Problem med operativsystemet

Permalänk

Problem med operativsystemet

Hejsan!
Jag har sedan en tid tillbaka haft problem med min dators operativsystem (vad jag tror). När jag startar datorn så bootar den in i BIOS och på senare tid får jag till och med blackscreen när jag startar datorn och måste trycka "F1" för att gå vidare. När jag bootat in i windows visas det klockslag som var senaste gången jag stängde av datorn och byter till det rätta när den startat igång ordentligt. ibland när jag arbetar på datorn slocknar skärmarna i ca 5 sekunder innan den går igång igen och ibland så har de en blåare ton efteråt. Jag upplever även att datorn har blivit mer slö än innan även fast jag använder samma program. Datorn är byggd för gaming och klarar de flesta spelen galant annars. Vad kan detta bero på?

Mvh,
Rasmus

Permalänk
Medlem

Att klockan inte behåller tiden tyder på att cmos-batteriet är urladdat. Testa att byta ut det.

Vad har du för komponenter i datorn?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Att klockan inte behåller tiden tyder på att cmos-batteriet är urladdat. Testa att byta ut det.

Vad har du för komponenter i datorn?

Sjukt sent svar här från min sida men jag bytte cmos batteriet och nu funkar datorn klockrent! Tack för hjälpen!