det blir en intressant utveckling att se hur det går.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli som vanligt. Telefonen har gammal teknik i sig och kineserna har bara ljugit en massa.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Detta kommer från misstaget att även rikta sanktioner mot SMIC. 5G-modem/radio och egna processorer hade Huawei/HiSilicon innan sanktionerna, Huawei är trotts allt en av de största som bidrog till 5G.

Vad Huawei faktiskt tänkt sig nu när de gjorts sig av med serververksamheten samt i form av Honor stor del av mobilverksamheten är däremot svårt att veta.

Permalänk

Vill jag ha kinesiska staten i min hand? Nej. Kommer aldrig köpa Huaweis produkter.

Permalänk
Medlem

Detta har gått från tveksamt till tramsigt. Föga förvånande så fylls även kommentarstråden med rasistiska stereotyper.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av I Can Has PC:

Vill jag ha kinesiska staten i min hand? Nej. Kommer aldrig köpa Huaweis produkter.

Det är en tråkig utveckling, men tyvärr så måste de flesta tänka som dig.
Huawei och Honor riktigt drev mobilutvecklingen framåt ett tag, de släppte billiga mobiler som nästan var lika bra som de dyra. Idag när man kollar på speciellt surfplattor, så är det riktigt tråkigt när Huawei inte är ett alternativ.
Jovisst Apple iPad Air (2022) 256GB för 11 000kr är grym, men många vill ej lägga så mycket pengar på en surfplatta.

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Detta har gått från tveksamt till tramsigt. Föga förvånande så fylls även kommentarstråden med rasistiska stereotyper.

Så fakta är rasistiskt?

Även om om Huawei skulle vilja vara ett normalt oberoende företag så säger kinesisk lag att de måste dela med sig av information till kinesiska staten, om den kräver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Detta har gått från tveksamt till tramsigt. Föga förvånande så fylls även kommentarstråden med rasistiska stereotyper.

Vilka är dessa inlägg då menar du?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Can Has PC:

Så fakta är rasistiskt?

Även om om Huawei skulle vilja vara ett normalt oberoende företag så säger kinesisk lag att de måste dela med sig av information till kinesiska staten, om den kräver det.

Samtidigt som Lenovo är mest vanliga datorn hos företag. Kinesiska lagen gäller alla företag, men det är just Huawei som hindras.

Varför har vi inte samma embargo mot Lenovo? Vars datorer har alla företags affärshemligheter på sina kretsar? Geely som har våra bilars positionsdata, borde inte de också stoppas?

Just ja, pengar... som vanligt i global (all?) politik.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Samtidigt som Lenovo är mest vanliga datorn hos företag. Kinesiska lagen gäller alla företag, men det är just Huawei som hindras.

Varför har vi inte samma embargo mot Lenovo? Vars datorer har alla företags affärshemligheter på sina kretsar? Geely som har våra bilars positionsdata, borde inte de också stoppas?

Just ja, pengar... som vanligt i global (all?) politik.

Du tar upp relevanta frågor när det gäller Lenovo och Geely (Volvo Cars, alltså). Och faktum är att inom försvarsindustrin har man på de flesta håll kastat ut Lenovo som leverantör och funderar starkt på att kasta ut Volvo som tjänstebilar.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha en ny Huawei.
Har en på toaletten och tycker lite synd om kinesen som sett mig ta 500 dumps vid det här laget :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Samtidigt som Lenovo är mest vanliga datorn hos företag. Kinesiska lagen gäller alla företag, men det är just Huawei som hindras.

Varför har vi inte samma embargo mot Lenovo? Vars datorer har alla företags affärshemligheter på sina kretsar? Geely som har våra bilars positionsdata, borde inte de också stoppas?

Just ja, pengar... som vanligt i global (all?) politik.

Företag som använder Volvo avråder (och försvarsmakten förbjuder) tjänstesnack i bilen men annars kan jag hålla med till del.
Grejen med Huawei är just hur inästlat de är i 5G-utrullning och de centrala bitarna inom telekomvärlden.
De verksamheter som har känslig information lär knappast köra Lenovo av just samma anledning, men det är bannemig lättare att byta datorleverantör än det är att byta basnätstillverkare.

Edit*
Men ja, jag hade gärna sett att man tog hårdare tag mot samtliga, speciellt nu när det börjar rulla ut elbilar som folk köper utan en tanke på regimen man stödjer som gör de så billiga

Skrivet av Chromatic:

Skulle gärna ha en ny Huawei.
Har en på toaletten och tycker lite synd om kinesen som sett mig ta 500 dumps vid det här laget :/

Förlåt, har du en telefon enbart på dasset?
Det är ju briljant...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förlåt, har du en telefon enbart på dasset?
Det är ju briljant...

Efter ett halvt liv av att läsa finskan på element (Ei saa peittää) och schampoflaskors innehåll har även jag en device enbart för toaletten. En gammal iPad Air där jag kan streama Discovery Science under de längre bajssessionerna. Gissar på att Tim Apple är trött på att se mig bajsa så jag är inte orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Skulle gärna ha en ny Huawei.
Har en på toaletten och tycker lite synd om kinesen som sett mig ta 500 dumps vid det här laget :/

Sjysst ändå att inte låta kinesen se dig ensam, eller så får han se dig i stereoskopisk 3d…

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Efter ett halvt liv av att läsa finskan på element (Ei saa peittää) och schampoflaskors innehåll har även jag en device enbart för toaletten. En gammal iPad Air där jag kan streama Discovery Science under de längre bajssessionerna. Gissar på att Tim Apple är trött på att se mig bajsa så jag är inte orolig.

Det är ju möjligt att ta med dig någon enhet när du ska köra tvåan.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från allt säkerthetssnack i kinesisk hårdvara så är det väl ändå nada speciellt med den här telefonen? Den kommer antagligen ha väldigt lika praktisk prestanda, speccs, storlek, handhavande jadda jadda som vilken annan Android som helst. Det finns ju verkligen ingen telefon idag som vågar sticka utanför normen idag vilket gör precis allihopa lika ointressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Om man bortser från allt säkerthetssnack i kinesisk hårdvara så är det väl ändå nada speciellt med den här telefonen? Den kommer antagligen ha väldigt lika praktisk prestanda, speccs, storlek, handhavande jadda jadda som vilken annan Android som helst..

Det är just det som är problemet för USA. Tanken med deras sanktionskrig var att kapa kineserna ner till fotknölarna. Istället så har Huawei långsamt kommit tillbaka. Xiaomi, OnePlus och andra kinesiska aktörer använder fortfarande mest komponenter från länder knytna till Väst.

Om Kina lyckas skapa inhemska alternativ till Qualcomm etc så kan de inte sanktioneras längre. Detta är ett ekonomiskt krig och ska ses som detta. Och just nu ser det ut som att jänkarna förlorar.

Permalänk
Medlem

Bojkotta huawei, förstår inte hur man ens skulle vilja ha deras telefoner ens gratis ? Vem vet vilka bakdörrar den har direkt till kinesiska staten, är ni inte rädda för sånt ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förlåt, har du en telefon enbart på dasset?
Det är ju briljant...

Skrivet av iXam:

Efter ett halvt liv av att läsa finskan på element (Ei saa peittää) och schampoflaskors innehåll har även jag en device enbart för toaletten. En gammal iPad Air där jag kan streama Discovery Science under de längre bajssessionerna. Gissar på att Tim Apple är trött på att se mig bajsa så jag är inte orolig.

Självklart, jag har en padda kopplad till ett 2.1 ljudsystem. Allt är placerat på ett sorts rullbord av metall.
Toaletten är en helig plats.

Permalänk
Medlem

Känns som de försökte blocka Huawei alldeles för sent om de faktiskt ville göra skada. Kina är ju nu snart ifatt världens bästa chiptillverkare om man ska tro denna enhets påståenden, det skulle ju göra hela poängen ganska meningslös. De kommer snart göra beräkningskort i klass med vad Nvidia hade för några år sedan

Permalänk
Musikälskare

Kina och auktoritära stater går bort för min del i alla fall, hade inte velat ha en mobil i fickan av dom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Huawei är inte så mycket i framkanten av utvecklingen som man kan tro. De köper upp och lockar över nyckelkompetens från andra företag. Bland annat så anställde de i princip alla när Ericson lade ner sin modemutveckling i Lund, de tog till och med över lokalerna efter nedläggningen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av I Can Has PC:

Vill jag ha kinesiska staten i min hand?

Alla vill väl styra kinesiska staten (tex NSA/USA) men det motsatta är det bara kinesiska staten som tycker är bra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Can Has PC:

Även om om Huawei skulle vilja vara ett normalt oberoende företag så säger kinesisk lag att de måste dela med sig av information till kinesiska staten, om den kräver det.

Att tro på att USAs företag (typ Apple, Ms, Google...) inte gör samma sak...

Man måste vara brottsligt naiv.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20181985" userid="145339" name="SuperSverker"

Men ja, jag hade gärna sett att man tog hårdare tag mot samtliga, speciellt nu när det börjar rulla ut elbilar som folk köper utan en tanke på regimen man stödjer som gör de så billiga

[/quote]

Problemet är att de flesta är egoister och tittar inte på den stora bilden. Får de köpa något billigare då gör de det även om det skulle innebära att de stödjer diktatur. Ett bra exempel är hur Europa har sponsrat Ryssland genom import av rysk gas/olja. Nu dör tiotusentals människor och miljoner har förlorat sina hem pga av det.
Det blir samma sak med Kina. Vi matar deras ekonomi när vi köper deras bilar, elektronik osv. Det skulle inte förvåna mig om Kina ska angripa Taiwan inom 1-3 år. Det kommer skapa kaos i resten av världen och framförallt i Europa som mer eller mindre har stagnerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Att tro på att USAs företag (typ Apple, Ms, Google...) inte gör samma sak...

Man måste vara brottsligt naiv.

Ja. men svenska staten går inte och fängslar/försvinner sina medborgare som öppet kritiserar styret. Sen att du lyckades lägga in både straw-man och whataboutism i en och samma mening så måste jag bara säga "Bra Jobbat!".

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Ja. men svenska staten går inte och fängslar/försvinner sina medborgare som öppet kritiserar styret. Sen att du lyckades lägga in både straw-man och whataboutism i en och samma mening så måste jag bara säga "Bra Jobbat!".

Ni kan väl säga vad som helst, för att det verkar som att Ni inte kan läsa ordentligt. (Och de andra som "gillade" Er post också)

Jag har inte nämnt "Svenska staten".

Läs min post en gång till innan Ni försöker anklaga andra för "straw-man och whataboutism".