Köpråd: Ny speldator 25k inkl ny skärm

Permalänk
Medlem

Köpråd: Ny speldator 25k inkl ny skärm

Hej.

Nu är det så här att jag har tänkt mig att bygga min en ny speldator. tanken är att jag ska bygga den själv, Har inte gjort det dock på ungefär 15år men tänkte följa LTTs guide (om ni har någon bättre guide får ni gärna länka).

Här är dom komponenter som jag själv har tänkt att jag ska ha.

Viktiga med datorn är att den är "framtid säker", där av har jag valt AMDs nya processorer och DDR5. Tycker att jag har valt en bra processor som ska vara "framtid säker". Där emot spelar jag mycket mmo spel, så det är viktigt att CPUn klara av mina CPU-krävade spel idag och några år framåt. Det är också viktigt att datorn är tyst.

Gällande grafikkortet så har jag personlig valt en geforce, då jag personlig haft dåliga erfarenheter av radeon kort, men om jag får en mer "framtid säker" grafikkort från radeon i ungefär samma prisklass, så funderar jag på att köra radeon. Om det mer eller mindre kvittar så blir det geforce.

Skulle gärna vilja ha hjälp med att se så att alla komponenter passa med varandra, så att det inte blir Bottelneck problem, finns det mer prisvärda komponenter jag kan köra med för att få ner priset?. T.ex. behöver inte Wifi på modekortet, men vet inte vilket modekort jag kan köra med istället.

tanken är också att jag ska köpa mig en ny skärm som passar till datorn. Skulle vilja ha hjälp att få fram en bra och prisvärd skärm. om datorn klara 1440p så är det de jag har tänkt att satsa på.

En sista fråga. gällande operativsystem så har min nuvarade dator windows 10 (men är för dålig att kunna uppgradera till 11). kommer jag kunna använda den licensen på min nya dator eller måste jag köpa ny licens?

Permalänk
Medlem

Överlag bra. Har också haft LTTs långa video i bakgrunden vid bygge. Finns kortare (de går ju igenom alla sockets och så) och nyare. Delar någon samt saker att komma ihåg att göra efter bygget.
Exempel: https://youtu.be/qkr07CutHrU?si=0YTYw1S5AQuL1A78
Samma snubbe med "efter bygget" (inte kollat själv): https://youtu.be/SY7iNTMjdrc?si=8cHUBoupSeia4zLH
Annan "efter bygget": https://youtu.be/xhHtHMQygzE?si=Pjh-cl_w9jqHuX2c

Motsvarande AMD kort i den prisklassen skulle vara 7800 XT men skulle säga att det är på "kvittar-nivå".

Man ska kunna använda sin existerande W10 licens.

Så till bygget med några ändringar:

Chassi: Har du valt av estetiska så kör på. Har annars lagt in ett topp-chassi som är på bra pris nu (lade till en extra fläkt bara då det medföljer två men gillar själv köra two in the front and one in the back).
Moderkort: Högkvalitativt och till bra pris nu. Gick även upp till ATX storlek då jag tycker mATX i stora chassin kan se konstigt ut.
PSU: Billigare och ska ju vara bra enligt tier list och cybenetics. Dock en del klagande recensioner (se främst Inet) så om orolig hade jag tittat på detta kanske: https://www.webhallen.com/se/product/360707-ASUS-TUF-Gaming-8...
CPU-kylare: Bästa luftkylaren som dessutom kostar mindre. Just nu slut i alla lager (populär) men ska komma in nästa vecka här och där. Vet inte om du tvunget ville ha med RGB men finns utan också (och i vit och allt möjligt).

Några skärmar i olika prisklasser (budget?) sorterade efter pris:

Gigabyten och LGn är dina "standard" 1440p, 170-180 Hz skärmar. Tror LGn anses lite bättre så för så lika pris hade jag nog valt den.
Andra Gigabyten är mest budgetvänliga 240 Hz skärm (med bra recensioner alltså) om man nu vill ta steget upp i uppdateringsfrekvens.
Dell skärmen är mest budgetvänliga OLED skärmen (återigen med bra recensioner). Man hamnar då på 165 Hz och den är då även ultrawide. Så mer om man vill ta steget upp i bildkvalitet snarare än uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 6800 XT Merc, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti Strix, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar

Har kommit fram till två olika varianter. Ena är Radeon 7800xt kort i och den andra är Nvidia kort i.
Jag är osäker på vilken jag faktiskt ska ta, för Radeon 7800xt verkar vara riktigt prisvärd i var man får.

Några frågor:
1. För att vara mer "framtid säker" är 16gb vram som jag ska satsa på?
2. Behöver jag köpa till "kylpasta" eller det följer med?
3. Tro ni att datorn kommer klara 1440p nu och i framtiden (med bra grafik så klart).?
4. Jag spelar "gamla" mmos så som Guild wars 2, men det ska inte vara några problem med Radeon eller nvidia gällande att spela lite äldre spel.?
5. Spel som jag vill kunna spela är starfield, Diablo 4, hogwarts legacy, baldur's gate 3 osv. Det är något som datorn kommer klara av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Tack så mycket för svar

Har kommit fram till två olika varianter. Ena är Radeon 7800xt kort i och den andra är Nvidia kort i.
Jag är osäker på vilken jag faktiskt ska ta, för Radeon 7800xt verkar vara riktigt prisvärd i var man får.

https://komponentkoll.se/bild/wsiCV.png

https://komponentkoll.se/bild/pYQfV.png

Några frågor:
3. Tro ni att datorn kommer klara 1440p nu och i framtiden (med bra grafik så klart).?
4. Jag spelar "gamla" mmos så som Guild wars 2, men det ska inte vara några problem med Radeon eller nvidia gällande att spela lite äldre spel.?
5. Spel som jag vill kunna spela är starfield, Diablo 4, hogwarts legacy, baldur's gate 3 osv. Det är något som datorn kommer klara av?

1. Lite kanske men när 12GB är för lite kommer nog kortet vara långsamt på ändra sätt ändå. Men det kan ju hjälpa att ha bättre texturer i framtiden även om du kanske behöver dra ner på annat.

2. Brukar följa med.

3. Ja till nu. Framtiden beror på hur långt du menar. Kanske räcker i 2-3 år. Svårt att säga nu.

4. Ingen av dem ska ha problem med det.

5. Ja den kommer klara det bra.

När det gäller grafikkorten är det för och nackdelar med båda. DLSS och bättre raytracing och mer energisnål med 4070 eller mer råkraft och VRAM i 7800XT. Det känns hugget som stucket. 7800XT är nog antagligen bättre val speciellt om FSR3 blir bra men 4070 är definitivt inget dåligt val heller. Jag skulle nog kanske välja 4070 ändå. Saknar lite DLSS nu när jag bytt till AMD. FSR är ännu inte lika bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Tack så mycket för svar

https://komponentkoll.se/bild/wsiCV.png

https://komponentkoll.se/bild/pYQfV.png

Några frågor:

Båda ser bra ut, singla en slant 😅.
Sen fick du bra svar av @dagas på frågorna 👍.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 6800 XT Merc, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti Strix, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

1. Lite kanske men när 12GB är för lite kommer nog kortet vara långsamt på ändra sätt ändå. Men det kan ju hjälpa att ha bättre texturer i framtiden även om du kanske behöver dra ner på annat.

2. Brukar följa med.

3. Ja till nu. Framtiden beror på hur långt du menar. Kanske räcker i 2-3 år. Svårt att säga nu.

4. Ingen av dem ska ha problem med det.

5. Ja den kommer klara det bra.

När det gäller grafikkorten är det för och nackdelar med båda. DLSS och bättre raytracing och mer energisnål med 4070 eller mer råkraft och VRAM i 7800XT. Det känns hugget som stucket. 7800XT är nog antagligen bättre val speciellt om FSR3 blir bra men 4070 är definitivt inget dåligt val heller. Jag skulle nog kanske välja 4070 ändå. Saknar lite DLSS nu när jag bytt till AMD. FSR är ännu inte lika bra.

Tack för snabbt svar. Lutar åt nvidia, (då jag har haft bra erfarenheter från nvidia och dåliga från radeon).

en fråga som jag glömde är om gigabyte modekortet är lätt att använda, helt enkelt man behöver inte uppdatera bios innan man börja bygga utan man kan köra det i slutet?

Sedan får jag se om jag behåller chassi eller kör något annat, lite RGB vill jag ha, men funderar på att ha det på CPU fläkt och ram-minnen. Jag vill inte ha så mycket RGB att det blir disco i rummet xD. om du har förslag på sweespot hade det varit trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Tack för snabbt svar. Lutar åt nvidia, (då jag har haft bra erfarenheter från nvidia och dåliga från radeon).

en fråga som jag glömde är om gigabyte modekortet är lätt att använda, helt enkelt man behöver inte uppdatera bios innan man börja bygga utan man kan köra det i slutet?

Sedan får jag se om jag behåller chassi eller kör något annat, lite RGB vill jag ha, men funderar på att ha det på CPU fläkt och ram-minnen. Jag vill inte ha så mycket RGB att det blir disco i rummet xD. om du har förslag på sweespot hade det varit trevligt

Enligt Gigabytes hemsida för B650 X AX har den stöd för processorn sedan första versionen av BIOS så ska fungera enligt dem.

Gällande RGB så tycker jag personligen att RAM och grafikkort räcker rätt bra. Kanske något mer. På gamla datorn har jag RGB på moderkortet men det lyser hela tiden även när datorn är av och är rätt störande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Enligt Gigabytes hemsida för B650 X AX har den stöd för processorn sedan första versionen av BIOS så ska fungera enligt dem.

Gällande RGB så tycker jag personligen att RAM och grafikkort räcker rätt bra. Kanske något mer. På gamla datorn har jag RGB på moderkortet men det lyser hela tiden även när datorn är av och är rätt störande.

Det låter bra, Då vet jag vad ska köpa. blir nog nvidia varianten. ändra nog ram-minnen till RGB, men inget mer. lyser då inne i burken men inte uteifrån, tror det kommer bli riktigt minimalistiskt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Båda ser bra ut, singla en slant 😅.
Sen fick du bra svar av @dagas på frågorna 👍.

Jag hittade detta chassi https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/cors...

Samma chassi som jag har valt med rgb istället. Tänkte också köpa en rgb fläkt som jag har som utsug. Räcker det? Eller blir tre fläktar insug för mycket?.
Personligen så tänkter jag att det bli snyggast att ha tre fläktar fram än bara två. Där av köp av extra fläkt.
Mina nya build ser ut så här nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Jag hittade detta chassi https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/cors...

Samma chassi som jag har valt med rgb istället. Tänkte också köpa en rgb fläkt som jag har som utsug. Räcker det? Eller blir tre fläktar insug för mycket?.
Personligen så tänkter jag att det bli snyggast att ha tre fläktar fram än bara två. Där av köp av extra fläkt.
Mina nya build ser ut så här nu
https://komponentkoll.se/bild/EGFOD.png

Om du ville ha RGB på chassit med finns det olika val. Det första du hade är ett exempel (dock inte rgb på fläktarna som så). Har det själv och det är smakfull belysning tycker jag.
Andra exempel:
G360A. Även här köpa en extra fläkt. Kanske PWM splitter.
216. Färdig.
Finns väl fler men tog bara två (tre med ditt första val) exempel på billigare bra chassi med RGB.

Annars kommentar till senaste bygget. Finns bättre RAM för inte mycket mer (nu när du ändå kör RGB).
Bättre RAM.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Om du ville ha RGB på chassit med finns det olika val. Det första du hade är ett exempel (dock inte rgb på fläktarna som så). Har det själv och det är smakfull belysning tycker jag.
Andra exempel:
G360A. Även här köpa en extra fläkt. Kanske PWM splitter.
216. Färdig.
Finns väl fler men tog bara två (tre med ditt första val) exempel på billigare bra chassi med RGB.

Annars kommentar till senaste bygget. Finns bättre RAM för inte mycket mer (nu när du ändå kör RGB).
Bättre RAM.

Tack.

Då kör jag med jag valde själv. Uppdaterad med nya ram-minnet

Det är helt ok att köra 3 fläktar insug och ett utsug? På chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Tack.

Då kör jag med jag valde själv. Uppdaterad med nya ram-minnet
https://komponentkoll.se/bild/bcxSU.png

Det är helt ok att köra 3 fläktar insug och ett utsug? På chassit?

Ser bra ut komponent-mässigt. Välj det chassi som du tycker är snyggast (alla har bra luftflöde). Ja 3x120mm (alt 2x140+mm) fram och en 120mm utsug bak är en väldigt vanlig fläktkonfiguration.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk

En liten inflikare om nätagget. Både Asus TUF och Corsair RM e har dåliga recensioner för hög ljudnivå vilket kan bli riktigt irriterande och inget man kan göra något åt. Hade satsat på ett Corsair RM x istället, väl värt pengarna i långa loppet för ett par hundringar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung Athlon:

En liten inflikare om nätagget. Både Asus TUF och Corsair RM e har dåliga recensioner för hög ljudnivå vilket kan bli riktigt irriterande och inget man kan göra något åt. Hade satsat på ett Corsair RM x istället, väl värt pengarna i långa loppet för ett par hundringar mer. Phanteks som nämndes är baserade på Seasonic vilket också är mycket bra.

Corsair RMe ja, kommer även upp om man googlar. Däremot Asus PSUn ser jag bara en recension på Inet som klagar (på fläkten, inte coilwhine iaf). Inget på de andra butikerna eller när man kollar online.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung Athlon:

En liten inflikare om nätagget. Både Asus TUF och Corsair RM e har dåliga recensioner för hög ljudnivå vilket kan bli riktigt irriterande och inget man kan göra något åt. Hade satsat på ett Corsair RM x istället, väl värt pengarna i långa loppet för ett par hundringar mer.

Jag har bara sett en dålig recension på asus, men du får gärna länka en psu som du rekommenderar som är tyst och bra så klart

Permalänk
Skrivet av Fimps:

Jag har bara sett en dålig recension på asus, men du får gärna länka en psu som du rekommenderar som är tyst och bra så klart

Webhallen har just nu ett Corsair RM750x för 1490kr, https://www.webhallen.com/se/product/337709-Corsair-RM750x-20...
Med en 7800x3d så skulle den t.o.m. klara ett RTX4090...
Personligen har jag tre Seasonic Focus GX nätagg men priserna på dem har fullständigt spårat ur de senaste året.
Komplett ska ha kampanj i veckan så kan vara värt och hålla utkik där efter deals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung Athlon:

Webhallen har just nu ett Corsair RM750x för 1490kr, https://www.webhallen.com/se/product/337709-Corsair-RM750x-20...
Med en 7800x3d så skulle den t.o.m. klara ett RTX4090...
Personligen har jag tre Seasonic Focus GX nätagg men priserna på dem har fullständigt spårat ur de senaste året.
Komplett ska ha kampanj i veckan så kan vara värt och hålla utkik där efter deals

tack :). kommer nog köra samma model men 850w, eller räcker 750w?. Då PSU bruka hålla rätt länge, så vill jag ha en som jag kan använda i några år även om jag uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

tack :). kommer nog köra samma model men 850w, eller räcker 750w?. Då PSU bruka hålla rätt länge, så vill jag ha en som jag kan använda i några år även om jag uppgraderar.

750W räcker till ditt bygge men som du är inne på kan begränsa i framtiden (man kan hoppas vi rör oss mot mer strömsnåla men vet inte). Tyvärr verkar inte 850W modellen någonsin finnas i lager hos Power (för 1490 kr) och det är definitivt inte värt 1990 kr då 1000W modellen kostar detsamma 😅.
Vill du ha ATX 3.0 finns det andra alternativ också, Montech Titan Gold, MSI MPG A-G bara för att börja nämna något.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

750W räcker till ditt bygge men som du är inne på kan begränsa i framtiden (man kan hoppas vi rör oss mot mer strömsnåla men vet inte). Tyvärr verkar inte 850W modellen någonsin finnas i lager hos Power (för 1490 kr) och det är definitivt inte värt 1990 kr då 1000W modellen kostar detsamma 😅.
Vill du ha ATX 3.0 finns det andra alternativ också, Montech Titan Gold, MSI MPG A-G bara för att börja nämna något.

Har lagt till 1000w PCU (än så länge). men tycker det är en djungel på vad man ska välja. haha xD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Har lagt till 1000w PCU (än så länge). men tycker det är en djungel på vad man ska välja. haha xD.

https://komponentkoll.se/bild/VSqPB.png

Det blir väldigt overkill, PSUn lär nästan aldrig nå 50% last 😂. Räcker med 850 W för ordentlig framtidssäkring och 750 W för nu samt framtida GPU i mid-nivå.
Du kan kolla på denna PSU tier list och denna https://www.cybenetics.com/ (kolla PSU databasen).

Hur som tror jag inte du hade hört något av nätaggregaten som tagits upp i tråden. Tvivlar på att de hade överröstat övriga fläktar och komponenter.
Spelar du dessutom med hörlurar så har allt varit en ickefråga 😂.

Sen har det bara smugit sig in "fel" RAM. Dessa är de snabbare.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Det blir väldigt overkill, PSUn lär nästan aldrig nå 50% last 😂. Räcker med 850 W för ordentlig framtidssäkring och 750 W för nu samt framtida GPU i mid-nivå.
Du kan kolla på denna PSU tier list och denna https://www.cybenetics.com/ (kolla PSU databasen).

Hur som tror jag inte du hade hört något av nätaggregaten som tagits upp i tråden. Tvivlar på att de hade överröstat övriga fläktar och komponenter.
Spelar du dessutom med hörlurar så har allt varit en ickefråga 😂.

Sen har det bara smugit sig in "fel" RAM. Dessa är de snabbare.
https://komponentkoll.se/bild/jNVem.png

Har lagt till 750w istället. Men funderar på att köra Asus 850w. Det viktigt är att Psun orkar dra datorn och den är bra och tyst. Ram-minnen ska vara rätt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Har lagt till 750w istället. Men funderar på att köra Asus 850w. Det viktigt är att Psun orkar dra datorn och den är bra och tyst. Ram-minnen ska vara rätt nu

https://komponentkoll.se/bild/twbfq.png

Du bestämmer själv. Alla som föreslagits i tråden är av bra kvalitet. Personligen hade jag valt ett 850 W.

Om du inte har bråttom och iom att du bygger själv så är som nämnts ett tips att vänta på Kompletts Geek Week och framförallt Bonanzan på fredag, Bonanza 8. Bonanza dealsen brukar vara riktigt bra, en nivå bättre än Inets Megaklick (som dock skett med kortare mellanrum på sistone). Du kan ju önska alla delar i ditt bygge i tråden och hoppas på så mycket som möjligt 😅. Annars kan du beställa de delar du tycker är på bra pris nu och vänta till fredag med andra delar.

Edit: här är exempel på deals som varit på föregående Bonanzor.
Bonanza 7, önskade själv en massa varav en del dök upp. Köpte själv PSU (V850 Gold i Multi) och SSD här (MP600 Pro). Hann inte 7800X3D (går snabbt)..
Bonanza 6, önskade och köpte själv exakt denna GPU (6800XT) här.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Du bestämmer själv. Alla som föreslagits i tråden är av bra kvalitet. Personligen hade jag valt ett 850 W.

Om du inte har bråttom och iom att du bygger själv så är som nämnts ett tips att vänta på Kompletts Geek Week och framförallt Bonanzan på fredag, Bonanza 8. Bonanza dealsen brukar vara riktigt bra, en nivå bättre än Inets Megaklick (som dock skett med kortare mellanrum på sistone). Du kan ju önska alla delar i ditt bygge i tråden och hoppas på så mycket som möjligt 😅. Annars kan du beställa de delar du tycker är på bra pris nu och vänta till fredag med andra delar.

Edit: här är exempel på deals som varit på föregående Bonanzor.
Bonanza 7, önskade själv en massa varav en del dök upp. Köpte själv PSU (V850 Gold i Multi) och SSD här (MP600 Pro). Hann inte 7800X3D (går snabbt)..
Bonanza 6, önskade och köpte själv exakt denna GPU (6800XT) här.

Får se om jag väntar (tror ej det). Men när det gäller 850w, är det asus (som nämns i tråden) som du hade gått med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Får se om jag väntar (tror ej det). Men när det gäller 850w, är det asus (som nämns i tråden) som du hade gått med?

Nja tror nog det. Enligt sidorna jag kollar normalt är ju även Corsairs RMe bra (850W för 1399 kr på Komplett nu). Men där är för många klagomål om missljud online, inte bara bland Inets recensioner. Så hade nog inte vågat den och då blir nästa som fyller mina kriterier Asusen (vad jag kan se).
Kriterier: 80+ gold, passivt/0 rpm läge (dvs. fläkten av vid låg belastning), samt ATX 3.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Nja tror nog det. Enligt sidorna jag kollar normalt är ju även Corsairs RMe bra (850W för 1399 kr på Komplett nu). Men där är för många klagomål om missljud online, inte bara bland Inets recensioner. Så hade nog inte vågat den och då blir nästa som fyller mina kriterier Asusen (vad jag kan se).
Kriterier: 80+ gold, passivt/0 rpm läge (dvs. fläkten av vid låg belastning), samt ATX 3.

Tack :). Blir nog asus psu som jag kör med.. tanken är att jag kommer beställa imorgon. CPu-kylaren kommer då i lager. Rättare sagt tänkte vänta och se om jag kan få tag på den CPU-kylaren och om inte köper en annan liknade bra

Permalänk
Medlem

Ett tips som kanske funkar, testa att lägga allt du vill ha i inets datorbyggare, kanske inklusive montering & sen skickar du denna i ett meddelande på inets chat & ser om de kan göra något på priset, så slipper du flera olika leverantörer plus en bra grej är att du får 2 års garanti på bygget av Inet! Kan det vara värt
Just ni har Inet inga bra erbjudanden på chassin exempelvis då de bra priserna de hade för ett par veckor sedan återgick till ordinarie, så det borde finnas lite prutmån tror jag.

Lycka till med ditt bygge oavsett, håller också på och väljer komponenter men velar så & kan aldrig bestämma mig haha

Permalänk
Medlem

Om så fallet jag inte kan få tag på en peerless assassin cpu-kylare. vilken annan luftkylare skulle kunna rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Om så fallet jag inte kan få tag på en peerless assassin cpu-kylare. vilken annan luftkylare skulle kunna rekommenderas?

Prestandamässigt likvärdig luftkylare är t.ex. Deepcool AK620. Kostar dock 8-900 kr.
Annars en 240 mm AIO (kostar dryga tusenlappen).

Vid liknande pris finns exempelvis Deepcool AK400, Be Quiet Pure Rock 2 FX och så, men det är ett litet prestandasteg ner.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Prestandamässigt likvärdig luftkylare är t.ex. Deepcool AK620. Kostar dock 8-900 kr.
Annars en 240 mm AIO (kostar dryga tusenlappen).

Vid liknande pris finns exempelvis Deepcool AK400, Be Quiet Pure Rock 2 FX och så, men det är ett litet prestandasteg ner.

Tack

Vet du om denna är bra också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Tack

Vet du om denna är bra också?
https://komponentkoll.se/bild/sriqW.png

Kollade på den också! Har inte letat upp någon recension eller så men den påminner ju om både Thermalright och Deepcools liknande.
Montech gör ju bra nätaggregat i alla fall.

Visa signatur

Någon laptop eller två.