Internet från undervåning till övervåning

Permalänk
Medlem

Internet från undervåning till övervåning

Hej, som rubriken lyder. Hur hade ni gjort för att få internet till en dator på övervåningen? Sonen fick sin första gamingdator. Just nu har den inget wifi.
Ska jag dra en sladd hela vägen är det mycket jobb och inte särskilt snyggt, borra hål genom taket så kommer man från routern till hans rum men det känner jag mig inte bekväm med eller köpa en wifiadapter till datorn samt förlänga signal?

Routern i fråga är en Asus RT-AX58U

Permalänk
Medlem

Om du inte vill göra själv, anlita en elektriker och sätt uttag. Gå i hörnet av rummet och sätt list över och dra sedan en kabel ner till routern, välj färg som matchar väggen något sånär eller sätt kabelkanal för hörn. Det är typ samma pengar som att göra meshnätverk, men kvaliteten på förbindelsen blir bättre/stabilare.

Permalänk
Medlem

Testa powerline, lämna tillbaks om det inte funkar tillräckligt bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Du har inga gamla rör att använda för kabeldragning? I vårat gamla hus lyckades jag utnyttja befintliga rör för antennkabel som jag drog ur. Tagit mig i princip runt i hela huset.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

Skulle absolut prova med wifi för att slippa borra/dra sladd.
Kör själv wifi och i mitt fall är router på under våningen och dator rakt över likt TS och jag får ut full krydda.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Borrade igenom ytterväggen, drog kabel på utsidan och in igen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Vi var iväg en sväng till NetOnNet och testade med powerline här hemma. 82,5 mbit/s fick jag ut i datorn med sladd. Testade på min Google Pixel telefon och fick 214 mbit/s. Kanske räcker med ett bra usb-nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Skrivet av Danielpo:

Vi var iväg en sväng till NetOnNet och testade med powerline här hemma. 82,5 mbit/s fick jag ut i datorn med sladd. Testade på min Google Pixel telefon och fick 214 mbit/s. Kanske räcker med ett bra usb-nätverkskort?

Ett tips är att också kolla vilka andra uttag som möjligvis sitter på samma säkring/fas som rummet dit nätverket ska. Och om det finns något lämpligt som kan användas. Fungerar som bäst på samma dragning/säkring och mellan faser kan det vara lite sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielpo:

köp en access punkt, anslut den med kabel till datorn och trådlöst till befintlig router,
tex https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/r... denna använder jag när vi är på resande fot och hotellets wifi täckning suger.
där telefoner och datorer knappt ser nätverket och inte kan surfa alls får man hyfsad täckning med denna.
framför allt får du högre bandbredd än vad du får av dom flesta trådlösa kort när signalen inte är jättebra

du kan naturligtvis även köra den som extender dvs trådlöst-trådlöst
eller så kan du köra den som ren accesspunkt dvs tråd till router och sedan trådlöst, osv

stavar som en jävla kratta
Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danielpo:

Se bara upp, många WiFi-kort för USB är långsamma, särskilt om du tänker dig att köpa en billig. Är det en stationär dator så vill du dessutom ha bort nätverkskortet eller antennen om det finns lös sådan från datorn, eftersom en plåtlåda är bra på att stoppa signalen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielpo:

Om du vill lägga lite pengar för att toppa farten via wifi så köp en Asus RT-AX58U till och sätt den som mesh enhet.
Sedan kopplar du ihop den nya Asus RT-AX58U med datorn via nätverkskabel.
Testa med olika ställen för att få maximal fart.
På köpet kommer du att få bättre wifi på övervåningen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du vill lägga lite pengar för att toppa farten via wifi så köp en Asus RT-AX58U till och sätt den som mesh enhet.
Sedan kopplar du ihop den nya Asus RT-AX58U med datorn via nätverkskabel.
Testa med olika ställen för att få maximal fart.
På köpet kommer du att få bättre wifi på övervåningen.

bra lösning! Det är lätt att Mesha asus routers, och så slipper du ett usb nätverkskort i sonens dator.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett