Logitech satsar på ergonomi med vågformat tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Logitech satsar på ergonomi med vågformat tangentbord

Med Wave Keys utlovar Logitech ett ergonomiskt tangentbord utan krav på att lära sig ett nytt skrivsätt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta villhöver jag. Måste vara perfekt när man spelar Subnautica eller Raft 👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vågat värre.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kanske något att be om på jobbet. Sitter med ett HP membrane t-bord som gissningsvis kom med en dator.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bra med nyheter om hårdvara/tillbehör som inte nödvändigtvis enbart är spelfokuserad.

Jag kände visserligen till detta, såg det på Inet här tidigare, men bra att det nämns när det kommer nya prylar.
Får se när/om det blir att sälja/rekommendera något sådant till våra kunder/användare..

Permalänk
Medlem

Hade deras Wave keyboard i många år, trevligt bord.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Är det bara jag som tänker 90-talet varje gång man ser denna design? Typ alla tangentbord 96-02 såg ut så här.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

har inte sådant beprövats typ hundra gånger? i slutändan vinner vanliga tangentbord. tror med på lowprofile mekaniska. min nya favorit.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kanske något att be om på jobbet. Sitter med ett HP membrane t-bord som gissningsvis kom med en dator.

Är typ lite sugen på att testa själv faktiskt. Sitter också med membran, ett väldigt platt Logitech K740, eftersom min ena armbåge lätt blir väldigt ilsken om jag viker handleden "uppåt" för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Är typ lite sugen på att testa själv faktiskt. Sitter också med membran, ett väldigt platt Logitech K740, eftersom min ena armbåge lätt blir väldigt ilsken om jag viker handleden "uppåt" för mycket.

K740 ser ut som en Ferrarri jämfört med min Lada som tangentbord.
Jag har tydligen denna. https://www.dustin.se/product/5010825890/standard-usb-tangent...
Kallas "Standard USB tangentbord"... vilket.. bådar gott för ergonomin.

Skrivet av GizmoTheGreen:

har inte sådant beprövats typ hundra gånger? i slutändan vinner vanliga tangentbord. tror med på lowprofile mekaniska. min nya favorit.

Får inte ha mekaniskt t-bord på jobbet. Öppet landskap.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Visst kanske ergonomin blir lite bättre med Wave, men verkligen inte mycket skillnad. Och det går helt bort tack vare Logitechs idé om att upp/ner ska dela på en plats. Sambon har så på sitt Mk470 vilket inte är roligt, annars är MK470 trevligt.

Suttit med ett K860 som jag köpt för 3,5 år sedan, det är mycket mer ergonomiskt för handlederna. Gjorde en uppackning och första intryck då när jag köpte mitt K860.

Hade hoppats på att se en ersättare för Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop, men de la ju ner hårdavarutillverkningen. Väntat också på en ersättare från Logitech som är en aning lägre än det jag har. Men blir nog ett "Keychron Q11 QMK Custom Mechanical Keyboard ISO Layout Collection" för att kunna ha musen i mitten.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

K740 ser ut som en Ferrarri jämfört med min Lada som tangentbord.
Jag har tydligen denna. https://www.dustin.se/product/5010825890/standard-usb-tangent...
Kallas "Standard USB tangentbord"... vilket.. bådar gott för ergonomin.

Hahaha ja det var inte mycket att hänga i granen. Men du kanske åtminstone har kvar din uppåt-piltangent? Jag råkade avliva min när jag skulle städa tangentbordet för några månader sedan

Permalänk
Medlem

Nä, ser ut som om det har fastnat i hissdörrarna.

Fortsätter med mitt MS Comfort Keyboard. Svårt att hitta en ersättare.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en kompaktare uppföljare till deras gamla Logitech Wave. (Som SweClockers redaktion verkar ha glömt )

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hahaha ja det var inte mycket att hänga i granen. Men du kanske åtminstone har kvar din uppåt-piltangent? Jag råkade avliva min när jag skulle städa tangentbordet för några månader sedan

Använd Autohotkey och mappa om upp till en annan tangent

Roligt med riktiga nyheters-artiklar om teknik/datorer! Mer sådant

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Findecanor:

Ser ut som en kompaktare uppföljare till deras gamla Logitech Wave. (Som SweClockers redaktion verkar ha glömt )

Blir glömskan förlåten om jag säger att jag var typ 13 år gammal då?
Nä men tack för påminnelsen, slänger in en uppdatering!

Permalänk
Medlem

Ser ut som en värdig uppföljare till Microsofts Comfort Curve från mitten 2000-talet.

Skillnaden här är väl att MS visste vad det var värt - alltså mellan 150 och 250kr..

Hade köpt en direkt om man slapp membranswitchar som jag antar detta dörrstopp levereras med?

Edit*
Förlåt, men kan inte släppa priset - 900kr för det där?!.
Vad är det som händer egentligen...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Blir sugen på att plocka fram mitt ms sculpt igen. Eller mitt logitech cordless desktop pro
Körde dom i 10 år tror jag. Logitechet mer. Men ett vågigt som inte är delat mer är jag skeptisk till.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ser ut som en värdig uppföljare till Microsofts Comfort Curve från mitten 2000-talet.
https://cf-images.dustin.eu/cdn-cgi/image/format=auto,quality=75,width=828,,fit=contain/image/d20000100141684/microsoft-comfort-curve-keyboard-2000-tangentbord-kabelansluten-tangentbord.jpg

Skillnaden här är väl att MS visste vad det var värt - alltså mellan 150 och 250kr..

Hade köpt en direkt om man slapp membranswitchar som jag antar detta dörrstopp levereras med?

Edit*
Förlåt, men kan inte släppa priset - 900kr för det där?!.
Vad är det som händer egentligen...

Har kvar ett gammalt som får agera backup

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Får inte ha mekaniskt t-bord på jobbet. Öppet landskap.

hur kommer det sig? ojlud?
man måste ju inte ha clicky direkt. låter inte mer än ett vanlig membran, lite tystare också tycker jag. men jag har ju inte mätt dB lol.

gamla tangentbordet här på jobb (OEM Dell) hade blivit så slitet så jag bad om nytt och nämnde en billig mekanisk modell från logitech (699kr eller något).
fick det

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Oooo, jag som precis sitter och tittar efter ett nytt tangentbord...
Detta verkar ju mycket intressant, trodde först att det var ett "ergonomiskt" tangentbord som är fullsize, vilket gör att musen blir förflyttad åt skogen för ergonomins skull, men då det bara är numpad så blir det ju lite mer intressant.

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer mer med ergo-fokus, däremot har jag ännu inte hittat något som ersätter MS Ergo Sculpt. Delat (gärna med valfriheten som i Keychron Q11 som nämns ovan), negativ lutning, låga brytare och gärna en skälig prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Är det bara jag som tänker 90-talet varje gång man ser denna design? Typ alla tangentbord 96-02 såg ut så här.

exakt så, med MS wave keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

har inte sådant beprövats typ hundra gånger? i slutändan vinner vanliga tangentbord. tror med på lowprofile mekaniska. min nya favorit.

Ja jag tycker delat upphöjt är bäst.

Har siktet inställt på Dygma Defy men väntar tills de värsta barnsjukdomarna är botade.

https://dygma.com/pages/defy

Permalänk

Själv skriver jag fortfarande med pekfingrarna (plus tummar för mellanslag) trots 30 års erfarenhet. Aldrig lärt mig skriva med flera fingrar som man "ska".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag tycker delat upphöjt är bäst.

<Uppladdad bildlänk>

Har siktet inställt på Dygma Defy men väntar tills de värsta barnsjukdomarna är botade.

https://dygma.com/pages/defy

Tror MYCKET mer på dessa. Tror vinklen på tangentbord som inte är delade är för snäv för att hjälpa hela vägen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ser ut som en värdig uppföljare till Microsofts Comfort Curve från mitten 2000-talet.
https://cf-images.dustin.eu/cdn-cgi/image/format=auto,quality=75,width=828,,fit=contain/image/d20000100141684/microsoft-comfort-curve-keyboard-2000-tangentbord-kabelansluten-tangentbord.jpg

Skillnaden här är väl att MS visste vad det var värt - alltså mellan 150 och 250kr..

Hade köpt en direkt om man slapp membranswitchar som jag antar detta dörrstopp levereras med?

Edit*
Förlåt, men kan inte släppa priset - 900kr för det där?!.
Vad är det som händer egentligen...

Jag rockar uppföljaren Microsoft comfort curve 3000 till vardags. Har gjort det i säkert 8 år nu. Börjar bli knepigt att hitta det i butiker dock..
Inte för att det går sönder utan efter ett par år så är det inte samma känsla längre. Köpa ett nytt kostar inte mer än 300kr
När dagen väl kommer där jag inte kan hitta tangentbordet i butiker så får jag damma av det gäng jag har kvar i källaren och tvätta upp.

Finns inget skönare tangentbord för små händer!

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse

Bara jag som reagerar på att skådespelarna i videon inte satt så speciellt ergonomiskt? Man ska väl vila armbågarna på skrivbordet för att minska belastningen?

Fast det är klart, det ser inte lika "najs" ut kanske

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

MS Natural Keyboard körde jag pekfingervalsen på 1994
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_ergonomic_keyboards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag tycker delat upphöjt är bäst.

<Uppladdad bildlänk>

Har siktet inställt på Dygma Defy men väntar tills de värsta barnsjukdomarna är botade.

https://dygma.com/pages/defy

Nej usch, man behöver ju vila armarna på nåt. Kör en Kyria rev3 med DSA-profil på tangenterna själv *chefs kiss*.