Byte av thermal pads på GPU, men vilken W/mk att välja?

Permalänk
Medlem

Byte av thermal pads på GPU, men vilken W/mk att välja?

Som sagt.
Var tvungen att byta kylpasta på ett RTX 3060Ti (Zotac OC nånting med rätt kass kylare) och naturligtvis gick padsen åt fanders vid demontering.

Har luskat ut att det ska vara 2mm på VRAM och 1.5mm på VRMS.

Det jag hade hemma var Cooler Master 2mm 13,3W/mk för RAM, vilket bör vara mer än tillräckligt. Dessvärre har jag bara Arctic TP-2 i 1.5mm med 6W/mk för VRMs.

Kan inte hitta rekommenderad W/mk mer än att högre är bättre. Inte heller kan jag hitta info om W/mk på padsen som sitter från fabrik.

Tror ni TP-2 är tillräckligt för VRM eller behöver/måste jag köpa pads med bättre värmeavledningsförmåga? Vad är lägsta acceptabla värmeavledningsförmåga för VRM-pads??

Tacksam för input...

// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

I avsaknad av svar (ja, jag är otålig) så satte jag ihop gpun och körde stresstest i Aida 64 Extreme för att se hur det lirar. Kanske kan detta hjälpa någon med liknande fråga.
Material:
- Cooler Master 2mm 13,3w/mk på VRAMS
- Artic TP-2 1.5mm 6w/mk på VRMs
- Thermal Grizzly Kryonaut Tim på GPU

Temps idle (open box):
- GPU die: 52c stabilt
- Hotspot: 64c stabilt. Exakt sensor oklart.
- Fanspeed (Gpu) 0/min
- Thermal throttling: -.

Temps under GPU stresstest (195w draw, open box):
- GPU die: 71c stabilt
- Hotspot: 84c stabilt. Exakt sensor oklart.
- Fanspeed (Gpu) ~2k/min
- Thermal throttling: nope.

Temps idle (Closed box):
- GPU die: 58c stabilt
- Hotspot: 70c stabilt. Exakt sensor oklart.
- Fanspeed (Gpu) 0/min
- Thermal throttling: -.

Temps under GPU stresstest (195w draw, closed box):
- GPU die: 75c stabilt
- Hotspot: 88c stabilt. Exakt sensor oklart.
- Fanspeed (Gpu) ~2k/min
- Thermal throttling: nope.

Sammanfattning: Högre temps än önskvärt om än inte katastrofalt. Behöver se över fanspeeds i chassit för att öka luftflödet.
Fortsatt kontroll av temps framöver och ev. byte till bättre presterande pads på VRMs.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Hejsan, vet att detta tråd är lite gammal men. Vatten kylnings padsen man få med EK vattenblocks är 7W/mk om jag har rätt. Som jag har fattat brukar ALLA leveräntör använder sig av mindre än så samt sämre kvalitet. Vet att de har varit en gjej att folk har varit tvungna att bytta ute eller har gjort så för säkerhets skuld. Verkar att vissa modeler har problem som är känt. Jag själv har aldrig haft problem med tempsen men jag är okej med 70-80c. Över detta börja jag tänkar lite. Men vet att dem skulle lätt överliver up till 90-95 konstant och är rated oftast runt 100-110c. När de gäller GPU die och hotspot har jag en annan upplevelse då min gpu oftas ligger 10-15 grader högre än vattentempsen som brukar vara 35-40c. Hotspot skulle gärna vara bara 10c över gpu dien eller mindre eller behöver man gör om monteringen av kylare/blocket. Jag vet att desto lägre temp bli högre boost man få som var inbyggd i frequency curven i alla fall med Nvidia 1080ti. Okay.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!