Köpråd: Ny speldator 25k inkl ny skärm
Hej.
Nu är det så här att jag har tänkt mig att bygga min en ny speldator. tanken är att jag ska bygga den själv, Har inte gjort det dock på ungefär 15år men tänkte följa LTTs guide (om ni har någon bättre guide får ni gärna länka).
Här är dom komponenter som jag själv har tänkt att jag ska ha.
Viktiga med datorn är att den är "framtid säker", där av har jag valt AMDs nya processorer och DDR5. Tycker att jag har valt en bra processor som ska vara "framtid säker". Där emot spelar jag mycket mmo spel, så det är viktigt att CPUn klara av mina CPU-krävade spel idag och några år framåt. Det är också viktigt att datorn är tyst.
Gällande grafikkortet så har jag personlig valt en geforce, då jag personlig haft dåliga erfarenheter av radeon kort, men om jag får en mer "framtid säker" grafikkort från radeon i ungefär samma prisklass, så funderar jag på att köra radeon. Om det mer eller mindre kvittar så blir det geforce.
Skulle gärna vilja ha hjälp med att se så att alla komponenter passa med varandra, så att det inte blir Bottelneck problem, finns det mer prisvärda komponenter jag kan köra med för att få ner priset?. T.ex. behöver inte Wifi på modekortet, men vet inte vilket modekort jag kan köra med istället.
tanken är också att jag ska köpa mig en ny skärm som passar till datorn. Skulle vilja ha hjälp att få fram en bra och prisvärd skärm. om datorn klara 1440p så är det de jag har tänkt att satsa på.
En sista fråga. gällande operativsystem så har min nuvarade dator windows 10 (men är för dålig att kunna uppgradera till 11). kommer jag kunna använda den licensen på min nya dator eller måste jag köpa ny licens?