Unity pudlar om nya avgifterna

Permalänk
Melding Plague

Unity pudlar om nya avgifterna

En dryg vecka efter Unitys katastrofala lansering av en ny prismodell för spelmotorn har företaget presenterat en reviderad modell och ber om ursäkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom är väl rädda alla små indie utvecklare ska byta motor på sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dom är väl rädda alla små indie utvecklare ska byta motor på sina spel.

Snarare att alla skulle byta, och många har nog redan gjort det då detta bara bevisar att det finns stor risk att företaget i framtiden kommer försöka göra liknande ändringar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Frågan är om det räcker? Nu har de ju visat att de är kapabla att fullständigt bajsa på sina kunder. Att de lät bli var ju mer för att folk "gnällde" som vissa här vill kalla det när vi konsumenter använder ett av få maktmedel vi har. Och då tänker nog folk att har de gjort det en gång så kan det hända igen. Förtroendet har fått sig en jävla snäll helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är väl bättre att de pudlar än att de inte gör det. Men som många andra skrivit så är väl skadan till viss del redan skedd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Frågan är om det räcker? Nu har de ju visat att de är kapabla att fullständigt bajsa på sina kunder. Att de lät bli var ju mer för att folk "gnällde" som vissa här vill kalla det när vi konsumenter använder ett av få maktmedel vi har. Och då tänker nog folk att har de gjort det en gång så kan det hända igen. Förtroendet har fått sig en jävla snäll helt enkelt.

Jag är med på din linje. Det är samma personer bakom spakarna, det är bara en tidsfråga innan dom tror sig att dom skall uppfinna hjulet igen....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

ger 3 månader förvarning på spel som ska släppas som att val av spelmotor sker 3 månader före lansering.
om de haft 2 år eller med ny registrering eller nått sånt kanshe. för då väljer du spelmotorn med de modelen, inte åker på den i slutet av utväklingen.

hade förstått om de var en lite suma per sold enhet från 1de för de är ju iaf in inkomst relaterad till detta. hur ska man kuna hantera att folk instalerar dit spel 10 år efter släpp, kommer ju bara resultera i att de total dödar spelen så du får inte ens instelare de efter att folk slutat köpa de, för anars går du ju i konkurs på avgifer

undra vad alla skulle seja om man fick betala en 10a för varje gång du låser upp bilen efter att du kört den redan ett år. men infon att vi har bar ändrat lite i varan prismodel å de gäller alla även de som köpt på annan primis tidigare.

fånigt, tror att unity kommer pata väldigt stora mängder utväckalre efter detta varesej de backar helt eller inte. ingen som litar på de längre

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut men det klassiska är ju en ledning utifrån som ska höja avkastningen no matter what. Får ut sina bonusar och hoppar vidare för att sänka nästa skepp. Kasta ut, och in med folk som kan branchen utan att ha massa $$$$ framför ögonen. Gör man något bra är företag och personer villiga att betala. Att dra in pengar retroaktivt låter ju helst barockt. Att sådana personer kan fortsätta att få uppdrag???

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Jag förutspådde att detta skulle hända. Det kan vara en avsiktlig strategi att först utannonsera en mer långtgående ändring än den man egentligen vill göra. Sedan när folk reagerar så rullar man tillbaka till den punkt man från början ville åstadkomma.

En väldigt vanlig strategi inom public policy i myndigheter, o.s.v.

Permalänk
Medlem

Fegt.. Antingen får man ju stå för att man vill ta betalt och ge en förhoppningsvis bra anledning. Varför lansera något man inte själv tror på? Kass strategi.. Tror den gör mer skada än nytta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

De backade om retroaktiviteten, att detta skulle påverka befintliga spel

Men det ska fortfarande vara ungefär samma regler för framtida releaser, de som uppgraderar blir fast i liknande som de kritiserade reglerna. De är visserligen lite nedskalade med tydligare maxtak och installationer rapporteras av utvecklaren till Unity, inte tvärt om

Har läst om flera universitet som bytt motor för undervisning, det är nog inte lätt att få folk att vända tillbaka

Permalänk
Medlem

Unity-motorn är hands down den bästa spelmotorn där ute. Hoppas de sköter sig framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skrivet av JeanC:

Är väl bättre att de pudlar än att de inte gör det. Men som många andra skrivit så är väl skadan till viss del redan skedd.

Skrivet av Drenmi:

Jag förutspådde att detta skulle hända. Det kan vara en avsiktlig strategi att först utannonsera en mer långtgående ändring än den man egentligen vill göra. Sedan när folk reagerar så rullar man tillbaka till den punkt man från början ville åstadkomma.

Hade jag varit spelutvecklare hade i alla fall jag inte vågat lägga mina ägg i Unity korgen även om avgiften är/skulle vara lägre än någon annan motor. Det är helt enkelt för riskabelt att lägga ner så pass mycket tid och kapital på något som eventuellt kan riskera hela företaget (om vi håller oss till indie där den stora risken med detta fanns)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Unity-motorn är hands down den bästa spelmotorn där ute. Hoppas de sköter sig framöver.

Bästa? På vilket sätt?
Möjligtvis att det är en av de enklaste att komma in i (p.g.a. den enorma mängd dokumentation/tutorials där ute), men bästa?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Jag tror inte det var avsiktligt i det här fallet, och om det var det så gjorde de bort sig rejält. Jag har sett väldigt många som tycker att den nya avgiften är helt ok eftersom den är liknande vad andra spelmotorer har, men de planerar ändå att byta spelmotor eftersom de tappat förtroendet för Unity.

Skrivet av medbor:

De backade om retroaktiviteten, att detta skulle påverka befintliga spel

Men det ska fortfarande vara ungefär samma regler för framtida releaser, de som uppgraderar blir fast i liknande som de kritiserade reglerna. De är visserligen lite nedskalade med tydligare maxtak och installationer rapporteras av utvecklaren till Unity, inte tvärt om

Har läst om flera universitet som bytt motor för undervisning, det är nog inte lätt att få folk att vända tillbaka

De största problemen var att de försökte ändra på TOS:en för nuvarande releaser av Unity (vilket är tveksamt om det ens är lagligt) samt att avgiften var baserad på antalet installationer, men dessa problem är nu fixade.

Sweclockers skriver att det fortfarande är en avgift per installation men det stämmer inte. De har nu ändrat till antalet "initial engagements" istället, vilket i praktiken innebär antalet sålda (för spel som kostar att köpa) eller nedladdade (för gratisspel med mikrotransaktioner) spel. Så den nya avgiften är rejält mycket bättre eftersom den är förutsägbar och går att planera efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hade jag varit spelutvecklare hade i alla fall jag inte vågat lägga mina ägg i Unity korgen även om avgiften är/skulle vara lägre än någon annan motor. Det är helt enkelt för riskabelt att lägga ner så pass mycket tid och kapital på något som eventuellt kan riskera hela företaget (om vi håller oss till indie där den stora risken med detta fanns)

Fast om du hade varit utvecklare så skulle du förstå hur lång tid det skulle ta att migrera till en ny plattform. För många är det inte en möjlighet över huvud taget. Så tur att Unity skärpte sig.

De få högljudda kommer säkert byta motor, men den absoluta majoriteten kommer fortsätta med det de kan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt att de behöver hitta ett sätt att få mer betalt och jag tänker ändå att den nya versionen känns helt ok.

Jag hävdar dock att det bästa de kunde göra i det här läget vore att låta VDn agera syndabock och sparka honom. Då kanske färre skulle vara benägna att tro på risken att det skulle ske igen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Precis som "vanligt" vid den här typen av gnäll så verkar majoriteten missförstått vad som gäller, så de "gnäller" (i alla fall delvis) på fel saker...

Väldigt många missade att det var ett logiskt "AND" mellan de krav som behöver uppfyllas för att man överhuvudtaget ska påverkas av detta.

Enligt Unity själva är det ~10 % av deras användare som i praktiken kommer påverkas, i internet-drevet lät det som om det handlade om varenda student (som ett exempel kommer aldrig ett gratisspel påverkas då det inte kommer ha tillräcklig 12-månaders omsättning).

Det sagt:

I detta specifika fall fanns ändå substans i kritiken, för uppenbarligen hade inte Unity tänkt igenom flera av de praktiska detaljerna kring hur de som faktiskt påverkas skulle hanteras. Nu verkar man ha en rimlig modell på de punkterna.

Att också göra förändringen retroaktiv i redan släppta versioner kändes inte heller "rimligt", men tror tyvärr att om man läser det finstilta i den licens man trots allt gått med på om man använder Unity så har de rätt att göra sådana saker
Oavsett så är det just delen man "pudlade" på, äldre versioner kommer nu inte påverkas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De största problemen var att de försökte ändra på TOS:en för nuvarande releaser av Unity (vilket är tveksamt om det ens är lagligt)

Försökte? Dom ändrade ju den. Och gömde license agreementen sen så ingen kunde se den på github.

Dom har kanske pudlat men dom har visat (återigen) att dom kan ändra när som helst igen. Finns absolut inget som hindrar dom att lägga till exakt samma vilkor nästa år även för äldre versioner. Eller att plötsligt säga att endast nyaste (dvs med nya vilkor) runtime finns, du får inte skapa spel på gamla - och förstås göra fulingar med att devs *måste* uppgradera gamla så nya börjar gälla istället, because reasons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Precis som "vanligt" vid den här typen av gnäll så verkar majoriteten missförstått vad som gäller, så de "gnäller" (i alla fall delvis) på fel saker...

Väldigt många missade att det var ett logiskt "AND" mellan de krav som behöver uppfyllas för att man överhuvudtaget ska påverkas av detta.

Enligt Unity själva är det ~10 % av deras användare som i praktiken kommer påverkas, i internet-drevet lät det som om det handlade om varenda student (som ett exempel kommer aldrig ett gratisspel påverkas då det inte kommer ha tillräcklig 12-månaders omsättning).

Många använder Unity för att lära sig spelutveckling och programmering över lag eftersom det är så enkelt att komma igång - mycket lättare än t.ex. Unreal. Kommer dessa lansera ett spel? Nej självklart inte. Hur många av de som faktiskt tänker lansera något påverkas då av detta? Är det inte dessa som siffrorna borde baseras på? Inte hur många som installerat Unity Editor?

Men 10% ser ju bättre ut såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det sagt:

I detta specifika fall fanns ändå substans i kritiken, för uppenbarligen hade inte Unity tänkt igenom flera av de praktiska detaljerna kring hur de som faktiskt påverkas skulle hanteras. Nu verkar man ha en rimlig modell på de punkterna.

Att också göra förändringen retroaktiv i redan släppta versioner kändes inte heller "rimligt", men tror tyvärr att om man läser det finstilta i den licens man trots allt gått med på om man använder Unity så har de rätt att göra sådana saker
Oavsett så är det just delen man "pudlade" på, äldre versioner kommer nu inte påverkas.

Då får den nya versionen vara enormt mycket bättre än den gamla på alla plan, på ett helt häpnadsväckande och nästan magiskt vis, annars har jag svårt att se varför någon skulle vilja ha den då den kommer behäftad med avsevärt sämre villkor.

Men vi får väl se. Folk kanske tycker att detta är tillräckligt. Sagan är hur som haver inte slut än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast om du hade varit utvecklare så skulle du förstå hur lång tid det skulle ta att migrera till en ny plattform. För många är det inte en möjlighet över huvud taget. Så tur att Unity skärpte sig.

De få högljudda kommer säkert byta motor, men den absoluta majoriteten kommer fortsätta med det de kan.

Initialt, ja. Att byta motor under pågående utveckling är inget man gör om det inte är absolut nödvändigt så dom som är i mitten eller slutet på ett projekt kommer naturligtvis slutföra det i Unity även om det inte är vad dom helst skulle vilja. Återstår att se hur många som glömt den här episoden när det är dags för nästa projekt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Initialt, ja. Att byta motor under pågående utveckling är inget man gör om det inte är absolut nödvändigt så dom som är i mitten eller slutet på ett projekt kommer naturligtvis slutföra det i Unity även om det inte är vad dom helst skulle vilja. Återstår att se hur många som glömt den här episoden när det är dags för nästa projekt.

Ingen investerare jag känner vill betala för att utvecklare ska läras upp på nya workflows. Tror de flesta glömt det här om några månader. Människan är ändå lat av naturen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Känns ändå rimligare att grafikmotorn får 2,5% än att Apple store tar 30%

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Hur mycket betalt tar de för Unreal engine? Känns väl ganska rimligt ändå att omsätter du mer än 1miljon dollar för ditt spel får du börja betala. Känns som det kanske kostar mer pengar att utveckla en egen motor om man inte är någon av jättarna som omsätter miljarder dollar?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hur mycket betalt tar de för Unreal engine? Känns väl ganska rimligt ändå att omsätter du mer än 1miljon dollar för ditt spel får du börja betala. Känns som det kanske kostar mer pengar att utveckla en egen motor om man inte är någon av jättarna som omsätter miljarder dollar?

"A 5% royalty is due only if you are distributing an off-the-shelf product that incorporates Unreal Engine code (such as a game) and the lifetime gross revenue from that product exceeds $1 million USD; in this case, the first $1 million remains royalty-exempt."
https://www.unrealengine.com/en-US/license under FAQ - "How much do i have to pay for Unreal Engine?"

D.v.s. 5% på allt över 1 miljon USD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hela den här sörjan har bara varit så otroligt klantig att man tappar hakan - det är möjligt att unity kan komma tillbaka nu när man backat men har svårt att se det hända långsiktigt om inte ledningen byts ut.

En ändring av betalningsmodellen som slår retroaktivt och har potential att kosta mer än vad ett spel dragit in - det om något borde ha skrämt spelstudios och jag tror inte man glömmer det så lätt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pamudas:

Många använder Unity för att lära sig spelutveckling och programmering över lag eftersom det är så enkelt att komma igång - mycket lättare än t.ex. Unreal. Kommer dessa lansera ett spel? Nej självklart inte. Hur många av de som faktiskt tänker lansera något påverkas då av detta? Är det inte dessa som siffrorna borde baseras på? Inte hur många som installerat Unity Editor?

Men 10% ser ju bättre ut såklart.

Nu är jag inte helt med på hur Unity definierade sin kundbas med deras "new pricing model won't affect 90 % of customers". Men för att det ska vara en i närheten av 10 % som påverkas måste man nästan bara räkna de som faktiskt publicerat ett spel, annars måste den påverkade andelen vara långt under 1 %.

Tittar man på Steam finns det idag lite över 50k titlar, lite mindre än 0,5 % av dessa står för en bit över 90 % av omsättningen.

Unitys "kunder" lär ligga på liknande nivå och alla som inte har minst $1M i omsättning per år påverkas inte alls av ändringen. Innan "pudeln" var nivån $200k för de som använder Unity Personal, fast det är i sig ett specialfall då man inte får stanna på Personal licensen om man har en omsättning på mer än $200k och det är ingen förändring mot tidigare mer än att gränsen tidigare var max $100k per år för att få använda Personal)

Skrivet av Ozzed:

Då får den nya versionen vara enormt mycket bättre än den gamla på alla plan, på ett helt häpnadsväckande och nästan magiskt vis, annars har jag svårt att se varför någon skulle vilja ha den då den kommer behäftad med avsevärt sämre villkor.

Men vi får väl se. Folk kanske tycker att detta är tillräckligt. Sagan är hur som haver inte slut än.

Du menar för de 10 % som faktiskt påverkas, för övriga 90 % blir det ju ingen skillnad.

Och för de 10 % som påverkas, vad ska de göra? Byta till UE där royalty är 5 % om man har mer än $1M i årsomsättning mot de 2,5 % man nu får betala för Unity (efter ändringen)?

Pengamässigt är det rimligen ett icke-problem, valet mellan de spelmotorer bör rimligen göras på andra grunder som har långt större påverkan på både det tekniska resultatet och eventuell även på det ekonomiska.

UE5 har helt klart sina tekniska fördelar, Unity har andra fördelar. Väger man mellan dessa är det nog just de tekniska bitarna man ska fokusera på, att inte välja Unity p.g.a. trots att det skulle råka passa det man vill göra bäst lär vara ett ekonomiskt rätt "ej optimalt" beslut...

Unity var kass på kommunicera denna förändring, både innan man tog beslutet och sättet man sedan presenterade det på. Gör man ett någorlunda rationellt beslut har jag svårt att något direkt relevant har ändras före och efter denna förändring.

Det man eventuell kan vara lite nervös över är just sättet man kommunicerade det hela. Det faktiskt innehållet känns så här när dammet lagt sig rätt "whatever".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är precis det jag menar. Spel tar lång tid att utveckla och hade jag haft ett nytt projekt på gång hade man inte kunnat lita på att Unity inte gör något annat dumt innan spelet är släppt och det är därför kanske inte värt risken för mindre aktörer att välja den motorn längre.

För den som är halvvägs går det ju såklart inte bara byta motor och jag hoppades att det framgick att jag inte menade projekt som är så långt gångna i och med äggen i korgen analogin.

Permalänk

Jaha så de fick erfara att deras befintliga kunder inte ville betala för deras produkt/tjänst retroaktivt.

Tänka sig att det skulle utvecklas så här...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|