Undervolta 7800 XT - resultat?

Permalänk
Medlem

Undervolta 7800 XT - resultat?

Hej!

Bygger ny dator kring AM5/Ryzen 7600 och står i valet och kvalet mellan 4070 och 7800 XT. Vill hålla bygget tyst och svalt, så ska det bli ett 7800 XT vill jag att det ska vara ett bra kort att undervolta. Hittar dock NOLL information på internätet om just undervoltade 7800 XT.

Har vi någon här med ett 7800 XT som undervoltat och kan dela med sig av resultaten? Hur mycket lägre strömförbrukning, prestandatapp/-ökning osv?

Tack!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet som haft båda lagen när undervoltning blev en grej är att AMD är så mycket mer komplicerat.

Tror det var någon programvara vid namn Wattman som behövdes då AMDs egna programvara var ganska begränsad.

För NVIDIA så var det MSI Afterburner och curve. Mycket enkelt.

Men hade ändå föredragit AMD kort. Sååååå mycket mer prestanda för pengarna.
Sen kan du typ ta 7900XT/X undervolt guides och implementera på 7800XT men med lite marginal och prova dig neråt.

Permalänk
Medlem

Ingen erfaren av 7800XT men har ett 6800XT och ett 1080Ti och tycker det är mycket "lättare" med AMDs mjukvara. Det är inget extra som behövs, ingår bekvämt nog i adrenalin software (drivisarna) och är väldigt intuitivt.
MSI afterburner funkar till båda, så föredrar man det kan man lika väl använda det.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donhoz:

Min erfarenhet som haft båda lagen när undervoltning blev en grej är att AMD är så mycket mer komplicerat.

Tror det var någon programvara vid namn Wattman som behövdes då AMDs egna programvara var ganska begränsad.

Sen kan du typ ta 7900XT/X undervolt guides och implementera på 7800XT men med lite marginal och prova dig neråt.

När du uttalar dig om detta har du på fötterna då? Jag har själv aldrig haft något problem med att använda dagens AMD drivrutinspaket och det är snorenkelt att ställa in.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

kanske

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donhoz:

Äh, du snackar. AMD har mycket enklare än Nvidia när det kommer till undervolta..

Dra ner spänning (Mv) så lågt du kan innan kortet kraschar pga för lite kräm..

nVidia måste man ha MSI afterburner, sedan hitta standard klockfrekvens för diverse grafikkort.. sätta Minus (Din standard klock) i kurvan.. sedan försöka pricka rätt.. så du behöver extra program och lite forskning med Nvidias.

Min spänning är som standard på 1100.. jag kan stabilt hålla den där den är nu, tyvärr inte lägre. Vissa har guldexemplar och kan ta ner ända till 1000-blank.. andra kan inte ens komma under 1095.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.