Permalänk
Medlem

CPU fläkt står still

Hej!

Kanske fel forumavdelning men provar ändå

Köpte häromdagen https://www.komplett.se/product/1245010 och det verkar vara ngt skumt med fläkten på CPU.

När jag ibland startar datorn kommer det upp en röd text "CPU fan error, please check". Noterar att just den fläkten står still, men ibland har den snurrat.

Idag startar inte fläkten alls och datorn blir varm.

Hur kan man ordna detta? Är det ngn inställning eller kan det vara fel på hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Hej!

Kanske fel forumavdelning men provar ändå

Köpte häromdagen https://www.komplett.se/product/1245010 och det verkar vara ngt skumt med fläkten på CPU.

När jag ibland startar datorn kommer det upp en röd text "CPU fan error, please check". Noterar att just den fläkten står still, men ibland har den snurrat.

Idag startar inte fläkten alls och datorn blir varm.

Hur kan man ordna detta? Är det ngn inställning eller kan det vara fel på hårdvaran?

Kolla så kabeln sitter i ordentligt. Den ska sitta i Cpu Fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kolla så kabeln sitter i ordentligt. Den ska sitta i Cpu Fan

Fast den fungerar ibland, men du menar om den inte sitter "ordentligt"? Annars kanske man kan ändra i BIOS, men det kanske inte är där felet sitter?

Permalänk

Antagligen så sänker den farten på fläkten när den i te är varm och att minimum rpm är ställt lägre än fläkten kan hantera att hålla sig självt vid liv på.

Så lägg på typ 10% eller nått i botten av fläktkurvan vid låg temp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det lustiga var att i MSI missioncontrol så syntes inte ens CPU fan, men när jag tryckte i kontakten så kanske det var att den satt lite löst. Efter det så syntes CPU fan i MSI missioncontrol.

Däremot så verkar inte GPU fan snurra alls. Men det kanske måste bli varmare först? Det är ett 4060Ti kort och man kanske måste in och ställa i den fläkten?

Permalänk
Skrivet av 7mangan6:

Det lustiga var att i MSI missioncontrol så syntes inte ens CPU fan, men när jag tryckte i kontakten så kanske det var att den satt lite löst. Efter det så syntes CPU fan i MSI missioncontrol.

Däremot så verkar inte GPU fan snurra alls. Men det kanske måste bli varmare först? Det är ett 4060Ti kort och man kanske måste in och ställa i den fläkten?

Den snurrar när den behöver snurra.

Permalänk
Skrivet av 7mangan6:

Det lustiga var att i MSI missioncontrol så syntes inte ens CPU fan, men när jag tryckte i kontakten så kanske det var att den satt lite löst. Efter det så syntes CPU fan i MSI missioncontrol.

Däremot så verkar inte GPU fan snurra alls. Men det kanske måste bli varmare först? Det är ett 4060Ti kort och man kanske måste in och ställa i den fläkten?

Moderna grafikkort brukar va halvpassiva så de brukar inte börja snurra förrän uppåt 50-60°c

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Efter att ha ”micklat” med CPU kontakten så hoppade det igång. Men nu två dagar senare stod den still igen. Öppnade och micklade med kontakten igen och så hoppade den igång.

Dåligt montage eller dålig hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Efter att ha ”micklat” med CPU kontakten så hoppade det igång. Men nu två dagar senare stod den still igen. Öppnade och micklade med kontakten igen och så hoppade den igång.

Dåligt montage eller dålig hårdvara?

Låter som skadad kabel/glapp kontakt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

I vissa BIOS/UEFI behöver en ställa att den inte skall varna vid låga hastigheter.

Dock om du belastar den så skall fläkten gå igång så klart.

Är det en kass fläkt eller en felinställning i BIOS är värt att ta reda på..

Burken är dock under garanti så kontakta dem om felet. @komplett

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har med bios att göra. När fläkten inte snurrar detekterar inte msi mission kontroll ens fläkten. Men när jag micklat dyker den upp som en enhet i mission controll.

Händer det igen kontaktar jag komplett. Känns surt att skicka tillbaka, invänta reparation och sen skickas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Händer det igen kontaktar jag komplett.

Det är bra att kontakta Komplett hursom. Datorn har en defekt som behöver lösas, sedan kanske det går att lösa utan att skicka in någonting, men det är bra att ha anmärkt på felet direkt om det dyker upp igen eller orsakas av något mer svårhittat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Komplett kunde inte göra så mycket mer än att hänvisa till reparation eller använda öppet köp och ångra. Surt att vara utan i flera veckor

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt som att du behöver trycka i kontakten hårdare. En sådan fläktkontakt är inte direkt komplicerad så man borde kunna se med blotta ögat om den vore skadad på något sätt (böjd pin eller liknande).

Men som sagt, datorn är ju färdigbyggd och köpt som ett paket och garantin gäller.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Blir att ångra köpet. Fläkten lever sitt egna liv och det är inget jag vill fundera på. Får bli en annan dator istället.