Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Köpråd Skaftdammsugare

Permalänk
Medlem

Köpråd Skaftdammsugare

Med risk för att svära i kyrkan så är jag på jakt efter en skaftdammsugare. Har inte läst mycket bra om dom men då min vanliga dammsugare börjar att ge upp så tänkte jag ge en skaftdammsugare en chans just för smidighetens skull och att kunna gömma undan den.

Vad har ni som är nöjd med era? Har läst mycket om alla och det verkar som att det är Dyson eller Samsung jet som gäller. Samsung jet har bra priser just men tänker eventuellt vänta på black friday och se om man kan fynda någon då

Permalänk
Medlem

Skaftdammsugare har aldrig imponerat och de måste kompromissa med prestandan för att klara formfaktorn och batteridrift.

Typen av dammsugare i fråga är ett komplement till en vanlig dammsugare, inte en ersättare.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Har en roborock robotdammsugare som tar det värsta och sen kör jag med dyson v15, gillar verkligen att den lyser upp damm osv med den gröna lasern/lampan. Brukar släcka ner hela lägenheten när jag går runt med den för att se ännu bättre, det blir till och med lite roligt på normal styrka så kan jag nog dammsuga hela min lägenhet 3 gånger (cirka 60kvm) men på högsta styrkan är det nog precis att jag klarar en full runda av lägenheten.

Den är dock dyr (dyson alltså), fick tag i den på netonnet som fyndvara för 5000kr cirka två år sedan, jag gav sedan bort min vanliga dammsugare till morsan efter jag kört dyson i några dagar. Får man tag på en dyson v15 eller liknande lika bra från annat märke till rimligt pris så tycker iaf jag att det slår vanliga dammsugare. Jag hade inte betalt fullpris som verkar vara 9000~ kr, då hade jag envist kört vidare med min vanliga och bråkat med sladd o påsar osv.

Det enda negativa jag kan komma på är väl egentligen att den låter mycket. Speciellt om man kör på högsta styrka då hör man inte ens vad man tänker, det är hörlurar med musik som gäller då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Har en roborock robotdammsugare som tar det värsta och sen kör jag med dyson v15, gillar verkligen att den lyser upp damm osv med den gröna lasern/lampan. Brukar släcka ner hela lägenheten när jag går runt med den för att se ännu bättre, det blir till och med lite roligt på normal styrka så kan jag nog dammsuga hela min lägenhet 3 gånger (cirka 60kvm) men på högsta styrkan är det nog precis att jag klarar en full runda av lägenheten.

Jag kör det samma hemma. Jag har en Dyson V8 Absolute som är ca 5år gammal. Den fungerar utmärkt och på låg-styrka så klarar den utan problem i huset på ca 120kvm minst 2gånger. Hög-styrka däremot så klarar den väl typ halva huset.

Använder Dyson mest till hörn, under möbler eller andra ställen som Roborocken inte riktigt tar. Men har kört med enbart Dyson innan vi köpte roboten förra året.

Vi har dock även en vanlig dammsugare, men den används extremt sällan. Typ bara när batteriet är slut i Dyson, till vakuumpåsar eller liknade.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Den är dock dyr (dyson alltså), fick tag i den på netonnet som fyndvara för 5000kr cirka två år sedan, jag gav sedan bort min vanliga dammsugare till morsan efter jag kört dyson i några dagar. Får man tag på en dyson v15 eller liknande lika bra från annat märke till rimligt pris så tycker iaf jag att det slår vanliga dammsugare. Jag hade inte betalt fullpris som verkar vara 9000~ kr, då hade jag envist kört vidare med min vanliga och bråkat med sladd o påsar osv.

Det enda negativa jag kan komma på är väl egentligen att den låter mycket. Speciellt om man kör på högsta styrka då hör man inte ens vad man tänker, det är hörlurar med musik som gäller då

Tack för svar! Kör också robotdammsugare och behöver ett komplement till den. Har kollat mycket på Dyson men är avskräckt av priserna. Kanske ska hålla utkik efter en v15 på black friday då

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Jag kör det samma hemma. Jag har en Dyson V8 Absolute som är ca 5år gammal. Den fungerar utmärkt och på låg-styrka så klarar den utan problem i huset på ca 120kvm minst 2gånger. Hög-styrka däremot så klarar den väl typ halva huset.

Använder Dyson mest till hörn, under möbler eller andra ställen som Roborocken inte riktigt tar. Men har kört med enbart Dyson innan vi köpte roboten förra året.

Vi har dock även en vanlig dammsugare, men den används extremt sällan. Typ bara när batteriet är slut i Dyson, till vakuumpåsar eller liknade.

Låter bra! Skulle du rekommendera en v8 dagsläget eller hade du kostat på en nyare modell? V8 kostar 3400 nu med rabatt. Är väl i den prisklassen jag skulle lägga mig. Kanske sträcka mig till 5.000:- om man får något som är mycket bättre.