Dator seg efter man lämnat den orörd/på ett tag

Permalänk
Medlem

Dator seg efter man lämnat den orörd/på ett tag

Hej,

Installerad precis en ny dator med nya komponenter och nytt Windows 11. Gjort detta flera gånger och även denna gången gick det fel fritt. Jag kunde spela spel och multitaska som vanligt.

Men jag började märka att efter jag lämnat datorn på (orörd) så uppstår seghet i framerate, spela jag något ljud (spotify youtube twitch osv) så uppstår det lagg/brus i ljudet. Jag kan inte spela videos på youtube för det laggar och kan absolut inte spela.
Starta jag bara om datorn så funkar det som vanligt. Men lämna jag datorn på/orörd så kommer det tillbaks.

Tips på vad det kan beror på ? Så jävla surt när man köpt nya grejer och verkligen ser framemot en ''fel fri'' upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Hej,

Installerad precis en ny dator med nya komponenter och nytt Windows 11. Gjort detta flera gånger och även denna gången gick det fel fritt. Jag kunde spela spel och multitaska som vanligt.

Men jag började märka att efter jag lämnat datorn på (orörd) så uppstår seghet i framerate, spela jag något ljud (spotify youtube twitch osv) så uppstår det lagg/brus i ljudet. Jag kan inte spela videos på youtube för det laggar och kan absolut inte spela.
Starta jag bara om datorn så funkar det som vanligt. Men lämna jag datorn på/orörd så kommer det tillbaks.

Tips på vad det kan beror på ? Så jävla surt när man köpt nya grejer och verkligen ser framemot en ''fel fri'' upplevelse.

Är alla drivers uppdaterade? Låter onekligen som någon form av mjukvara

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är alla drivers uppdaterade? Låter onekligen som någon form av mjukvara

Hej och tack för du tar dig tid.

Jag tro detta också. Och gjorde ett litet ''test'' jag hade en sån fas när allt var segt. Jag kopplade ur hmdi kabeln från grafikkortet och satte istället in det i direkt i moderkort. Allt problem upphörde direkt. Både framerate ljud och bild.
Då återstår det varför ? Detta är första gången jag har ett grafikkort där en ''grafik korts hållare'' följer med. Har jag kanske satt den fel ? Så grafik kortet sitter i snett ? Jag har loggat temperaturen och har inga ''skumma'' saker där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Hej och tack för du tar dig tid.

Jag tro detta också. Och gjorde ett litet ''test'' jag hade en sån fas när allt var segt. Jag kopplade ur hmdi kabeln från grafikkortet och satte istället in det i direkt i moderkort. Allt problem upphörde direkt. Både framerate ljud och bild.
Då återstår det varför ? Detta är första gången jag har ett grafikkort där en ''grafik korts hållare'' följer med. Har jag kanske satt den fel ? Så grafik kortet sitter i snett ? Jag har loggat temperaturen och har inga ''skumma'' saker där heller.

Stäng av datorn och ta i och sätt tillbaka gpu ordentligt. Se till att du hör klicket samt dubbelkolla strömkablar.

Testa installera om drivers till gpu, om du har nvidia välj advanced options och sedan clean install

Sen i Windows väljer du Maximal prestanda och alltid använd gpu.

Sen på skärm inställningar kontrollera att du har rätt Hz.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hur ser användningen ut på CPU/GPU/HDD/RAM när det där händer? Jag har varit med om att en äldre hdd segade ner Windows defender så pass att systemet känns som sirap tills den scannat klart. Eller om du har otur så bryter någon krypto på datorn när den stått vilande tillräckligt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Hur ser användningen ut på CPU/GPU/HDD/RAM när det där händer? Jag har varit med om att en äldre hdd segade ner Windows defender så pass att systemet känns som sirap tills den scannat klart. Eller om du har otur så bryter någon krypto på datorn när den stått vilande tillräckligt länge.

Ingen användning alls. Normal inget som spikar eller nåt. Märker dock att när det här händer och jag försöker starta ett spel så gå GPU till 100%. Jag har inga HDD inkopplade utan endast nvme.
Datorn är ju helt ''ny'' och formaterad med en ny clean installation av windows. Men visst kan fått nåt virus som satt sig på hårddisken och då krypta ?

Permalänk
Medlem

Jag googlade lite och läste nån som hade liknande symptom för drygt nån månad sen.
Dem menade på att AMD adrenaline Software strulade för dem och den personen valde att jag göra en vanlig drivrutin installation utan mjukvaran adrenalin. Så jag provade att installera om med bara drivrutinen och inte adrenaline. Var inget jag använde än då.

Få testa idag ifall det hjälpte.

Permalänk
Medlem

Så efter dagens tester problemet kvarstår.
Jag har gjort det ni tipsat om men ingen succe. Som sagt när jag starta datorn så funkar allt och jag kan spela med bra performance. Men när jag stänger av seplet och lämna datorn på så blir allt segt. Jag provade att byta till det interna grafikkortet på moderkortet idag men tycker det blev samma resultat. Detta trodde jag hjälpte innan. Youtube lagga och ljudet brusar till då och då.
Vet tyvärr inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag bara brainstorma men psu är ju sprillans ny, det kan inte vara nåt med den ? Tycker ju att jag kopplat in allt rätt. För det funkar ju vid första uppstart, så varför det blir segt i efterhand förstår jag inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Så efter dagens tester problemet kvarstår.
Jag har gjort det ni tipsat om men ingen succe. Som sagt när jag starta datorn så funkar allt och jag kan spela med bra performance. Men när jag stänger av seplet och lämna datorn på så blir allt segt. Jag provade att byta till det interna grafikkortet på moderkortet idag men tycker det blev samma resultat. Detta trodde jag hjälpte innan. Youtube lagga och ljudet brusar till då och då.
Vet tyvärr inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag bara brainstorma men psu är ju sprillans ny, det kan inte vara nåt med den ? Tycker ju att jag kopplat in allt rätt. För det funkar ju vid första uppstart, så varför det blir segt i efterhand förstår jag inte...

Vad har du för komponenter?
Kör du ram i xmp? Klarar dem memtest?
Om du har ur gpu och ENBART kör på igpu, får du samma problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter?
Kör du ram i xmp? Klarar dem memtest?
Om du har ur gpu och ENBART kör på igpu, får du samma problem?

Hej,
Kör inte ram i xmp. Dem klara memtest.

Ska kolla angående ditt tips på igpu.

Komponenterna består av
CPU Ryzen 5 7600
GPU 6900xt red devil
Ram Corsair 32gb ddr5 6000mhz
PSU corsar rm850e 850w
Mobo Asrockb650 pg lightning

Permalänk
Medlem

Efter provat massa annat inget resultat. Märkte nu att även efter en omstart så är datorn tyvärr seg. Efter ytterligare en omstart så är den bättre igen.

Har ju köpt windows 11 key. Kan jag göra en clean installation med samma key eller måste jag köpa en ny ?

Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS?

Prova koppla ur allt USB-anslutet, och byt mus och tgtbord till enkla trådade, om du har möjlighet.
(Felande USB-enheter kan ge upphov till de mest knepiga problem.)

Ominstallation av OS är alltid bra, det ger en stabil "baseline" vid felsökning.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Senaste bios.
Tyvärr inget enkel trådat…

Jag installerad ju nytt windows iförrgår. Men kan prova igen. Slösa jag min windows key då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Senaste bios.
Tyvärr inget enkel trådat…

Jag installerad ju nytt windows iförrgår. Men kan prova igen. Slösa jag min windows key då?

Nej den är bunden till ditt Microsofts konto, du kan hitta den innan ominstallation annars
Edit
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/aktivera-windows-....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej den är bunden till ditt Microsofts konto, du kan hitta den innan ominstallation annars
Edit
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/aktivera-windows-....

Tack,

Vilket är det smidigaste sättet att installera om windows på ? Ska jag göra som jag gjorde det via ett usb minne och boota ? Eller nu när jag har windows installerat finns det nåt enkelt inbyggt sätt och göra en ominstallation ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Tack,

Vilket är det smidigaste sättet att installera om windows på ? Ska jag göra som jag gjorde det via ett usb minne och boota ? Eller nu när jag har windows installerat finns det nåt enkelt inbyggt sätt och göra en ominstallation ?

Tror man kan göra en clean install via Windows men jag brukar köra usb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har använt amd clean up utility för att ta bort amd drivrutiner ännu en gång.
Har också startat om datorn 3 gånger med endast igpu. (main gpun är fortfarande i men ingen bildkabel i)
Det har funkat hittils utan nåt lagg. Så det känns onekligen som något med GPUN.

Vad rekommendera ni ? Ska jag installera drivrutinerna med bildkabel i GPUN eller installera i läget jag är i nu. Endast IGPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Har använt amd clean up utility för att ta bort amd drivrutiner ännu en gång.
Har också startat om datorn 3 gånger med endast igpu. (main gpun är fortfarande i men ingen bildkabel i)
Det har funkat hittils utan nåt lagg. Så det känns onekligen som något med GPUN.

Vad rekommendera ni ? Ska jag installera drivrutinerna med bildkabel i GPUN eller installera i läget jag är i nu. Endast IGPU.

Installera med den i 😊 testa I pcie slot 1, annars om problem testa i pcie 2 för att utesluta moderkortets lanes

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installera med den i 😊 testa I pcie slot 1, annars om problem testa i pcie 2 för att utesluta moderkortets lanes

Yes.
Den jag använder nu heter PCIE1 PCIe 4.0 x16 slot x16 lane width grapchics cards.
Sen har jag även PCIE3 PCIe 4.0 x16 slot x2 lane width grapchics cards.

Går det att koppla in på den understa ? Ser att det står x2 lane och inte x16 lane ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Yes.
Den jag använder nu heter PCIE1 PCIe 4.0 x16 slot x16 lane width grapchics cards.
Sen har jag även PCIE3 PCIe 4.0 x16 slot x2 lane width grapchics cards.

Går det att koppla in på den understa ? Ser att det står x2 lane och inte x16 lane ?

Du borde ha pcie 2 också med några lanes? Pcie 3 låter som en M2

Edit
Läste din manual du har tydligen pcie 3 x2 lanes vilket kommer bottlenecka din gpu men för test kanske det fungerar....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du borde ha pcie 2 också med några lanes? Pcie 3 låter som en M2

Jag citera direkt ur manuallen så jag inte lura dig.

PCIE1 (PCIe 4.0 x16 slot) is used for PCIe x16 lane width graphics cards.
PCIE2 (PCIe 4.0 x1 slot) is used for PCIe x1 lane width cards.
PCIE3 (PCIe 4.0 x16 slot) is used for PCIe x2 lane width graphics cards.
PCIE4 (PCIe 4.0 x1 slot) is used for PCIe x1 lane width cards.

Permalänk
Medlem

jag kör nu GPU utan drivrutiner bara för och surfa lite och youtuba och ser ifall problemet återkommer. OM INTE känns det verkligen som en drivrutin grej... eller ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Jag citera direkt ur manuallen så jag inte lura dig.

PCIE1 (PCIe 4.0 x16 slot) is used for PCIe x16 lane width graphics cards.
PCIE2 (PCIe 4.0 x1 slot) is used for PCIe x1 lane width cards.
PCIE3 (PCIe 4.0 x16 slot) is used for PCIe x2 lane width graphics cards.
PCIE4 (PCIe 4.0 x1 slot) is used for PCIe x1 lane width cards.

Den skall fungerar i pcie 3 men gå lite långsamt i spel vs x16/x8

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör nu på gpu utan drivrutiner jag lät datorn vara som jag gjort innan att han släcker ner skärmen och allt. Jag ''starta'' igen och inget lagg. Det känns ju onekligen som drivrutinerna då. Om jag nu ska prova att installera dem igen. Tycker ni jag ska köra på bara amd drivrutiner eller den som heter adrenaline. Verka mest bara vara ett överläg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Jag kör nu på gpu utan drivrutiner jag lät datorn vara som jag gjort innan att han släcker ner skärmen och allt. Jag ''starta'' igen och inget lagg. Det känns ju onekligen som drivrutinerna då. Om jag nu ska prova att installera dem igen. Tycker ni jag ska köra på bara amd drivrutiner eller den som heter adrenaline. Verka mest bara vara ett överläg.

Då finns det några alternativ som kan vara fel
PCIe slottet i moderkortet/lanes/cpun
GPUn själv
Mjukvara

Börja med ominstallation utan adrenaline software

Har du möjlighet att låna någon annan gpu? Isåfall testa det

Annars måste du kontrollera cpu för böjda pins och sedan RMA cpu/moderkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GPUn själv
Mjukvara

Kan se om jag kan få låna en gpu.

Du nämner cpun två gånger. går det att kolla på något sätt utom fysiskt om pinsen är böjda ?
När det väl funka kan jag ju spela och märker inte ett enda problem.
Om det nu är CPUN varför funkar datorn utan gpu drivrutiner ?

Permalänk
Medlem

GPUn själv
Mjukvara

Tack för all hjälp förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Kan se om jag kan få låna en gpu.

Du nämner cpun två gånger. går det att kolla på något sätt utom fysiskt om pinsen är böjda ?
När det väl funka kan jag ju spela och märker inte ett enda problem.
Om det nu är CPUN varför funkar datorn utan gpu drivrutiner ?

Vad som kan hända är vid installation så kan pins på en cpu böjas, beroende på vilken kan de va olika effekter.
Det kan ge problem med vissa pcie lanes som går direkt via cpun bland annat.. Och fel uppstår när de används.
Även vid installation kan moderkortet fåt sig en törn eller cpu/moderkortet kan bara vara DOA.

Dock som du säger är det konstigt att det fungerar ibland, det brukar tyda på mjukvara eller någon kring enhet, typ mus/usb på moderkortet. Testa byt plats
Jag har själv aldrig kört amd så är lite fundersam hur man kan optimera alla settings dock..

Det kan lika gärna vara ram också.... I event logger får du några error codes?

Skrivet av karlpop:

Tack för all hjälp förresten.

Ingen fara!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad som kan hända är vid installation så kan pins på en cpu böjas, beroende på vilken kan de va olika effekter.
Det kan ge problem med vissa pcie lanes som går direkt via cpun bland annat.. Och fel uppstår när de används.
Även vid installation kan moderkortet fåt sig en törn eller cpu/moderkortet kan bara vara DOA.

Dock som du säger är det konstigt att det fungerar ibland, det brukar tyda på mjukvara eller någon kring enhet, typ mus/usb på moderkortet. Testa byt plats
Jag har själv aldrig kört amd så är lite fundersam hur man kan optimera alla settings dock..

Det kan lika gärna vara ram också.... I event logger får du några error codes?

Ingen fara!

Förstår.

Jag har byt plats på allt nu.

Har inga specifika error codes som jag tro har nåt med mina problem att göra.
Har gjort memtest på ram minnena inga fel heller.

Har nu installerat om drivrutinerna för AMD. Peppar peppar ta i trä, så har det inte hänt nåt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Förstår.

Jag har byt plats på allt nu.

Har inga specifika error codes som jag tro har nåt med mina problem att göra.
Har gjort memtest på ram minnena inga fel heller.

Har nu installerat om drivrutinerna för AMD. Peppar peppar ta i trä, så har det inte hänt nåt ännu.

Se till att du har satt datorn i Windows setting på ultimate performance så den inte har någon dum bugg med viloläge och så

Visa signatur