Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Ny burk med random restart

Hej! Jag köpte nyligen en ny dator som jag satte ihop. Det konstiga är att den startas om helt random. Skärmen blir bara helt svart och efter några sekunder så är jag vid inloggningen till windows igen när jag fått bild igen. Vid något tillfälle har jag kunnat spela i ~2timmar utan problem. Vid andra tillfällen tar det bara några minuter innan den startas om. Det verkar inte ha någon betydelse vad jag gör på den. Den startar om även om jag bara är helt idle utan något tungt igång.

När jag kollar event loggen i windows så ser jag critical eventId 41. (The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly)

Här är min nuvarande setup: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1d8gAZVmYuUFKSdLsB87MWMEhVM...

Lite saker som jag gjort för att försöka felsöka:
- Byt ut ram minnen.
- Tagit ur grafikkort och kört med moderkortets hdmi utgång istället.
- Installerat om windows.
- Testat med ett annat nätaggregat. ( Äldre 750w som jag hade liggandes )
- Byt ut moderkortet.

Så det enda jag inte byt ut nu är CPUn och SSDn. Har ni några tipps på vad jag skulle kunna ta för nästa steg?

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturer?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Kollat temperaturer?

Yes! Dom ser bra ut GPU, CPU är runt ~30-40 grader.

Permalänk
Medlem

- Testa med någon Linux-variant på USB-minne
- Installerar du några drivrutiner? Prova att inte göra det.
- Är den stabil i BIOS om du lämnar den på inne bland inställningarna?

Permalänk
Medlem

Är det samma modell av moderkort du bytt till?
Är Expo aktiverat? (Kan vara att moderkortet inte riktigt vill lira med minnets hastigheter).
Kan vara värt att kolla om det finns nyare BIOS att uppdatera till. (På egen risk om saker inte går vägen )

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

- Testa med någon Linux-variant på USB-minne
- Installerar du några drivrutiner? Prova att inte göra det.
- Är den stabil i BIOS om du lämnar den på inne bland inställningarna?

Bra tips! Skall se om jag kan formatera och köra igång Ubuntu eller liknande imorgon och se ifall det är något med windows som spökar.

När jag formaterade windows så testade jag att inte uppdatera några drivrutiner öht och hade ändå samma problem.
Jag har testat att uppdatera bios till senaste versionen men samma problem kravstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Är det samma modell av moderkort du bytt till?
Är Expo aktiverat? (Kan vara att moderkortet inte riktigt vill lira med minnets hastigheter).
Kan vara värt att kolla om det finns nyare BIOS att uppdatera till. (På egen risk om saker inte går vägen )

Bytte från https://www.inet.se/produkt/1903883/asus-tuf-gaming-b650-plus... båda är ju B650 men tänkte att det kanske var något knas med bios.
Har testat med expo både av och på, ingen skillnad.
Har uppdaterat bios till senaste versionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaak9:

Bytte från https://www.inet.se/produkt/1903883/asus-tuf-gaming-b650-plus... båda är ju B650 men tänkte att det kanske var något knas med bios.
Har testat med expo både av och på, ingen skillnad.
Har uppdaterat bios till senaste versionen!

Okej oj då har du verkligen provat en del.

Permalänk
Medlem

Med chans att låta som en besserwisser: Sett till att alla kablar är korrekt isatta på rätt ställen (CPU PRW1&2 t.ex.)?

Pröva att byta grenkontakt om du använder en sån, kanske låter banalt med det kan påverka.

I Bios kan du pröva med att stänga av System Power Fault Protectuion under Settings/Advanced/Power Management Setup.

Du kan oxå pröva med att stänga av C-States (strömsparfunktioner) i Bios. Ej säker men borde kanske vara (enl. Google) under System Configuration > BIOS/Platform Configuration (RBSU) > Power and Performance Options > C-State Efficiency Mode. Select one of the following: Enable. Disable.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Med chans att låta som en besserwisser: Sett till att alla kablar är korrekt isatta på rätt ställen (CPU PRW1&2 t.ex.)?

Pröva att byta grenkontakt om du använder en sån, kanske låter banalt med det kan påverka.

I Bios kan du pröva med att stänga av System Power Fault Protectuion under Settings/Advanced/Power Management Setup.

Du kan oxå pröva med att stänga av C-States (strömsparfunktioner) i Bios. Ej säker men borde kanske vara (enl. Google) under System Configuration > BIOS/Platform Configuration (RBSU) > Power and Performance Options > C-State Efficiency Mode. Select one of the following: Enable. Disable.

Tack för tipsen!.

Båda kablarna är kopplade för CPUn. Testat med olika utag/grenkontakt.
System Power Fault Protection var redan disabled som default. Testade att stänga av global C-state control.

Problemet kvarstår tyvärr, börjar blir lite lätt galen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaak9:

Tack för tipsen!.

Båda kablarna är kopplade för CPUn. Testat med olika utag/grenkontakt.
System Power Fault Protection var redan disabled som default. Testade att stänga av global C-state control.

Problemet kvarstår tyvärr, börjar blir lite lätt galen här.

Ok, men vad har du inte prövat? Har du prövat med annan SSD t.ex. En del av det jag googlar (felkoden) pekar oxå ditåt.

Annat att tänka på är att du har korrekt tryck på CPU i sockeln, det ska ju sitta ordentligt, men man ska inte dra åt för kung och fosterland. Ej korrekt isatt CPU kan leda till att pinnarna inte får kontakt som de ska=problem i vissa fall.

Du kan också, utöver C-States pröva att ändra energiinställningarna i Windows, från Balanced till Performance t.ex.

Har du överklockat processorn på något sätt, eller minnena?

Du kan ju testa att undervolta CPU oxå, kanske låter motsägesefullt, men jag kör min 5800X3D stabilt med undervolt, påverkar inte prestandan och processorn går svalare. Du kan nog följa denna guide: https://github.com/PrimeO7/How-to-undervolt-AMD-RYZEN-5800X3D...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ok, men vad har du inte prövat? Har du prövat med annan SSD t.ex. En del av det jag googlar (felkoden) pekar oxå ditåt.

Annat att tänka på är att du har korrekt tryck på CPU i sockeln, det ska ju sitta ordentligt, men man ska inte dra åt för kung och fosterland. Ej korrekt isatt CPU kan leda till att pinnarna inte får kontakt som de ska=problem i vissa fall.

Du kan också, utöver C-States pröva att ändra energiinställningarna i Windows, från Balanced till Performance t.ex.

Har du överklockat processorn på något sätt, eller minnena?

Du kan ju testa att undervolta CPU oxå, kanske låter motsägesefullt, men jag kör min 5800X3D stabilt med undervolt, påverkar inte prestandan och processorn går svalare. Du kan nog följa denna guide: https://github.com/PrimeO7/How-to-undervolt-AMD-RYZEN-5800X3D...

Har ej prövat med annan SSD än, får bli nästa steg tror jag. Enda jag inte byt ut är som sagt SSD och processor.

CPUn skall vara korrekt monterad, dubbelkollade och haspen funkar bra och ligger fint i sin socket. Testade att köra Performance på energiinställningarna funka tyvärr ej.

Jag har testat med klockning av/på, just nu har jag default inställningar med C-States disabled. Har ej vågat på att undervolta eller så, har inte så mycket eftarenhet av det heller.

Värt att nämna är datorn verkar vara "stabil" när jag är inne i bios. Lät datorn stå på i 1timme utan några problem, start om och boota windows, fick en restart några minuter senare.

Permalänk
Medlem

Ok,

Vad händer om du istället för AMD Expo använder XMP?

Samt pröva att stänga av Fast Boot om det finns den möjligheten i Bios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ok,

Vad händer om du istället för AMD Expo använder XMP?

Samt pröva att stänga av Fast Boot om det finns den möjligheten i Bios.

Testat dom olika profilerna, gör ingen skillnad. Hittade ingen inställning för Fast Boot i min version.

Testade även byta ut SSD mot en äldre med win10 installerat. Hade samma problem. Så borde inte vara något med SSD antar jag.

Hittade däremot en annan setting när jag kolla runt i bios under Power management. Restore after AC Power loss var satt till power on. Ändrade till last state. Verkar som att den är stabilare nu skall låta den stå på några timmar och se. En teori är att något är knas med min el i lägenheten. Konstigt att det inte gett utslag tidigare på min äldre dator eller annan elektronik.

Edit: Verkar inte som det hjälpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaak9:

Testat dom olika profilerna, gör ingen skillnad. Hittade ingen inställning för Fast Boot i min version.

Testade även byta ut SSD mot en äldre med win10 installerat. Hade samma problem. Så borde inte vara något med SSD antar jag.

Hittade däremot en annan setting när jag kolla runt i bios under Power management. Restore after AC Power loss var satt till power on. Ändrade till last state. Verkar som att den är stabilare nu skall låta den stå på några timmar och se. En teori är att något är knas med min el i lägenheten. Konstigt att det inte gett utslag tidigare på min äldre dator eller annan elektronik.

Edit: Verkar inte som det hjälpte.

Pröva att göra en clean install på den andra SSDn om det nu inte var det...

Om du köpt grejerna på Inet, så skulle jag höra med dem. T.ex. om du behöver byta ut CPU, vilket nu är det enda du inte prövat? Om än ovanligt, så kan ju även CPU vara defekt.

Edit: Skulle sagt tidigare kanske men du kan ju försöka ta reda på vilken del som fallerar (GPU eller CPU t.ex.) genom att köra lite stresstest.OCCT t.ex. https://www.ocbase.com/download

Edit2:
HwInfo finns också: https://www.hwinfo.com/

Visa signatur