SCSI HDD till IDE eller USB

Permalänk
Medlem

SCSI HDD till IDE eller USB

Har hittat en gammal HDD (Quantum Fireball ST) (säkert från '95 eller där omkring) i en låda som jag vill kolla vad den innehåller.
I min enfald fick jag för mig att det var en IDE disk och beställde en IDE / SATA till USB3 adapter. Den kom idag och ni kan ju gissa om min besvikelse när jag ser att kontakten långt i från passar.

Jag hittar inte nån liknande produkt för en SCSI HDD och undrar om det kanske inte finns en liknande adapter som jag kan ansluta till min bärbara dator.
Har en stationär PC i förrådet, men det lär väl inte hjälpa då SCSI kräver (eller iaf på den tiden när jag körde den disken) ett kontrollerkort.

// Patrick

Permalänk
Medlem

Du lär behöva SCSI-kontrollerkort (HBA) i nuläget också, det kanske finns några esoteriska SCSI till USB2 en gång i tiden men det blir nog att leta mycket och länge innan du hittar någon sådan begagnad...

och förmodligen är linux den troliga miljön för att få igång sådant om du inte sitter på en gammal tidstypisk win95-dator med tillhörande drivisar...

förmodligen enklare att leta fram någon Adaptec 29320LPE eller LSI22320SE, skaffa kablar och adaptrar och köra i en linux-kärra - har för mig att de skall vara bakåtkomplatibla - men frågan om det går ända till SCSI1-versionen (orginal SCSI)

har du riktigt gamla moderkort med ISA-buss så leta efter en adaptec AHA1542 då den förmodligen är tidstypisk närmare disken ålder än ovanstående tidigare nämnda - också körs med (gammal) linux då åtminstone jag ryser vid tanken att få det att fungera med alla drivisar och annat på en DOS 6.22, himem.sys etc. annat bök och med win3.11 ovanpå eller en win95 möjligen..

Permalänk
Medlem

Jag har ett äldre PCI (inte PCI-E) alltså SCSI-kort som jag har i lite äldre dator (2010), det går att köra i Linux Mint och även att installera i Windows 10 men kräver då att man stänger av signeringen av drivrutiner då det är ganska gamla drivrutiner. 2006 tror jag de verkar vara från.

Har läst SCSI-diskar från ca 1990, på 40-120 Mbyte, så tycks klara gamla saker. Bäst är att direkt göra en image av disken till en fil på datorn, som man sedan kan leka med efter behag.

Vill minnas att det var lite knöligt att hitta rätt drivrutiner och sedan installera dem; min Windows 10 ville inte boota upp i rätt läge trots många försök (kanske pga nåt knas med dual boot), men det löste sig genom att jag startade datorn några gånger och klippte strömmen mitt i starten av Windows, då fick jag fram rätt menyer för att stänga av drivrutinssigneringen.

Hur som helst, dessa kort dyker upp på Tradera ibland och efterfrågan verkar inte vara jättestor, här är ett kort som såldes för ett litet tag sedan för en femtiolapp:
https://www.tradera.com/item/340849/612882758/scsi-kort-pci-a...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är långt från expert på scsi men ovan nämnt Adaptec 2940 verkar glatt läsa allt jag kopplat in till det utan protester. Diskar från 200mb scsi1 till modernare SCA-diskar med rätt adapter. Dvs det mesta som tillverkats under ungefär 20 år.

Enklaste lösningen bör vara att hitta någon hjälpsam person i närheten med rätt prylar som kan koppla in disken och kopiera innehållet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||